- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Film Fest Gent
Film Fest Gent
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Maar degenen die die catalogus hebben geschreven zijn dan ook ezels. Dat is namelijk de sleutelscène van de film. Graag ook jij spoilertags aanbrengen.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ja, jullie hebben wel gelijk. Nouja, het zal dan maar een voornemen voor volgend jaar moeten zijn (en dan zal ik het meteen ook wat "minder" ambitieus doen, en maar een dagje eruit kiezen). Enige wat ik niet weet, moet je je tickets op voorhand kopen, of kun je ze ter plekke doen (of is dat niet zo verstandig met oog op misschien uitverkocht?). En de laatavondfilms kan ik meestal niet meenemen doordat ik afhankelijk van het ov. Daardoor kon ik de film die ik vorig jaar sowieso het liefst van al wou gaan kijken, niet zien (namelijk Grave die ze enkel laat op de avond uitzonden).
SimonSav
-
- 337 messages
- 3414 votes
Gewoon op voorhand doen, ben je tenminste zeker.
Tenzij er morgen nog iets geks gebeurd heb ik daarnet met Thelma (2017) wel mijn favoriet van dit festival gezien denk ik. Wat een heerlijke film.
SimonSav
-
- 337 messages
- 3414 votes
02. Charlie en Hannah gaan uit (13.30 – 14.50 | Kinepolis 10) (Pers)
Aanrader of niet?
SimonSav
-
- 337 messages
- 3414 votes
Oh.
Bon, ik heb uiteindelijk 12 films gezien, en behalve 1 of 2 mindere uitschieters alleen maar heel erg tevreden over de editie dit jaar.
4.0* Thelma (2017)
3.5* The Killing of a Sacred Deer (2017)
3.5* The Square (2017)
3.5* Columbus (2017)
3.5* Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)
3.5* Ava (2017)
3.5* Tesnota (2017)
3.5* Hostages (2017)
3.0* You Were Never Really Here (2017)
3.0* Façades (2017)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Hoogtepunten van Gent op basis van 46 langspelers.
01. The Rider (Chloé Zhao)
Op het einde hield ik het niet meer droog. Chloé Zhao = 
02. Colo (Teresa Villaverde)
Barmhartige film! Laatste noodkreet tot de wereld.
03. Tesnota (Kantemir Balagov)
Misschien wel de grootste Russische ontdekking van de 21ste eeuw! En Aleksandr Sokurov zag dat het goed was.
04. On Body and Soul (Ildikó Enyedi)
Zalige film!
05. Les Gardiennes (Xavier Beauvois)
Denk aan het vroegere werk van Malick en Troell. Prachtfilm! Ik moet meer gaan zien van Xavier Beauvois.
06. L'Atelier (Laurent Cantet)
Zelfs met een GP in bezit één van de meest onderschatte auteurs uit Frankrijk! Het einde is ronduit ambigu, onbestemd en onzeker. Net zoals de wereld dus.
07. Resurrection (Kristof Hoornaert)
Vaarwel Bruno Dumont want hier is Kristof Hoornaert! Sleutelfiguur Rimvydas Leipus (Bartas). Eén van de meest speciale / diepgravende Belgische debuten in jaren. Ik denk dat vele het niet zullen trekken en zelfs totaal niet begrijpen.
08. La Nuit Où J'ai Nagé (Kohei Igarashi en Damien Manivel)
Kerstsprookje!
09. As Duas Irenes (Fabio Meira)
10. Sicilian Ghost Story (Fabio Grassadonia, Antonio Piazza)
11. Butterfly Kisses (Rafael Kapelinski)
Toffe soundtrack!
12. Cuori Puri (Roberto De Paolis)
Ronduit-onnavolgbaar-en-uniek-maar-moet-ik-nog-eens-rustig-herzien: Charlie en Hannah Gaan Uit.
Er ging dit jaar heel veel mis. Van films die op laatste moment gecanceld werden tot wisselingen van ondertiteling en dergelijke. Meest beledigende moment in tien jaar filmfestivals was dat de 'artistiek' directeur van het filmfestival Gent vroeg om uitleg aan de regisseur van Blue Silence omdat het publiek de film waarschijnlijk niet zou hebben begrepen. Geen enkel respect en vertrouwen in je publiek. Schandaleus!
SimonSav
-
- 337 messages
- 3414 votes
Ronduit-onnavolgbaar-en-uniek-maar-moet-ik-nog-eens-rustig-herzien: Charlie en Hannah Gaan Uit.

Gisteravond begon Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) ook veel later dan gepland. Zaal was niet vrij ofzo, dus ellenlange wachtrijen en bijgevolg stormloop wanneer de deuren eindelijk open gingen. Dus ook weer ff minpuntje voor de organisatie.
Wat dan wel weer grappig was, er zat een meisje met een enorm aanstekelijke lach in het publiek. Normaal zijn overdreven luide lachers nogal irritant, dit keer totaal niet. En aangezien Three Billboards aardig wat komische momentjes had, en dat meisje vaak al licht begon te lachen nog voor het echt grappig werd, moest ik bijna elke keer ook al gaan lachen dankzij haar 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Wat dan wel weer grappig was, er zat een meisje met een enorm aanstekelijke lach in het publiek. Normaal zijn overdreven luide lachers nogal irritant, dit keer totaal niet. En aangezien Three Billboards aardig wat komische momentjes had, en dat meisje vaak al licht begon te lachen nog voor het echt grappig werd, moest ik bijna elke keer ook al gaan lachen dankzij haar
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Meest beledigende moment in tien jaar filmfestivals was dat de 'artistiek' directeur van het filmfestival Gent vroeg om uitleg aan de regisseur van Blue Silence omdat het publiek de film waarschijnlijk niet zou hebben begrepen. Geen enkel respect en vertrouwen in je publiek. Schandaleus!
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
01. The Killing of a Sacred Deer
Bijzondere camerastandpunten en een sublieme ost ( één van de beste van dit jaar ). En voor mijn part mag Barry Keoghan een nominatie ontvangen voor zijn rol in deze film.
02. Resurrection
Iemand uit mijn streek en dan nog zo'n meesterlijk debuut afleveren!! Kristof Hoornaert is one to watch out for!!
03. On Body And Soul
Genoten van begin tot eind van deze film.
04. Columbus
Dit wordt de komende jaren één van de meest bekeken films uit mijn collectie, als ik deze op dvd/blu-ray te pakken krijgen. Heerlijke sfeer tussen beide hoofdrolspelers.
05. Anime Nere
Een originele invalshoek in deze Italiaanse Maffia film.
06. Pure Hearts
Niet veel Italiaanse films geselecteerd maar toch de tweede die mijn top haalt. Genoten van van dit liefdesverhaal met een aanklacht op de achtergrond.
07. Butterfly kisses
Prachtig zwart/wit drama met ook hier een bijzonder opvallende soundtrack. ( zoals hier al eerder vermeld )
08. Tesnota
Zwaar op de maag liggend Russisch drama.
09 Cinecittà Babilonia
Een documentaire, waarom niet. Vergeten sterren uit de Italiaanse filmgeschiedenis op een mooie manier te leven gebracht met het opkomend fascisme als achtergrond. Gebaseerd op een bekend roddelboek uit Hollywood.
10 Directions
Mozaïek film uit Bulgarije die enkele taxichauffeurs volgt. Hoewel losstaand van elkaar hebben ze toch raakvlakken. Ook hier weer die aanklacht te vinden.
Verder nog heel wat moois gezien waar ik dit jaar een record aantal films heb gezien. Eén gecanceld omdat ik Q&A van Resurrection volledig wou bijwonen. Een punt om op te letten volgend jaar, dat de film na een Q&A in dezelfde bioscoop plaats vindt.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Was het vorig jaar dat ze ook de pellicule van Son of Saul niet wouden vertonen aan het publiek omdat er geen Nederlandse ondertiteling bij stond. Werd enkel getoond aan de jury. Er werd een digitale copie gebruikt waar ze dan nog eens grote problemen mee hadden met de ondertiteling. De directeur kwam dit ook uitleggen waarom ze de pellicule niet vertoonden maar de digitale versie tot groot ongenoegen van het publiek en zeker van de regisseur die aanwezig was.
SimonSav
-
- 337 messages
- 3414 votes
Haha, ja inderdaad, was ik ook bij. Duurde ook verschrikkelijk lang ook allemaal die avond tot de film eindelijk begon. Herinner me vooral veel boegeroep ook 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Son of Saul is alweer twee jaar geleden. Maar het is ieder jaar raak - wat overigens komt omdat de 'artistiek' directeur geen vertrouwen heeft in zijn publiek. In België zou men nauwelijks tot niet Engelse ondertiteling kunnen of willen lezen. Dit jaar stond aangekondigd dat de voorstelling van Les Gardiennes voor de pers en industrie niet ondertiteld zou zijn. Stiekem toch wezen kijken en was er gewoon Engelse ondertiteling. Zaten we in zo'n grote Kinepolis-zaal met nog geen 10 bezoekers ...
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Zou dat echt zo'n kwestie zijn voor een filmfestival publiek dat ze echt Nederlandstalige ondertiteling willen. Opties genoeg natuurlijk door de samenwerking met de universiteit van Gent die bij verschillende films zorgden voor de vertaling naar het Nederlands. Wat ik een mooi initiatief vind, maar voor mij niet echt nodig. Of het zou voor een dialoog lastige film moeten zijn.
SimonSav
-
- 337 messages
- 3414 votes
Bij Tesnota (2017) werd de vertaling ook gedaan door studenten, maar er zaten een paar Russen voor mij en die vonden dat er best wat fouten in zaten.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
En de eerste tien titels nu ook bekend:
In de sectie Global Cinema, waarin de hedendaagse auteurscinema aan bod komt, tonen we de Un Certain Regard-winnaar van het jongste festival van Cannes: 'Gräns' van Ali Abassi, en 'Nome di donna', de nieuwste van 'La Meglio Gioventù' regisseur Marco Tullio Giordana. Verder is er nog het Australische 'Flammable Children' van 'The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert’-regisseur Stephan Elliott en het beklijvende eerbetoon aan Hitchcocks 'Vertigo', 'The Green Fog'.
Naast deze internationale titels die hun Belgische premières op het festival zullen beleven, is er ook een focus op Hongarije dit jaar. Zo prijkt Dorota Segda van 'My Twentieth Century' op de poster. Deze Hongaarse film is het debuut van Gouden Beer-winnaar 'On Body and Soul'-regisseur Ildikó Enyedi. Het festival zal over de secties heen recente Hongaarse films en klassiekers programmeren met natuurlijk een tribute aan één van de grote cineasten uit de filmgeschiedenis: Miklós Jancsó.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Jancsó weer een regisseur die ik ga ontdekken. Ook regiedebuut van regisseur van "On Body and Soul" checken.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Het programma is vandaag bekendgemaakt en de eerste programmawijzigingen zijn ook alweer een feit.
Van wat ik al zag: 3 Tage in Quiberon (★★★½), Genezis (★★½), Utøya 22. Juli (★★★½), First Man (★★★★), Styx (★★★), Unsane (★½), A Bluebird in My Heart (★★), Dovlatov (★★★), Father to Son (★★★), First Reformed ( - ), My Twentieth Century (★★), Vertigo (★★★), The Round-Up (★★★★), The Red and the White (★★★★), The Confrontation (★★½) en Red Psalm (★★★★).
De enige Miklós Jancsó die ik nog niet zag is alleen Frans ondertiteld. Typisch Gent.
Deze zit er ook standaard ieder jaar tussen:
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Geen Laszlo Nemes terwijl de focus op Hongarije ligt? Of zou het te maken hebben met de problemen bij het vertonen van zijn debuut? 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ze kregen geen toestemming van de distributeur.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Programma voor dit jaar staat zo goed als vast. We zien dit jaar 32 films op het filmfestival van Gent.
SimonSav
-
- 337 messages
- 3414 votes
Ik moet het doen met de helft
Maar heb de meeste films die ik echt wil zien wel kunnen inplannen gelukkig.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Voor de thuisblijvers heb ik de aangekocht titels op een rijtje gezet. Een paar films zijn al in Nederland in release gegaan en een aantal anderen zullen direct op DVD / BR / VOD worden uitgebracht.
Cinéart:
- Cold War (Pawel Pawlikowski)
- Fatwa (Mahmoud Ben Mahmoud)
- Capharnaum (Nadine Labaki)
- Dilili in Parijs (Michel Ocelot)
- De Grote Boze Vos (Patrick Imbert & Benjamin Renner)
- Life Itself (Dan Fogelman)
The Searchers:
- At Eternity’s Gate (Julian Schnabel)
- The Old Man and The Gun (David Lowery)
- The Sisters Brothers (Jacques Audiard)
- Beautiful Boy (Felix Van Groeningen)
Cherry Pickers:
- Ash is Purest White (Zhangke Jia)
- Wildlife (Paul Dano)
- Carmen y Lola (Arantxa Echevarria)
- In den Gängen (Thomas Stuber)
September Film:
- Utøya 22. Juli (Erik Poppe)
- The Wild Pear Tree (Nuri Bilge Ceylan)
- Becoming Astrid (Pernille Fischer Christensen)
- Shoplifters (Hirokazu Kore-eda)
Imagine Film:
- High Life (Claire Denis)
- Leto (Kirill Serebrennikov)
- Styx (Wolfgang Fischer)
- Transit (Christian Petzold)
Paradiso:
- Coureur (Kenneth Mercken)
- Mary Shelley (Haifaa Al-Mansour)
- McQueen (Ian Bonhôte)
EYE Filmmuseum:
- Winter Brothers (Hlynur Palmason)
- Come and See (Elem Klimov)
- Maurice (James Ivory)
Warner Bros:
- The Favourite (Yorgos Lanthimos)
- Bad Times at the El Royale (Drew Goddard)
- Unsane (Steven Soderbergh)
Cinemien / Lumiere:
- Funan (Denis Do)
- Werk Ohne Autor (Florian Henckel von Donnersmarck)
- Girl (Lukas Dhont)
Contact Film:
- 3 Days in Quiberon (Emily Atef)
- *Coincoin et les z’inhumains* (Bruno Dumont)
Arti Film:
- Das Schweigende Klassenzimmer (Lars Kraume)
- Mario (Marcel Gisler)
Periscoop Film:
- Climax (Gaspar Noé)
- The King (Eugene Jarecki)
Independent Films
- Kursk (Thomas Vinterberg)
- Loro (Paolo Sorrentino)
In The Air:
- Gordon & Paddy (Linda Hambäck)
- Monky (Maria Blom)
Amstel Film:
- Studio 54 (Matt Tyrnauer)
De Filmfreak:
- Gräns (Ali Abbasi)
Splendid Film:
- The Kindergarten Teacher (Sara Colangelo)
Gusto Entertainment:
- Land (Babak Jalali)
Cinema Delicatessen:
- Living the Light - Robby Müller (Claire Pijman)
UPI:
- First Man (Damien Chazelle)
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Programma:
10 oktober
Az én XX. Századom (1989) - My Twentieth Century
O Clube dos Canibais (2017) - The Cannibal Club
11 oktober
Örök Tél (2018) - Eternal Winter
Di Qiu Zui Hou De Ye Wan (2018) - Long Day's Journey Into Night
12 oktober
Duelles (2018) - Mother's Instinct
Csillagosok, Katonák (1967) - The Red and The White
A Sátán Fattya - Satan's Bastard ( nog niet op MM )
The Miseducation of Cameron Post (2018)
13 oktober
14 oktober
The Old Man and the Gun (2018)
15 oktober
Manbiki Kazoku (2018) - Shoplifters
16 oktober
A Martfüi Rém (2016) - Strangled
17 oktober
In den Gängen (2018) - InThe Aisles
Vinterbrødre (2017) - Winter Brothers
Werk ohne Autor (2018) - Never Look Away
18 oktober
Jiao Qu De Niao (2018) - Suburban Birds
19 oktober
Das Schweigende Klassenzimmer (2018) - The Silent Revolution
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Ik doe het wat rustiger aan. 
- Op 13/10 "First man"
- Op 16/10 "Kursk"
- Op 19/10 "The favourite"
Girl, Utoya, Loro, Wildlife en Transit komen in oktober/november ook in reguliere programma's terecht, dus dat kan wachten (en ik kreeg het sowieso niet ingepland in mijn agenda).
Alleen van Shoplifters (Koreeda) heb ik echt spijt dat ik zal moeten wachten tot december... Ook voor Beautiful boy zal ik nog wat geduld moeten oefenen.
Tussendoor staat de gewone cinema ook niet stil: voor de komende weken zeker ook nog "The happy prince" en "Niet schieten!" op het programma.