• 177.923 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.308 votes
Profile

Nederlands Film Festival - NFF

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Publieksprijs werkt al jaren niet meer met stemmen van festival bezoekers. Sowieso maken alleen de drie best bezochte films van het jaar kans. Op die drie films kan door het publiek online gestemd worden.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nieuw Gouden Kalf voor Costume Design - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Een lang gekoesterde wens van filmmakers en producenten is in vervulling gegaan. Ook speelfilms en lange documentaires die tijdens de 2020-editie van het Nederlands Film Festival in première gaan, dingen gelijk mee naar de Gouden Kalveren. Er is bovendien een nieuwe categorie geïntroduceerd: het Gouden Kalf voor Costume Design voor speelfilms.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Top 40 beste Gouden Kalf-winnaars aller tijden - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Het Nederlands Film Festival beleeft dit jaar zijn veertigste editie. Om dat jubileum te vieren wordt het Nederlandse publiek uitgenodigd een top 40 samen te stellen van de beste Gouden Kalf-winnaars uit het veertigjarige bestaan. Er is te kiezen uit bijna tweehonderd lange speelfilms.

Iedereen kan tot en met 7 augustus online stemmen voor zijn keuze.

Tijdens het festival is de top 40 on demand te zien in de nieuwe online festivalomgeving. Ook is een selectie te zien op een speciale locatie in Utrecht die later bekend wordt gemaakt.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het 40e Nederlands Film Festival opent op vrijdag 25 september 2020 met BULADÓ van regisseur Eché Janga.

Buladó (2020)

Buladó is een magisch-realistisch en liefdevol verhaal van een kleine familie woonachtig in Bandabou, Curaçao. Wanneer de verschillen in mentaliteit tussen de rationele vader Ouira en spirituele opa Weljo steeds meer met elkaar in botsing komen, zoekt de eigenzinnige Kenza vastberaden haar eigen weg tussen deze twee uitersten.

Buladó is geregisseerd door Eché Janga, die samen met Esther Duysker het scenario voor de film schreef. Het verhaal is deels gebaseerd op een mondeling doorvertelde slavensaga. Door dit verhaal naar het grote doek te brengen wordt deze oude verteltraditie door de makers voortgezet.

De wereldpremière van Buladó vormt tevens de aftrap voor de reeks publiekspremières die het Nederlands Film Festival door het hele land organiseert van 25 september tot en met 3 oktober.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nederlands Film Festival wrote:

Welke films willen jullie terugzien op het grote witte doek? Ter ere van 40 jaar Nederlands Film Festival organiseren we een publieksstemming. Help mee en laat je stem horen: wat is jouw favoriete Nederlandse film van de afgelopen 40 jaar? Welke Nederlandse film, bekroond met een Gouden Kalf, heb jij al 17x gezien? Welke scène vond je onvergetelijk? Welke legendarische dialoog staat in je geheugen gegrift? Doe mee en wie weet zie je je favoriete film tijdens de 40e editie van het NFF. Ga snel naar https://top40nlfilms.nl om te stemmen!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nederlands Film Festival niet alleen in Utrecht, maar in heel Nederland te beleven | AD.nl

AD wrote:

In 66 steden kunnen filmliefhebbers in de bioscoop of filmtheater met elkaar de festivalpremières beleven van Buladó (de openingsfilm van NFF), Kom hier dat ik u kus, De Dick Maas methode, Buiten is het feest, Marionette, De Vogelwachter en La última primavera.

Op de website van het NFF is te vinden welke bioscopen en theaters meedoen.

Walter S.

• 1703 messages
  • 1360 votes

Uit de synopsis van 4 van de NFF films die in Pathé draaien, dat wordt zo te zien geen al te vrolijke boel.

* Mona is negen jaar oud als haar moeder bij een auto ongeluk komt te overlijden.

* En dan gaat Ischa plotseling dood.

* De succesvolle zangeres Sonne neemt haar nichtje in huis na de onverwachte dood van haar zus.

* Na de tragische dood van haar man verhuist de Amerikaanse kinderpsychiater Marianne Winter naar Schotland.

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

kaartjes gereserveerd voor Buladó, Marionette, De Vogelwachter en La Última Primavera. Ik ben benieuwd.

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

In Film > Festivals en evenementen > De Gouden Kalf:

Omdat ik mee heb gedaan als figurant in een bevrijdngsscene, voor de nieuwe serie DeStamhouder, kwam ik er gisteren erachter dat daar is gefilmd op de set door EenVandaag, omtrent de Gouden Kalf prijs, net in die scene waar ik in mee deed. de item ging over de kostuummakers! Ben zeker blij dat er ook voor Nederland meer erkenning komt voor de mensen achter de kostuums. Zonder deze mensen is geen film of serie zoals het moet zijn.

Waar Hollywood al decennia Oscars uitreikt voor de beste filmkostuums, heeft het in Nederland 40 jaar geduurd. Kostuumontwerpers komen dit jaar voor het eerst in de geschiedenis in aanmerking voor een Gouden Kalf. En dat werd tijd, vinden professionals. Bron: EenVandaag

Na 39 jaar uitreiking Gouden Kalveren 'eindelijk' een prijs voor kostuumontwerp: 'Fantastische erkenning voor het vak' - EenVandaag - eenvandaag.avrotros.nl

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Niet De Beentjes van Sint-Hildegard maar Bumperkleef pakt meeste Gouden Kalf-nominaties | AD.nl

Beste Film

De Beentjes van Sint-Hildegard

Buladó

Bumperkleef

Kapsalon Romy

Mi Vida

Beste Korte Film

Marlon Brando – Vincent Tilanus

See Me – Patty Stenger, Yvonne Kroese

Watamula – Kevin Osepa

Beste Regie

Lodewijk Crijns - Bumperkleef

Mischa Kamp - Kapsalon Romy

Elbert van Strien - Marionette

Beste Actrice

Carice van Houten - Instinct

Beppie Melissen - Kapsalon Romy

Loes Luca - Mi vida

Beste Acteur

Shahine El-Hamus - De belofte van Pisa

Marwan Kenzari - Instinct

Jonas Smulders - Paradise Drifters

Beste Vrouwelijke Bijrol

Noortje Herlaar - Kapsalon Romy

Aiko Beemsterboer - Wat Is Dan Liefde

Anneke Blok - Wat Is Dan Liefde

Beste Mannelijke Bijrol

Thor Braun - De belofte van Pisa

Bilal Wahib - Paradise Drifters

Michiel Romeyn - Wat Is Dan Liefde

Beste Scenario

Herman Finkers - De Beentjes van Sint-Hildegard

Esther Gerritsen, Halina Reijn - Instinct

Tamara Bos - Kapsalon Romy

Roos Ouwehand - Mi vida

Beste Televisiedrama

Mocro Maffia 2

Red Light

TreurTeevee 2

Gouden Kalf Beste Acteur Televisiedrama

Ramsey Nasr - I.M.

Shahine El-Hamus - Lieve Mama

Jan-Paul Buijs - TreurTeevee 2

Beste Actrice Televisiedrama

Hanna van Vliet - ANNE+ 2

Carice van Houten - Red Light

Halina Reijn - Red Light

Beste Lange Documentaire

Lamentations of Judas – Boris Gerrets (postuum)

Mijn Rembrandt – Oeke Hoogendijk

Rotjochies – Maasja Ooms

Sidik en de panter – Reber Dosky

Ze noemen me Baboe – Sandra Beerends

Beste Korte Documentaire

Artemis: het oneindige kwartet – Hester Overmars

Carrousel – Marina Meijer

Personae – Maartje Bakers

Beste Sound Design

Marco Vermaas – Bumperkleef

Marco Vermaas – Marionette

Herman Pieëte – De Vogelwachter

Beste Muziek

Bram Meindersma – Allen Tegen Allen

Rui Reis Maia, Jasper Boeke, Diederik Rijpstra – De belofte van Pisa

Steve Willaert – Bumperkleef

Beste Camera

Bert Pot – Bumperkleef

Myrthe Mosterman – Goud

Jasper Wolf – Paradise Drifters

Beste Montage

Bas Icke – De beentjes van Sint-Hildegard

Wouter Jansen – De belofte van Pisa

Ruben van der Hammen – Ze noemen me Baboe

Beste Production Design

Anne Winterink – Marionette

Romke Faber – Porselein

Vincent de Pater – De Vogelwachter

Beste Costume Design

Manon Blom – Goud

Alette Kraan – Mi vida

Bho Roosterman – Penoza, the Final Chapter

KNF

Jaarlijks reikt de Kring van Nederlandse Filmjournalisten de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek uit. De volgende films zijn genomineerd door de KNF-jury:

Buladó – Eché Janga

De Vogelwachter – Threes Anna

Kom hier dat ik u kus – Sabine Lubbe Bakker, Niels van Koevorden

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Aj ja, idioot. Ik zal de lijst aanvullen!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Livestream start om 19:30 uur

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1119000/1119678.300.jpg?cb=1570439162

Kapsalon Romy grote winnaar bij Gouden Kalveren, Buladó beste film | NOS

De familiefilm Kapsalon Romy is de grote winnaar geworden bij de uitreiking van de Gouden Kalveren, de grote prijs van de Nederlandse film, in Utrecht. De film van regisseur Mischa Kamp was vijf keer genomineerd en ontving in totaal vier prijzen. De belangrijkste prijs, die voor Beste Film, ging naar Buladó van regisseur Eché Janga..

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

We praten met Jos over het veranderende filmlandschap. En over zijn drang om altijd maar zelf de mouwen op te stropen en zijn omgeving naar zijn hand te zetten.

Jan Stelling. Pijnlijk dat het NFF zijn naam verkeerd vermeldt...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Haha. Dat Kalf kan ook al niet meer in 2020.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1136000/1136576.300.jpg?cb=1618222048

Op vrijdag 24 september opent de 41ste editie van het Nederlands Film Festival met de film Mijn vader is een vliegtuig van Antoinette Beumer. De verfilming van Beumers eigen debuutroman gaat over vrouw die contact zoekt met haar vader die al ruim dertig jaar in een psychiatrische inrichting verblijft.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Corona dwingt filmfestival naar grote Kinepolis Jaarbeurs - msn.com

Onder andere de rodeloperpremières, de reguliere premières en de Gouden Kalf-competities voor lange speelfilms en lange documentaires zijn in de bioscoop naast het station Utrecht Centraal.

De reguliere voorstellingen zijn wel te zien in bioscopen door de hele stad, waaronder het Louis Hartlooper Complex, De Springhaver en Pathé Rembrandt. De nominaties voor het Gouden Kalf worden op 27 september bekendgemaakt in de Utrechtse Stadsschouwburg. Op 1 oktober is daar ook de uitreiking.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Van vrijdag 24 september t/m zaterdag 2 oktober laat het Nederlands Film Festival het zien: in filmzalen door het hele land, online en in Utrecht. In het programma zie je Nederlandse filmpremières bij jou in de buurt, ontdek je nieuwe talenten, beleef je verrassende verhaalvormen in Storyspace en kijk je een groot aanbod van de nieuwste en beste documentaires, korte films, speelfilms en animatie.

Basto

• 11920 messages
  • 7397 votes

Ze zijn helemaal gek geworden. Als er straks drie keer op rij een vrouw wint, of erger: een man! Komt er dan een commissie om uit te zoeken hoe het eerlijker verdeeld kan worden?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het lijkt mij ook juist dat dit juist meer (positieve) discriminatie in de hand werkt.

Als er dan een transgenderrol of non-binaire rol is dan zal die wel eerder winnen nu.

Of ze moeten wel evenveel mannen als vrouwen selecteren, maar dit dan onder een categorie scharen?

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ik vind het helemaal niet zo raar. Er is niet, zoals bij sport, een biologisch verschil tussen de geslachten in hoe goed je kunt acteren. De beste acteerprestatie kan van iedereen komen. Ik maak me ook helemaal geen zorgen dat er dan keer op keer mannen zullen winnen, integendeel. Dat sommige groepen een streepje voor hebben bij zo'n prijzencircus verandert verder niet (er zijn alleen minder prijzen te verdelen, dat lijkt me overigens alleen maar goed).

Dit alles nog even los van het gegeven dat je de kwaliteit van een acteerprestatie niet kunt meten.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik vind vrouwen en mannenrollen totaal verschillend, simpelweg omdat mannen en vrouwen verschillende wezens zijn.

Je kunt ze dan ook moeilijk 1-op-1 met elkaar gaan vergelijken.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Dus die organisatie probeert ook niet meer X-procent vrouwen in de top te krijgen? Immers geen verschil met mannen, dus dat zou raar zijn.

Basto

• 11920 messages
  • 7397 votes

eRCee wrote:

Ik vind het helemaal niet zo raar. Er is niet, zoals bij sport, een biologisch verschil tussen de geslachten in hoe goed je kunt acteren. De beste acteerprestatie kan van iedereen komen. Ik maak me ook helemaal geen zorgen dat er dan keer op keer mannen zullen winnen, integendeel. Dat sommige groepen een streepje voor hebben bij zo'n prijzencircus verandert verder niet (er zijn alleen minder prijzen te verdelen, dat lijkt me overigens alleen maar goed).

Dit alles nog even los van het gegeven dat je de kwaliteit van een acteerprestatie niet kunt meten.

Bottom line van dit soort awards is dat je er reclame mee kunt maken voor een film. Nu is er jaarlijks dus één film minder die daarvan kan profiteren.

Gewoon compleet van het padje af…

Persoonlijk vind ik dat we de verschillen tussen man en vrouw juist zouden moeten benadrukken en vieren. Niks zo mooi als diversiteit.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.