- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Nederlands Film Festival - NFF
Nederlands Film Festival - NFF
Bélon
-
- 1795 messages
- 0 votes
Ik vond A Strange Love Affair with Ego (2015) vrij aardig -maar velen niet- maar als dat met de rest van de lijst nou het beste moet vormen van de Nederlandse cinema van afgelopen jaar dan wordt ik niet echt vrolijk.
Beyond Sleep (2016) zal wel het eea winnen bij gebrek aan competitie. 75 stemmen hier is ook wel een indicatie dat niet veel mensen die film hebben gezien buiten het arthouse circuit.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/104000/104544.200.jpg
Gouden Kalf Beste Film gaat naar onbekend vluchtelingendrama | Gouden Kalveren | AD.nl
Ook een van de hoofdrolspelers werd bekroond - de uit Burkina Faso afkomstige Issaka Sawadogo.
Het derde Kalf kreeg regisseur Joost van Ginkel van The Paradise Suite voor het Beste Scenario.
The Paradise Suite is nu te zien op Film1
Grote verliezer is Publieke Werken (2015). Maarliefst 10 nominaties maar kreeg geen toch geen enkel gouden kalf...
Volledige lijst winnaars: Winnaars Gouden Kalveren 2016 | Nederlands Film Festival
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Toch maar eens die film kijken of deze echt goed is of dat er tussen de stemmers een hoog gutmenschgehalte zat.
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
Vluchtelingendrama is zeker geen juiste omschrijving voor deze film, dat is slechts een enkele verhaallijn uit de mozaiekvertelling. Hierdoor is de gutmenschopmerking zeer zeker misplaatst. Echt heel goed was de film ook weer niet, maar dat geldt ook voor de overige genomineerden. Matig jaartje.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
De hele pers is momenteel (in)gericht op multicultiraliteit en 'kleur' in het Nederlands Film Festival en de Nederlandse film, dus die kop - en ook veel anderen - verbazen me niks. Beetje overdreven allemaal.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Wow, tijdens het hele festival is er niemand op MM die in dit topic gepost heeft? Dit festival is dood.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/127000/127338.200.jpg?cb=1493741733
Brimstone topfavoriet bij Gouden Kalveren | AD.nl
De voornaamste concurrent van Brimstone is de boekverfilming Tonio die zeven kansen maakt op een Kalf. Ook het filmdrama Layla M en het oorlogsdrama Riphagen met vier nominaties staan er goed voor.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Broers en Waterboys waren mijn favoriete Nederlandse films van het afgelopen jaar, maar die heeft de Academy blijkbaar überhaupt niet opgemerkt. Ik zag ze ook niet allemaal (Bram Fischer, Waldstille en Tonio niet), maar lijkt me sterk dat die in mijn ogen beter zijn. En Carice van Houten genomineerd?? Bizar.
Hier trouwens de hele lijst met genomineerden: Nominaties Gouden Kalveren 2017 bekendgemaakt | Nederlands Film Festival
Ik vrees dat het van mijn kant weer heel stil zal zijn in dit forum tijdens het festival. Ik geloof namelijk niet dat ik ontbrekende titels ga inhalen (Quality Time misschien) en van de nieuwe films eigenlijk alleen benieuwd naar de 'nieuwe Mike van Diem' (omdat De Surprise zo ongelofelijk verrassend leuk was), maar die kijk ik waarschijnlijk buiten het festival om, omdat Cineville maar beperkt tijdens het festival geldt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ivo Niehe wil filmgala redden | Show | AD.nl
Koekoek! 
anne J
-
- 1525 messages
- 976 votes
Bah-bah! deze uitzending over het NFF is echt een aanfluiting. Ik wil op de laatste vrijdagavond gewoon de uitreiking van de Gouden Kalveren zien! En niet deze fragmentarische keuze van de TV-show wat ze van het festival willen laten zien. En Ivo Niehe's uitspraken alsof hij zogenaamd iets weet van de Nederlandse film.
Doe zoiets dan door de weeks in korte avonduitzendingen als dagverslagen van het NFF, maar zendt op vrijdag gewoon de uitreiking uit in de stadsschouwburg! In zijn volledigheid!
Ik vond het de afgelopen jaren juist leuk om iedereen samen in de zaal te zien, alle reacties toen de prijzen werden uitgereikt & de presentatie.
Wat ik nu op tv zit te kijken is saai + ik mis de uitreikingsceremonie.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Heel vreemde opzet dit ja. Alsof je naar een samenvatting van een samenvatting kijkt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/127000/127338.200.jpg?cb=1493741733
Brimstone breekt Kalverenrecord | AD.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Winnaars Gouden Kalveren - Academy
De nominaties voor speelfilms en lange documentaires worden sinds 2015 bepaald volgens het Academy-model. Net zoals bij de Oscars (VS), de Bafta's (VK), de Césars (Frankrijk) en de Lola's (Duitsland) zijn het de filmprofessionals zelf die de winnaars van de grote Nederlandse filmprijzen kiezen. De stemgerechtigden bestaan uit Gouden Kalf-winnaars, leden van de Dutch Academy For Film (DAFF) en Nederlandse winnaars van hoofdprijzen van A-filmfestivals. Dit jaar hebben 368 vakgenoten zich geregistreerd als stemmer.
Beste Lange Documentaire
De Kinderen van Juf Kiet van Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster
Beste Sound Design
Herman Pieëte voor Brimstone
Beste Muziek
Tom Holkenborg voor Brimstone
Beste Montage
Sander Vos voor Tonio
Beste Production Design
Floris Vos voor Brimstone
Beste Camera
Rogier Stoffers voor Brimstone
Beste Vrouwelijke Bijrol
Marie-Louise Stheins voor Waldstille
Beste Mannelijke Bijrol
Mohammed Azaay voor Layla M.
Beste Actrice
Nora El Koussour voor Layla M.
Beste Acteur
Peter Paul Muller voor Bram Fischer
Beste Scenario
Jean van de Velde voor Bram Fischer
Beste Regie
Martin Koolhoven voor Brimstone
Beste Film
Brimstone - Els Vandevorst voor N279 Entertainment en Uwe Schott voor X Filme Creative Pool
Winnaars Gouden Kalveren - Jury
De Gouden Kalf Jury bestaat dit jaar uit documentairemakers Catherine van Campen, Erik van Empel en Femke van Velzen voor de sectie Korte Documentaire. De jury voor Korte Film en Televisiedrama wordt gevormd door director of photography Mark van Aller, regisseur en scenarist Anna van der Heide en scenarist en actrice Karen van Holst Pellekaan. Een jury bestaande uit filosoof Bas Haring, interactief regisseur en ontwerper Sara Kolster en oprichter van Playgrounds International Digital Arts Festival Leon van Rooij bepaalde de winnaar in de sectie Interactive.
Beste Korte Documentaire
SNELWEGKERK van Elsbeth Fraanje
Beste Korte Film
Nu of Nooit! - POLSKA WARRIOR van Camiel Schouwenaar
Beste Actrice Televisiedrama
Abbey Hoes voor PETTICOAT
Beste Acteur Televisiedrama
George Tobal en Majd Mardo voor One Night Stand XII - JUNGLE
Beste Televisiedrama
De Zaak Menten (2016) van Tim Oliehoek
Beste Interactive
HORIZON ZERO DAWN van Guerrilla Games
Winnaar Gouden Kalf van het Publiek
Vanavond werd ook de winnaar van het Abraham Tuschinski Fonds Gouden Kalf van het Publiek bekendgemaakt: Mees Kees langs de Lijn. Producent PV Pictures heeft daarmee tevens een geldprijs van € 30.000 ontvangen, te besteden aan een nieuwe Nederlandse filmproductie. Deze prijs wordt voor het derde jaar op rij beschikbaar gesteld door het Abraham Tuschinski Fonds.
Winnaar Gouden Kalf voor de Filmcultuur
Gerard Soeteman
Gouden Kalveren 37e editie Nederlands Film Festival uitgereikt | Nederlands Film Festival
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ivo Niehe scoort vier keer beter dan VPRO met kalvergala | AD.nl
De VPRO liet in een reactie wel weten dat hun uitzending plaatsvond op het beduidend minder goed bekeken NPO 3, terwijl Niehe's programma op NPO 1 te bekijken was.
Nivo Nihil scoort. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Nominaties Gouden Kalveren 2018 bekendgemaakt - Nederlands Film Festival - filmfestival.nl
Beste Film
BANKIER VAN HET VERZET – Alain de Levita , Sytze van der Laan, Sabine Brian voor NL Film en TV
BEYOND WORDS – Floor Onrust, Noortje Wilschut voor Family Affair Films, Lucasz Dzięciol, Piotr Dzięciol voor Opus Film
COBAIN – Stienette Bosklopper, Lisette Kelder voor Circe Films
LA HOLANDESA – Daniëlle Guirguis voor Smarthouse Films, Hans de Weers, Elwin Looije voor FATT Productions
IN BLUE – Marc Bary, Steven Rubinstein Malamud voor IJswater Films
Beste Lange Documentaire
ALICIA – Maasja Ooms
THE BASTARD – Floris Jan van Luyn
BEWAREN – OF HOE TE LEVEN – Digna Sinke
LIEFDE IS AARDAPPELEN – Aliona van der Horst
THE LONG SEASON – Leonard Retel Helmrich
Beste Acteur
Jacob Derwig – BANKIER VAN HET VERZET
Bruno Vanden Broecke – BILLY
Achmed Akkabi – BROEDERS
Walid Benmbarek – BROEDERS
Beste Actrice
Rifka Lodeizen – LA HOLANDESA
Maria Kraakman – IN BLUE
Katja Herbers - WEG VAN JOU
Beste Regie
Joram Lürsen – BANKIER VAN HET VERZET
Jaap van Heusden – IN BLUE
Mike van Diem – TULIPANI
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het Forum van de Regisseurs, dat kan klinken alsof het alleen iets is voor regisseurs maar dat is niet zo. Forum-curator Dana legt uit.
Bekijk het programma en tickets: Forum van de Regisseurs - Nederlands Film Festival
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De Filmkrant :: "Het begint bij de inhoud en de makers van die inhoud"
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Het zusje van Claire Denis?
gauke
-
- 9852 messages
- 13069 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1119000/1119907.300.jpg?cb=1561471527
Regiedebuut Halina Reijn openingsfilm Nederlands Film Festival - Filmkrant
Instinct, het regiedebuut van Halina Reijn, is de openingsfilm van de 39ste editie van het Nederlands Film Festival. De hoodfrollen in de psychologische thriller worden gespeeld door Carice van Houten en Marwan Kenzari. Tegelijk met de officiële openingspremière op vrijdag 27 september presenteert het festival de publiekspremière van Instinct.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het Nederlands Film Festival lanceert de campagne ‘Zie je op het Nederlands Film Festival’ voor de 39e editie van het festival dat plaatsvindt van 27 september t/m 5 oktober in Utrecht. Voortbordurend op de campagne van vorig jaar en het thema ‘De Spelende Mens’ is een frisse, kleurrijke campagne gecreëerd, in samenwerking met Czar Amsterdam.
Voor meer info en tickets: https://www.filmfestival.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Negen nominaties Gouden Kalveren voor Niemand in de stad - Filmkrant
Ik erger me dan aan het woord 'filmconnaisseur'.

Binoche
-
- 173 messages
- 145 votes
Als je de lijst van mensen ziet die deze prijs in de afgelopen jaren hebben gekregen, dan is deze keus toch wat magertjes.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wat ik me van zijn 'filmpraatjes' op tv herinner, is dat hij wel gepassioneerd was maar dat hij elke film op dezelfde manier besprak. Matthijs van Nieuwkerk zou zeggen eloquent. Misschien dat hij daarom ook filmconnaisseur genoemd wordt.
Maar goed, tegenwoordig is het armoe troef op tv qua besprekingen van films.
René Mioch mocht ik wel, maar die bleef wel steken in de glamour en 'sterren' verslaggeving van de jaren 80. Een soort rode loper tekkel die wel door iedereen geaaid werd.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Niet door mij hoor, ik vond Renéetje Miochje veel te slijmerig. 
Wat het festival betreft, ik ga net kijken waar ik leuk met mijn Cineville pas gratis heen kan in het Louis Hartlooper, maar bijna alles wat een beetje interessant is, is al uitverkocht. Wel jammer dat je met die pas niet eerder kan reserveren, max één dag van tevoren wat ik zie; dus als er scraps overblijven, dan mag je die reserveren. Feest.
Ach ja, het is maar NFF. Al had ik instinct graag willen zien, maar die draait toch binnenkort regulier.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Silvia van der Heiden over NFF 2019 - 'De verwondering over film moet terug' - Filmkrant
“Een deel van de oplossing ligt bij de distributie. Om gezien te worden moet een film ook worden aangeboden, liefst op zoveel mogelijk plekken tegelijk. Aan een quotum voor bioscopen zou ik mezelf niet snel wagen. Maar begin bij VOD, dat is het meest direct. Het is spijtig dat veel Nederlandse films alleen te zien zijn bij NPO Start, waardoor ze een relatief kleiner publiek bereiken dan wanneer ze op alle – ook internationale – platforms te zien zijn. Ze moeten ook te zien zijn bij Netflix en zoveel mogelijk andere kanalen.”
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1118000/1118588.300.jpg?cb=1570273501
Dirty God wint meeste en belangrijkste Gouden Kalveren - Filmkrant
Niemand in de stad was genomineerd voor negen Gouden Kalveren maar kreeg er slechts twee. De winnaar van het Grolsch Gouden Kalveren Gala, dat vanavond plaatsvond in Utrecht, is Dirty God. De film van Sacha Polak won de prijzen voor beste regie, beste film en beste muziek. Er was ook een postuum Gouden Kalf voor de onlangs overleden editor Menno Boerema (Het wonder van Le Petit Prince).
Beste Korte Documentaire
De waarheid over mijn vader – Shamira Raphaëla
Beste Korte Film
KORT! – En Route – Marit Weerheijm
Beste Acteur Televisiedrama
Gijs Naber – Judas
Beste Actrice Televisiedrama
Rifka Lodeizen – Judas
Beste Televisiedrama
Zeven Kleine Criminelen – Rob Lücker
Beste Interactive
Die Fernweh Oper – Daniel Ernst
Beste Sound Design
Alex Booy, Huibert Boon – My Foolish Heart
Beste Muziek
Rutger Reinders – Dirty God
Beste Camera
Jasper Wolf – Niemand in de Stad
Beste Montage
Menno Boerema (Postuum) – Het wonder van Le Petit Prince
Beste Lange Documentaire
Living the Light – Robby Müller – Claire Pijman
Beste Production Design
Kurt Loyens – Baantjer het Begin
Beste Mannelijke Bijrol
Thomas Höppener – De Libi
Beste Vrouwelijke Bijrol
Julia Akkermans – Niemand in de Stad
Beste Acteur
Marcel Musters – God Only Knows
Beste Actrice
Melody Klaver – Rafaël
Beste Scenario
Jeroen Scholten van Aschat en Shady El-Hamus – De Libi
Beste Regie
Sacha Polak – Dirty God
Beste Film
Dirty God – Marleen Slot voor Viking Film
Winnaar Gouden Kalf van het Publiek
Bon Bini Holland 2 – Maarten Swart, Sander Emmering, Nelsje Musch-Elzinga
Gouden Kalf voor de Filmcultuur
Jac. Goderie
Prijs van de Nederlandse Filmkritiek
Johan Kramer – Keeper
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
OMG, die Publieksprijs... 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik vermoed Jandino fans die alleen die film hebben bekeken op het festival.