Cannes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cinéart zal Tre Piani (2021) en Aline (2020) (AKA The Voice of Love) aankomend najaar in de Nederlandse bioscopen uitbrengen. Voor de overige films is nog geen releasedatum bekend.
Van Cinéart zullen er dit jaar negen films op het festival te zien zijn, waarvan er vijf geselecteerd zijn voor de hoofdcompetitie. Het festival laat weten binnenkort meer films bekend te maken, waaronder de selectie voor La Quinzaine des Réalisateurs.
Hoofdcompetitie
A HERO is de nieuwe film van Asghar Farhadi (A SEPARATION), waarvoor de tweevoudig Oscarwinnaar terugkeerde naar Iran voor de opnames. Rahim zit vanwege schulden in de gevangenis. Tijdens een kort verlof probeert hij zijn schuldeisers ervan te overtuigen een deel van de schuld kwijt te schelden, maar dat loopt anders dan gepland.
TRE PIANI van Nanni Moretti (MIA MADRE) vertelt het verhaal van drie families, die in drie appartementen in hetzelfde gebouw in Rome wonen. De Italiaanse regisseur baseerde zijn film op het boek ‘Three Floors Up’ van Eshkol Nevo en speelt zelf een van de hoofdrollen.
In LES OLYMPIADES van Jacques Audiard (DE ROUILLE ET D'OS) zijn Émilie (Lucie Zhang) en Camille (Makita Samba) goede vrienden, maar soms ook geliefden. Maar wanneer Camille verliefd wordt op Nora (Noémie Merlant), zet dat zijn vriendschap met Émilie op scherp.
LES INTRANQUILLES van de Belgische regisseur Joachim Lafosse (AFTER LOVE) gaat over Leïla (Leïla Behkti), Damien (Damien Bonnard) en hun zoontje. Hun gezinsleven wordt op de proef gesteld door de mentale problemen van Damien. Lukt het Leïla om haar man los te zien van zijn bipolaire stoornis?
THE WORST PERSON IN THE WORLD is de nieuwste film van Joachim Trier (OSLO, AUGUST 31ST) en toont vier jaar uit het leven van Julie. Nu ze dertig wordt, wil ze meer uit het leven halen en eindigt haar volwassen relatie met Aksel om zich in een nieuw avontuur te storten met de jongere Eivind. Met Anders Danielsen Lie, Renate Reinsve en Herbert Nordrum.
Ook geselecteerd
LA CIVIL is de eerste speelfilm van de Roemeense Teodora Ana Mihai en is geselecteerd in de sectie Un Certain Regard. De film gaat over Cielo (Arcelia Ramírez), een moeder wiens tienerdochter is ontvoerd in Noord Mexico. Wanneer de autoriteiten de zaak niet weten op te lossen, neemt Cielo het heft in eigen handen.
In de nieuwe sectie Cannes Premières zijn geselecteerd TROMPERIE van Arnaud Desplechin, een Frans drama met een hoofdrol voor Léa Seydoux (LA VIE D’ADÈLE), en MOTHERING SUNDAY van Eva Husson met onder meer Olivia Colman (THE FAVOURITE), Colin Firth (SUPERNOVA) en Josh O'Connor (GOD’S OWN COUNTRY).
Out of Competition zal Valérie Lemercier’s THE VOICE OF LOVE (ALINE) vertoond worden, een speelfilm vrij geïnspireerd op het leven van Céline Dion. Lemercier regisseert en speelt zelf de hoofdrol in haar ode aan het leven van de Canadese superster.
Binoche
-
- 173 messages
- 145 votes
Overigens heeft Gijs Naber de hoofdrol is de Enyedi. Dus toch een beetje Hollands glorie in Cannes dit jaar.
En er is sowieso een beetje Hollands glorie in Venetië dit jaar, dus we gaan vooruit
.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Benedetta (2021) is ook (deels) Hollands glorie.
Wel jammer dat de nieuwe Van Warmerdam niet is geselecteerd.
Binoche
-
- 173 messages
- 145 votes
Benedetta (2021) is ook (deels) Hollands glorie.
Wel jammer dat de nieuwe Van Warmerdam niet is geselecteerd.
Ha, vergeet ik zomaar onze bekendste regisseur
.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Haha 
En niet te vergeten editor Job ter Burg.
Binoche
-
- 173 messages
- 145 votes
Helaas zijn de koeien uit Andrea Arnold's Cow gewoon Engels, volgens mij. Maar het zou ook Fries stamboekvee kunnen zijn, ik heb er niet zo'n verstand van (en de docu doet ook geen moeite om iets over de dames in kwestie te vertellen).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cannes 2021: XL-selectie en Benedetta in competitie - Filmkrant
Het festival is dit jaar uitgebreid met een nieuwe sectie: Cannes Premiere. Dit programma is bedoeld voor nieuwe films van bekende makers die niet in de competitie draaien. Dit jaar zijn dat onder andere Tromperie van Arnaud Desplechin, JFK: Through the Looking Glass van Oliver Stone en In Front of Your Face van Hong Sang-soo.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Kirill Serebrennikov’s new film Petrov’s Flu will have its world premiere in Competition at the Cannes Film Festival in July.
Based on the novel 'The Petrovs In And Around Flu' by Alexey Sainikov, Petrov’s Flu is described as a “deadpan, hallucinatory romp through Post-Soviet Russia”.
It will be Serebrennikov’s third feature to premiere in Cannes after religious drama The Student, which played in Un Certain Regard in 2016, and Russian rock scene drama Leto, which debuted in Competition in 2018.
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Sémaine de la Critique 2021:
Feature Film Competition
Amparo - Simón Mesa Soto (Colombia/Sweden/Germany/Qatar)
Feathers - Omar El Zohairy (Egypt/France/The Netherlands/Greece)
The Gravedigger’s Wife - Khadar Ayderus Ahmed (Finland/Germany/France)
Libertad - Clara Roquet (Spain/Belgium)
Olga - Elie Grappe (Switzerland/Ukraine/France)
Small Body - Laura Samani (Italy/France/Slovenia)
Zero Fucks Given – Julie Lecoustre, Emmanuel Marre (Belgium/France)
Special Screenings – Feature Films
Robust - Clémence Meyer (France/Belgium) (opening film)
Anaïs in Love - Charline Bourgeois-Tacquet (France)
Bruno Reidal, Confessions of a Murderer - Vincent Le Port (France)
Softie - Samuel Theis (France)
A Radiant Girl - Sandrine Kiberlain (France)
A Tale of Love and Desire - Leyla Bouzid (France) (closing film)
Binoche
-
- 173 messages
- 145 votes
Quinzaine des Réalisateurs:
OUISTREHAM (Between Two Worlds) de/by Emmanuel Carrère
A CHIARA de/by Jonas Carpignano
ALI & AVA de/by Clio Barnard
CLARA SOLA de/by Nathalie Álvarez Mesen
DE BAS ÉTAGE (A Brighter Tomorrow) de/by Yassine Qnia
DIÁRIOS DE OTSOGA (Journal de Tûoa · The Tsugua Diaries) de/by Miguel Gomes & Maureen Fazendeiro
EL EMPLEADO Y EL PATRÓN (L’Employeur et l’Employé · The Employer and the Employee) de/by Manuel Nieto Zas
ENTRE LES VAGUES (The Braves) de/by Anaïs Volpé
EUROPA de/by Haider Rashid
FUTURA de/by Pietro Marcello, Alice Rohrwacher & Francesco Munzi
JADDE KHAKI (Hit the Road) de/by Panah Panahi
ÎNTREGALDE de/by Radu Muntean
LUANESHAT E KODRËS (La Colline où rugissent les lionnes · The Hill where Lionesses Roar) de/by Luàna Bajrami
LES MAGNÉTIQUES (Magnetic Beats) de/by Vincent Maël Cardona
MEDUSA de/by Anita Rocha da Silveira
MURINA de/by Antoneta Alamat Kusijanović
NEPTUNE FROST de/by Saul Williams & Anisia Uzeyman
A NIGHT OF KNOWING NOTHING de/by Payal Kapadia
RE GRANCHIO (La Légende du Roi Crabe · The Tale of King Crab) de/by Alessio Rigo de Righi & Matteo Zoppis
RETOUR A REIMS (FRAGMENTS) (Returning to Reims (Fragments)) de/by Jean-Gabriel Périot
YONG AN ZHEN GU SHI JI (Ripples of Life) de/by Shujun Wei
MON LÉGIONNAIRE (Our Men) de/by Rachel Lang
THE SEA AHEAD, de/by Ely Dagher
THE SOUVENIR PART II de/by Joanna Hogg suivi de / followed by SÉANCE SPÉCIALE / SPECIAL SCREENING
THE SOUVENIR de/by Joanna Hogg
wolfmanrene
-
- 688 messages
- 2912 votes
Toegevoegd Out of Competition:
Where Is Anne Frank - Ari Folman
Toegevoegd Cannes Premiere:
Vortex - Gaspar Noé
Toegevoegd in Un Certain Regard
Mes frères et moi, the feature - France’s Yohan Manca
Toegevoegd in Midnight Screenings:
Tralala - Arnaud en Jean-Marie Larrieu
Suprêmes - Audrey Estrougo
Toegevoegd in Special Screenings:
Mi iubita, mon amour - Noémie Merlant
Les Héroïques - Maxime Roy
New Worlds, the Cradle of a Civilization - Andrew Muscato
Are You Lonesome Tonight? - Wen Shipei.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cannes 2021, blog 1 - Filmkrant
De Filmkrant doet dagelijks verslag vanaf het 74e filmfestival van Cannes. Na een geannuleerde editie in 2020 startte het festival gisteren voorzichtig op voor tien dagen filmgekte aan de Franse kust. Aan Leos Carax de eer om het festival officieel te openen met zijn Engelstalige musical Annette. Daarvoor verwelkomde filmjournalist en documentaireregisseur Mark Cousins ons alvast terug in de cinefiele droom die Cannes heet met een nieuw hoofdstuk van zijn epische reis door de cinema: The Story of Film.
Cousins, die met docuserie The Story of Film: An Odyssey (2011) zijn aanstekelijke cinefilie overbracht in een epische roadmovie van vijftien uur, brengt met de bijna drie uur durende ‘epiloog’ A New Generation een vluchtigere ode aan nieuwe beeldmakers die via cinema op de wereld van nu reflecteren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cannes 2021, blog 2 - Filmkrant
Het is de Israëlische regisseur Nadav Lapid die tot nu toe de meest gewaagde film op zijn naam heeft staan met Ahed’s Knee. In Nederland is de regisseur geen bekende; zijn vorige film Synonyms werd, hoewel hij in 2019 de Gouden Beer won in Berlijn, niet in Nederland uitgebracht. Hopelijk gebeurt dat wel met Ahed’s Knee, dat Lapids cinema in extremis biedt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de Semaine de la Critique schreef Leos Carax een korte liefdesbrief aan het Cannes-programma, die alleen al de moeite is vanwege het zelfportret dat hij meestuurde.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De decepties en pareltjes van filmfestival Cannes - NRC
Gelukkig struikel je ook altijd weer over pareltjes zoals Hytti nro 6 (Coupé 6) van de Finse laatbloeier Juho Kuosmanen, een ontroerend pleidooi voor openheid en echt naar elkaar kijken. Een Finse archeologe en een Russische mijnwerker delen circa 2000 een coupé in de nachttrein naar Moermansk. Wat als nachtmerrie begint: als een ware Russische moezjik slaat Vadim grommend een fles wodka achterover, wordt handtastelijk en bralt over „onze grote natie die de nazi’s versloeg en naar de maan vloog”. Maar als ze langzaam uit hun rollen van westers nufje en Russische proleet glijden, ontstaat er iets magisch.
Binoche
-
- 173 messages
- 145 votes
Ik heb die Kuosmanen gisteren gezien, en ik kan bevestigen dat dat een erg fijne film is, sterk geacteerd ook. Wat me ook opviel is dat Russisch best veel woorden heeft waarvan ik dacht, "Hé, dat herken ik." Maar een prima film over twee mensen op zoek naar menselijke verbinding, maar die niet zo goed weten hoe dat in zijn werk gaat.
Verder uit de competitie Bergman Island, Petrov's Flu, en Nitram gezien. In die volgorde zou ik ze ook willen zetten qua kwaliteit.
Mijn favoriet is nog altijd Clara Sola uit de Quinzaine, prachtig klein drama uit Costa Rica.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cannes 2021, blog 5 - Filmkrant
Een van de meest vooruitstrevende en emancipatoire regisseurs die dit jaar tegen conventionele cinema ingaat is Julia Ducournau, wiens Raw in 2016 dé ontdekking van het festival was. Die kleine coming-of-age-film over seks, verlangen en kannibalisme draaide toen nog in een zijprogramma, de Semaine de la Critique. Met opvolger Titane (eind augustus in de Nederlandse bioscoop) verwierf Ducournau terecht een plek in de hoofdcompetitie. Ook hier draait het om de gespannen band tussen een vader en dochter, maar de focus ligt juist volledig bij de dochter, die trouwens gaandeweg de film transformeert in de zoon van weer een hele andere vader. Hoe dat gebeurt zullen we hier niet uitleggen, want het spannende aan Titane is hoe onvoorspelbaar en ongrijpbaar de film kan zijn. Ducournau combineert de vleselijkheid van Claire Denis (zie de sinistere sci-fi High Life of vampierfilm Trouble Every Day) met de technologische penetraties van David Cronenberg (zie ExistenZ en Crash) in een genre- én gender-bender die speelt met het complete spectrum van seksualiteit, geslacht en identiteit.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Op filmfestival Cannes valt dit jaar vooral het vele naakt en de expliciete seks op - NRC
Het meest sexy en charmant is vermoedelijk Les Olympiades van de Franse maestro Jacques Audiard, een update van de ouderwetse Parijse liefdescarrousel over vier jonge mensen in Chinatown. Gevolgd door Paul Verhoevens lesbische nonnendrama Benedetta, de meest besproken film van Cannes. Misschien te polariserend voor een Gouden Palm, maar de Russische neo-dissident Kirill Serebrennikov, dit jaar in competitie met filmdelirium Petrov’s Flu, wil dat alle prijzen naar Verhoeven gaan, vertelde hij me via Zoom – hij mag Rusland niet uit. „Paul Verhoeven, wat een geweldig kunstenaar! Als tiener in Rostov aan de Don openden zijn films voor mij een luik naar een ander soort cinema. Ik heb sindsdien echt al zijn films gezien.”
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Warp
-
- 963 messages
- 3044 votes
Nieuwe Noé krijgt vijf sterren van The Guardian
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Hmm, weet eerlijk gezegd niet of het nou een goed teken is als nota bene Cannes al de volle mep aan een Noé geeft. Zeker als er vergelijkingen met Amour langskomen. Maar we gaan het zien.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cannes 2021, blog 7 - Drive My Car domineert de critics' grids - Filmkrant
Eén criticus is geen criticus. Daarom bundelen critici hun krachten in grids. Sterren en cijfers uitdelen dus – altijd voer voor discussies. In de critics’ grids van Cannes gaat Drive My Car voorlopig aan kop (en zwaait Flag Day helemaal achteraan).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Titane (2021) wint de Gouden Palm
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Hmm, weet eerlijk gezegd niet of het nou een goed teken is als nota bene Cannes al de volle mep aan een Noé geeft. Zeker als er vergelijkingen met Amour langskomen. Maar we gaan het zien.
Amour is ook één van de favoriete films van Noè als ik het goed voor heb. Het kan ook wel zijn dat Noè eens wil tonen dat hij wat anders kan dan wat hij doorgaans doet. Mocht het een ander type film zijn, zal hij wel enkele trademarks erin houden, maar ik zou nu toch niet op stroboscopische neonlichtfestijnen rekenen in een film over dementie. Ik neem ook aan dat het misschien een meer persoonlijke film van Noé zal worden waardoor het best wel kan dat hij het over een andere boeg gooit. Het kan alleen maar zijn "legacy" vergroten als hij ook toont iets anders te kunnen dan wat we doorgaans gewend zijn van hem, en dit dan succesvol doet. We zien wel wat het wordt. We kunnen alleen maar speculeren. Maar Debie is wel van de partij.
Al zal mijn zwak altijd meer naar zijn films zoals Climax gaan.
Blij dat Titane won, geeft me toch goede hoop dat dat wel een film voor mij zal zijn na het leuke en succesvolle Raw. Farhadi's A Hero werd ook goed ontvangen, dus die zal ik ook heel graag willen zien. Drive My Car wil ik ook graag eens zien. En Weerasethakul moet ik ook eens meer van zien. Ik neem aan dat Memoria op de forums keihoog gaat scoren.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Klopt wel, ik ben alleen bang dat ''iets nieuws voor Noé'' wellicht eerder kan betekenen dat hij zich meer richting de traditionele Cannes-arthouse begeeft dan ''iets nieuws'' als in iets experimenteels. Cannes staat nou niet bekend om hun waardering voor vernieuwende cinema. Zie voor vergelijking bijvoorbeeld eens de reacties die Irréversible destijds ontving van Cannes.
Maar goed, hopelijk zit ik er gewoon helemaal naast.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Belgische film Un monde in de prijzen in Cannes - Vertigo - vertigoweb.be
Laura Wandels speelfilmdebuut Un monde werd zojuist bekroond met de FIPRESCI Prijs (International Federation of Film Critics) op het Filmfestival van Cannes.
De Belgische film Un Monde was één van de hoogtepunten van het afgelopen Festival van Cannes, waar de film in wereldpremière ging in de Un Certain Regard-sectie. Na een uitzonderlijk goede ontvangst door de pers keert de film nu dus met de Fipresci-prijs van de filmkritiek huiswaarts.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Overzicht van alle winnaars:
Palme d’Or: Titane van Julia Ducournau
Grand Prix: Un Héros van Asghar Farhadi en Hytti Nro 6 van Juho Kuosmanen
Juryprijs: Memoria van Apichatpong Weerasethakul en Ha’berech van Nadav Lapid
Beste regisseur: Leos Carax (Annette)
Beste scenario: Drive my Car (Ryusuke Hamaguchi)
Beste actrice: Renate Reinsve (The Worst Person in the World)
Beste acteur: Caleb Landry Jones (Nitram)
Camera d'Or (beste debuutfilm in alle competities): Murina van Antoneta Alamat Kusijanovic
Audacity Award (Prijs voor Durf): La Civil van Teodora Mihai
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Las ik op ICM.
Worth noting, and I don't think anyone has mentioned yet, is that Mamoru Hosoda's new film Belle (not an official selection but a "Cannes Premiere") got one of the longest standing ovations in the history of Cannes (yes, someone does time all the standing ovations, apparently). It looks pretty extraordinary.
https://www.indiewire.com/wp-content/uploads/2021/07/belle_hosoda2.jpeg
https://www.cartoonbrew.com/wp-content/uploads/2021/06/belle_international_trailer-1280x600.jpg
Ik heb wel het idee dat dat jaartje geen festivals, geen films of lagere productie misschien wel "de creativiteit" goed heeft gedaan. Ik denk dat dit wel - op het eerste gezicht - een sterke Cannes editie was.