- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
https://www.weerwoord.be/uploads/5b6039b010b0c.png
https://www.weerwoord.be/uploads/5b6039b520e96.png
https://www.mupload.nl/img/cna1y1w93s.png
Dit is niet meer normaal!
52° graden Celsius ergens in Portugal voor 4 augustus
Dit kan toch niet meer.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
https://www.mupload.nl/img/96kq2s.png
https://www.mupload.nl/img/ksq9oe.png
Even dieper op ingegaan. De 52°C graden zou ingetekend zijn omwille van hitte die in het dal blijft plakken bij een oostenföhnwind, met bovenluchttemperaturen die we normaal terug vinden in de Sahara en het Midden-Oosten waar het ook zo lang blijft worden. Neem daar dan nog bij de lange dagen (langer dan op de Evenaar), en hogere relatieve vochtigheid dan op lagere breedtegraadten, en dat zou de hoge temperatuur moeten verklaren.
Het Europees (48°C in Athene), Iberisch (47,4°C in Amaraleja in Portugal) , Portugees en Spaans record komen wel allen onder gevaar. De warmste temperatuur gemeten bij Alcacer Do Sal (waar de 52°C graden ingetekend wordt voor 4 augustus, heeft een record dat tussen 46 en 46,5°C ligt).
kos
-
- 46726 messages
- 8880 votes
Hmf.. zuid-Europa begint langzaam Afrika te worden.
Worden nog flinke branden daar..
PEN15
-
- 1281 messages
- 637 votes
Nou, als je daar wilt gaan bbq'en ben je denk ik snel klaar. Die vakantiegangers die via de drukte op Schiphol en de Franse snelwegen onderweg waren naar het warme weer van Zuid-Europa, worden op hun wenken bediend en krijgen waar ze naar op zoek zijn. Niet te vergeten met uv-index 8/9.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
"op hun wenken bediend"
Ja met 52 graden. Geen kat die met temperaturen rond 50, eind de 40 of zelfs rond 45 graden naar buiten komt. En als je dan ook weer zo een bosbranden krijgt zoals in Griekenland of afgelopen jaar in Portugal... is het hek helemaal van de dam... Ik denk dat het Iberisch schiereiland zich nog gelukkig mag prijzen dat het tot nu toe (volgens mij) wel meeviel met de zomer, en ze wat nattigheid kregen aan het begin van de lente.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
Wellicht nieuwe Spaanse pluim in aantocht. Komende dagen boven 25 graden, op sommige dagen zal het erop spannen of we 30 graden halen (maar De Bilt heeft al weer een dag waar we 30 graden gehaald hebben zoals donderdag en vrijdag). Zondag wordt kritiek voor een mogelijke hittegolf waar we mogelijk maar nipt de 25 graden halen, maar maandag, dinsdag en woensdag wellicht temperaturen hoger dan 30 graden, en op de woensdag alweer boven 35 graden volgens de laatste modellen, met in het zuidoosten opnieuw richting 37-38°C. Daarna weer wat koeler met temperaturen rond of net boven 25 graden. Neerslagkansen blijven gering, met de eerstkomende week vermoedelijk geen druppel regen.
De Bilt zal zo wellicht een tweede hittegolf halen, waar de meeste plekjes in België en Nederland mogelijk de langste hittegolf zullen mogen noteren.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
We naderen het record van het aantal zomerse dagen gemeten in De Bilt. Het record staat op 51 zomerse dagen. Nu zitten we al aan 43 dagen, terwijl augustus nog moet beginnen
Gezien het de komende 7-8 dagen zomers blijft, halen we het record mogelijk volgende week al, en dan hebben we nog drie weken te gaan van augustus, een volledige maand september en mogelijk nog een paar Indian Summer daagjes in oktober.
Ook qua warme dagen komen we stilaan in de buurt van het record. We staan momenteel op 82 warme dagen. Het record is 116 dagen. Dus als we nog een maand twintigers noteren, halen we dat ook wel.
zomerse dag: dagen die warmer verliepen dan 25 graden
warme dag: dagen die warmer verliepen dan 20 graden
Qua ADS dagen (mooiweerdagen) staat 2018 ook op kop. 2018 is tot nu toe een van de droogste en warme jaren on record. Verder is het tot nu toe ook het zonnigste jaar ooit (van 1 januari tot 1 augustus).
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
https://www.weerwoord.be/uploads/5b618a82ab054.png
De kaart voor 8 augustus.
Verder nog steeds op drie dagen (3, 4 en 5 augustus) 50 en 51 graden verwacht in een deel van Portugal. Door de zuidenwinden die we zullen krijgen, zal die warme lucht opgestuwd worden naar het noorden voor 8 augustus.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2224 votes
Nou. Laat die langste hittegolf ooit maar zitten, eveneens alle andere records. Ben er helemaal klaar mee, laat het lekker weer worden als vorig jaar zomer. Max. 23 graden..
Fillumon
-
- 2240 messages
- 0 votes
Nou. Laat die langste hittegolf ooit maar zitten, eveneens alle andere records. Ben er helemaal klaar mee, laat het lekker weer worden als vorig jaar zomer. Max. 23 graden..
...ik word er naast fitloos zelfs neerslagtig van.... 
Jimmiie
-
- 586 messages
- 51 votes
Nou, als je daar wilt gaan bbq'en ben je denk ik snel klaar. Die vakantiegangers die via de drukte op Schiphol en de Franse snelwegen onderweg waren naar het warme weer van Zuid-Europa, worden op hun wenken bediend en krijgen waar ze naar op zoek zijn. Niet te vergeten met uv-index 8/9.
Voor het warme weer hoef je niet naar Zuid-Europa.
Hier is het ook warm.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Zonnepanelen (of randapparatuur) vliegen in brand door oververhitting: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2382945/zonnepanelen-vliegen-in-brand 
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Zonnepanelen (of randapparatuur) vliegen in brand door oververhitting: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2382945/zonnepanelen-vliegen-in-brand
Met alle respect voor de slachtoffers: Ik moest hier toch wel even om grinniken.
PEN15
-
- 1281 messages
- 637 votes
Augustus is nog maar net begonnen en is met 31 dagen een láánge maand. Elke keer als ik naar vooruitzichten zit te kijken worden die verwachte 25 graden telkens maar weer naar boven gesteld naar over de 30. En het is al te gek voor woorden dat ik blij zou zijn met 25 graden, want daar vind ik één week van tijdens een hele zomer al genoeg. Het lijkt af en toe wel hoe meer je er aan ergert des te langer die Afrikaanse temperaturen hier blijven hangen.
Stel dat die droogte nog lang blijft aanhouden en de komende jaren hetzelfde tafereel zich herhaalt. Het vee zal al bijna niet meer kunnen grazen voor het de plantenlaag onherstelbaar zal beschadigen. Straks krijgen we net een situatie als in IJsland dat in feite door de mens veroorzaakte woestijnen in Noordeuropa herbergt. Toen de Noormannen zich daar kwamen vestigen kapten ze al het bos voor scheepvaart, e.d. en om vele landbouw en veehouderijen te beginnen met paarden en schapen waardoor de belangrijke plantenlaag finaal naar de filistijnen ging. Momenteel heeft IJsland 20,000 km2 onbewoonbaar woestijn. Sommigen noemen het ook wel eens gekscherend het tweede rapa nui (paaseiland).
Ook lijkt me de Dust Bowl ramp een gigantisch gruwelverhaal die zich geen tweede keer meer mag herhalen. Storm en regen kunnen de verzwakte plantenlaag wegspoelen- en blazen en er voor zorgen dat je niets meer over houdt dan woestijn en land-erosie.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@PEN15. Wanneer er komende herfst en winter net zo veel neerslag valt als het gemiddelde van de herfst en winters daarvoor, starten we 2019 al met droogte, c.q. watertekorten.
Groente en fruit uit buitenland halen zal ook moeilijker worden, omdat de betrokken landen eerst de eigen bevolking willen voeden.
Het water uit de zoetwaterbuffer IJsselmeer zou naar de NL boeren moeten gaan, om onze oogsten wat op peil te houden.Zwitserland en Duitsland halen nu al steeds meer water uit de Rijn, waardoor peil lager ligt dan de Noordzee, en waardoor zout zeewater landinwaarts stroomt en de grond in NL verzilt.
Veel grond in NL lijkt steeds meer op cement, dus zal bij komende stevige buien het regenwater niet zo snel in de bodem zakken; daarnaast zijn steeds meer tuinen en pleinen versteend...
De droogte is wereldwijd, en niet alleen op het noordelijke halfrond, maar ook in bijvoorbeeld Australië.
Land-dekkende regenbuien komen door die extreme hitte ook minder vaak voor, daarvoor in de plaats lokale wolkbreuken met veel wateroverlast.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Dat is volgens mij niet helemaal waar, Dogie_Hogan. Het neerslagtekort wordt berekend vanuit de normaal, maar de normaal is eigenlijk altijd een neerslagoverschot, wat dan wegvloeit via riool, beken en rivieren in de zee. Er hoeft alleen genoeg te vallen om het verschil tussen tekort en voldoende op te heffen, en dat kan met een normale neerslag bijvoorbeeld gedurende de maand september al gebeurd zijn. Dit soort dingen worden vaak erg overdreven. Een neerslagoverschot, wat we ook wel vaak hebben, kan ook simpel worden opgelost door even geen regen.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
Lijkt er nu trouwens wel op dat het na volgend weekend / 8 augustus gedaan zal zijn met de warmte voor een tijd. Er is een trend naar normalisering en iets meer neerslag, en ook in Scandinavie stroomt nu voor het eerst sinds maanden eindelijk wat koelere lucht binnen.
PEN15
-
- 1281 messages
- 637 votes
Kaapstad was er al een voorbeeld van. Die kampte in januari, hun zomer, met drinkwatertekorten tijdens de grootste droogte in honderd jaar tijd. Als het zo doorzet veranderen grote delen van Suid-Afrika voor altijd in woestijnen. Californië worstelt de laatste jaren met steeds heverige droogtes, in Spanje rukken de aride gebieden ook steeds verder op en in binnen-mongolië zijn de woestijnwinden in de Gobi-woestijn zo ongenadig hard dat zelfs rotswanden verpulveren, wat doe je daar tegen?
Door natuurgeweld verliest Europa opvallend wat toeristische trekpleisters, een tijdje geleden was the azure window van Gozo (Malta) al ingestort en nu is de top van de hoogste berg van Zweden weggesmolten. Ik zei toch dat het er 28 graden zou gaan worden? Ik heb 'm nog soort van gezien, vanuit Kiruna.
Toen was het overdags zeven graden Celsius in de zomer, check die winterjassen!
Fillumon
-
- 2240 messages
- 0 votes
Vooruitzicht voor komende week.....weer tropisch (of andersom
).
Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt in Nederland en wat ik zo her en der lees niemand.....ik kan er niet aan wennen en kan niet wachten tot het voorbij is....
. Moet voortaan maar overzomeren. .
kappeuter (crew films)
-
- 74673 messages
- 5987 votes
606
-
- 23882 messages
- 12286 votes
Gelukkig is er nog kleur in de natuur, vanmorgen Regte Heide in Riel (zelf gefotografeerd)
https://image.ibb.co/jG65wK/DSC_3131.jpg
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Na 7 augustus is het volgens mij een beetje over en komt er wat regen en daalt alles na 25 graden. Wat nog steeds BOVEN gemiddeld is. De échte échte regen komt schijnbaar pas in september.
Fillumon
-
- 2240 messages
- 0 votes
.....mmm...als dat van die onder de 25 graden klopt dan wil ik graag Max. 20 graden (ik woon in het noorden des lands) , maar met meer dan 22 graden ga ik echt niet akkoord.....

JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Haha, begrijp ik maar dat hoge drukgebied lijkt maar niet weg te gaan bij ons.
Kortom, nog een hoop warme dagen voor de boeg. Ik vind 25 graden super hoor, maar voor de natuur zou ik 3 dagen alleen maar regen ook priiiiima vinden. Alles boven de 28 vind ik in dit land vreselijk, maar gelukkig woon ik nabij de kust. Uitwaaien op het strand is ook luxe 
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Haha, na vorige week compleet mesjogge geworden te zijn van de hitte in mijn huis (kreeg de temperatuur hier niet onder de 28 graden, in de slaapkamer zelfs niet onder de 30 graden), bedacht ik me pas gisteren dat ik een ventilatorkacheltje heb.
Een ventilatorkacheltje??
Jawel, maar die kun je ook op stand nul zetten waarbij er alleen een ventilatortje overblijft, en de gloeispiraal uit staat. Nu hier op mijn tafel gezet, en wat heerlijk zeg. Nog steeds warm in mijn huis, momenteel 27 graden, maar de verkoeling is geweldig.
Sukkel die ik ben.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
Ik weet het niet...
GFS toont deze kaart, wat weer opnieuw geen neerslag is voor deze streek tot 11 augustus.
https://www.weerwoord.be/uploads/5b64300542a7b.gif
Maar de modellen doen echt raar. Het Europese model komt met een Noordzeevariant van de welbefaamde Medicane. (storm met een warme kern), en dus een absolute neerslagbom met zeer zware windstoten.
Gewoon even wachten... want ik weet het ook niet meer.. Het loopt allemaal in de soep, en de modellen weten het niet meer.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
Dit is toch surreel. Dit kan toch niet. Dit is toch gewoon niet normaal. Het is nog te veraf... maar dat dit uberhaupt in de modelen staat.
https://www.weerwoord.be/uploads/5b64cb2cb2f96.png
En met een warme kern?
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
GFS ging in één run van 55 mm volgende week tot niets meer. Dat is het dus geweest. De storm en nattigheid van vrijdag was op één dag volkomen weg. Foetsie. Gone...
Echt rare shit dat er allemaal gebeurt hoor... Zo een virtuele zomerstorm heb ik ook nog nooit gezien (maar goed temp gradient, door restanten van MCS in de linkeruitgang van de jet doet het werk). Alles moet ook extremer vandaag de dag.
Na de zomerstorm zou het dan trouwens opnieuw ... jawel erg heet en droog worden.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1738 votes
De Noordcane is van de kaarten... maar of donderdag en/of vrijdag nu nat of niet nat worden... dat weten we nog niet.