- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Gisteravond overigens compleet verrast geworden door een enorme plensbui. Man, wat was dat heerlijk zeg, heb buiten gestaan en liet me alles ondergaan.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
OK, de 37 graden is bereikt, dat zijn die zeldzame dagen die je in een mensenleven in Nederland misschien 8 keer meemaakt, als je erg oud wordt. De stilte, de druk, de unheimlichkeit, ze nemen toe.
Dit is verschrikkelijk.
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Bofkont.
niethie
-
- 7319 messages
- 7278 votes
Ik klaag niet vaak over weer en heb oprecht verlangt naar een mooie zomer, maar dit is wel zo vreselijk beklemmend dat je er bijna van zou gaan hypervertileren. Gatver!
Wanneer het koud is kun je er met een kachel of warme kleding tenminste wat aan doen, maar hierbij voel je je, met name in de nachten, echt machteloos. Gelukkig is er wat uitzicht met aankomend weekend. Kan niet wachten op een goede plensbui!
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Hier is niks moois aan. Het gras is in stro of hooi verandert (niet zo bijzonder, komt wel vaker voor), maar dat bomen hun schors verliezen heb ik nog nooit gezien.
Bij bijna elke boom zie ik enorme stukken schors rond de stam liggen. Komt van de takken af. Kijk maar omhoog, dan zie je 'kale' takken.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Lol, minimumtemperatuur vannacht in Twente 22,3 graden. Nooit eerder meegemaakt, nou ja, in een grijs verleden in Israel wel eens, maar dat is een compleet ander land natuurlijk.
Voor een maximumtemperatuur van 22,3 graden teken ik nu blind. Heerlijke koelte.
Edit: en dan was het in Twente nog relatief koud in vergelijking met andere delen van het land, (en ongetwijfeld België ook).
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2224 votes
Niet om uit te houden 's nachts. Waar blijven hier die verkoelende onweersbuien?!?
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Nou ja, dan maar naar muziek luisteren:
summer in the city Met die legendarische bakkebaarden.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Begint wel legendarisch te worden. Nog geen half negen in de ochtend en de temperatuur in het midden van het land is al de 28 graden gepasseerd. Dit ga ik niet snel vergeten.
606
-
- 23882 messages
- 12286 votes
Niet om uit te houden 's nachts. Waar blijven hier die verkoelende onweersbuien?!?
606
-
- 23882 messages
- 12286 votes
Wordt een dag om niet snel te vergeten na een historisch warme nacht, gaan we denk ik ook een historisch warme dag tegemoet zien. als je nu al ziet dat we BOVEN de 27 ? uitkomen en dat het pas 9:18 is, en eigenlijk in de natuur nog een uur eraf. is dat uitzonderlijk hoog te noemen. PLAK,ZWEET, PUF lol ?
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Hier is niks moois aan. Het gras is in stro of hooi verandert (niet zo bijzonder, komt wel vaker voor), maar dat bomen hun schors verliezen heb ik nog nooit gezien.
Bij bijna elke boom zie ik enorme stukken schors rond de stam liggen. Komt van de takken af. Kijk maar omhoog, dan zie je 'kale' takken.
Zou je daar eens een foto van willen trekken?
Hier ook geen verkoeling gehad afgelopen nacht... Misschien volgende nacht dan maar. Lijkt in het westen belachelijk warm te worden... .
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Alleen Martinus Nijhoff kon de sfeer van een dag als vandaag zo mooi weergeven:
Het uur U
Het was zomerdag.
De doodstille straat lag
te blakeren in de zon.
Een man kwam de hoek om.
Er speelde in de verte op de stoep
een groep kinderen, maar die groep
betekende niet veel,
maakte, integendeel,
dat de straat nog verlatener scheen.
De zon had het rijk alleen.
Zelfs zij, wier tweede natuur
hen bestemde, hier, op dit uur,
te wandelen: de student,
de dame die niemand kent,
de leraar met pensioen,
waren van hun gewone doen
afgeweken vandaag;
men miste, miste hen vaag.
Sterker: de werkman die
nog tot een uur of drie
voor bomen in 't middenpad
de kuilen gegraven had,
had zijn schop laten staan
en was elders heen gegaan.
Maar vreemder, ja inderdaad
veel vreemder dan dat de straat
leeg was, was het feit
der volstrekte geluidloosheid,
en dat de stap van de man
die zojuist de hoek om kwam
de stilte liet als zij was,
ja, dat zijn gestrekte pas
naarmate hij verder liep
steeds dieper stilte schiep.
etc.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Ook maar 5 uur geslapen trouwens. Valt me trouwens ook op dat ik minder snel slaap dan vroeger. Maar ik weet niet of de warmte er iets mee te maken heeft. Nu sowieso blijf je minder snel liggen in dat zweetboeltje eens je wakker wordt, waar als het winter is... ik me nog eens zou draaien en terug in slaap zou vallen (waar de warmte van de dekens extra deugd doet). Nu doe ik dat dus niet, en sta ik direct op... Maar het voordeel van erg laat slapen is dat het (ietsje) koeler is rond 4u30 dan misschien wanneer de meeste mensen slapen, en dan zet ik ook meteen de ramen open zodat het een beetje kan afkoelen (tevergeefs), want het is hier alweer snikheet. Het zal vooral morgen de opdracht zijn om alles goed open te zetten en tijd te geven om af te koelen (maar dan moet ik wel ook even kijken of er geen onweders afkomen vooraleer ik ga slapen...)
Nu op zich... kan ik erg goed tegen de warmte, maar de constante warmte zorgde er ook voor dat ik beter kan acclimatiseren aan "het nieuwe normaal". Kamertemperaturen van 28°C vallen me niet eens meer op, waar ik daar in het begin van de zomer meer problemen mee heb... De koude daarentegen zal nooit wennen, daar kan mijn lichaam slecht tegen. Gelukkig heb ik minder problemen om mijn huis warm te houden, dan om het af te koelen door dat ik profiteer van warmte van de buren enzovoort.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Heerlijk, kou. Kan me niet lang genoeg duren. Ben nu filmpjes aan het kijken van elfstedentochten. Man, wat een genot zeg.
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Zou je daar eens een foto van willen trekken?
Hier ook geen verkoeling gehad afgelopen nacht... Misschien volgende nacht dan maar. Lijkt in het westen belachelijk warm te worden... .
Gaat helaas niet, want ik heb geen camera.
Maar je kunt wel googlen op bomen zonder schors oid.
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Gaat helaas niet, want ik heb geen camera.
Maar je kunt wel googlen op bomen zonder schors oid.
Of nog beter: kijk eens in je eigen omgeving naar de bomen.
Brix
-
- 19701 messages
- 5135 votes
Zonsondergang gisteravond (gezien vanaf mijn achterbalkon)
"Avondrood brengt water in de sloot" is het aloude gezegde.
Van mij mag het 
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Westdorpe al 33.6 graden. De Bilt heeft nu al warmste 27 juli beet.
https://www.weerwoord.be/uploads/5b5ad5ba76599.png
Dit is Arcen, ze hebben een voorsprong van 2,5 graden op gisteren. Gisteren kwamen we 0.6 graden tekort voor all-time warmterecord Nederland.
Blauwe lijn = gisteren, rode stippelijn = all-time record, rode lijn = vandaag
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Weerstation Gilze-Rijen, heeft inmiddels, voor de middag, de 35 graden achter zich gelaten. 
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Nou ja, als het dan toch heet wordt, dan liever ook een record. Heb je er nog wat aan.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Wat een ellende.
nou ja, dat was het,
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Zelfs de kat wordt er chagrijnig van, en dat is die niet vaak.
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Dan bof je nog. Mijn kat is zwaar gestoord, want trekt zich niks aan van de hitte. Rent nu door het huis als een vrijgelaten maniak. Wil steeds spelen of tegen me aan liggen.
Helpt geen zier of ik hem (zachtjes) van me af trap, of besproei met water.
Vermoeiend rotbeest.

TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Westdorpe al 37,5°C. Die doen nu dus een aanval op het warmterecord in Nederland.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Gilze-Rijen 36.9
Hoek van Holland: 36.8
Wijk aan Zee: 36
Gent ook 36 nu
Lille (waar ik dicht woon) 36.2°C
Bergues 36.2°C (Frans-Westhoek grens)
Hestrud (ten zuiden van Charleroi) 36.6°C
Parijs 36.4°C
Koksijde ook nog 33.7°C 
Hier nog steeds helder maar volgens buienradar ontstaan er wel buitjes ten oosten van mij, en langs die kant zie ik meer cumuluswolken, maar hier blijf ik wel aan de droge, zonnige kant steken. Er is ook veel meer hoge bewolking, denk dat het westen zo toch stilaan zijn piek heeft bereikt. Zou wel eens kunnen losbarsten binnen nu en enkele uren. En anders later vandaag dan, met buien die zullen ontstaan over Frankrijk. Zou de eerste significante regen zijn sinds eind mei/begin juni.
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Alleen Martinus Nijhoff kon de sfeer van een dag als vandaag zo mooi weergeven:
Het uur U
Het was zomerdag.
De doodstille straat lag
te blakeren in de zon.
Een man kwam de hoek om.
Er speelde in de verte op de stoep
een groep kinderen, maar die groep
betekende niet veel,
maakte, integendeel,
dat de straat nog verlatener scheen.
De zon had het rijk alleen.
Zelfs zij, wier tweede natuur
hen bestemde, hier, op dit uur,
te wandelen: de student,
de dame die niemand kent,
de leraar met pensioen,
waren van hun gewone doen
afgeweken vandaag;
men miste, miste hen vaag.
Sterker: de werkman die
nog tot een uur of drie
voor bomen in 't middenpad
de kuilen gegraven had,
had zijn schop laten staan
en was elders heen gegaan.
Maar vreemder, ja inderdaad
veel vreemder dan dat de straat
leeg was, was het feit
der volstrekte geluidloosheid,
en dat de stap van de man
die zojuist de hoek om kwam
de stilte liet als zij was,
ja, dat zijn gestrekte pas
naarmate hij verder liep
steeds dieper stilte schiep.
etc.
Prachtig. De zon verlamt alles.
TornadoEF5
-
- 5618 messages
- 1739 votes
Hoek van Holland nu koploper met 37.6°C.