• 179.432 movies
  • 12.317 shows
  • 34.173 seasons
  • 650.205 actors
  • 9.401.441 votes
Profile

Weertopic

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Amai... dit zou wel eens een zware droogte kunnen worden. Paralellen kunnen getrokken worden met andere jaren die dergelijke droogtes kenden (1540, 1959, 1975-1976, 2003, ...), maar deze lijkt zeer standvast en consistent te zijn. Niets lijkt deze blokkade van zijn stuk te kunnen brengen. Temperaturen liggen vrij hoog, en blijven consistent rond 25 graden celsius hangen voor de komende twee weken, hoewel de laatste modellen de hitte zelfs laten verergeren.

https://www.mupload.nl/img/z5o6ufu07.png

Zie het paarse/roze kleurtje dat met wat geluk tot hier kan raken (Sahara-warmte). De lucht is trouwens nu ook kurkdroog, met zeer lage luchtvochtigheid (wat ook doet denken aan 1976). Het recept voor een geweldige zomer, nadat april al de vierde warmste april ooit was, mei de warmste mei ooit was en juni ook zeer zacht en vooral kurkdroog verliep.

Het orkaanseizoen in de Atlantische Oceaan lijkt door het koude zeewater in ieder geval ook zeer traag op gang te komen. Dat lijkt ook goed nieuws. Het regenseizoen in de Sahel is daarentegen opnieuw zeer nat begonnen voor de zoveelste keer. Op dat vlak blijft de trend die gezet worden (het krimpen van de Sahara in snel tempo) bevestigd worden. Ik sluit niet uit dat door het CO²-fertilization effect, veranderingen in zeewatertemperaturen en het verdwijnen van de ijskap het tipping point om een groot deel v/d de Sahara (en dan vooral het zuiden) van een woestijn in enkele decennia te doen veranderen in een savanne kan bereikt worden, hoewel de droogtes wel naar weer gematigde breedtes lijken uit te breiden. Alle klimaatgordels bewegen als het ware van de Evenaar weg toe.

606

• 23882 messages
  • 12286 votes

Alsjeblieft niet zeg

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://www.weerwoord.be/uploads/5b3b625e1a41c.png

Volgende week woensdag mogelijk extreem warm in Zuid-Spanje. Mogelijk gaan we op recordjacht!

https://www.weerwoord.be/uploads/5b3b5bd891b71.png

Ook voor Belgie mogelijk dikke dertigers en zelfs richting de veertig toe in het daaropvolgende weekend.

Brix

• 19701 messages
  • 5135 votes

Als het niet zo warm was zou ik een regendansje doen.....

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Ja de thermische uitvliegers zijn er wel weer uit, maar ook de kans op een abrupt einde van de warmteperiode met dank aan het thermisch hoogstandje en de daarna niet uitblijvende onweders zijn weer uit de kaarten. Nu weer warmte en droogte ohne ende. Jet ligt enorm in het noorden, met als gevolg ook droogte en warmte voor Ierland, het Verenigd Koninkrijk en het zuiden van Noorwegen en Zweden. Voor veel van deze regio's is het dan ook de ergste droogte sinds 1976. Ook hier dus voorlopig geen einde, op mogelijk een wat verhoogde buienkans na, na het weekend van 14 en 15 juli. De kans op wisselvalligheid zou pas toenemen rond begin augustus, maar ook dat is onzeker. Tijdens de legendarische zomer van 1976 kregen we wat afkoeling eind juli, om er dan weer volop tegen aan te vliegen in augustus. 1976 is na 2003 nog steeds de warmste zomer gemeten. In 1976 hadden we wel al meer tropische dagen (>30 graden) tegenover nu (9 toen tov 1 nu), maar nu hebben we in het gehele jaar al meer zomerse (>25 graden, 26 nu tov 20 toen en warme dagen (>20 graden, 55 nu tov 37) toen gehad tegenover toen. Al kan dat regionaal verschillen: zo is het in Belgie wat warmer dan in Nederland, en is de warmte en zon minder aanwezig in de noordelijke kustregio's van Nederland door de zachte noordenwind. Het lijkt tegelijkertijd ook niet echt logisch dat je met een zachte noordenwind zo een warm weer kunt hebben, maar het is wel degelijk zo. De aanvoerrichting is uiterst / extreem droog, de wind is niet hard genoeg om het binnenland niet op te warmen en de grond is droog / zeewater is zeer warm wat ervoor zorgt dat het ook met winden uit die kanten gewoon warm en zomers blijft.

We hebben nog niet al te veel echte zuidenwinden gekend die tropische lucht met zich meebrengt, maar het nadeel daarvan is dat deze lucht vaak vochtig en onstabiel is, en dus snel voor onweer en afkoeling zorgt. Hetgeen onze vorige zomers vaak getypeerd heeft. Dat is dit jaar anders, met persistente hoge druk ten noordwesten boven ons, iets wat de grotere zomers ook vaak gekend hebben, en vooral enorm doet denken aan 1959 toen hetzelfde gebeurde. Die zomer staat niet gekend voor zijn intensiteit, maar voor zijn duur, en is één van de droogste jaren in West-Europa. Veel rivieren en waterlopen in het VK en zelfs Ierland hebben toen een tijdje droog gestaan.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

We zien verder wel meer trendbreuken met de voorbije jaren. Zo is het Atlantische zeewatertemperatuur in de tropische regio's gewoon recordkoud sinds 1985-1986 (terwijl het vorig jaar nog recordwarm was), zeker nabij Kaapverdië. Maar door dat de poolwervel zich erg compact houdt, en de jet zich erg noordelijk bevindt, hebben de regio's rond de Noordpool nog geen tijd gehad om echt op te warmen. De winter houdt daar met andere woorden erg lang aan. Dit geeft zijn effect op de ijsafname, die daar veel later zal beginnen dan normaal, en daardoor is het mogelijk dat het ijsminimum van deze zomer voor de eerste keer sinds vele jaren niet rampzalig zal verlopen. Op dit moment loop dit jaar analoog met de meeste jaren uit de jaren '80, wat zeer uitzonderlijk is. Er heeft wellicht nog nooit zoveel zee-ijs gelegen nu sinds de jaren '80 nabij de Noordpool, en dit allemaal door de uitzonderlijke luchtdrukconfiguraties, die mogelijk een gevolg zijn van de zeer krachtige SSW (als gevolg van de combi eQBO en lage zonneactiviteit) die we eind deze winter gehad hebben.

https://www.weerwoord.be/uploads/5b3dcc818d2c1.PNG

SSW = sudden stratospheric warming / plotse stratosferische opwarming wat inhoudt dat de troposfeer-naar-stratosfeer interactie en vice versa daardoor beinvloedt wordt. De warmte die naar de Polen uiteindelijk lager zakt, zorgt ervoor dat de koude en krachtige poolwervel minder compact wordt, soms gesplitst wordt, en in extreme gevallen zelfs volledig omgekeerd wordt (welke deze winter plaatsvond). Dit zorgt voor koude-uitbraken naar gematigde breedtes, waarbij deze winter de poolwervel verplaatst werd naar Canada/Alaska, met als gevolg dat de trein van het komen en gaan van depressies abrupt stopgezet worden, en blokkades van hogedrukgebieden die droog maar vaak ook koud weer brengen mogelijk werden. Dit lijkt vier maanden na data nog steeds niet hersteld te zijn in de troposfeer, en dit soort blokkades zorgen nu vaak voor droog en warm, kortom zomers weer. Ze kunnen vaak hardnekkig zijn, en zelfs maanden aan een stuk aanhouden. In het grote zonnejaar van 1540 zou zo een blokkade zelfs 11 maanden standgehouden hebben, waar meer dan waarschijnlijk ook een SSW plaatsvond, al kan ik dat niet verifieren en kunnen er ook andere oorzaken daarvoor zijn (of combinatie van).

-> en zo kan je ook meteen verklaren waarom na een strenge winter vaak een goede zomer volgt.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

"De 30-daagse verwachting wordt door een ander model uitgevoerd. De uitkomsten kunnen in theorie flink afwijken van het resultaat van de 15-daagse. Indien beide modellen echter een behoorlijke kwaliteit hebben, zal het verschil niet al te groot zijn. En wat gebeurt er na de eerste 15 dagen?

Voor de periode van 16 t/m 29 juli berekent het model in Nederland ongeveer dezelfde verdeling als de afgelopen tijd: op de Wadden iets boven normaal (graad of 22-23), in Limburg flink boven normaal (tot 28-32 graden). Er is nu nog weinig te zeggen over de warmste en minder warme dagen in deze twee weken.

Wat verder vaststaat, is dat de kans erg groot is dat de droogte blijft aanhouden. Voor de week van 16 t/m 22 juli verkeert heel Nederland in het gebied van 'zeer droog', daarna richting eind juli is er een klein signaal dat vooral in het zuidwesten en westen wel wat neerslag zal vallen. Maar dat is eigenlijk nog koffiedik kijken."

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Gaat het dan nog eens regenen of is mijn plantenbak gewoon definitief naar de gallemiezen?

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Tot en met 21 juli droog volgens de laatste modellen.

Daarna onzeker, maar de trend voor de komende vier weken is droog en warm. Mogelijk begin augustus zelfs nog heter dan nu.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Droogte blijft erg, en zal wellicht nog wel erger worden. De kans op een bui neemt toe, zeker in Belgie of het zuiden van Nederland, maar in het algemeen is de trend duidelijk: zeer droog, warm en zonnig met voor binnen twee weken en begin augustus wellicht intensivering van de warmte. Richting tropische temperaturen dus. De lange termijn modellen gaan voor tropische hitte begin augustus. Maar dus ook al in de laatste week van juli liggen er kansen.

De drukpatronen gedragen zich echt als koppige ezels, en er is echt geen beweging te vinden op de kaarten. Zelden zo een grote standvastige blokkade gezien. Zelfs restanten van orkanen kunnen niets beginnen tegen het geblokkeerde patroon. Heel uitzonderlijke zomer dit.

Ondertussen gaan we qua droogte richting de droogste zomer ooit. Juni 2018 was al de droogste juni ooit. Juli 2018 maakt zonder veel pech ook alweer dik kans om de droogste juli ooit te worden. De legendarische zomer van 1976 wordt bijna ingehaald, maar die had wel een zeer droge en warme periode in augustus. Deze zomer is wel enorm uitzonderlijk in de hoeveelheid warme (>20 graden en zomerse dagen (>25 graden), en ligt ver vooruit op de tweede.

https://www.weerwoord.be/uploads/5b4b129b7f966.png

En dit kan dus nog maanden aanhouden. Het patroon zit muurvast. Kansen worden echt groter en groter dat dit de zomer des zomers zal worden, en een zomer waarover we nog heel lang gaan spreken, krijgt zelfs 1540-allures. Komt er eens een neerslagkans (zoals afgelopen week) in de verwachting, dan verdampt die binnen de kortste keren.

Stiekem hoop ik ook op een koude winter... Zelfs de kans daarop lijkt nu te vergroten doordat we tijdelijk met een continentaal klimaat te maken krijgen. Sinds half februari eigenlijk al. Ik heb al een model gezien die al voor winterkou in oktober gaat, en neen, ik ga daar geen waarde aan hechten. Maar het is wel leuk om te zien. 1947 had een zeer koude winter en een zeer warme zomer bijvoorbeeld. En met de El Nino die er lijkt aan te komen, de afkoelende oceaan, de huidige atmosfeer/stratosfeer, QBO en lage zonne-activiteit etc... is misschien wel iets mogelijk.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://www.weerwoord.be/uploads/5b4b4d489f22b.png

De verwachting voor Zweden. Elke dag 30 graden En het is daar ook al extreem lang droog en warm weer, met een warm einde van het voorjaar, en lange droogte.

PEN15

• 1281 messages
  • 637 votes

Elke keer als ik in Zweden was trof ik heel slecht weer. Het regende een keer op een dinsdag en ging onaangebroken door tot donderdagavond, geen geintje.

Wat ik me afvraag waar al die regenbuien dan naar toe gaan. Ergens op de planeet moet dat door zomerse hitte verdampte water toch heen? Of zijn al die buien naar Japan gedreven?

En waarom vliegen de Nederlandse weerbulletins altijd zo snel door die overzichten heen, net alsof ik niet wil weten wat het weer in de rest van Europa is en de andere kant van de wereld. Als ze nu eens een keer dat stomvervelende "-van het land" weglaten in hun toelichting dat ze meer dan tien keer herhalen, dan hebben ze tijd genoeg. Nederland is toch te klein voor zoveel informatie.

Apollinisch

• 21300 messages
  • 0 votes

PEN15 wrote:

En waarom vliegen de Nederlandse weerbulletins altijd zo snel door die overzichten heen, net alsof ik niet wil weten wat het weer in de rest van Europa is en de andere kant van de wereld.

Dat kan de meeste mensen inderdaad geen hol schelen.

Ebenezer Scrooge

• 2150 messages
  • 3092 votes

Ik kreeg vandaag nog een stuk boomschors op m'n harses.

AGE-411

• 10343 messages
  • 750 votes

Hoe zit dat nu met die 42°C voor volgende week?

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

AGE-411 wrote:

Hoe zit dat nu met die 42°C voor volgende week?

Dat was veel te ver weg om dat zo precies te gaan voorspellen. Ben Lankamp van Weerplaza heeft dat kort eens laten vallen (er is zelfs een lijntje van de vijftig lijntjes in het ENS dat voor 42 graden ging), dat is dan volledig uitvergroot door die krant, en is dan zelfs ter sprake gekomen in Jinek. Er was redelijk wat verontwaardiging daarover, maar uiteindelijk werkt zo een kop natuurlijk meesterlijk. Had veruit de meeste clicks, maar waarde moet je daar niet aan hechten. Er komt een tropische week aan volgende week. Meer kan je eigenlijk niet zeggen.

PEN15 wrote:

Wat ik me afvraag waar al die regenbuien dan naar toe gaan. Ergens op de planeet moet dat door zomerse hitte verdampte water toch heen? Of zijn al die buien naar Japan gedreven?

Er waren zware overstromingen in het zuiden en oosten van Polen door een stationair lagedrukgebied, dus regionaal in het oosten van Europa, hoewel in het oosten ook overwegend stabiel is, maar lokaal, plaatselijk en regionaal dus niet. In het zuiden van Europa is er de laatste twee en drie maand ook meer neerslag gevallen dan normaal. Maart en april waren zeer nat op het Iberisch schiereiland.

De regenzones gaan door de blokkade hier en op deze breedtegraad, nu vooral in twee richtingen uit. Het merendeel van de depressies volgt een sterk noordelijk traject, een pak noordwestelijker dan Schotland en Scandinavie en bereikt Europa dus niet, maar gaat dus richting de Noordelijke IJszee rond Europa heen, richting de Noordpool, Canada en occasioneel Rusland. Verder is er in het zuiden van Europa ruimte voor onstabiliteit, en dus buien en onweders, maar dit zijn dus niet de regenzones zoals we ze kennen.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Gisterennacht was het ook even 30 graden warm in Lapland (met middernachtzon natuurlijk), en was het daar dus warmer dan in Kreta. Deze zomer is vooral extreem en erg uitzonderlijk voor Scandinavie. De droogte is in Zweden wellicht ook het ergst, en houdt daar al drie tot vier maanden aan.

https://www.weerwoord.be/uploads/5b50503b9d7c3.png

Verder in Nederland na de 4e warmste april ooit, de warmste mei ooit, de 5e warmste en droogste juni ooit, nu de droogste en 3e warmste juli ooit?

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://www.weerwoord.be/uploads/5b50e5b91e30a.gif

Lekker hoge temperaturen voor volgende week vrijdag

https://www.weerwoord.be/uploads/5b506b9022738.png

We lijken virtueel de droogte van 1976 voorbij te steken... Alleen had 1976 wel een zeer droge augustus die daarop volgt, welke dit zo uitzonderlijk maakte... Maar dit zomerweer zal ook nog niet direct eindigen.

kappeuter (crew films)

• 74673 messages
  • 5987 votes

Hittegolf van 15 dagen op komst: grootste droogte van deze eeuw | AD.nl

Er lijkt geen einde te komen aan de hitte waarmee ons land al weken kampt. ,,Vanaf dinsdag wordt heel Nederland ondergedompeld in tropische temperaturen die tot in augustus aanhouden", weet weerman Marco Verhoef.

De komende dagen worden maxima verwacht tot ruim boven de 25 graden, maar volgende week wordt het pas echt heet. Op maandag wordt het plaatselijk 30 graden, vanaf dinsdag is het overal in het land tropisch warm. ,,Nederland wordt overspoeld door een hittegolf die zeker vijftien dagen aanhoudt", meent Verhoef.

Brix

• 19701 messages
  • 5135 votes

En dan is mijn kamerthermostaat ook nog kapot, staat bijna op 30 graden, en ik krijg 'm maar niet lager gezet

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

Brix wrote:

En dan is mijn kamerthermostaat ook nog kapot, staat bijna op 30 graden, en ik krijg 'm maar niet lager gezet

Ik krijg de temperatuur ook niet lager, maar ja de warmte zit binnen. Dus s'middags is het hier ook 30 - 31 graden. Maar op zich kan ik daar eigenlijk wel goed tegen.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

https://www.weerwoord.be/uploads/5b55fc729fcdd.jpg

1976, we're coming for you!

De lange termijn modellen houden het de komende vier weken nog droog. Begin augustus zou de echte hitte wel weer kunnen verdwijnen voor zeer stabiel en extreem droog zomerweer met temperaturen rond 25-30 graden. Voor de komende twee weken amper neerslagkansen.

Juli zal de derde warmste juli ooit worden, en bijna zo goed als zeker ook de droogste juli aller tijden, nadat we al de droogste juni en de warmste mei (en de 4e warmste april) kregen.

Dit geblokkeerd patroon geeft me trouwens hoop dat we eindelijk eens een zeer strenge winter zullen krijgen. We zitten al sinds midden februari met een echt continentaal klimaat. Alsof Belgie in Roemenië of Oekraïne ligt.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Fijn dat de NS ook met dit weer vasthoudt aan treinen zonder airco. Net compleet doorweekt uitgestapt.

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Heerlijk in de NS-trein gezeten. Airco werkte prima, mooi naar het verdroogde landschap kunnen kijken vanuit een prima geconditioneerde treincoupe. Leve de NS. Jammer dat het weer niet door de NS wordt gemaakt.

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Wat stond de IJssel overigens vreselijk laag bij Zutphen. Ik kom daar zo'n 50 keer per jaar langs, maar dit kan ik me niet herinneren.

PEN15

• 1281 messages
  • 637 votes

TornadoEF5 wrote:

1976, we're coming for you!

Dit geblokkeerd patroon geeft me trouwens hoop dat we eindelijk eens een zeer strenge winter zullen krijgen..

Toen was de winter net zo zwaar, langdurig en ononderbroken als de zomer was van dat jaar. Ik wil dan nog wel eens zien of er consequent wordt gereageerd op de ijskou zoals we nu doen over de tropische hitte.

We zitten al sinds midden februari met een echt continentaal klimaat. Alsof Belgie in Roemenië of Oekraïne ligt.
.

Het is krankzinnig om er bij stil te staan dat het in de lage landen, met een zeeklimaat op deze afstand ver van de evenaar nu heter is dan Kongo en Singapore. Het is hier nu ook heter dan in Roemenië en Bulgarije.

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Graaf Machine wrote:

Gaat het dan nog eens regenen of is mijn plantenbak gewoon definitief naar de gallemiezen?

Na elf dagen vakantie kan ik zeggen dat alles definitief naar de gallemiezen is. Volgend jaar weer opnieuw beginnen. Gelukkig hoef ik ook geen onkruid te wieden.

TornadoEF5

• 5618 messages
  • 1739 votes

PEN15 wrote:

Toen was de winter net zo zwaar, langdurig en ononderbroken als de zomer was van dat jaar. Ik wil dan nog wel eens zien of er consequent wordt gereageerd op de ijskou zoals we nu doen over de tropische hitte.

Gewoon gemiddelde winter.

Ik denk dat je het verwart met 1947 en in mindere mate 1959.

Graaf Machine

• 9909 messages
  • 1438 votes

Misschien verward PEN15 die winter met 1979. Winter 1976 of winter 1977 stelden beide weinig voor. Geen winter waar ik op hoop, wel winters die ik verwacht.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.