- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Heftig!
Maaaar... aankomend weekend mooi weer in Dessel!
Briljant.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Tot nu toe is het zeer aardig.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Vandaag wordt het wederom een zonovergoten dag en de temperaturen gaan ook ietsjes omhoog. In de middag kunnen er enkele onschuldige stapelwolken voor gaan komen. De temperaturen liggen ongeveer rond de 20 graden op de Wadden tot zo'n 25 graden in het binnenland. De wind is zwak boven land 2 bft en aan de kust en in het noorden staat een zwakke tot matige wind 2-3 bft en komt vanuit het zuidwesten. Vanavond blijft het lang aangenaam weer. De zon zal volop aanwezig zijn. De temperaturen voor vanavond zijn ongeveer 14 graden op de Wadden tot zo'n 16 a 17 graden in het binnenland. Vannacht verloopt het helder en is er kans op een enkele mistbank. De temperaturen voor vannacht zijn ongeveer 12 graden op de Wadden tot zo'n 10 graden in het oosten van het land.
Morgen is het wederom een zonnige dan maar in de middag kunnen er in het oosten van het land stapelwolken voor gaan komen die uit kunnen groeien tot een bui dat mogelijk gepaard kan gaan met een klap onweer. De temperaturen voor morgen zijn ongeveer 20 graden op de Wadden tot zo'n 25 graden in het binnenland.
Bron: Onweer Online.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Als je goed kijkt zie je aan de zijkant een windhoos ontstaan.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Vanavond is het in het noorden helder en in het midden en in het zuiden van het land wisselen wolkenvelden en opklaringen elkaar af. De temperaturen voor vanavond zijn ongeveer 14 graden op de Wadden tot zo'n 18 graden in het zuidelijk deel van het land. Vannacht is het op de meeste plaatsen helder en kan er lokaal een enkele mistbank gaan ontstaan. De temperaturen voor vannacht zijn ongeveer 8 graden in het oosten tot zo'n 10 graden in het westelijk deel van het land. De wind is zwak boven land 2 bft en aan de kust en in het noorden staat een zwakke tot matige wind 2-3 bft en komt vanuit het noordoosten. Morgen krijgen we weer te maken met een flinke zonnige dag. De temperaturen zijn ongeveer 22 graden op de Wadden tot zo'n 26 a 27 graden in het binnenland. Zondag wordt het nog een stuk warmer, dan kan de tropische 30 graden gehaald worden in het binnenland. Maandag blijft het ook nog warm en in de middag kunnen er enkele pittige regen en onweersbuien gaan voorkomen die gepaard kunnen gaan met hagel en windstoten.
Bron: Onweer online
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Dit weer is mij in ieder geval te warm. Bah zeg je hebt totaal geen energie meer om iets te doen, en 's nachts is het al helemaal vies en plakkerig 
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Dit weer is mij in ieder geval te warm. Bah zeg je hebt totaal geen energie meer om iets te doen, en 's nachts is het al helemaal vies en plakkerig
Jep dat vind ik ook, LEES dit
Hittegolf op komst
De temperaturen zullen de aankomende week naar verwachting flink gaan stijgen. ‘Aan het einde van de week worden er zelfs tropische temperaturen gehaald rond de 30 tot 32°’, meldt onze weerman Bas vrijdag. Vandaag was het opnieuw vrij zonnig al waren er in de ochtend hier en daar nog wat wolken waar de zon al vrij snel weer doorheen wist te komen.
Er stond een zwakke noord tot noordwestenwind die iets minder warme lucht aanvoerde maar met temperaturen van 22° in het noorden tot 24° zuidelijker was het nog altijd zomers warm. Er volgt opnieuw een heerlijke zomeravond waarin het niet verder afkoelt dan 12° in de vroege ochtend. Alleen in het noordoosten wordt het wat frisser.
Zaterdag:
Zaterdag wordt het flink zonnig en overal droog weer. De wind is variabel en later noordoostelijk en het wordt 22° in het noorden tot 25° in het zuiden. Er volgt weer een heerlijke zomeravond waarin het langzaam afkoelt naar 11 tot 13° in de vroege ochtend.
Zondag:
Ook zondag flinke zonnige perioden en overal droog weer en waarschijnlijk een oostenwindje. De temperatuur gaat dan naar zomerse waarden van rond de 27°. Er volgt een warme zwoele zomeravond en nacht waarin het niet kouder wordt dan 15°.
Verwachting volgende week:
Maandag wordt een warme broeierige dag. De zon komt er eerst ook weer bij maar in de loop van de dag neemt landinwaarts de kans op een donderbui toe. Er is weinig wind en de temperatuur komt zo rond de 27 tot 29° te liggen. Aan zee is een lichte verkoeling te vinden. In de avond en nacht blijft het weer overal droog en wordt het niet kouder dan 14°.
Dinsdag blijft het weer overal droog en krijgt de zon vrij veel ruimte. Er komt opnieuw een hogedrukgebied tot stand die de zomer laat aanhouden. Er komt een zwakke westenwind te staan en het wordt 23° aan de kust tot 26° wat meer landinwaarts.
Woensdag opnieuw zonnig en droog waarbij er amper wind is te vinden. De temperatuur komt dan tussen de 24 en 26° in te liggen.
Donderdag komt er een zwakke oost tot zuidoostenwind te staan en met veel zon gaat de temperatuur dan naar zomerse tot mogelijk tropische waarde van 27 tot 30°.
Vrijdag zal de zon de temperatuur weer opjagen naar op de meeste plaatsen 30 tot 32°. Dit alles bij een zwakke oost tot zuidoostenwind. De nachten gaan dan ook erg warm worden waarin het soms niet verder afkoelt dan tot rond de 20°, ook in het weekend.
Weekend hittegolf
Er volgt dan ook een zeer warm weekend. Zowel zaterdag als zondag mogen we op zonnig weer rekenen en een zuidoostenwind. De temperaturen zullen op beide dagen tussen de 28 en 32° uitkomen en dat betekent dat we op een hittegolf afstevenen.
‘Het ziet er naar uit dat ook na het weekend er nog geen einde komt aan deze zeer warme periode dus bereidt u zich maar vast voor’, aldus Bas.
Bron: blikopnieuws
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Wedden dat er nog een hittegolf aankomt ook?
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Tenminste, dat hoorde ik net op TV. Aangezien het vanaf zondag -vooral in Limburg- boven de 30 graden blijft is het sowieso al tropisch warm.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Wedden dat er nog een hittegolf aankomt ook?
Zie het verhaal
van mij hoeft het niet perse.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Sorry maar ik heb weinig zin om die hele lap tekst te lezen, is het me te warm voor.
Ik luister wel naar die MENEER (
) met dat bloemetjes hemd op TV.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Sorry maar ik heb weinig zin om die hele lap tekst te lezen, is het me te warm voor.
Ik luister wel naar die manier met dat bloemetjes hemd op TV.
Is een interessant stukje tekst 
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Er komen zelfs temperaturen in zicht van 35 tot 40 
Al is het nog eindje weg, het komt al wel op de kaarten terecht.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Er komen zelfs temperaturen in zicht van 35 tot 40 
Al is het nog eindje weg, het komt al wel op de kaarten terecht.
Ik eis verplicht vrije dagen dan!
U-96
-
- 11875 messages
- 2070 votes
Maakt mij niet uit wat voor weer het is. ALLES maar dan ook echt alles is beter dan winter.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Wat je zegt Eline, wordt me dan ook veel te veel van het goeie.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Maakt mij niet uit wat voor weer het is. ALLES maar dan ook echt alles is beter dan winter.
Winter heeft ook zijn charmes.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Liever iets te koud waarbij je je wat extra kleren aan kunt trekken, dan te warm waarbij je al nauwelijks kleren draagt en nog het gevoel hebt dat je levend geroosterd wordt.
U-96
-
- 11875 messages
- 2070 votes
Het ideale seizoen bestaat wat dat betreft niet. Ik kan me overigens best voorstellen dat mensen charmes in winter zien, maar ik ben altijd blij als het over is. Als er een dik pak sneeuw ligt, dan is menig mens superenthousiast maar ik kijk er niet eens naar om. Auto's krijgen in de winter ook het meest te incasseren...
Lente en zomer zijn imo veel gezelliger en sfeervoller, ook al ben ik zelf niet een type dat graag in de zon zit etc.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Het ideale seizoen bestaat wat dat betreft niet. Ik kan me overigens best voorstellen dat mensen charmes in winter zien, maar ik ben altijd blij als het over is. Als er een dik pak sneeuw ligt, dan is menig mens superenthousiast maar ik kijk er niet eens naar om. Auto's krijgen in de winter ook het meest te incasseren...
Lente en zomer zijn imo veel gezelliger en sfeervoller, ook al ben ik zelf niet een type dat graag in de zon zit etc.
Lente temperatuur kan soms goed zijn.
Liever iets te koud waarbij je je wat extra kleren aan kunt trekken, dan te warm waarbij je al nauwelijks kleren draagt en nog het gevoel hebt dat je levend geroosterd wordt.
Precies dat gevoel heb ik ook vooral op het werk.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Langdurige warmte
Na een lange winter en een vrij matige lente wordt het de komende tijd eindelijk op en top zomers. De warmte en de zonnige periodes werden in de lente keer op keer afgewisseld door een paar koelere en wisselvallige dagen met buien en temperaturen onder normaal. Het afgelopen weekend werd het op veel plekken zelfs niet warmer dan 14 graden, terwijl het klimatologisch gezien ruim 19 had moeten zijn. Nu lijkt er echter een periode aan te komen, waarin hogedrukgebieden elkaar om de haverklap afwisselen. Een langdurige periode met zon en warmte ligt dan ook in het verschiet.
Al een paar dagen schijnt de zon volop en stijgen de middagtemperaturen tot ruim in de twintig graden. Een uitloper van een hogedrukgebied boven de eilandengroep de Azoren ligt tot over de Britse eilanden en in die uitloper vormen zich de komende tijd regelmatig opzichzelfstaande hogedrukgebiedjes. Deze koppelen zich van tijd tot tijd los en trekken daarna via ons land richting het noordoosten. Tot in het weekeinde en ook volgende week blijven we hierdoor onder invloed van dat hogedrukgebied. Het resultaat: zomers weer met veel zon, weinig wind en hoge temperaturen
Tropisch warm
Zondag draait de wind op passage van zo’n hogedrukgebiedje naar het oosten en vanuit die hoek komt warme en zeer droge lucht, ofwel continentale lucht, naar ons toe. Het kwik in de thermometer stijgt dan op verschillende plaatsen tot tropische waarden van 30 graden of meer. Maandag trekt die kern van hogedruk richting Scandinavië en op nadering van een volgende kern vanuit het zuidwesten draait de wind bij ons dan weer naar het noordwesten. Het waait echter amper en de warmte blijft hierdoor standvastig op zijn plaats en wordt nog eens extra gevoed door het zonnige weer.
Droogte
Toch zijn dit niet de enige redenen waardoor de temperatuur zo’n spurt opwaarts maakt. Ook de toenemende droogte speelt hierin een prominente rol. De grond is inmiddels zo droog geworden, dat er amper nog verdamping optreedt. Om dit uit te leggen, moeten we eerst terug naar hoe de zon de aarde verwarmt. De zonnestralen verwarmen op hun weg richting de aarde niet de lucht, maar stralen in op het aardoppervlak en pas in de bodem wordt de straling omgezet in warmte. Warme lucht heeft de natuurlijk neiging om op te stijgen en de onderste luchtlagen, dichtbij de grond, worden dan ook snel opgewarmd. De zon verwarmt dus niet de lucht, maar alleen de aarde. Het aardoppervlak verwarmt vervolgens weer de lucht door die opstijgende warmte
Een deel van de straling wordt normaal gesproken gebruikt om het aanwezige vocht in de bodem te laten verdampen. Die straling wordt dus niet omgezet in warmte. Nu zit er vrijwel geen vocht meer in de bodem en komt er dus meer straling voor warmte beschikbaar. Daardoor kan de temperatuur nog een stukje verder oplopen.
Overadiabatische opwarming
Verder is het zo dat er de komende dagen maar weinig wind staat. De warmte hoopt zich laag in de atmosfeer daardoor gemakkelijk op. Tijdens een onbewolkte dag in de zomer is de temperatuur opbouw van de lucht droog-adiabatisch. Dit houdt in dat de lucht per 100 meter stijging 1 graad afkoelt. Als de lucht op 1500 meter hoogte, ofwel het 850 hPa vlak, bijvoorbeeld 8 graden is, dan kun je er in dit geval gemakkelijk 15 graden bij optellen en dan wordt het aan de grond dus 8+15=23 graden.
In het geval van droogte kunnen we spreken van een overadiabatische opwarming, ook wel bekend als superadiabatische opwarming. Zoals eerder beschreven warmt de lucht tijdens droogte nog iets sneller op en bij de bovenstaande berekening kan dan nog wel een paar graden opgeteld worden. Dan kom je dus al snel op zo’n 25 graden uit. De laatste dagen is al meerdere keren gebleken dat deze redenering opgaat. Je moet dan ook niet raar opkijken als het ergens in de komende tijd nog warmer wordt dan nu al wordt gedacht!
Bron: Meteo Consult
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
De kans is groot dat het volgend weekend tot 35 graden wordt.
dat wordt echt jezelf kapot zweten.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
De seinen kwamen ook al van Margot rieberink op RTL4.
En dan dit
Dinsdag zal een zwak “koufront” ons land passeren met mogelijk een lokale bui en blijft het zomers warm. Vanaf woensdag ontwikkelt zich boven de Atlantische Oceaan een depressie die in combinatie met een hoogterug boven het Europees vasteland zal zorgen voor een zuidelijke stroming en de aanvoer van steeds warmere lucht. Vrijdag en zaterdag worden dan ook in het binnenland ronduit tropische temperaturen verwacht tussen 30 en 33°C en bestaat er kans op een lokale onweersbui. Kortom er staat ons een hoogzomerse periode te wachten waarbij het niet ondenkbaar is dat het in het zuidoosten regionaal tot een hittegolf zal komen.
@jan visser
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
België en dan het weerbericht van de Kempen laat vrijdag de 35 al zien.
Het is dus al zowat in kannen en kruiken dan we die gaan halen.
ik wil niet zo heet weer.
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Kortom er staat ons een hoogzomerse periode te wachten waarbij het niet ondenkbaar is dat het in het zuidoosten regionaal tot een hittegolf zal komen.
Oh nooo!
Dat is hier!

606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Ja en dan te denken dat het gister nog GEEN 30 was en toen was het al heel warm, en dan moeten we die 35 nog krijgen.
Pfffff zweet druppels 
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
Ik zal bij voorbaat al een flinke voorraad ijsblokjes maken.