• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.168 votes
Profile

Het grote taaltopic

Tamino Acid

• 119 messages
  • 41 votes

riesma wrote:

Een persoon die 'moeilijke woorden' probeert te gebruiken om zo intelligent te lijken, zijn inderdaad mensen van een lagere opleiding of verbaal niet sterk ingesteld.

Zo bedoel ik niet helemaal.

Laag opgeleide of verbaal zwakke mensen kunnen relevante zaken te zeggen hebben, terwijl mensen die hun berichten opzettelijk zo moeilijk mogelijk maken, dit juist meestal doen om een karige inhoud te camoufleren.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Tamino Acid wrote:

Waaruit leidt u af dat ik het specifiek over fora heb? Ik heb het over gesprekken in het algemeen. In het echt, in brieven, in e-mails, op fora...

Ik ging uit van schrijftaal. Mijn excuus. Dat was de discussie namelijk. U trekt het breder. Verder gaf u SelmaDuin gelijk in haar reactie, dat u precies doet waarover u schrijft, maar dat gelijk bleek alleen betrekking te hebben op het woord evenwaardig.

Verder sta ik volledig achter uw betoog. Dat leek echter matig uit de verf te komen, doordat het mij wat tegenstrijdig overkwam.

Vind wel dat moeilijke termen niet vermeden hoeven te worden, zolang deze niet omslachtig zijn, maar juist kort en bondig weergeven wat er bedoeld wordt. Soms kan een 'moeilijk' woord meer zeggen dan een 'makkelijke' zin. Maar daar zult u het ook mee eens zijn.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Bottleneck wrote:

De usance van synoniemen en volzinnen kan het esthetische effect van poëtische schrijfsels intensiveren, edoch bij het recenseren van films heeft het mijns inziens geen meerwaarde, daar ik recensies veelal beschouw als het verkondigen van een opinie over of een gevoel bij cinema en niet zozeer het ontroeren van lezers, wat overigens, als dat wel is wat je beoogt, ook mogelijk is - en dat geldt ook voor het verwoorden van de eigen emoties - met bijvoorbeeld vier zinnen, die logischerwijs van elkaar zijn gescheiden door drie punten, in plaats van één volzin met drie komma's, die buiten de leestekens om vrijwel exact dezelfde taalkundige opbouw heeft, en is het plausibel dat veel mensen synoniemen en ellenlange zinnen (en wellicht ook deze reactie) ervaren als een schijnbare poging tot interessantdoenerij, evenals de toepassing van ouderwetse termen zoals 'veeleer' en 'doch', die beide een meer gangbaar alternatief hebben - in aangehaalde casussen 'meer' of 'maar', niettemin is het te zien als een afwisseling in de stroom eenvoudige, maar leesbare recensies (die aannemelijk meer inhoudelijke discussies losmaken, maar dat ter zijde) en maakt het tongen los over taal, waarvan onderhavige reactie (die, laat dat voorop staan, ironisch geïntendeerd is) en de verhandelingen hierboven en elders op dit forum, exemplarisch zijn.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Animosh wrote:

Nee, hoe kom je daarbij? Apollinisch duidde er - indien ik het correct aanvoelde - slechts op dat intelligente personen over het algemeen over een grotere vocabulaire beschikken, maar daarop zijn allicht gerust uitzonderingen te vinden.

Overigens lezen hoger opgeleiden veelal ook meer (en moeilijker), dunkt me.

Ok, intelligentere personen beschikken over een groter vocabulaire. Dat zie ik ook om mij heen. Maar dat gaat er bij mij dus niet helemaal in. Waarom is dat zo? Ik probeerde dat uit te pluizen met Apollinisch' linkje naar gekristalliseerde en vloeibare intelligentie, maar kom er niet uit.

Dan ben ik wel benieuwd naar die uitzonderingen, want die ben ik nog niet tegengekomen. Stel dat Bottleneck niet zo intelligent zou zijn, zou hij dan toch zo'n zin kunnen produceren, omdat hij nou eenmaal een hoge woordenschat heeft?

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Waarom is dat zo?

(1) Intelligente mensen lezen doorgaans meer (en moeilijker), (2) zij herbergen de potentie om meer bekwaamheden m.b.t. vaardigheden, kennis en ervaring (crystallized intelligence) toe te passen en (3) ze onthouden woorden gemakkelijker, waardoor hun vocabulaire zich relatief snel uitbreidt.

Stel dat Bottleneck niet zo intelligent zou zijn, zou hij dan toch zo'n zin kunnen produceren, omdat hij nou eenmaal een hoge woordenschat heeft?

Ja, al zou hij er nochtans uitzinnig lang mee bezig moeten zijn.

Don Dijk

• 7079 messages
  • 0 votes

De intelligentie die jij hier uit legt is maar een héél klein stukje van het geheel.

Zo heb ik bijvoorbeeld naar het schijnt een ongelooflijk hoog IQ te hebben, maar heb ik het gelukkig verspreid over meerdere eigenschappen.

Want een leuke vocabulaire alleen is aardig om te hebben, vooral als je er de studie na hebt. Maar verder kun je er weinig mee in het leven natuurlijk, behalve mooie stukjes schrijven op Moviemeter met mooie woorden.

Nee, waar je meer aan hebt is het grote geheel. Het grote geheel, dat moet in balans zijn. Sociale intelligentie is wat dat betreft veel belangrijker. Ik heb het gevoel dat het bij jou erg doorslaat aan slechts 1 kant; de (enorme) woordenschat (vocabulaire) die jij (wel degelijk!) hebt.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Animosh, die drie punten zijn en waren duidelijk. Beredeneerd vanuit het intelligente individu. Ik probeer het echter om te draaien, met de eenvoudige vraag: kunnen minder intelligente mensen toch een bovengemiddeld grootte vocabulaire hebben en hoe uit zich dat dan?

Dat Bottleneck, in mijn hypothese, uitzinnig lang met zijn zin bezig zou zijn is mijns inziens niet correct. Immers, hij beheerst zijn taal. Zou hij zijn taal niet beheersen (van nature of aangeleerd), dán zou hem dat veel tijd kosten, aangezien het dan een vracht onderzoek vergt.

Tamino Acid

• 119 messages
  • 41 votes

Don Dijk wrote:

De intelligentie die jij hier uit legt is maar een héél klein stukje van het geheel.

Zo heb ik bijvoorbeeld naar het schijnt een ongelooflijk hoog IQ te hebben, maar heb ik het gelukkig verspreid over meerdere eigenschappen.

Want een leuke vocabulaire alleen is aardig om te hebben, vooral als je er de studie na hebt. Maar verder kun je er weinig mee in het leven natuurlijk, behalve mooie stukjes schrijven op Moviemeter met mooie woorden.

Nee, waar je meer aan hebt is het grote geheel. Het grote geheel, dat moet in balans zijn. Sociale intelligentie is wat dat betreft veel belangrijker. Ik heb het gevoel dat het bij jou erg doorslaat aan slechts 1 kant; de (enorme) woordenschat (vocabulaire) die jij (wel degelijk!) hebt.

Een sociaal begaafd iemand zou toch moeten inzien dat je niet ver komt zonder een zekere basiswoordenschat.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

@ Don Dijk: volgens deze test (evenals mijn direct omgeving, om tevens een ietwat betrouwbaardere bron aan te halen) heb ik anders een hoog EQ. Júist mijn Intellectueel Quotiënt is naar mijn weten slechts 'gemiddeld' gymnasiaal (+/- 125).

Overigens ben ik wel overwegend alfa, moest je daar op doelen.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Don Dijk wrote:

Nee, waar je meer aan hebt is het grote geheel. Het grote geheel, dat moet in balans zijn. Sociale intelligentie is wat dat betreft veel belangrijker.

Het nadeel van gespreide intelligentie is als de studie Management, Economie en Recht (bestaat dat nog?): je weet van alles een beetje, maar je hebt er geen ** aan.

Don Dijk

• 7079 messages
  • 0 votes

Tamino Acid wrote:

Een sociaal begaafd iemand zou toch moeten inzien dat je niet ver komt zonder een zekere basiswoordenschat.

Wat is dat nou weer voor onzin?

Don Dijk

• 7079 messages
  • 0 votes

Observator wrote:

(quote)
Het nadeel van gespreide intelligentie is als de studie Management, Economie en Recht (bestaat dat nog?): je weet van alles een beetje, maar je hebt er geen ** aan.

Daar denk ik anders over. In het leven heb je meerdere eigenschappen nodig, hoe triest hiervoor soms de redenen ook moge zijn.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Balans is mooi. Zolang je genoeg intelligentie hebt om overal een mooi hoopje te krijgen op de IQ/EQ weegschaal. Helaas (?) is niet iedereen begiftigd met die mate van intelligentie, waardoor compensatie me een mooi alternatief lijkt.

Don Dijk

• 7079 messages
  • 0 votes

Animosh wrote:

@ Don Dijk: volgens deze test (evenals mijn direct omgeving, om tevens een ietwat betrouwbaardere bron aan te halen) heb ik anders een hoog EQ. Júist mijn Intellectueel Quotiënt is naar mijn weten slechts 'gemiddeld' gymnasiaal (+/- 125).

Overigens ben ik wel overwegend alfa, moest je daar op doelen.

Haha, nee daar doel ik niet op, dat had ik inmiddels al een beetje door.

Opvallende uitslagen!

(zoals je ziet ben ik meer van de korte zinnen )

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Observator wrote:

kunnen minder intelligente mensen toch een bovengemiddeld grootte vocabulaire hebben

Waarschijnlijk wel, door middel van relatief veel oefening (maar dit laat ik verder open staan voor een realistischere invulling door Apollinisch).

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

Observator wrote:

dán zou hem dat veel tijd kosten, aangezien het dan een vracht onderzoek vergt.

Ja, wat wel langer duurt is het nalopen van fouten op gebied van samentrekken en persoonsvorm e.d., da's nog een nadeel van zulke lange zinnen

Tamino Acid wrote:

Mwah niet per definitie toch, er zijn self made succesvolle ondernemers zonder opleiding (of enig taalvermogen).

Don Dijk

• 7079 messages
  • 0 votes

Observator wrote:

Balans is mooi. Zolang je genoeg intelligentie hebt om overal een mooi hoopje te krijgen op de IQ/EQ weegschaal. Helaas (?) is niet iedereen begiftigd met die mate van intelligentie, waardoor compensatie me een mooi alternatief lijkt.

Dat zei ik toch?

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Jij benadrukt het in balans moeten zijn van intelligentie. Daar heb je meer aan.

Daar ben ik het mee eens. Ik geef alleen nog eens extra aan dat die balans er vaak niet is.

Bottleneck wrote:

Ja, wat wel langer duurt is het nalopen van fouten op gebied van samentrekken en persoonsvorm e.d., da's nog een nadeel van zulke lange zinnen

Hypothese, Bottleneck, hypothese.

Tamino Acid

• 119 messages
  • 41 votes

Bottleneck wrote:

Mwah niet per definitie toch, er zijn self made succesvolle ondernemers zonder opleiding (of taalvermogen).

Je kan inderdaad wel ergens geraken zonder een zekere woordenschat, maar je hebt het in ieder geval veel moeilijker. Als je jezelf maar op de juiste manier uitdrukt, kan je veel problemen vermijden of gemakkelijker oplossen.

Zelf was ik overigens helemaal nergens geraakt zonder taalgevoel en woordenschat.

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

Observator wrote:

Hypothese, Bottleneck, hypothese.

Dat had ik door (ik gaf alleen aan dat heel lange zinnen het ook ingewikkeld voor jezelf kunnen maken, taalkundig gezien)

Tamino Acid wrote:

Als je maar jezelf op de juiste manier uitdrukt, kan je veel problemen vermijden of gemakkelijker oplossen.

Zelf was ik overigens helemaal nergens geraakt zonder taalgevoel en woordenschat.

Ja, het is dus niet zo zwart wit. Dat uitdrukken kan ook mondeling zonder een grote woordenschat nodig te hebben (ook wel afhankelijk van beroep).

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Bottleneck wrote:

ik gaf alleen aan dat heel lange zinnen het ook ingewikkeld voor jezelf kunnen maken, taalkundig gezien

Zekers. En dan hebben we het nog niet eens over al die tangconstructies... Wordt er voor niemand makkelijker op.

Tamino Acid

• 119 messages
  • 41 votes

Bottleneck wrote:

Ja, het is dus niet zo zwart wit.

Inderdaad. Maar op sociaal vlak, hetgeen Don Dijk zo belangrijk vindt, is vermogen om goed te communiceren essentieel. En vaak gebeurt dat door middel van taal.

Don Dijk wrote:

Wat is dat nou weer voor onzin?

Ik zou het op prijs stellen als u in het vervolg wat beter over mijn berichten nadenkt alvorens dit soort nutteloze reacties te plaatsen. Daartoe zult u wel in staat zijn met uw 'ongelooflijk hoge IQ'.

Don Dijk

• 7079 messages
  • 0 votes

Wat een onzin zeg.

Jij zegt:

Wat een onzin. Zeer zwart-wit bekeken. Tunnelvisie.

Diegene die het hele woordenboek uit zn hoofd kent, heeft mischien helemaal geen vrienden, geen sociale omgeving om zich heen, geen werk, geen cavia enz. Leuk dat je dan een geweldig vocabulaire hebt verder hoor maar je komt er niet echt verder mee in je eigen (oppervlakkig) leven.

Daaarom vind ik dat je zeker wél ver komen met een beperkte basiswoordenschat, mischien wel verder dan iemand met een ruime basiswoordenschat.

Dus alle mensen die niet zo goed kunnen schrijven, spellen of niet veel moeilijke woorden kennen: Laat je niet uit het veld slaan door zulke opmerkingen van mensen, ga je eigen gang en je zult veel verder komen.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Observator wrote:

Maar is het dan zo dat mensen met een hogere vloeibare intelligentie meer kennis van taal hebben, omdat ze het sneller hebben opgepakt?

Ja.

Stel: ik ga met een lagere vloeibare intelligentie toch ('moeilijke') woordjes stampen (gekristalliseerde intelligentie). Het gaat me moeilijk af, maar ik vergroot wel mijn woordenschat. Ben ik nu intelligenter?
Dat is afhankelijk van je definitie van intelligentie. De cynici onder ons omschrijven intelligentie als "hetgeen een iq-test meet". Scoor je met dank aan die vergrootte woordenschat hoger op een iq-test, dan zou je dus kunnen stellen dat je intelligenter bent.

Of... je neemt net als ik het concept "crystallized intelligence" met een flinke korrel zout.

Animosh wrote:

(quote)

Ja, al zou hij er nochtans uitzinnig lang mee bezig moeten zijn.

Niet helemaal waar. Een minder intelligent persoon zal (in de regel) weliswaar meer tijd nodig hebben om die woordenschat in de eerste plaats te vergaren, maar daarna zou hij die kennis in principe meteen toe moeten kunnen passen.

Tenzij je ook zinsconstructie (en meer) als intelligentie-afhankelijk ziet, dan heb je uiteraard gelijk.

Observator wrote:

kunnen minder intelligente mensen toch een bovengemiddeld grootte vocabulaire hebben

In theorie wel. In de praktijk zal je niet zo snel zo'n uitzondering tegenkomen omdat de verschillende componenten van intelligentie met elkaar correleren. Logisch en ruimtelijk inzicht correleren met elkaar (fluid intelligence), algemene kennis en woordenschat correleren met elkaar (crystallized intelligence), maar ook logisch inzicht en woordenschat correleren positief met elkaar (fluid en crystallized intelligence).

hoe uit zich dat dan?
In iemand die zich verbaal goed zal kunnen uitdrukken maar verder niet zo snugger is.

Animosh wrote:

maar dit laat ik verder open staan voor een realistischere invulling door Apollinisch

Ik heb er niets aan toe te voegen hoor.

Tamino Acid wrote:

Wat versta je eigenlijk onder "een zekere basiswoordenschat"? De gemiddelde 17-jarige kent al zo'n 60000 woorden. Daar zou je je prima mee moeten kunnen redden.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Don Dijk wrote:

Diegene die het hele woordenboek uit zn hoofd kent, heeft mischien helemaal geen vrienden, geen sociale omgeving om zich heen, geen werk, geen cavia enz.

Da's uiteraard volstrekt speculatief: de beste man zou evenzo over een uiterst wijde vriendenkring kunnen beschikken.

Leuk dat je dan een geweldig vocabulaire hebt verder hoor maar je komt er niet echt verder mee in je eigen (oppervlakkig) leven.

Dat hangt allicht volkomen af van het betreffende geval: voor een literair schrijver kan het alleszins best nuttig zijn om de materie van een woordenboek tot zich te nemen.

Daaarom vind ik dat je zeker wél ver komen met een beperkte basiswoordenschat, mischien wel verder dan iemand met een ruime basiswoordenschat.

Definieer 'ver komen'. Dat verschilt toch voor ieder?

Apollinisch wrote:

Tenzij je ook zinsconstructie (en meer) als intelligentie-afhankelijk ziet

Tamino Acid

• 119 messages
  • 41 votes

Appolinisch wrote:

Wat versta je eigenlijk onder "een zekere basiswoordenschat"? De gemiddelde 17-jarige kent al zo'n 60000 woorden. Daar zou je je prima mee moeten kunnen redden.

"Een zekere basiswoordenschat" is verkeerd geformuleerd. Ik bedoel eigenlijk eerder het vermogen om goed te communiceren - op verbaal vlak dan.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Bij The Green Mile:

Animosh wrote:

Wel, vooraleer ik me zal richten op de inhoud wens ik me te sturen op hetgeen voor mij persoonlijk het meest belangrijk is binnen de dynamische werelden van het audiovisuele medium, zijnde de vorm, die zich met trage stappen beweegt in de richting van de creativiteit, om deze, wanneer hij eenmaal binnen zijn nabijheid verkeert, niet slechts in vijf, zes stukken te slaan, en zelfs geen tevredenheid vergaart met het simpelweg vaporeren van zijn substantie door middel van een wrede vermaling, maar daarentegen besluit om zijn ziel te vernietigen, want wat een formulaire, op doorzichtige schema'tjes gebaseerde film is dit.

Hier moest ik toch wel hard om lachen.

Ik denk dat we hier te maken hebben met een puber die net wat moeilijke woordjes geleerd heeft en die nu allemaal in één zin probeert te proppen, om op die manier intelligent over te komen. Hopelijk een fase waar hij over vijf jaar (als hij écht volwassen is geworden) hard om moet lachen.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Tamino Acid wrote:

Ik bedoel eigenlijk eerder het vermogen om goed te communiceren

Een communicatief verstokte jongeman kan desalniettemin de meest fundamentele vormen van succes bereiken, onder de voorwaarde dat hij de eisen zelf stelt.

@ Zavo: gelukkig doe jij het nu alvast voor me.

Tamino Acid

• 119 messages
  • 41 votes

@Don Dijk: U discussieert als een straatvechter en probeert me van mijn stuk te brengen met loze kreten en (kromme) vergelijkingen. Ik heb geen zin om moeite en tijd te steken in het schrijven van een reactie op uw berichten om een minuutje later te horen te krijgen dat het 'onzin' is.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Observator wrote:

(quote)

Grappig dat je daarover begint. Een vriend van me gaat die studie nu doen. Aangeraden door zijn werkgever zodat hij daar hogerop kan komen. Je hebt er dus toch wat aan.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.