- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Wie zegt dat titan Engels is? Je spreekt het gewoon uit zoals je het schrijft en niet als taaaitun.
Wuh? Spreek je het uit als tieten dan? of tietan? Gaaf
.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Voor science ficyion is geen goed Nederlands alternatief aanwezig, voor fantasy wel: fantasie.
Maar fantasy en fantasie zijn twee totaal verschillende dingen; dat is nu die kortzichtige redenering waarmee je iedere keer aan de realiteit voorbijgaat: omdat het etymologisch gezien toevallig op hetzelfde neerkomt, wil nog niet zeggen dat de woorden ook onderling inwisselbaar zijn. Het filmgenre heet nu eenmaal fantasy, en niet fantasie.
Ik ben 'fantasy' vaker in Nederlandse teksten tegengekomen dan 'freak' eigenlijk, maar dat ligt misschien aan het type teksten dat ik lees.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Maar om me meteen van plagiaat te beschuldigen vind ik dus een beetje overdreven.
daarom wilde ik ook eigenlijk geen voorbeelden geven en namen noemen. het was me eerder opgevallen bij mensen en bedoelde jou dus niet in het bijzonder. maar goed de meeste (vaste) gebruikers plagiëren niet. wilde het alleen een keer kwijt 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Waarschuwing vooraf voor Jordy: vat dit niet te persoonlijk op 
Voor mensen zoals ik die zich storen aan het onnodige gebruik van de Engelse taal is deze site (webstek
) trouwens geen pretje.
Ik erger me niet (altijd) aan Engels, vooral niet op Internet. Je zult het er dus mee moeten doen
Neem de naam alleen al. Heb je wel eens iemand horen zeggen "Ik ga vanavond naar de movie in bioskoop X" of "Ik kan niet mee, want ik ga zo een movie kijken op televisie"? Ik niet. Filmfans.nl, filmfreaks.nl, filmfavorieten.nl o.i.d klinkt toch veel beter? Zeker wanneer je een site maakt die alleen op het Nederlandstalige taalgebied is gericht.
Voor het oorsprong van de naam, zie de FAQ. Allemaal de schuld van René Mioch 
Wat mij betreft ingeburgerde begrippen op internet, vooral FAQ zie ik helemaal los van de oorspronkelijke betekenis. Dingen als VVV ofzo vind ik nogal zielig. Over "users" valt inderdaad te discussieren, maar gebruikers doet mij teveel aan drugs denken. En "lid" aan de Donald Duck.
Username is m.i. ook een ingeburgerd begrip op internet. Maar het moet wel consequent zijn inderdaad, als er nog ergens gebruiker of member staat moet dat weg...
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Over "users" valt inderdaad te discussieren, maar gebruikers doet mij teveel aan drugs denken. En "lid" aan de Donald Duck.
Zou in plaats van Users MMers een goed idee zijn? En Home Startpagina? (niet dat ik de site afzeik hoor)
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Doe me een lol zeg. Als je al problemen hebt met 'users', 'home' etc. dan ga je het erg moeilijk krijgen op internet.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
En "lid" aan de Donald Duck.
Ik voel me dan altijd uitgescholden, op een geciviliseerde manier. Dat dan weer wel.
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
zal wel aan mij liggen, maar ik denk heel ergens anders aan.
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Maar fantasy en fantasie zijn twee totaal verschillende dingen; dat is nu die kortzichtige redenering waarmee je iedere keer aan de realiteit voorbijgaat.
Onzin. Het genre comedy wordt in Nederland ook vaak gebruikt. Waarom wordt hier dan wel komedie gehanteerd?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Comedy HOORT zelfs, volgens vandale.nl
ko·me·die (de ~ (v.), ~s)
1 blijspel
2 grappige vertoning => schertsvertoning
3 aanstellerij
co·me·dy (de ~, ~'s)
1 komisch televisieprogramma of komische film
bedankt voor de tip titan, zal het even aanpassen 
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Wat mij betreft ingeburgerde begrippen op internet, vooral FAQ zie ik helemaal los van de oorspronkelijke betekenis. Dingen als VVV ofzo vind ik nogal zielig. Over "users" valt inderdaad te discussieren, maar gebruikers doet mij teveel aan drugs denken. En "lid" aan de Donald Duck.
Dit begrijp ik dus niet. Waarom is VVV in hemelsnaam zielig? Hoezo dan? Je kan overal lid van zijn (ook van dingen die veel aanzien hebben), maar waarom je dan uitgerekend de Donald Duck erbij haalt snap ik niet. Allemaal drogredenen als je het mij vraagt.
Maar goed, verder is moviemeter wel okee hoor en ik mijd het zeker niet vanwege de Engelse woorden 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Ik bedoelde hiermee dat "lid" op een lidmaatschap duidt, iets dat op deze site niet van toepassing is. "Gebruiker" zou dus eventueel het goede alternatief voor users zijn
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
- MMers
- vaste bezoekers
Ook 2 goede alternatieven voor Users, maar ik heb er verder geen last van. 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Beste titan, zou je alsjeblieft je zinnen met een punt willen beëindigen? 
Ik laat het lekker bij "users", overigens. Vind ik fijner.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Joesers
en meMMers...
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
maar ik heb er verder geen last van.
waarom maak je je er dan zo druk om ?
ik vind Engels een prachtige taal trouwens, mooier als de Nederlandse.
top3 talen:
1-Engels
2-Limburgs 
3-Nederlands
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Ja ik vind Engels ook absoluut de meest prachtige taal waar ik me ooit in verdiept heb, al kan ik me ergernis over onnodig gebruik van Engels (vooral bij mooiere Nederlandse alternatieven) wel een beetje voorstellen.
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Roda, ik mag toch wel ergens wat van zeggen zonder er nu meteen zwaar onder gebukt te gaan? Ik vind Nederlands mooier DAN Engels (grrrr).
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik heb vaak de neiging om me gigantisch kwaad te maken als ik zo'n reklame op tv zie van een Nederlands produkt/dienst, maar waarbij ze grotendeels Engels praten. Een klein voorbeeld: KPN Mobile; noem het dan KPN Mobiel!
Ik stoor me niet aan de Engelse woorden op MM (toch zou Nederlands iets beter zijn), maar woorden zoals sales en shopping vind ik echt vreselijk.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ja ik vind Engels ook absoluut de meest prachtige taal waar ik me ooit in verdiept heb
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Beste titan, zou je alsjeblieft je zinnen met een punt willen beëindigen? 
Haha. Dat is pas flauw!
Dionysos
-
- 852 messages
- 0 votes
Psah, reserve Nederlands... 
Engels is een zeer rijke taal, en daarom mooi. Ik lees vaak Engelse boeken en dan merk ik vaak dat het Engels iets zeer krachtig kan uitdrukken met heel weinig woorden, daar waar het Nederlands een hele zin nodig heeft.
De mooiste taal die ik ken is het Frans. Dat zachte, dat gracieuze, wauw! Dan klinkt het Nederlands ineens, eh, niet. Zeg maar.
En het Latijn natuurlijk, de moeder aller Westerse talen
.
Alleen is de uitspraak ervan minder mooi, voor zover die al bekend is natuurlijk.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Spaans, Portugees en Italiaans vind ik toch echt veel en veel mooier klinken dan Engels.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
En ik die altijd gedacht had dat Latijn van oorsprong een Romaanse taal was en het Nederlands een Germaanse... :O
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Spaans, Portugees en Italiaans vind ik toch echt veel en veel mooier klinken dan Engels.
Totaal oneens. Ik heb een aparte smaak qua talen, maar ik vind Spaans een van de lelijkste talen die ik ken en Italiaans ook maar een zeiktaal.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Volgens mij is het latijn een indo-europese taal net als het Nederlands en bijna alle andere talen in Europa en West-Azie. Hoe dat verder allemaal weer onderverdeeld is weet ik niet. Engels vind ik zelf ook wel een mooie taal net als Nederlands, Duits en Latijn. Japans vind ik ook wel grappig. Alles wat je in die taal zegt klinkt agressief.