• 177.927 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.568 votes
Profile

Het grote taaltopic

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Niet echt een hype, want die dingen werden altijd al gemaakt, alleen nu meer. Het heeft nu gewoon een tamelijk lelijke, maar algemeen geaccepteerde naam gekregen denk ik.

jarno1975 (moderator series)

• 10970 messages
  • 2790 votes

In onze tijd noemde we dat een zelfportret

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Ofwel een zogenaamde "otofoto" volgens Kees van Kooten.

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Dat is ook geen Nederlands maar Grieks

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Haha.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Iemand nog Dictee gedaan? Lastig, sommige woorden kende ik niet eens, grammatica was best grappig. Vooral Bas van Werven aan het eind met zijn pleidooi voor goed taalgebruik, "waarin wij ons moeten beseffen...", aldus Bus. Zucht, die fout had hij er net uitgehaald moeten hebben tijdens het Dictee zelf

*edit 26 fout, aantal kleine grammaticale fouten waarvoor ik toch net te weinig tijd had om überhaupt de zin te snappen. Ook dat 'mits', waarvan ik de zin niet begreep. Logisch, doordat dat woord daar niet hoorde. Je voelt dus wel dat er iets niet klopt, maar... Meeste grammaticale rotzooi weten te phishen. Soms was het wel erg flauw. Om "inactieve activiteit" als fout te tellen, mtja. Dat noem ik dichterlijke vreiheid.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Zag het net nog weer gebeuren in een recensie; het woord continu wordt voortdurend verkeerd gespeld. Het is namelijk gewoon zonder e. Tenzij je het gebruikt als bijvoegelijk naamwoord waarbij je een e-klank hoort, bijvoorbeeld de "continue irritatie".

Onze Taal

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ik zag net het woord Kerstdagen bij de beschrijving van een film dus met een hoofdletter K. Moet dat niet gewoon een kleine letter zijn?

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

moviemafketel wrote:

Ik zag net het woord Kerstdagen bij de beschrijving van een film dus met een hoofdletter K. Moet dat niet gewoon een kleine letter zijn?

Klopt. Kerstmis maar kerstdag (cf. Pasen maar paasei).

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ok bedankt voor je snelle reactie!

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Nu werd bij de ondertiteling ook weer Kerstavond met een hoofdletter K geschreven dus ik snap nu echt niet meer wanneer het met een hoofdletter is en wanneer niet haha.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Hoofdlettergebruik bij feesten:

7. namen van officiële feestdagen en historische gebeurtenissen, tenzij de naam onderdeel uitmaakt van een samenstelling of afleiding: Pasen (maar: paasnacht, paasmaandag), Hemelvaart (maar: hemelvaartsdag) de Tweede Wereldoorlog, oudejaarsavond

Nederlands » Hoofdlettergebruik - wp.digischool.nl

Dus kerstavond zou met een kleine letter moeten.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ok, worden sowieso veel schrijffouten en typefouten gemaakt bij ondertiteling-bedrijven.

Jimmiie

• 586 messages
  • 51 votes

Kerstavond mag gerust met een hoofdletter.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Aan het begin van een zin wel ja.

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Wel zonet ontdekt:

De informele aanduiding kerst schrijven we met een kleine letter.

@VrtTaal

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

moviemafketel wrote:

Nu werd bij de ondertiteling ook weer Kerstavond met een hoofdletter K geschreven dus ik snap nu echt niet meer wanneer het met een hoofdletter is en wanneer niet haha.

En dan heb je ook nog een Volkskrant, NRC en NOS die de spellingsregels van het Witte Boekje volgen, en daar mag kerstdagen wel weer met hoofdletter geschreven worden. Nog altijd beter dan pakweg het Oeroezgan van De Telegraaf, maar wel absoluut verwarrend.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Apollinisch wrote:

Aan het begin van een zin wel ja.

Jimmiie

• 586 messages
  • 51 votes

Daar staat 't ook!

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Geen idee waarom maar ik zit te twijfelen over een zin:

Uit een recente enquête van Knack bleek dat maar liefst 65% van de Vlamingen ontevreden is met zijn/hun pensioen.

Zijn pensioen of hun pensioen?

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Pieter Montana wrote:

Geen idee waarom maar ik zit te twijfelen over een zin:

Uit een recente enquête van Knack bleek dat maar liefst 65% van de Vlamingen ontevreden is met zijn/hun pensioen.

Zijn pensioen of hun pensioen?

Zijn: 50 procent betalen / betaalt | Genootschap Onze Taal - onzetaal.nl

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Het foutief gebruik van het woord 'letterlijk' blijft ook maar aanhouden.

Gisteren nog Van Nieuwkerke in DWDD, neerlandicus van origine volgens mij, met nota bene een tekst die van tevoren wordt uitgeschreven: "... bezoekt mensen die letterlijk aan het einde van de wereld wonen". (Of hij heeft gewoon niks van de colleges van Dijkgraaf begrepen, dat kan ook.)

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Colleges van Dijkgraaf...dat de aarde bolvormig is wist hij hopelijk daarvoor ook al

Het is inderdaad een vaak voorkomende ' hyperbool'. Je moet 'letterlijk' dan juist niet 'letterlijk' nemen, wat tot verwarrende constructies leidt.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Je hoort die fout echt vaak. Ook opmerkingen als "Hij is letterlijk en figuurlijk echt een lul" bijvoorbeeld.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Is mij nog niet vaak opgevallen. Correct gebruik ervan ben ik daarentegen gisteravond nog tegengekomen. Kees van der Staaij in een opiniestuk over euthanasie: "Het betreft hier - letterlijk en figuurlijk - een kwestie van leven of dood."

Gonzo8000

• 484 messages
  • 10 votes

SelmaDuim wrote:

Je hoort die fout echt vaak. Ook opmerkingen als "Hij is letterlijk en figuurlijk echt een lul" bijvoorbeeld.

Ja, Maar lul wordt in deze context figuratief bedoeld, dus mag je letterlijk gebruiken alleen moet je figuurlijk dan weg laten, want zo is het een tautologie

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Het is echt een plaag hoor. Vrij recent nog gehoord: "ik zit letterlijk met m'n handen in het haar" en "ik zal letterlijk even een blik om de hoek werpen".

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

eRCee wrote:

"ik zal letterlijk even een blik om de hoek werpen".

Met wat effect moet dat wel lukken.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.