• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.057 actors
  • 9.371.617 votes
Profile

Het grote taaltopic

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

Prudh wrote:

het is fout totdat de regels erop aangepast worden

En de regels worden vaak aangepast omdat iedereen het "fout" doet.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Limburgs_Finest wrote:

Het plot.

De plot...

Jawaddedadde wrote:

Is het nu de plot of het plot? Gevoelsmatig zeg ik het plot, maar ik zie veel mensen de plot schrijven... Ik moet het woord namelijk nogal eens gebruiken in m'n crewtaken, en om altijd plotomschrijving te schrijven...

Het is de, gevoelsmatig klinkt het niet nee. Maar dat doet juichte ook niet.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Ja, had ondertussen al m'n Van Dale geraadpleegd en die was duidelijk: de plot. Klinkt helemaal niet, maar zo staat het er wel.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Prima dat ze worden aangepast. Waarschijnlijk wordt 130km/u op die locatie ook de nieuwe snelheidslimiet. Nu is het echter gewoon te hard, dus boete.

Apollinisch wrote:

Staat daar toch altijd vast dus sneller dan honderd rijden is helemaal niet aan de orde.

Van Utrecht naar Amsterdam is het altijd lekker doortuffen op het grootste gedeelte hoor.

Wel als die snelheidslimiet onnodig is en indruist tegen het rijgevoel van het merendeel van de automobilisten. Maar ook dit is niet aan de orde want anders zou er wel een regering zijn geweest die die snelheidslimiet afschaft.

Maar een boete krijg ik toch. En die verhoging komt waarschijnlijk ook. Prima dus als 'het plot' uiteindelijk goedgekeurd wordt binnen de Nederlandse taal als mensen zoiets blijkbaar te moeilijk vinden om goed te doen, maar dat is nu nog niet het geval. Het plot is fout.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

BlueVelvet wrote:

(quote)
Dat is niet zo'n goed voorbeeld aangezien niemand kan veranderen welke wiskundige beweringen waar zijn, er is hier geen keuze of subjectiviteit.
http://en.wikipedia.org/wiki/2_+_2_=_5

Ofwel erken je dat taalkundige constructies fout of niet kunnen zijn, in welk geval iemand de regels moet bepalen (de meeste mensen laten dit over aan de Taalunie). Ofwel erken je dit niet, in welk geval iedereen zelf bepaalt wat hij doet en men alleen kan discussiëren over voorkeuren, niet over goed of fout.
Vind dit onderscheid toch iets te kort door de bocht. Ik erken de Taalunie absoluut (zie hier bijvoorbeeld), maar niet in zoverre dat ik bereid ben 'het plot', ook al geeft (hypothetisch) honderd procent van de taalgebruikers er de voorkeur aan, fout te noemen alleen omdat de Taalunie dat (nu nog) verlangt.

Prudh wrote:

Het plot is fout.

Dat zie ik dus iets genuanceerder.

Jawaddedadde wrote:

Ja, had ondertussen al m'n Van Dale geraadpleegd en die was duidelijk: de plot. Klinkt helemaal niet, maar zo staat het er wel.

plot de, het; m en o -s intrige (2)

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Het staat mij tegen dat regels aangepast worden door grootschalige onkunde. Zeker bij een simpele kwestie als deze. Geen nuance van mijn kant dus. Mensen kunnen ook niet overweg met d/t-regels terwijl dat echt zo moeilijk niet is. Waarschijnlijk zie jij dat daarom ook als een te rigide taalregel die losser opgevat kan worden?

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Oh, in m'n papieren versie - die alweer een paar jaartjes oud is - staat enkel de plot. Goed om weten dat het plot dus ook kan

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Oké

Vind dit onderscheid toch iets te kort door de bocht. Ik erken de Taalunie absoluut (zie hier bijvoorbeeld), maar niet in zoverre dat ik bereid ben 'het plot', (...) fout te noemen alleen omdat de Taalunie dat (nu nog) verlangt.
Maar wat betekent 'fout' dan nog? Dat jij het fout vindt? Dat 'de meerderheid' het fout vindt?

chevy93 wrote:

gevoelsmatig klinkt het niet nee. Maar dat doet juichte ook niet.

Niet? Wat dan wel? Jooch?

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

ik vondt het een prachtige film,op een paar minpuntjes na.

Vondt .

Voel echt plaatsvervangende schaamte als ik zoiets lees. Hoe beredeneer je zoiets voor je het neerzet?

Wilfred Genee

• 1173 messages
  • 669 votes

Had laatst ook zoiets, was er een meid tijdens het college die de leraar dacht te kunnen verbeteren omdat er 'hij werd' op een dia stond zonder t..

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

Het 'stam+t' regeltje is volgens mij één van de makkelijkste dingen in de Nederlandse taal. Snap echt niet hoe mensen erbij komen dat het in de verleden tijd ook toegepast zou moeten worden.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Dat komt door de "makkelijke" ezelsbruggetjes die verzonnen worden, zoals een d/t-regel. Er is geen d/t-regel! Stam+t is de enige vervoeging, ongeacht waar de stam op eindigdt. (Pun intended uiteraard)

Voltooid deelwoorden kun je afleiden uit de verleden tijd: eindigt die op een d danwel t, dan is het voltooid deelwoord respectievelijk met een d of een t.

Werken - werkte - gewerkt

Zeuren - zeurde - gezeurd

Verhuizen - verhuisde - verhuisd

Waarbij verhuizen misschien tricky is m.b.t. de stam: verhuizen maakt verhuis in het enkelvoud. Via de kofschip-regel zou hier een t moeten komen, maar de werkelijke stam is werkwoord minus en: verhuiz. Dus met een d in het voltooid deelwoord: verhuisd.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

BlueVelvet wrote:

Niet? Wat dan wel? Jooch?

Juichde.

Jawaddedadde wrote:

Oh, in m'n papieren versie - die alweer een paar jaartjes oud is - staat enkel de plot. Goed om weten dat het plot dus ook kan

Dat had ik ook gezien, maar vandale.nl is werkelijk de enige die dat zo schrijft. Ik denk eerder dat het een fout is. Heb er een tijd geleden nog een discussie over gehad hier.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

riesma wrote:

eindigdt

Dit heb je voor de grap gedaan, toch?

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

_Se7en_ wrote:

(quote)

Dit heb je voor de grap gedaan, toch?

riesma wrote:

(Pun intended uiteraard)

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

Ow ja, shit. De spelfout wel zien, maar daar overheen lezen .

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Geen probleem, dat gebeurdt iedereen wel eens.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

(afbeelding)

Biskwie ja.

Wilfred Genee

• 1173 messages
  • 669 votes

Ja dat zag ik ook, maar dat kwam ik tegenwoordig echter niet echt meer tegen.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Ik zal eens kijken bij onze AH hoe ze het schrijven.

Wordt vervolgd...

Goldenskull

• 24398 messages
  • 3085 votes

Ik werk in de AH en volgens mij staat op alle biskwie verpakkingen biskwie.. hoe zou het anders moeten zijn?

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Biscuit, Franse verbastering van beschuit? Of is beschuit weer een verbastering van biscuit?

Edit: biscuit is 'kaakje' in het Frans. Dat moeten ze op die biljetten zetten: kaakje. Wat een sof dat ze dat niet gebruiken.

Goldenskull

• 24398 messages
  • 3085 votes

Biscuit.. biskwie.. eigenlijk beide maar raar.. ik eet die dingen ook nooit.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Kijk op verkade.nl ==> Koekjes en biscuits

Paalhaas

• 1582 messages
  • 2569 votes

Curieus wordt nogal eens gebruikt in de betekenis van 'nieuwsgierig', naar analogie met het Engelse 'curious'. In het Nederlands betekent het echter 'zeldzaam, merkwaardig'.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

Geloof dat zowel in het Frans als in het Engels wordt het voor beide betekenissen gebruikt.

edit: en omfg biskwie

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

amzy1 wrote:

Saai film trage opbouw geen actie geen spanning dikke 1

En spijtig genoeg ook geen leestekens.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Lelijk taalgebruik: doe eens koffiezetten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.