• 178.038 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.633 votes
Profile

Het grote taaltopic

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Als je schrijft "Ik heb [titel] gekocht" is het sowieso duidelijk dat het hier om een boek gaat, aangezien je opeens een hoofdletter schrijft (Tien) in je zin. Ik doelde met mijn voorbeeld op een context waarin je een vraag beantwoordt. "Wat heb je gekocht?" "Tien kleine negertjes (heb ik gekocht)"

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Ik stoor me ontzettend aan mensen die het verschil niet weten tussen 'na' en 'naar'.

'' Vanmiddag effe na de stad en misschien ook effe na media markt ''

Brrr.

En dit kan ook echt niet:

'' OOOOH, ik wordt gek van dat wachten op nieuws over het huis en ik weet niet wat dat nieuws gaat zijn. ''

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Als ik erna kijk wordt ik er al naar van.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

effe is ook al zo lelijk.

ik worD idd

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Elineloves wrote:

Ik stoor me ontzettend aan mensen die het verschil niet weten tussen 'na' en 'naar'.

'' Vanmiddag effe na de stad en misschien ook effe na media markt ''

Brrr.

Inderdaad.

John Lee Hooker

• 14934 messages
  • 1625 votes

Als je mekaar maar begreipt tog? Er waz ooit een ventju, die alle regels op heefd gestelt. Warom zou je je persee aan un bepaalde spelling moete houden?

Het is nogal irritant als je verbeterd wordt op die spelfouten. Waarom zo moeilijk doen...

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

De plot/het plot gaat hier vrijwel altijd mis.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

Klopt, maar ik vind 'de plot' zo achterlijk klinken dat ik tegen beter weten in liever 'het plot' zeg.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Het kan toch allebei?

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

'Het plot' is fout.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Klinkt echt nergens naar, ' Ik had de plot gelezen.. ''

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Ook al is 'de plot' feitelijk juist, ik zeg altijd gewoon 'het plot'. 'De plot' klinkt echt voor geen meter.

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

Ik zeg ook altijd 'het plot'. Als ik 'de plot' zeg breek ik m'n tong bijna.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Kwestie van gewenning. Fout = fout.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

De plothole klinkt dan weer veel beter dan het plothole vind ik persoonlijk.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Dat komt omdat 'de' verwijst naar -hole, the hole, de hole.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Prudh wrote:

the hole, de hole.

the plot, de plot

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Jij snapt'm

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Ik zie het altijd als: De plot(omschrijving) en als ik dan het plot(omschrijving) zegt, dan klinkt het niet, dus dan maar de plot wat ook voor geen meter klinkt.

Kwam er laatst achter dat het niet uitmaakt of je ''de spits afbijten'' zegt of ''het spits afbijten.''

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

_Se7en_ wrote:

'Het plot' is fout.

Van Dale denkt daar anders over.

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

De bakker is los!

Ook zo'n leuke Brabantse uitspraak...

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Apollinisch wrote:

(quote)
Van Dale denkt daar anders over.

Mijn Van Dale (veertiende uitgave) en het Groene Boekje vermelden nochtans wel "de" plot.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Loopt vandale.nl doorgaans niet een paar jaar voor op de papieren versie en het Groene Boekje?

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Is het nu de plot of het plot? Gevoelsmatig zeg ik het plot, maar ik zie veel mensen de plot schrijven... Ik moet het woord namelijk nogal eens gebruiken in m'n crewtaken, en om altijd plotomschrijving te schrijven...

Limburgs_Finest

• 47 messages
  • 0 votes

Het plot.

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Apollinisch wrote:

Loopt vandale.nl doorgaans niet een paar jaar voor op de papieren versie en het Groene Boekje?

Als ze dat doen, dan zijn het echt een stel dwazen. De site van de Nederlandse Taalunie vermeldt overigens nog "de" plot, idem voor vrttaal.net en Onze Taal.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Pieter Montana wrote:

(quote)

Als ze dat doen, dan zijn het echt een stel dwazen.

Nou ja, blijkbaar druist 'de plot' tegen het taalgevoel in, dus zo bezien zou het eerder dwaas zijn 'het plot' niet toe te staan.

Maar die discussie is al vaker gevoerd.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Maximaal honderd rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam druist in tegen mijn gevoel van autorijden. Ook dwaas als ik een boete krijg als ik er 130 rijd? Om maar aan te geven: het is fout totdat de regels erop aangepast worden. Het plot is gewoon fout.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Prudh wrote:

Maximaal honderd rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam druist in tegen mijn gevoel van autorijden.

Staat daar toch altijd vast dus sneller dan honderd rijden is helemaal niet aan de orde.

Ook dwaas als ik een boete krijg als ik er 130 rijd?
Wel als die snelheidslimiet onnodig is en indruist tegen het rijgevoel van het merendeel van de automobilisten. Maar ook dit is niet aan de orde want anders zou er wel een regering zijn geweest die die snelheidslimiet afschaft.

Om maar aan te geven: het is fout totdat de regels erop aangepast worden.
Dus als de wereldleiders morgen besluiten dat twee plus twee vijf is dan is twee plus twee dus ook echt vijf? Ik zie dat toch anders.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Apollinisch wrote:

Dus als de wereldleiders morgen besluiten dat twee plus twee vijf is dan is twee plus twee dus ook echt vijf? Ik zie dat toch anders.

Dat is niet zo'n goed voorbeeld aangezien niemand kan veranderen welke wiskundige beweringen waar zijn, er is hier geen keuze of subjectiviteit. Bepalen welke taalkundige constructies al dan niet fout zijn is subjectief, in zekere zin willekeurig (er zijn wellicht argumenten aan te voeren, maar geen strikt logische argumenten). Hetzelfde geldt voor de maximumsnelheid op een snelweg.

Ofwel erken je dat taalkundige constructies fout of niet kunnen zijn, in welk geval iemand de regels moet bepalen (de meeste mensen laten dit over aan de Taalunie). Ofwel erken je dit niet, in welk geval iedereen zelf bepaalt wat hij doet en men alleen kan discussiëren over voorkeuren, niet over goed of fout.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.