- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Ik zoek... hulp bij enquête en andere oproepen
Ik zoek... hulp bij enquête en andere oproepen
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Wat mij opvalt is dat niemand zijn/ haar studie noemt. Voor welke opleiding wordt dit gebruikt? Filmwetenschappen zou kunnen, maar soms twijfel ik daaraan. Het lijkt meer CKV of zo.
ninaa
-
- 3 messages
- 0 votes
Media en cultuur. En het is inderdaad een kutopdracht, vandaar dat zoveel mensen hulp nodig hebben.
Als je het vervelend vind kan je er misschien beter niet op reageren, bespaart je een hoop moeite.
thomdeman
-
- 1 messages
- 2 votes
In Film > Algemeen > 3 keer raden...:
Ook ik heb de opdracht gekregen voor school om een longlist te maken, ik ben op zoek naar films die het volgende bevatten
Excessief geweld als reactie op wat een geliefde wordt aangedaan, maar niet meteen op de dader(s).
Dit mag niet het hoofdthema zijn van de film, dus alle wraak films vallen af.
Ik heb bijvoorbeeld een scene uit Roadtrip, waarin een
meisje nadat ze te horen heeft gekregen dat een ander meisje is vreemdgegaan met haar vriendje zijn auto sloopt met een honkbalknuppel.
Dit soort voorbeelden zoek ik, maar ik bijvoorbeeld ook de scene uit irriversible met de brandblusser.
Ik hoop dat jullie mij nog wat hulp kunnen geven, in ieder geval alvast bedankt!
kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
Reageer dan niet als je geen verstand van zaken hebt...En is het zo gek dat je internet rond checkt om films te vinden waarin jou specifieke onderwerp zit?? Je zegt zelf...net alsof alle studenten al die films gezien moeten hebben. Nee idd, niet te doen, dus dan ga je zoeken of anderen nog films weten en die ga je dan gebruiken voor je opdracht....
.
Maar het is toch vreemd dat zo'n school opdracht geeft allerlei mensen te gaan zoeken die wel veel films hebben gezien, zodat zij dan die info moeten geven, wat voor nut heeft dat?
De student krijgt dan zijn beoordeling gebaseerd op hoe goed hij/zij andere mensen kan vinden die toevallig die films hebben gezien? Volstrekte onzin imo.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Alle opdrachten: Het mag niet het hoofdthema (of een van de hoofdthema's) zijn van de film. Wie verzint zo'n opdracht. Belachelijk. Ik zou protest aantekenen. Alsof middelbare scholieren al duizenden films hebben gezien in hun leven...
En waarom verzint men geen thema waar je zelf al meer dan 10 titels bij kunt plaatsen ipv 1 of 2.
Ik zal zeggen, loop eens een boekenwinkel/bibliotheek binnen, volgens mij kun je daar genoeg boeken over cinema vinden die je stukken verder kunnen helpen. Zeker met het vinden van een geschikt onderwerp.
lizzle
-
- 5 messages
- 3 votes
In De Site > Gebruikers > vraag: leukste genres?:
Ik heb een vraag, wat vinden jullie nou het leukste genre of leukste genres? ( zou handig zijn voor een werkstuk dat ik doe
)
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Goh, weer een vraag. Maak een enquete, of leer je dat niet op school?
annebel
-
- 3 messages
- 0 votes
In Overigen > Algemeen > Hulp gevraagd
:
Hoi!
Ik ben studente Media & Cultuur en nu moet ik een onderzoek doen naar mediaproducten (films, tv-programma's of video games) waarin een bepaalde scène voorkomt. Nu vroeg ik me af of iemand mij hiermee misschien kan helpen. Het gaat om scènes waarin iemand snel ergens heen moet en een deur een obstakel voor zijn doorgang vormt. Het mag echter niet uit het genre horror zijn of om een achtervolging gaan. Alvast bedankt!
Annebel
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
In Film > Algemeen > Schoenen in films:
Beste allemaal,
Ik vroeg me af of jullie nog interessante tips hadden voor films waarin schoenen verwijzen naar een andere betekenis dan alleen het object 'schoen'. Dus bijv in save the last dance waarin de (ballet)schoenen van Sara staan voor de verantwoordelijkheid die zij voelt van haar moeders dood..
Nog leuke tips?
Hoor ze graag
chiquita
-
- 1109 messages
- 1683 votes
Maar het is toch vreemd dat zo'n school opdracht geeft allerlei mensen te gaan zoeken die wel veel films hebben gezien, zodat zij dan die info moeten geven, wat voor nut heeft dat?
Misschien is de opdracht voor het vak 'onderzoeksvaardigheden'.
Dat zou nog logisch zijn. Er schort hoe dan ook iets aan de onderwijsmethodes in Nederland. Onbegrijpelijk dat leraren zich dan nog durven af te vragen waarom leerlingen zich niet aan de opdracht houden.
laus
-
- 6 messages
- 0 votes
Ik zal even een deel van de opdracht plaatsen, misschien dat het dan wat duidelijker wordt...
" In het vak Mediarepertoire in context oefen je met contextualisering. Je wordt gevraagd om een eigen reeks van ongeveer 10 mediaproducten te presenteren die op een zo origineel mogelijke manier is samengesteld: enerzijds mag deze combinatie nooit eerder zijn gemaakt, anderzijds moet de combinatie coherent zijn en moet de invalshoek van waaruit ze zijn samengebracht, een nieuw licht werpen op elk van de onderdelen van je reeks. Hoe je dat concreet moet aanpakken wordt stap voor stap uitgelegd in de beschrijving van de oefeningen en toetsen.
De opdracht om een beredeneerde lijst te maken van minstens tien mediaproducten in een volstrekt nieuwe samenhang, verloopt in twee fasen. Je begint met het samenstellen van een longlist van ongeveer 25 mediaproducten vanuit een zelfgekozen thema. Vervolgens reduceer je die lijst tot een shortlist van ongeveer 10 titels. Daarvoor voeg je aan je oorspronkelijke selectiecriterium een tweede toe dat het thema nader toespitst en waardoor het gros van je titels uit je oorspronkelijke lijst afvalt. Uiteraard wordt de originaliteit van je uiteindelijke lijst bepaald door de keuzes die je maakt bij het vaststellen van het thema van je groslijst en bij het toespitsen ervan."
Maar maak je maar geen zorgen, de opdracht moet maandag ingeleverd worden dus dan zullen jullie geen (of minder) last meer hebben van die lastige studenten 
je zou je trouwens ook vereerd kunnen voelen, dat wij de hulp van mensen met filmkennis inroepen om ons te helpen...
kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
Het is ook niet zo vervelend bedoeld hoor. Meer verbazing over wat het nut is van zo'n opdracht.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Nu ik de hele opdracht heb gelezen (dank, laus) begrijp ik het ook niet zo goed. Het zijn meestal behoorlijk specifieke onderwerpen, waarbij het mij tamelijk lastig lijkt om 25 'mediaproducten' te vinden. Waarschijnlijk inderdaad meer zoeken dan interpreteren. Jammer, hoor.
laus
-
- 6 messages
- 0 votes
Het gaat er (volgens mij
) vooral om dat je zelf zo'n onderwerp kan bedenken, niet per se om het zoeken zelf, vandaar ook dat het juist de bedoeling is om andere mensen ook om hulp te vragen.
Je moet zo veel films hebben om uit die 25 films wéér een nieuw verband te vinden, en dat uiteindelijk te beperken tot 10 films. Het gaat er dus meer om dat je verbanden leert zoeken tussen films. Als ik het zelf goed heb begrepen 
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
zelf zo'n onderwerp (..) bedenken
Aha. Dan begrijp ik het wel weer 
Isabel1987
-
- 19 messages
- 21 votes
Hier nog één :
7 Nederlandse boeken die in het Nederlands zijn verfilmd.
Ik zoek er gewoon een aantal voor mijn opdracht literatuur. Tot nu toe heb ik al Verborgen Gebreken, Ik Omhels je met 1000 Armen, De Passievrucht en Karakter.
Het moeten wel films zijn die de verhaallijn voor zo'n groot mogelijk deel volgen.
Phileine Zegt Sorry
Oesters van Nam Kee
En de rest wat hier staat; meer weet ik er even niet meer.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Het gaat er (volgens mij
) vooral om dat je zelf zo'n onderwerp kan bedenken
Ja, en dan zijn jullie blijkbaar allemaal niet in staat om een onderwerp te verzinnen waar je wél zelf een longlist bij kan verzinnen.
laus
-
- 6 messages
- 0 votes
Dat is ook niet de bedoeling, de bedoeling is juist dat je zo'n klein mogelijk onderwerp bedenkt, wat nog nooit eerder is bedacht en wat ook niet voor de hand liggend is. Als je dus zelf zomaar ineens 30 films kan bedenken met dat onderwerp, is het onderwerp te breed.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Als je dus zelf zomaar ineens 30 films kan bedenken met dat onderwerp, is het onderwerp te breed.
Nee, die logica ontgaat mij volledig.
laus
-
- 6 messages
- 0 votes
Zo moeilijk is dat toch niet... je moet een uniek onderwerp bedenken. Als je iets bedenkt en het is heel makkelijk om daar een hele lijst films bij te bedenken, is het dus toch niet zo uniek. Als je, met hulp van andere mensen, met een beetje moeite, op ongeveer 20 à 25 films kan komen, is het onderwerp wel goed.
E V
-
- 1105 messages
- 3048 votes
Phileine Zegt Sorry
Oesters van Nam Kee
En de rest wat hier staat; meer weet ik er even niet meer.
De vierde man,
Hersenschimmen,
Ik ook van jou,
Abeltje, (maar dat is jeugdlit.)
Kruimeltje
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Als je dus zelf zomaar ineens 30 films kan bedenken met dat onderwerp, is het onderwerp te breed.
Dan zijn heel veel mensen die hier om hulp hebben gevraagd flink de boot ingegaan. Bij sommige opdrachten had ik echt zoiets van wil je er meer of minder dan 100 hebben 
Maar ook ik kan hier geen enkele vorm van logica in ontdekken. Voor welke opleiding was het ook al weer ?
laus
-
- 6 messages
- 0 votes
Media & Cultuur.
Het gaat eigenlijk gewoon om contextualisering, dat je zelf verbanden kan leggen tussen bepaalde dingen.
Ik zal het niet verder proberen uit te leggen 
fiction
-
- 57 messages
- 4857 votes
In Film > Algemeen > help!! films gezocht:
Ik ben voor een opdracht voor school op zoek naar films waarin naar een televisieprogramma wordt gekeken, waarin het kijkende personage zelf of een ander personage in voorkomt.
hoop dat jullie me kunnen helpen!
alvast bedankt!
Misschien Pleasantville,
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
In Film > Algemeen > huilen met gevolg voor verhaal:
ok, mensen, help alsjeblieft!
ik ben ook voor mijn studie op zoek naar films waarin personages huilen, wat een gevolg heeft voor het verhaal. Bijvoorbeeld in Monster's Ball, het personage van Halle Berry moet huilen, ze wordt getroost, er komt een seks-scène en uiteindelijk krijgen ze een relatie.
Een dergelijke scene (huilen > seks) zit ook in Der Tunnel (2001), en volgens mij ook in Beyond Borders. Walgelijk, maar dat terzijde.
Wél goed, maar een hele andere kant op, is natuurlijk de legendarische scene uit Dogville. Hoofdpersonage Grace mag niet huilen wanneer twee van haar beeldjes kapot worden gegooid. Doet ze dit toch, dan zullen ook de anderen worden vernield. Aan het eind van de film komt dit weer terug (dus relevant voor vervolg).
Saarah
-
- 18 messages
- 118 votes
In Film > Algemeen > Dead Poets Society:
Hallo,
Gisteren hebben we op school de film 'Dead Poets Society' gezien, die ik trouwens best goed vond. Nu moeten we er voor het vak godsdienst een opdracht voor maken, waaraan ik net begonnen ben.
Het gaat vooral over de keuzes die de karakters moeten maken, en waarom ze daartoe aangezet zijn. Het meeste weet ik zelf wel, maar zou iemand misschien wat bevestiging kunnen geven? Er zijn ook enkele dingen die ik niet meer juist weet.
Bijvoorbeeld, welke keuze(s) maakt de leraar John Keating? Wie of wat heeft hem tot deze keuze(s) gebracht, waardoor laat hij zich leiden? Welke weerstanden ondervindt hij en hoe gaat hij ermee om? Lukt of mislukt hij in zijn keuze?
Ik zou denken dat hij de keuze maakt op die school les te komen geven. Wie of wat hem tot die keuze brengt, is dan zijn liefde voor lesgeven. Welke weerstanden is dat niet iedereen zijn lesmethode waardeert.
Klopt dit volgens jullie? En ik weet ook niet goed of hij lukt of mislukt in die keuze; tenslotte pleegt Neil zelfmoord, dus dat kan toch niet echt als gelukt beschouwd worden, anderzijds zijn zijn lessen wel geliefd bij zijn leerlingen.
Dan de keuze(s) van vader Perry, dezelfde vragen als hierboven. Ik denk dat zijn keuze is om zijn zoon arts te laten worden. Maar ik weet niet goed wie of wat hem tot deze keuze gebracht heeft? Is dat het feit dat hijzelf die kansen vroeger nooit heeft gekregen?
De keuze van Neil Perry is voor mij nogal duidelijk, dat is natuurlijk zijn zelfmoord.
Dan moeten we een ander einde schrijven aan de film, zodat de film niet eindigt met Neils zelfmoord, dit lukt me wel
.
Dan nog een lastig opdrachtje, vind ik;
Geef een karakterschets van de volgende personages: Todd Anderson - Charlie Dalton - Knox Overstreet - Cameron. Is er een evolutie waar te nemen? Zo ja, verklaar, dwz maak concreet (oorzaak en gevolg)
Nu heb ik de film gisteren gezien, maar ken ik sommige personages al niet meer. Todd Anderson maakt volgens mij wel een evolutie door, wordt hij niet zelfstandiger, minder verlegen, of beeld ik mij dat maar in?
Charlie Dalton, dat was toch degene die dat zogenaamde telefoontje van God kreeg, maakt hij een evolutie door? Volgens mij niet echt.
Knox Overstreet en Cameron weet ik niet echt meer wie ze zijn... Kan iemand mijn geheugen misschien even opfrissen?
Sorry voor deze wel zeer lange post, maar ik zou deze opdracht graag goed maken... Ik heb er zelf ook al wel over nagedacht (hopelijk hebben jullie dat hierboven al wat gemerkt), maar ik vind het eerlijk gezegd wel moeilijk.
Bedankt alvast voor degenen die reageren!!