- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- MM Filosofie
MM Filosofie
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Ja hoezo?
Maar iedereen noemt het anders, ik neem voorbeelden zoals andere het ook noemen.
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Voor mij hiernamaals voor de ander hemel, vandaar dat ik zei hoe je het noemen wilt.
Don Gertus
-
- 1543 messages
- 0 votes
Dat houdt toch in dat je na de dood terugkeert op aarde, maar dan als ander organisme en dat we allemaal al daar zijn en het dus zouden moeten weten?
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Niet iedereen keert terug naar de aarde, sommige blijven in het hiernamaals, omdat ze al hun lessen hebben voltooid.
Als je terug moet of zelfs wilt, weet je dat idd als je in het hiernamaals bent.
Als je echt graag nog een keer terug wilt mag je daar voor kiezen, ookal heb je al je lessen voltooid.
Maar de meeste mensen moeten nog een keer terug, omdat hun nog lang niet klaar zijn met hun lessen op aarde.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik geloof dat we allemaal maar denken dat we bestaan. Ik verwacht dat als ik dood ga dat ik hetzelfde zal zien, horen, ruiken en voelen als dat ik slaap. Oftewel, helemaal NIETS.
Maar ach, altijd maar dat gedenk en dat vermoeden. We merken het nog wel, nietwaar?
Don Gertus
-
- 1543 messages
- 0 votes
Ik geloof dat we allemaal maar denken dat we bestaan. Ik verwacht dat als ik dood ga dat ik hetzelfde zal zien, horen, ruiken en voelen als dat ik slaap. Oftewel, helemaal NIETS.
Ik ook.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Het Nietsisme. Misschien haalt het de volgende editie van de Van Dale wel
.
J.S.
-
- 11754 messages
- 3060 votes
Zin van het leven ? Laat na je dood iets na aan de wereld zodat je na 10 jaar niet compleet vergeten bent.
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Ik ook.
Erg westers 
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Zin van het leven ? Laat na je dood iets na aan de wereld zodat je na 10 jaar niet compleet vergeten bent.
Dat doet me dan weer erg denken aan die 300 gulden die ik meer dan 10 jaar geleden heb geërfd van mijn opa.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Niet iedereen keert terug naar de aarde, sommige blijven in het hiernamaals, omdat ze al hun lessen hebben voltooid.
Als je terug moet of zelfs wilt, weet je dat idd als je in het hiernamaals bent.
Als je echt graag nog een keer terug wilt mag je daar voor kiezen, ookal heb je al je lessen voltooid.
Maar de meeste mensen moeten nog een keer terug, omdat hun nog lang niet klaar zijn met hun lessen op aarde.
Ik denk dat we deel uitmaken van een groot experiment. En misschien zijn we er wel om energie op te wekken voor een stelletje robots.
stan
-
- 4649 messages
- 1288 votes
Dat vind ik dan weer een beetje vergezocht, Ik heb over alles mn twijfel maar dat is gewoon bull-shit naar mijn mening.
Maarja alles kan tegenwoordig 
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Ik denk dat we deel uitmaken van een groot experiment. En misschien zijn we er wel om energie op te wekken voor een stelletje robots.
Hele goeie visie!
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
De meest geloofwaardige visie op het leven, voor mij dan, is dat ik besta en jullie niet. Ik zie alles nu eenmaal vanuit mijn eigen geest, en het is erg gemakkelijk om dan aan te nemen dat dat ook het enige is dat bestaat. Het is gemakkelijker om te geloven dat de wereld verdwijnt als je sterft, dan te geloven dat je zelf verdwijnt en de wereld achterblijft. Het is best een idiote theorie, maar als je eens goed nadenkt dan besef je wel dat het het meest waarschijnlijke is.
Puur rationeel, als gedachte-experiment, geloof ik het misschien zelfs echt, maar los van dat gedachtespelletje heeft het eigenlijk ongelooflijk weinig belang (je zou er vérstrekkende conclusies kunnen aan vastknopen en je manier van leven helemaal veranderen, maar dat zou pas helemaal idioot zijn). Wees dus niet beledigd, het feit dat ik dit vertel betekent eigenlijk al dat ik jullie wel erg serieus neem, ook al bestaan jullie niet echt
.
stan
-
- 4649 messages
- 1288 votes
Ook wel een goede gedachte 
zo heb ik het nooit bekeken
diep.... 
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Helemaal niet idioot. Er zit heel wat in.
J.S.
-
- 11754 messages
- 3060 votes
vind ik ook , veel overeenkomsten met mijn levensvisie.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Freud's gedachtespinsels geven complimentjes. Met andere woorden complimenteert Freud zichzelf.
Timmy757
-
- 3365 messages
- 598 votes
Zin van het leven? Niks, het leven is zinloos.....
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Het leven is zinloos? Zozo erg positief ingesteld.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Een andere interessante manier om naar de wereld te kijken, is om het te vergelijken met een mierenhoop. Een beetje afgezaagd, maar het werkt erg zelfrelativerend. Alles kan teruggeprojecteerd worden op zijn materiele of lichamelijke nut, niet dat ik denk dat de dingen geen waarde hebben, maar het helpt om af en toe wat afstand te nemen. Filosofie, religie, kunst,... plaatsen binnen de context van een mierenhoop kan je helpen om de lucht er een beetje uit te laten en een nuchtere kijk te behouden.
Als architectuurstudent worden wij overladen met betekenissen, inhouden en doelen, maar af en toe is het nodig om eens terug te keren naar het feit dat je eigenlijk gewoon een zo goed mogelijke mierenhoop wilt construeren. Zonder de waarde van betekenissen, inhouden en doelen te willen onderkennen natuurlijk
.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
En je weet dat je denkt, omdat je twijfelt.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
En je twijfelt omdat er keuzes bestaan. 
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Het leven is zinloos? Zozo erg positief ingesteld.
Dat is toch niet automatisch een negatieve gedachte?
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Dat is toch niet automatisch een negatieve gedachte?
Vind ik wel
Het klinkt niet erg positief he het leven is zinloos.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Deze redenering volg ik niet helemaal Freud (en sta er verder ook totaal niet achter). Waarom zou het gemakkelijker zijn ?