- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- MM Filosofie
MM Filosofie
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Dat heb ik ook nergens geschreven. Wat ik eigenlijk bedoel is dat iets wel kan 'kloppen' tot het weerlegd wordt.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
maar tot een echt antwoord kom je gewoonweg niet.
Je kan wel tot een zinnig antwoord komen.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Call me inspired by Hitchhiker's Guide, 'cause I am 
Ik denk dat de vraag 'Wat is de zin van het leven' helemaal verkeert is. Je hoord vaak mensen zeggen dat ze daar eindelijk eens een antwoord op willen. Het is niet zo gek dat ze dat niet krijgen, want echt een concreet antwoord is er niet. Er zijn meerdere antwoorden omdat de vraag meerdere dingen kan zijn.
-Waar voor zin we op aarde gezet?
Als je in de bijbel geloofd, of eerder gezegd, als je alles wat erin staat letterlijk neemt, zijn we gewoon een of ander experiment van God en waarom WIJ op aarde zijn is dus omdat Adam en Eva iets hebben gedaan wat niet mocht en kun je dus concluderen dat het feit dat wij er zijn gewoon is begonnen met een neukpartij
Nu er condooms gebruikt worden zijn er specifieke redenen maar die zijn meestal gewoon: De ouders vinden het leuk, ze voelen zich dan pas een compleet gezin of ze willen de familienaam voortzetten. Dan zijn een deel op aarde gewoon voor de trots en krijgen ze dus eigelijk best iets zwaars mee. In derde wereld landen worden veel kinderen op aarde gezet om te werken en hun ouders te helpen overleven.
Maar veel mensen willen het doel weten.
-Wat is ons doel?
Is er niet.
-Wat is ons doel 2?
Of beter gezegd: Waar zijn we nuttig voor? Om te werken en ervoor te zorgen dat andere mensen weer dingen kunnen kopen zodat wij dingen kunnen kopen zoals eten zodat wij weer kunnen overleven, zodat wij weer kunnen overleven enz. We hebben dus elkaar nodig willen we kunnen blijven eten en dus overleven. Maar dit MOET dus niet. Dat stuurt ons naar de volgende vraag.
-Waarom blijven we nog leven?
Om het plezier. Om te genieten. En dus ook om de familienaam en trots over te brengen. Veel mensen begrijpen dit niet en maken dingen kapot. Zij willen ook plezier maar door hun plezier nemen ze het plezier en het nut van anderen om te leven weg. Dit begrijpen die personen zelf waarschijnlijk geeneens.
Conclusie: Velen weten niet waarom ze blijven leven, maar ze genieten toch wel en blijven ermee doorgaan. Het heeft verder geen nut of betekenis, maar wel een achterliggende gedachten. De lust om te overleven zorgt ervoor dat we toch door blijven gaan en niemand genoegen wil nemen met het antwoord nee op de vraag 'wat is de zin van dit alles'
Geen zin om het over te lezen om te checken op zin of spelfouten 
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Mijn visie hierop is anders, ik ben spiritueel opgevoed nadat mijn ouders uit elkaar gingen.
Je bent op deze wereld gezet om te leren, en om te groeien.
We zijn hier allemaal met een reden, en wanneer je "moet gaan" dood dus daar is een tijd voor.
De visie in het spirituele is, als het je tijd is ga je, en er is leven na de dood.
Niet iedereen geloofd hierin volkomen begrijpelijk, maar gelukkig ook steeds meer mensen wel.
Het leven is 1 grote les, waar we allemaal van moeten leren, zowel van elkaar als van onszelf.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ik vind ook zoveel dingen belangrijk.
Maar serieus: Voordat je wil weten wàt de zin van het leven is, zou je je eerst kunnen afvragen òf het leven zin heeft, en zo ja, wat dan de zin van die zin is.
Of eigenlijk: of die zin wel zin heeft...
Ik vermoed dat àls het leven zin heeft, dat die zin dan niet ìn dit leven, maar buiten dit leven gezocht moet worden.
Dan kom je al gauw uit bij zaken als relige of reïncarnatie. En dan nog: wat zou de zin van een God of reïncarnatie zijn?
Ik geloof dat de enige zinvolle vraag is, die ieder zichzelf maar moet stellen: wat is de zin van míjn leven?
(by the way: wat zou een mug moeten leren van zijn leven, of is er voor de lagere dieren geen reïncarnatie, en zo ja, hoe stel je je dat dan voor?)
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Ik moet zeggen kijkert dat ik jouw visie erg interessant vind.
Ik zelf geloof in reincarnatie omdat ik ermee ben opgegroeid.
Maar je laatste vraag over die mug enzo, daar heb ik geen antwoord op.
Ik weet niet of een mug een zieltje heeft, ik neem aan van wel, en misschien idd komt dat zieltje weer terecht in een ander muggen lichaampje, wie weet.
In de spirituele wereld zijn er natuurlijk ook niet op alle vragen antwoorden.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
De zin van mijn leven?
Is er dus niet. Maar ik vind het interessant het gedrag van andere mensen te observeren, naar mooie dingen te kijken en te fantaseren en die fantasien te verwerken in strips, verhalen en het liefst ooit nog een animatieserie en films zodat andere mensen het ook kunnen zien. Ik wil in ieder geval iets hebben gedaan wat echt een verschil gemaakt heeft in de wereld. Iedereen maakt verschil, ook al word dat niet gemerkt. Maar ik wil echt een begravenis waarbij ik ook op de radio of op tv kom enzo.
Of dat lukt is iets anders, maar ik ga het proberen 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Mensen zijn te druk bezig met antwoorden vinden, de antwoorden vinden jou, niet andersom.
Iedereen heeft een bepaald doel in zijn leven, wat het doel van ons leven moge zijn weten we (nog) niet.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
De zin van mijn leven?
Is er dus niet.
Ai, ai, ai, Gizzmann, het leuke is nu net dat jíj, en alleen jíj dat zelf helemaal kunt bepalen.
Niet zo somber joh!
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Ik ben helemaal niet somber. Ik voel me juist wel vrij en vrees me niet voor de dood.
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
en vrees me niet voor de dood.
Dat is een applaus waard. Je moet ook niet vrezen voor de dood.
stan
-
- 4649 messages
- 1288 votes
Zelfs als je een vreselijke ziekte heb hoor je niet aan de dood te denken, maar je kan dat dan natuurlijk niet voorzien
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik ben helemaal niet somber. Ik voel me juist wel vrij en vrees me niet voor de dood.
Het zou er nog aan ontbreken. Je bent pas 16. Kom over 30 jaar nog eens praten, als je het echte leven ondervonden hebt. 
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Zelfs als je een vreselijke ziekte heb hoor je niet aan de dood te denken, maar je kan dat dan natuurlijk niet voorzien
Je kan als je een ziekte hebt het met positieve gedachten genezen.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Het zou er nog aan ontbreken. Je bent pas 16. Kom over 30 jaar nog eens praten, als je het echte leven ondervonden hebt. 
Ja, er kan nog veel veranderen. Wie weet. Wie weet ben jij over dertig jaar ook helemaal veranderd 
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Ik ga er gewoon vanuit dat we ons als mens sterker willen maken, of dat nu spiritueel, materieel of fysiek is. Dat zit er gewoon ingebakken.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Het uiteindelijke doel van de mens is nog altijd zich voort te planten. Daaruit valt een hoop af te leiden.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ja, er kan nog veel veranderen. Wie weet. Wie weet ben jij over dertig jaar ook helemaal veranderd 
30 jaar ga ik niet meer mee, daar ben ik 200% van overtuigd. Maar ik spreek uit ondervinding als ik zeg dat je op 16 nog maar bitter weinig hebt meegemaakt, ook al denkt men het tegenovergestelde. 
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Je kan als je een ziekte hebt het met positieve gedachten genezen.
Dat dacht Sylvia Millecam ook...
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Niet sterk genoeg dus!
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
30 jaar ga ik niet meer mee, daar ben ik 200% van overtuigd. Maar ik spreek uit ondervinding als ik zeg dat je op 16 nog maar bitter weinig hebt meegemaakt, ook al denkt men het tegenovergestelde. 
Hoezo ga jij er 200% vanuit dat je er over 30 jaar niet meer bent?
Dan ben je pas 78 dan kan je nog wel wat jaartjes mee.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Mijn visie hierop is anders, ik ben spiritueel opgevoed nadat mijn ouders uit elkaar gingen.
Je bent op deze wereld gezet om te leren, en om te groeien.
We zijn hier allemaal met een reden, en wanneer je "moet gaan" dood dus daar is een tijd voor.
De visie in het spirituele is, als het je tijd is ga je, en er is leven na de dood.
Niet iedereen geloofd hierin volkomen begrijpelijk, maar gelukkig ook steeds meer mensen wel.
Het leven is 1 grote les, waar we allemaal van moeten leren, zowel van elkaar als van onszelf.
Nu vernauw jij het 'groeien' dat ik eerder vernoemd heb tot een enkel aspect, nl. het spirituele. Ik zie het ruimer: voor de een is het belangrijk om zoveel mogelijk kennis te vergaren, voor de ander rijkdom, jij wil je spiritueel verrijken. Iedereen vult dat namelijk anders in. Mensen willen altijd maar 'beter' worden. Dat is mijn visie.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
De zin van het leven is het zo brengen dat we niet eens het idee krijgen om het in ons hoofd te halen om onszelf en anderen dit soort vragen te stellen.
Maargoed, leuk topic om te lezen maar ik heb zelf een hekel aan dit soort ontzettend grote en algemene vragen. Net zoiets als "Hoe is god ontstaan?", dingen waarover je tot je 80e kan discussieren, maar waar nooit een raak antwoord op gevonden kan worden.
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Nu vernauw jij het 'groeien' dat ik eerder vernoemd heb tot een enkel aspect, nl. het spirituele. Ik zie het ruimer: voor de een is het belangrijk om zoveel mogelijk kennis te vergaren, voor de ander rijkdom, jij wil je spiritueel verrijken. Iedereen vult dat namelijk anders in. Mensen willen altijd maar 'beter' worden. Dat is mijn visie.
Ik nam het spirituele als voorbeeld, omdat ik zo ben opgegroeid, ik groei ook niet alleen spiritueel namelijk.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Klopt. Al is het wel zo dat je psyche een weerslag kan hebben op je fysiek, met alleen positief te denken genees je geen ernstige ziekte.
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
De zin van het leven is het zo brengen dat we niet eens het idee krijgen om het in ons hoofd te halen om onszelf en anderen dit soort vragen te stellen.
Maargoed, leuk topic om te lezen maar ik heb zelf een hekel aan dit soort ontzettend grote en algemene vragen. Net zoiets als "Hoe is god ontstaan?", dingen waarover je tot je 80e kan discussieren, maar waar nooit een raak antwoord op gevonden kan worden.
God is ontstaan door de gedachtes van de mens, en je kan er idd tot je 80e over discussieren, maar het blijft een geloof, en voor sommige mensen (die immers al daar zijn, maar dan als ziel) een weten.
Don Gertus
-
- 1543 messages
- 0 votes
(die immers al daar zijn, maar dan als ziel)
Wat bedoel je met 'daar'?
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Wat bedoel je met 'daar'.
Hemel, hiernamaals, hoe je het noemen wilt.