- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- MM Filosofie
MM Filosofie
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Zin van het leven?
Mijn antwoord volgt als ik meer tijd heb 
Onderhond
-
- 87585 messages
- 12834 votes
Kort egoïstisch antwoord : het leven zo gelukkig mogelijk doorkomen.
Kort sociaal antwoord : zorg dat de mensen rondom jou gelukkig zijn.
Idylische nonsens: wereldvrede en dat soort blahblah.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
42 toch?
Jep, de vraag is lastiger dan het antwoord. Alhoewel we dat nog niet kunnen weten natuurlijk.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Gewoon zo'n gelukkig mogelijk worden en je dierbaren oprecht lief hebben. Zo goed mogelijk leven en nooit leven met haat.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
'Gelukkig worden/maken'. Ik vind het vreselijk als mensen zoiets roepen. Dat is net zoiets vaags als de vraag zelf.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Oneens. Wat is daar zo vaag aan? Crystal clear.
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Ik vind niks vaags aan gelukkig worden, mensen worden toch graag gelukkig lijkt me 
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
En de echte filosofen zouden dan eeuwen kunnen lullen over wat 'gelukkig zijn' nou eigenlijk inhoudt.
stan
-
- 4649 messages
- 1288 votes
Voor iedereen is een grens met gelukkig zijn, ik denk dat voor armen/rijken en niet arm of rijke mensen allemaal een andere grens is
Onderhond
-
- 87585 messages
- 12834 votes
Gelukkig zijn is een persoonlijk iets, wat ieder voor zich moet uitmaken. Je stelt doelen die je voor jezelf wil bereiken en zorgt dat je ze bereikt. Er is zeker geen algemeen iets wat "gelukkig zijn" voorstelt, en voor iedereen geldt.
Erover filosoferen of discussiëren is even zinvol als over films discussiëren. Daarom niet minder leuk natuurlijk. 
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Gelukkig zijn is een persoonlijk iets, wat ieder voor zich moet uitmaken. Je stelt doelen die je voor jezelf wil bereiken en zorgt dat je ze bereikt. Er is zeker geen algemeen iets wat "gelukkig zijn" voorstelt, en voor iedereen geldt.
Klopt, gelukkig zijn is bij iedereen anders. Maar gelukkig zijn is toch wel wat iedereen graag wilt denk ik.
Maar het is wel waar, de 1 is gelukkig met bijv. 10 auto's, de ander is gelukkig met het kijken van 10 films per dag.
Om maar een voorbeeld te noemen he 
stan
-
- 4649 messages
- 1288 votes
Ja mee eens
Ik ken een zooitje rijke kinderen met de duurste kleding enzo (Prada, Gucci, D&G, Dior etc.) en zijn gelukkig, ik ben gelukkig met een niet al te snelle computer, niet de duurste kleren en al helemaal niet het nieuwste van het nieuwste mobiel... Ik weet niet of het zo is maar ik "denk" dat mensen die niet zo rijk zijn gelukkiger zijn dan de mensen met te veel geld
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Ja mee eens
Ik ken een zooitje rijke kinderen met de duurste kleding enzo (Prada, Gucci, D&G, Dior etc.) en zijn gelukkig, ik ben gelukkig met een niet al te snelle computer, niet de duurste kleren en al helemaal niet het nieuwste van het nieuwste mobiel... Ik weet niet of het zo is maar ik "denk" dat mensen die niet zo rijk zijn gelukkiger zijn dan de mensen met te veel geld
Ik zou je vertellen Stan dat denk ik ook, als je niet zoveel geld hebt ben je ook sneller tevreden met iets.
Je bent tevreden met de kleinere dingen, ik veroordeel rijke mensen natuurlijk niet, maar ze gedragen zich wel snel verwend.
Ik ben zelf ook niet rijk, maar ook niet arm, ik red het, maar ben wel erg snel tevreden met dingen.
Ik ben bijv. al heel gelukkig als ik mijn hobby kan kopen, en dat is film en muziek, verder ben ik ook dol op mooie kleding enzo, en ben er alleen maar blijer mee als ik het dan kan kopen, ookal is het met minder geld.
Aangezien ik erg shop verslaafd ben 
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Ik denk eigenlijk dat de zin van het leven 'groeien' is. Dat kan materieel, fysiek of geestelijk zijn. Dat moet iedereen maar voor zich uitmaken waar hij het meest om geeft.
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Groeien is zeker heel belangrijk, ik ben zelf spiritueel opgegroeid vanaf het moment dat mijn ouders uit elkaar gingen.
Mijn moeder en ik zijn beide enorm gegroeid van die scheiding, en hebben er ook beide veel van geleerd.
stan
-
- 4649 messages
- 1288 votes
Dat heb ik nou dus ook
....
Ik veroordeel ook niet hoor, maar ik ga op skireis dit jaar, voor veel rijke kinderen betalen hun ouders, maar ik moest een deel mee betalen en uiteindelijk hadden mn ouders besloten dat ik niet meer mee hoefde te betalen, dus ik was egt heel blij toen ik dat hoorde 
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Dit doet me ook denken aan 2 jaar geleden, toen ik de opdracht kreeg een (filosofisch) stuk te schrijven naar aanleiding van de vraag : Wat is liefde ? Dat waren tijden ... 
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Dat heb ik nou dus ook
....
Ik veroordeel ook niet hoor, maar ik ga op skireis dit jaar, voor veel rijke kinderen betalen hun ouders, maar ik moest een deel mee betalen en uiteindelijk hadden mn ouders besloten dat ik niet meer mee hoefde te betalen, dus ik was egt heel blij toen ik dat hoorde 
Awww, wat lief, je waardeerd de kleinere dingen in het leven 
Leuk om te zien!
Veel plezier alvast.
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Uiteindelijk willen we onszelf vervolmaken, in wat dan ook. De absolute vervolmaking kan praktisch niet en dat is misschien wel 'de pijn van het zijn'. 
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Ik ben bijv. al enorm gelukkig met mijn idolen, muziek en films, en gewoon het genieten van het leven.
Ik ben dol op shoppen en geniet er dan ook volop van (al doe ik het wel vaak
)
Maar de rijkere onder ons, als hun iets willen hebben kunne ze het meteen halen, ik spaar en werk er hard voor, en als ik het dan uit kan geven doe ik het met een heerlijk gevoel 
Al geef ik wel toe ik zou het niet erg vinden veel geld te hebben, maar het maakt niet gelukkiger, het geeft wel minder zorgen.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
De zin van het leven is : leven !!
katie morosky
-
- 1003 messages
- 804 votes
Dit doet me ook denken aan 2 jaar geleden, toen ik de opdracht kreeg een (filosofisch) stuk te schrijven naar aanleiding van de vraag : Wat is liefde ? Dat waren tijden ... 
Je lacht er nu om maar ik heb er ooit met een paar vrienden diep over nagedacht. Een van die vrienden werkt nu aan z'n doctoraatsverhandeling filosofie (in iets). Ik zeg niet dat die filosofie daarom klopt maar het is wel leuk om te zien in hoeverre mate je tot zinnige antwoorden kan komen, die niet meteen weerlegd kunnen worden.
stan
-
- 4649 messages
- 1288 votes
Awww, wat lief, je waardeerd de kleinere dingen in het leven 
Leuk om te zien!
Veel plezier alvast.
Dank je zal wel lukken 
Onderhond
-
- 87585 messages
- 12834 votes
Hebben ze eindelijk filosofie uitgevonden die klopt ? 
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Kort egoïstisch antwoord : het leven zo gelukkig mogelijk doorkomen.
Kort sociaal antwoord : zorg dat de mensen rondom jou gelukkig zijn.
Idylische nonsens: wereldvrede en dat soort blahblah.
Bij alledrie: wat heeft dat voor zin?
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Je lacht er nu om (...)
JonathanTucker
-
- 764 messages
- 0 votes
Bij alledrie: wat heeft dat voor zin?
Ik vind wereldvrede erg belangrijk eigenlijk.