- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Gezond leven
Gezond leven
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Edit - ben benieuwd hoeveel mensen vegetariër moeten worden zodat er ook maar een verandering komt in de bio-industrie en nu wil ik niet pessimistisch zijn maar volgens mij is daar 0,0 aan veranderd door de vegetariërs.
En hopelijk is dat niet de enige redenen en ben je niet dagelijks je honger naar vlees aan het onderdrukken.
Weten de vegetariërs volgens mij ook wel dat het totaal geen effect heeft. Zoals BlueJudaskiss al zegt, het doet hem geestelijk veel goed. Ik zou er echter niet aan moeten denken, een leven lang zonder Turkse pizza's met kebab, of een kipburgertje, of een gehaktballetje, of, of... *zwijmelt weg* 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ben zelf 'partieel' vegetarier (dus niet heel strict, eet met name als iemand anders kookt gewoon vlees) maar doe dat vooral voor de 'ecologische voetstap' die je achterlaat. Die is voor een vegetarier namelijk een stuk kleiner. En dat dat op grote schaal waarschijnlijk weinig uitmaakt boeit me niet al te veel, kijk gewoon naar datgene wat je wel kan beinvloeden.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
Die link BlueJudaskiss die ik eerder heb gepost gaat niet over veganisten maar vegetariërs.
Edit - ben benieuwd hoeveel mensen vegetariër moeten worden zodat er ook maar een verandering komt in de bio-industrie en nu wil ik niet pessimistisch zijn maar volgens mij is daar 0,0 aan veranderd door de vegetariërs.
En hopelijk is dat niet de enige redenen en ben je niet dagelijks je honger naar vlees aan het onderdrukken.
Link zie ik nu pas, dus mijn reactie stond daar los van 
Misschien is het naïef, maar ik zie wel degelijk een verandering - al dan niet minuscuul. De protesten tegen de megastallen, de steeds groter wordende hoeveelheid vegetarische producten in de supermarkten... ik ben gematigd positief!
Overigens toegegeven: ik mis sommige dingen echt, zoals een haring of af en toe een vette bek bij de Mac. Maar als ik dan zie hoeveel goddelijke gerechten er kunnen worden gemaakt zonder vlees: mmmm......!!!! 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Ik kan niet voor andere vegetariërs spreken, maar bij mij is het zo dat ik alleen al van het idee om een stuk vlees te moeten eten walg.
Wanneer die klik gekomen is kan ik me niet meer herinneren, maar het is in ieder geval al lang geleden.
Het beeld van een dier dat geslacht wordt, en in stukken gesneden, en verwerkt tot hapklare brokken of schijfjes...
Ik word er misselijk van.
De aanleiding om over te gaan naar vegetarisme waren voor mij de vreselijke geluiden van krijsende dieren, die opstegen uit een slachthuis, waar ik ieder ochtend aan voorbij moest op weg naar mijn werk.
Daarna nog een aantal afschuwelijke reportages op TV gezien over slachthuizen en veetransporten, en verhalen gehoord van mensen die bij een kippenslachterij werkten over de wantoestanden die daar heersten.
Dat was voor mij meer dan genoeg om voorgoed "af te kicken" van vlees eten.
Ik ben geen zietjeswinner voor vegetarisme, maar ik zou nooit meer anders willen.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ik ben een hele slechte groente eter, dus ik zou het zwaar hebben als vegetariër. Ik zou het waarschijnlijk wel kunnen, maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken, hoewel het verhaal van Brix bijvoorbeeld wel flink aankomt. Ik ben wel geminderd met vlees, maar het helemaal weglaten.. nee.
Ik vind het overigens wel knap van mensen die het wel doen.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Ook wanneer je denkt goed bezig te zijn:
Koffie, brood - en kanker
40% van de Nederlanders krijgt kanker. Bij vrouwen is de meest voorkomende kanker borstkanker en bij mannen prostaatkanker. Beide kankersoorten zijn hormonaal van aard.
Laat dit cijfer eens goed op je inwerken: 40% van de Nederlanders krijgt kanker. Deze situatie is uniek in de westerse wereld! Lezers van deze website mag het onderhand wel bekend zijn dat westerse voeding ziekmakend en kankerverwekkend is. De kankercijfers zijn in andere westerse landen al dramatisch genoeg, maar geen ander land kent zoveel kankerpatiënten als Nederland. 40 procent, dat is ergens tussen de 1 op 2 en 1 op 3 Nederlanders!
Wat is er aan de hand met ons landje dat we zoveel kanker krijgen? Vooropgesteld dat kanker vele verschillende oorzaken kent, is er één ding dat me persoonlijk opvalt, namelijk dat Nederlanders leven op koffie en brood. Ik spreek regelmatig met mensen van niet-Nederlandse afkomst en het valt hen zonder uitzondering allemaal op hoe eenzijdig het voedingspatroon van de Nederlander is. 's Ochtends als ontbijt? Brood. Lunch? Brood. 's Avonds? Warm eten, maar een broodmaaltijd kan eventueel ook. Tussendoor de hele dag? Koffie. Als melk de witte motor is, dan is koffie de zwarte motor. De Nederlandse economie zou in elkaar storten als er een koffietekort zou ontstaan!
"Nou en," zal de argeloze lezer zich afvragen. "Brood is toch gezond? En koffie is toch goed voor hart en bloedvaten? Ik heb koffie en brood nodig, anders kom ik de dag niet door! Wat heeft dit met kanker te maken?"
De volledige tekst vind je hieronder:
jazzzz
-
- 579 messages
- 870 votes
Ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar als je denkt dat men kanker krijgt van koffie en brood dan moet je je laten nakijken...
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Zal ik doen!
Waar het mij om gaat, is dat het mij opvalt hoeveel kanker is er in de westerse wereld. Dit te wijten voor een groot deel aan westers voedsel.
Let maar eens op hoeveel E-nummers je tegenkomt op onze producten. Zijn ze nu wel of niet schadelijk voor je gezondheid? E-nummers zijn goedgekeurde hulpstoffen die toegevoegd zijn aan ons eten om het langer houdbaar te maken, te kleuren, smaak te geven enz. enz. Het zijn goedgekeurde stoffen. Je zou zeggen dan het dan wel goed zit. Wat hier echter is goedgekeurd is in bijv. Australie of Amerika juist verboden! Of het zo veilig is, is dus maar de vraag!! En witte suiker. Puur vergif! En zo is er nog veel en veel meer! Ook het zoutgehalte in kant en klare bakken nasi en bami is niet best! Geraffineerde koolhydraten blijken veel gevaarlijker dan vet! Ik vertrouw ons voedsel niet meer. Maar ik blijf het verder gewoon eten hoor. Volop zelfs! Het enige wat ik doe is hopen dat ik en andere geen kanker meer krijgen! Helaas krijgen steeds meer mensen kanker. Oorzaak?? Puur toeval natuurlijk? 
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Wie denkt er nou goed bezig te zijn door koffie te drinken. Helemaal niemand toch?
Maar hij zegt helemaal niks over wat we i..p.v brood kunnen eten.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Ik drink 2, hooguit 3 koffie per dag. Zonder suiker en zonder (koffie)melk.
Het cliché overal waar een te voor staat is niet goed, geloof ik ook wel. Heb je wat TE doen vanavond?
Maar er zijn mensen die 6 koffie per dag drinken met suiker en melk in de veronderstelling dat het niet zo heel slecht is. Een te veel aan vitaminne C plas je uit, dus daar hoeven we ons niet zo'n zorgen om te maken. En te veel worteltjes eten, hoeveel kwaad kan dat? Het geheim zit hem in gevarieerd eten, al kun je sommige dingen toch echt beter vermijden, denk ik.
Een alternatief voor brood.. Tja, lastig. Brinta?
Ik eet iedere dag 3 sneden volkoren brood met kipfilet, rosbief of filet american. Ik vind het best. Overal rekening mee moeten houden, is erg vermoeiend.
Jimmiie
-
- 586 messages
- 51 votes
40 % krijgt kanker.
Lijkt me in ieder geval sterk dat dat aan koffie en brood ligt, want dat consumeert bijna iedereen.
Het is een optelsom van een aantal factoren, denk ik. Nederland is een klein land met vrij veel inwoners gezien het landoppervlak, en omdat we zo dicht op elkaar zitten is de lucht niet al te schoon (verkeer, industrie).
We eten te veel suiker en (verzadigd) vet, we bewegen te weinig.
En vergeet de Light producten niet. Je denkt gezond bezig te zijn als je op dieet bent en gebruikmaakt van light producten maar je vergiftigt je lichaam omdat er vaak aspartaam of andere chemische troep in zit.
Maar DE oorzaak blijft moeilijk aan te wijzen.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Nee, ik beweer ook nergens dat het alleen van koffie en brood kan komen. Ik was alleen erg verbaasd dat ze dus weer iets hebben gevonden wat niet goed is en zelfs kankerverwekkend is.
In mijn verhaal haal ik zaken aan als veel te veel zout in kant en klare maaltijden, geraffineerde koolhydraten, (witte) suiker en de vele E-nummers die in Nederland onder streng toezicht van de keuringsdienst worden goedgekeurd, terwijl in Australië en Amerika ze juist worden afgekeurd! En dus ook de light producten ja! Aspartaam = E951. En ik lees net dat het in 6000 voedingsproducten zit verwerkt en het nog steeds toeneemt. Er wordt met ons voedsel geknoeid! Natuurlijk met de beste bedoelingen, maar ik vertrouw het niet. Of het DE oorzaak is? Het is inderdaad een optelsom, maar ik ben van mening dat het grotendeels ligt aan onze voeding. En nogmaals, ik vreet gewoon waar ik zin in heb. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Zal ik doen!
Waar het mij om gaat, is dat het mij opvalt hoeveel kanker is er in de westerse wereld. Dit te wijten voor een groot deel aan westers voedsel.
Wat dacht je van ouderdom en onderzoek.....
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Iedereen krijgt kanker, alleen sommigen gaan dood voordat ze kanker krijgen.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Vrijwel alle mannen krijgen prostaatkanker, maar sommige worden niet oud genoeg om het te krijgen inderdaad.
Wat dacht je van ouderdom en onderzoek.....
Kanker door ouderdom... Ik hoor te veel verhalen van en over jonge mensen met kanker. 50 jaar is jong. Was er 40 jaar geleden ook al zoveel kanker? Heel vroeger was 50 jaar oud ja. De gemiddelde leeftijd (in o.a. Nederland) stijgt. Maar 40 jaar geleden werden mensen echt niet veel minder oud dan nu. Dus heeft het veel met ouderdom te maken. Ik denk het niet. En wat je met onderzoek bedoelt, weet ik niet.
Het ligt grotendeels aan het voedsel.
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 messages
- 5070 votes
40 jaar geleden was de levensverwachting dik 10 jaar lager. Dat is echt een serieus verschil hoor. Daar heb je zo de meerderheid van de kankergevallen mee te pakken, want dat zijn 65-plussers. En jonge mensen met kanker zijn er altijd genoeg geweest. Mijn oma bijvoorbeeld overleed toen ze een jaar of 40 was vlak na de oorlog. Aan kanker. Het is bovendien heel simpel aan te tonen dat naarmate je ouder wordt de kans op kanker echt steeds verder toeneemt. Zoals je zegt is prostaatkanker is een echt oude mannenkwaaltje en komt vooral veel voor bij mannen van boven de 70. Dat dat veel meer voorkomt dan vroeger heeft maar een reden en dat is dat we ouder worden.
Voedsel heeft er ongetwijfeld wat mee te maken, al is teveel suiker (het is trouwens een misvatting dat alleen witte suiker slecht is) en teveel aan zout eerder te linken aan hart- en vaatziekten dan aan kanker.Roken en het drinken van alcohol speelt een rol. En speelt erfelijkheid een belangrijke rol. Dat kan wellicht ook voor een deel verklaren waarom kanker hier veel meer voorkomt dan in pakweg Japan.Zo heeft de meerderheid (!) van de Afrikanen een lactosealergie en is de kans op een hoge bloeddruk bij hen hoger. Puur erfelijkheid. Dan hebben we het bovendien nog niet eens gehad over fijnstof in de lucht.
Stellen dat kanker grotendeels aan voedsel ligt is een grove versimpeling van de werkelijkheid. Voedsel is een van heel veel oorzaken. Dat we ouder worden en daardoor meer tijd hebben om kanker te krijgen is de belangrijkste reden waarom het nu vaker voorkomt dan in 1970.
Overigens hebben E-nummers een slecht imago en er zitten bedenkelijke tussen (en er zijn er ook inmiddels veboden), maar een groot deel is ook totaal onschuldig, zuren gewonnen uit fruit hebben ook een E-nummer om maar eens wat te noemen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Vrijwel alle mannen krijgen prostaatkanker, maar sommige worden niet oud genoeg om het te krijgen inderdaad.
Kanker door ouderdom... Ik hoor te veel verhalen van en over jonge mensen met kanker. 50 jaar is jong. Was er 40 jaar geleden ook al zoveel kanker? Heel vroeger was 50 jaar oud ja. De gemiddelde leeftijd (in o.a. Nederland) stijgt. Maar 40 jaar geleden werden mensen echt niet veel minder oud dan nu. Dus heeft het veel met ouderdom te maken. Ik denk het niet. En wat je met onderzoek bedoelt, weet ik niet.
Het ligt grotendeels aan het voedsel.
Ik zeg niet dat men kanker krijgt van ouderdom, maar dat men omdat men in Nederland ouder wordt, vaker aan kanker overleud. En dankzij het uitgebreidde onderzoek dat men in nederland doet, ontdekt men vaker dat de oorzaak kanker is.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik beschouw mezelf als kerngezond. Mijn lichaam is heilig. Ik wil 100 jaar worden en daarom verzorg ik mezelf zo goed mogelijk.
- Niet roken/geen alcohol
- Sporten: 4x in de week 1,5-2u + elke dag 45 minuutjes woon-werkverkeer per fiets
- 2-3 stukken fruit per dag
- Elke dag verse groenten
- Weinig vlees, veel vis of vegetarisch
- 0,5l melk per dag
- 2l water per dag + 0,5l thee
- tot mijn dagelijks dieet behoren: havermout, granenbrood, magere yoghurt
- ook belangrijk: variëren
- 1x per week een blikje cola, frietje en koffiekoek, want het moet uiteraard plezant blijven
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
2 liter water per dag krijg ik er echt niet door, lijkt me ook onzin als je geen dorst hebt.
Geen alcohol en geen vlees zou ik echt niet kunnen, dan maar tachtig worden 
Vlees is ook niet ongezond lijkt mij, alleen als je het teveel eet.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Dat is het ook. En het helpt ook niet bij het afvallen wat iedereen schijnt te denken.
Veel mensen zijn echt compleet doorgeslagen met "gezond leven". Als je gewoon normaal doet is er weinig aan de hand. En allemaal dingen maar laten om zo oud mogelijk te worden... Ik begrijp er niet veel van, voor mij is het leven geen doel op zich.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Moet altijd wel lachen als ik weer iemand met zo'n flesje water zie lopen, de hele dag maar dat spul wegklokken omdat iemand heeft gezegd dat dat gezond is.
Ben het verder helemaal met je eens.
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Ik herken mijn stijl in geen van allen tot 'gezond' hier 
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Dat is het ook. En het helpt ook niet bij het afvallen wat iedereen schijnt te denken.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
En allemaal dingen maar laten om zo oud mogelijk te worden...
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Ik zeg niet dat men kanker krijgt van ouderdom, maar dat men omdat men in Nederland ouder wordt, vaker aan kanker overleud. En dankzij het uitgebreidde onderzoek dat men in nederland doet, ontdekt men vaker dat de oorzaak kanker is.
Juist ja, maar dan kan het dus nog steeds grotendeels te wijten zijn aan het westerse voedsel waardoor het aantal kankergevallen toch flink gestegen is ten opzichte van 50 jaar geleden. En er krijgen nou eenmaal steeds meer mensen kanker van 60 (of jonger) en 60 vind ik echt niet oud. 1 op de 3 mensen krijgt er mee te maken. Ik vind het nogal wat.
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Ik beschouw mezelf als kerngezond. Mijn lichaam is heilig. Ik wil 100 jaar worden en daarom verzorg ik mezelf zo goed mogelijk.
- Niet roken/geen alcohol
- Sporten: 4x in de week 1,5-2u + elke dag 45 minuutjes woon-werkverkeer per fiets
- 2-3 stukken fruit per dag
- Elke dag verse groenten
- Weinig vlees, veel vis of vegetarisch
- 0,5l melk per dag
- 2l water per dag + 0,5l thee
- tot mijn dagelijks dieet behoren: havermout, granenbrood, magere yoghurt
- ook belangrijk: variëren
- 1x per week een blikje cola, frietje en koffiekoek, want het moet uiteraard plezant blijven
Ik krijg hier toch wel een 'American Psycho' gevoel bij.
Dat laatste zinnetje is hopelijk wel sarcastisch of zit je echt elke week te genieten van je enkele blikje cola, frietje en koffiekoek en heb je zoiets van wat wat een deugniet ben ik toch.
Overigens moet je er niet veel van aantrekken want 'waarschijnlijk' wordt je inderdaad ouder dan mij.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Nee, was geen grapje. Gelukkig eet/drink ik al die gezonde dingen ook écht liever dan ongezonde troep, dat maakt het natuurlijk gemakkelijker dan voor mensen die opgezadeld zitten met zo'n afvaldieet.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Respect hoor dat je het vol kunt houden, ik moet er persoonlijk niet aan denken. Zal wel een kwestie zijn van knopje om denk ik. Maargoed, ik ben gewoon een zwakkeling wat dat betreft. Ben al blij dat ik mijn 2 keer in de week sporten vol kan houden. Nu het Cola (Light) nog meer afbouwen. Want water drinken.. bah.
Gelukkig rook ik niet en drink ik zelden.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Niet? Ik hoorde laatst van mijn huisarts toen ik controle had voor mijn darmproblemen en ik zei dat ik ben gaan sporten om wat kilootjes kwijt te raken, dat ik minimaal 2 liter water per dag er bij moest drinken omdat dat zo goed hielp tegen afvallen. Maarja, ik krijg het dus écht niet weg, dus ik zei dat dat 'm niet ging worden. Vond ze jammer, want ze zei dat het een 'een top 3 stap' was voor mensen die wilden gaan afvallen, naast bewegen > 1: bewegen 2: twee liter water drinken 3: regelmatig, op vaste tijden eten (6x per dag)
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Ik snap dat nooit dat mensen water bah vinden. Het heeft toch een neutrale smaak of eigenlijk geen smaak. Maar het is natuurlijk het meest belangrijkste voor je lichaam en het is ook erg goed voor je darmen heb ik gehoord. En water drinken in plaats van cola bevordert het afvallen wel maar het is sowieso goed voor je maag, water reinigt en qua hydrateren het beste en het verwerkt voedsel heel goed. En als je water echt bah vind moet je anders gewoon Aquarius of dat 50/50 spul drinken is toch hetzelfde.