• 177.938 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.588 votes
Profile

Gezond leven

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Wat ik alleen maar probeerde te zeggen is, dat er aan het 'leven' helemaal geen houdbaarheidsdatum vast zit, je sterfdatum staat niet vast, dus kun je niet weten of je door een andere levensstijl langer zou leven of juist niet... langer dan wat/wanneer? Zolang je alles gewoon met mate doet, dan zal het allemaal wel een keer goed zijn..

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar van een gezonde leefstijl word ik persoonlijk wel gelukkig(er). Niet dat ik ooit heel ongezond heb geleefd - fastfood gaat er bij mij niet in, ik ben al jaren vegetarier, drink niet of nauwelijks - maar de laatste tijd let ik nog beter op mijn voeding/beweging en het legt me geen windeieren.

O, en ook ik kan me aansluiten bij de groep die water lekkerder vind dan frisdrank! Sowieso heb ik nooit van prikdrankjes gehouden

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Ik ben na 15 jaar ook maar overgestapt op een iets wat gezonde levensstijl. Altijd 3x per week fitness, 1-2x per week vis, 3x groente, veel kip, eieren zonder eigeel, 1x pasta of zilvervlies rijst, tussen de middag volkoren brood, magere kwark, 2 fruitsoorten per dag, ik drink veel groene thee (zonder suiker) en water, max 3 koffie (zonder suiker) per dag, 3 uur voor ik ga slapen eet ik sowieso niets meer en vaak ook een biscuitje voor tussendoor, want anders kom ik niet aan mijn 2500 calorieën. Ach ja, ik voel me af en toe echt een nerd, maar je voelt je inderdaad beter of nog beter.

Natuurlijk drink ik in het weekend nog steeds liters bier om de boel te compenseren.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

3x per week groente? Dat is wel erg weinig niet? En fruit is eigenlijk een stuk minder gezond dan vaak wordt gedacht. Daar zit namelijk veel suiker (koolhydraten) in. Suiker is nog veel slechter dan vet namelijk.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Een tip: Zelf brood bakken. Je gaat echt genieten van elk (!) sneetje brood

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

SelmaDuim wrote:

En fruit is eigenlijk een stuk minder gezond dan vaak wordt gedacht. Daar zit namelijk veel suiker (koolhydraten) in. Suiker is nog veel slechter dan vet namelijk.

Laatste zin slaat nergens op. Er is suiker en suiker. En vet en vet. Te veel fruit eten bestaat niet. Ja, er zitten (vruchten)suikers in... hoe moet je anders (over)leven?

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Misschien ook maar eens even verdiepen voordat je zegt dat het onzin is. Ik ben ook opgegroeid met het idee dat fruit altijd goed is, maar ben er flink op teruggekomen na gezondheidsproblemen. Ben door artsen flink op mijn vingers getikt omdat ik graag fruitsap dronk en veel fruit (lees 1-2 stuks per dag) at. Dat (snelle suikers) is echt verschrikkelijk slecht voor je glucosespiegel (en dus voor je alvleesklier die insuline aanmaakt).

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Met alle respect maar de zin 'suiker is nog veel slechter dan vet' is zo algemeen dat ik er als leek gerust het labeltje onzin op durf te plakken. Verder: de glucosespiegel van het gros van de mensen gaat echt niet tilten van 2 (of 3) stuks fruit op een dag. Dat jouw lichaam problemen heeft met de verwerking ervan is vervelend, maar wel anekdotisch. Iemand die allergisch is voor aardbeien gaat toch ook niet anderen het eten ervan ontraden?

Bedenk daarnaast eens hoe iemand een gebrek aan koolhydraten afkomstig van fruit gaat compenseren; vast op een minder gezonde manier. Welk percentage gezondheidsproblemen wordt denk je veroorzaakt door het eten van ´te veel fruit´? Het voedingscentrum ten slotte houdt nog altijd gewoon 2 maal daags aan, een aantal overigens waar ik eigenlijk altijd (ruim) boven zit.

Fortune

• 4312 messages
  • 2769 votes

JacoBaco wrote:

Ik ben na 15 jaar ook maar overgestapt op een iets wat gezonde levensstijl. Altijd 3x per week fitness, 1-2x per week vis, 3x groente, veel kip, eieren zonder eigeel, 1x pasta of zilvervlies rijst, tussen de middag volkoren brood, magere kwark, 2 fruitsoorten per dag, ik drink veel groene thee (zonder suiker) en water, max 3 koffie (zonder suiker) per dag, 3 uur voor ik ga slapen eet ik sowieso niets meer en vaak ook een biscuitje voor tussendoor, want anders kom ik niet aan mijn 2500 calorieën. Ach ja, ik voel me af en toe echt een nerd, maar je voelt je inderdaad beter of nog beter.

Natuurlijk drink ik in het weekend nog steeds liters bier om de boel te compenseren.

En dat houd je allemaal strak bij. Als je toch zin hebt in je vierde koffie dan ga je daar zeker niet aan beginnen en als je op zondag eigelijk zin hebt in een hamburger en je hebt die week nog maar 2 keer vis gegeten dan ga je nog ergens vis scoren. Ik bedoel gezond leven en gezond eten hoort bij elkaar maar weet niet of het heel gezond is om zo'n soort schema bij te houden.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

@otherfool: alsof menen hier in het westen een tekort aan koolhydraten op kunnen bouwen!? Door onze ongezonde levensstijl krijgen we een veelvoud binnen van wat we nodig hebben. Bovendien is het Voedingscentrum toch dat adviesbureau was ons nog steeds wijs probeert te maken dat melk goed voor elk is, terwijl dat in de (westerse) wereld is geholpen om de boeren te steunen terwijl onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek wat anders vertelt?

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Als je dan toch een veelvoud binnen krijgt van wat je nodig hebt ga je toch niet bezuinigen op een natuurlijke bron vol vezels en vitaminen? Haal dan de rest van je bordje. En het voedingscentrum adviseert het gebruik van 'magere zuivel', wat is daar mis mee? Het vult en zit boordevol eiwitjes. Melk is misschien tegennatuurlijk om te drinken maar wel relatief gezond (en lekker )..

Niet 1 voedingsmiddel is vrij van potentiële problematiek (anders zaten we daar wel de hele dag met z'n allen op te kauwen), de vraag is hoe je zo gezond mogelijk aan je 2 a 3000 calorieën komt in een beetje de juiste verhoudingen.. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij dat dan doet...

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

De vetten in melk breken het calcium in je lichaam af. Dit in tegenstelling tot wat men altijd beweerde: dat je melk moet drinken om calcium binnen te krijgen. Botontkalking is niet voor niet een groot probleem hier in de westerse wereld.

Maar waar zou je dan wel op moeten bezuinigen, volgens jou?

Ik eet sowieso vegetarisch, maar vervang het natuurlijk wel en het liefst zo verarm mogelijk. Ik eet veel groente (hoofdbestanddeel van mijn avondmaaltijd) en verder voeding gebaseerd op langzame koolhydraten/suikers (brood, aardappelen pasta enz.). Fruit eet ik nog wel, maar in mindere mate, ik drink geen sap meer en kies bewust voor fruit waar minder koolhydraten inzitten (dus geen bananen bijv.). Ik snoep en snack niet. Verder drink ik vooral thee of water. Zuivel doe ik niet aan. Ik ben allergisch voor lactose dus kan 'gewone' zuivel niet verdragen. Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat ik dat moest vervangen door sojaproducten, maar nu weet ik dat je het niet nodig hebt en het dus niet hoeft te vervangen. Bovendien is bijv. sojamelk gezoet, waardoor het ook weer ongezond is.

Fortune

• 4312 messages
  • 2769 votes

Alsof vegetarisch perse gezond is eerder ongezond.

En voor de rest moeten we gewoon accepteren dat we sterfelijk zijn!

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Fortune wrote:

Alsof vegetarisch gezond perse gezond is eerder ongezond.

Die discussie ga ik niet eens met je aan want dat is natuurlijk al lang een gepasseerd station. Het is immers al 2012! Het feit dat je suggereert dat het eerder ongezond is zegt al genoeg. Laat eerst maar eens zien waar je dat vandaan haalt. Door vegetarisch te eten loop ik minder risico op o.a. kanker, hart-en vaatziekten, obesitas en diabetes mellites. Bovendien kan een vegetariër een goedkopere zorgverzekering afsluiten, omdat verzekeraars doorgaans minder kosten hoeven maken voor vegetariërs, omdat zij nu eenmaal minder vaak ziek zijn.

Fortune

• 4312 messages
  • 2769 votes

Het is niet eerder ongezond, dat moet ik terugnemen.

Maar het is geen kenmerk van gezond leven want er zijn gezonde en ongezonde vegetariërs en vooral bij kinderen is het ongezond om vlees te schrappen al kan ik dat artikel nergens terugvinden.

Het gaat allemaal om mate en er is net zo goed vlees waar gezonde vetten en vitamine inzitten. (kip en vis)

Je moet tekorten aan vitamine B12 en proteïne aanvullen als je dat niet doet dan is het ongezond. En dus de stelling 'Ik ben vegetariër en dat is dus gezond is te zwart/wit'

Linkje artikel

Overigens is daar heel veel over te vinden.

In het algemeen denk ik dat Vegetariërs daar niet aan denken en maar opeens het besluit nemen om vegetariër te worden zonder te denken dat er ook voedingsstoffen in vlees zitten die je nodig hebt en dan heb ik het uiteraard niet over een Big Mac.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

SelmaDuim wrote:

Botontkalking is niet voor niet een groot probleem hier in de westerse wereld.

Botontkalking is helemaal niet zo'n groot probleem, zeker niet vergeleken met vroeger.

Het zijn vooral vrouwen na de overgang, chronisch zieken en mensen die een Boerka dragen (geen zonlicht) die hier last van kunnen krijgen. Maar je moet wel behoorlijk vreemd eten om hier anders een probleem mee te krijgen.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

@Fortune: Je moet het vlees inderdaad wel goed vervangen en niet zomaar weglaten. Je maaltijd moet wel gevarieerd blijven. Dat ben ik met je eens en dat doe ik dan ook.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Ik ben al ongeveer zo'n 25 jaar lang vegetariër (geen veganist)en behoorlijk strikt ook, ik maak nooit uitzonderingen op de regel.

Voel me er heel goed bij, en ben nu 63.

Als aanvulling gebruik ik multivitamines-B12, speciaal voor vegetariërs.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Hier hetzelfde alleen ben ik tien jaar korter vegetariër.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Maar ook veel jonger

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

@SelmaDuim: Ik denk dat wanneer je geen frisdrank drinkt zoals cola (ik drink sporadisch frisdrank), kun je best een kiwi eten ook al zit daar zoveel suiker in. Ik bedoel, er zijn flessen cola waar 42 suikerklontjes inzitten. We moeten (ohnee, je moet niks) 2 ons groente per dag eten. Ik eet maar 3x per week groente, ook wel is 4x, net hoe het loopt en dat is inderdaad veel te weinig, maar verder ben ik best gezond bezig. Suiker zet zich overigens om in vet.

@Fortune:

Ik ervaar het niet als vervelend en te schematisch/systematisch. Ik wijk er uiteraard ook wel is vanaf. Maar de opzet is, een beetje gezond leven. Het moet wel leuk blijven natuurlijk en dat is het ook.

En bovendien.. het klinkt misschien gek, maar er zijn goede en slechte suikers.

Een voedingsmiddel bestaat uit koolhydraten, eiwitten, vetten, vitaminen, mineralen, vezels en andere voedingsstoffen in kleine hoeveelheden. Suikers behoren tot de koolhydraten en dienen voor het leveren van energie om je spieren te gebruiken, voor de spijsvertering en om te studeren.

Goede suikers

Een appel bevat fructose, een enkelvoudige suiker. Verder bestaat een appel uit eiwit, vezels, vitaminen, mineralen en een aantal andere voedingsstoffen in kleine hoeveelheden. Een voorbeeld van een enkelvoudig suiker aanwezig in een natuurlijk volwaardig voedingsmiddel.

Slechte suikers

Halen we nu de fructose uit dit voedingsmiddel om het toe te voegen aan andere producten, dan hebben we te maken met een geraffineerde suiker: calorieën zonder voedingswaarde, oftewel lege calorieën. Structureel een te hoog % geraffineerde suikers in je voedingspatroon is slecht voor je gezondheid en veroorzaakt eerder overgewicht. Suikers worden toegevoegd aan frisdranken, energiedranken, snoep, gebak, koeken, zuivel, jam en tal van andere industriële producten.

En laat ik nou toevallig al die dingen als frisdranken, energiedranken, snoep, gebak, koek, jam nooit eten, want ik kan er niets aan doen, maar ik hou gewoon niet van koek, gebak en andere zoetigheid zoals snoep enzo. Doe mij af en toe maar gewoon een hamburgertje.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

SelmaDuim wrote:

De vetten in melk breken het calcium in je lichaam af. Dit in tegenstelling tot wat men altijd beweerde: dat je melk moet drinken om calcium binnen te krijgen. Botontkalking is niet voor niet een groot probleem hier in de westerse wereld.

Maar waar zou je dan wel op moeten bezuinigen, volgens jou?

Ik eet sowieso vegetarisch, maar vervang het natuurlijk wel en het liefst zo verarm mogelijk. Ik eet veel groente (hoofdbestanddeel van mijn avondmaaltijd) en verder voeding gebaseerd op langzame koolhydraten/suikers (brood, aardappelen pasta enz.). Fruit eet ik nog wel, maar in mindere mate, ik drink geen sap meer en kies bewust voor fruit waar minder koolhydraten inzitten (dus geen bananen bijv.). Ik snoep en snack niet. Verder drink ik vooral thee of water. Zuivel doe ik niet aan. Ik ben allergisch voor lactose dus kan 'gewone' zuivel niet verdragen. Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat ik dat moest vervangen door sojaproducten, maar nu weet ik dat je het niet nodig hebt en het dus niet hoeft te vervangen. Bovendien is bijv. sojamelk gezoet, waardoor het ook weer ongezond is.

Eerst en vooral: als je lactose en fructose-intolerant bent en ook nog eens vegetariër heb je natuurlijk (gedeeltelijk gedwongen) een heel raar dieet dat met bijna niemand overeen komt. Een 'normaal' persoon kan best tegen melk of een paar stuks fruit per dag. Ik vind het vreemd dat je anderen het gebruik ervan ontraadt terwijl het in principe hartstikke gezonde producten zijn. De effecten van melk zoals jij die noemt zijn ook zeker niet 'wetenschappelijk bewezen' oid.

Bezuinigen kun je op zo'n beetje alles wat (zwaar) bewerkt is. Zo te horen doe jij dat ook, al vraag ik me af hoe je in 's hemelsnaam aan 2000 calorieën gaat komen als je je bij alles af moet vragen of het wel supergezond is. Laat staan als je er zoals ik een 1000 - 1500 extra nodig hebt vanwege hoog metabolisme en excessief sporten.

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Leuke discussie! Ik heb er verder geen verstand van maar ik lees niet graag dat fruit ongezond is!

dat eet ik namelijk vrij veel. Overigens sport ik ook veel dus een banaantje meer of minder lijkt me wel toepasselijk.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Fruit is heel goed en dus gezond! Alleen je kunt wel op een paar dingetjes letten.

Ze raden volgens mij aan (wat banenen betreft) dat 1 per dag meer dan genoeg is. Er zitten veel suikers in bananen en wanneer je er meer dan 1 per dag eet, kun je er dik van worden. Als je vaak sport, dan is een (extra) banaantje juist weer goed natuurlijk. Het best is gewoon gevarieerd eten (en dat geldt ook voor fruit) zodat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Met 2 tot 3 stuks fruit per dag is echt niets mis. Sowieso plas je een teveel aan vitamine C gewoon uit.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

otherfool wrote:

(quote)

Eerst en vooral: als je lactose en fructose-intolerant bent en ook nog eens vegetariër heb je natuurlijk (gedeeltelijk gedwongen) een heel raar dieet dat met bijna niemand overeen komt. Een 'normaal' persoon kan best tegen melk of een paar stuks fruit per dag. Ik vind het vreemd dat je anderen het gebruik ervan ontraadt terwijl het in principe hartstikke gezonde producten zijn. De effecten van melk zoals jij die noemt zijn ook zeker niet 'wetenschappelijk bewezen' oid.

Bezuinigen kun je op zo'n beetje alles wat (zwaar) bewerkt is. Zo te horen doe jij dat ook, al vraag ik me af hoe je in 's hemelsnaam aan 2000 calorieën gaat komen als je je bij alles af moet vragen of het wel supergezond is. Laat staan als je er zoals ik een 1000 - 1500 extra nodig hebt vanwege hoog metabolisme en excessief sporten.

Ik ben helemaal niet allergisch voor fruit! Begrijpend lezen is ook een vak.

Wat de lactoseintolerantie betreft, met mij heeft 2/3 van de wereldbevolking hier last van. Het is namelijk een normaal verschijnsel dat mensen naarmate ze ouder worden steeds minder lactase aanmaken waardoor ze lactose niet meer kunnen verteren. Melk is bedoeld voor zuigelingen, die maken lactase aan, en niet voor volwassenen!

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

otherfool wrote:

(quote)

Ik ben helemaal niet allergisch voor fruit! Begrijpend lezen is ook een vak. Ik vind fruit juist heerlijk, maar mij is het aangeraden om te minderen. klik

Wat de lactoseintolerantie betreft, met mij heeft 2/3 van de wereldbevolking hier last van. Het is namelijk een normaal verschijnsel dat mensen naarmate ze ouder worden steeds minder lactase aanmaken waardoor ze lactose niet meer kunnen verteren. Melk is bedoeld voor zuigelingen, die maken lactase aan, en niet voor volwassenen!

Wat betreft mijn verhaal over melk en calcium, dat is wel wetenschappelijk aangetoond. Los van dat heb jij het gedoe over het neponderzoek uitgevoerd door de universiteit van Wageningen waaruit bleek dat melk gezond was, zeker gemist? Zij hebben in de media moeten rectificeren dat het onderzoek, wat overigens betaald was door de zuivelindustrie(!), een iets andere conclusie hadden dan dat zij deden voorkomen. Misschien moet je eens een krant lezen ofzo.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Fructose-intolerant was taalgrapje van mijn kant, je hoeft niet boos te worden. Verder is er nimmer aangetoond dat melk gezond dan wel ongezond is, zeker de vetarme variant niet.

Verder is die kop 'te veel fruit maakt dik' zo onzinnig dat ik daar wel weer om moet lachen. Ik zal tegen het eerste zwaargewicht dat ik tegenkom zeggen: je hebt zeker te veel fruit gehad in je leven.

Ik heb nog wat geheimpjes: te veel water maakt misselijk en te veel sport maakt overbelasting.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Vegetariër zou ik echt nooit van mijn leven kunnen worden. Vlees is me veel te lekker.

En natuurlijk is fruit gezond, wat is dat nou weer voor onzin.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5305 votes

Ik ben nu twee jaar en drie maanden vegetariër, na jarenlang vleesminderaar te zijn geweest. Ik heb me er redelijk over ingelezen, en voor zover ik weet hoef je als vegetariër GEEN extra vitamine B12 in te nemen. Dit hoeft alleen maar als je veganist bent.

Tussen haakjes: ik voel me lichamelijk zonder vlees niet gezonder, noch ongezonder. Maar het idee dat ik niet meer meedoe aan die bizarre moordmachine die de bio-industrie heet doet me geestelijk toch erg veel goed...

Fortune

• 4312 messages
  • 2769 votes

Die link BlueJudaskiss die ik eerder heb gepost gaat niet over veganisten maar vegetariërs.

Edit - ben benieuwd hoeveel mensen vegetariër moeten worden zodat er ook maar een verandering komt in de bio-industrie en nu wil ik niet pessimistisch zijn maar volgens mij is daar 0,0 aan veranderd door de vegetariërs.

En hopelijk is dat niet de enige redenen en ben je niet dagelijks je honger naar vlees aan het onderdrukken.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.