- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Gezond leven
Gezond leven
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
De grote vraag is of je het blijvend kan volhouden.
empirekees
-
- 1597 messages
- 2401 votes
Ja. Een week of twee bleef ik een tijd lang steken, maar ben toen gewoon door gegaan.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dit doe je dus nog maar pas? (het klinkt toch wel heel lastig om jaar in jaar uit vol te houden, vind ik)
empirekees
-
- 1597 messages
- 2401 votes
Zoals het er nu uit ziet wel, dus...2 maanden btw.
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
In ieder geval succes, mede-vegetarier, de eerste 13 zijn er al af, toch?
Dat liters Spa Rood klinkt bekend trouwens. Ik dronk dat vroeger uit verveling, nu ben ik er wel vanaf 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
10-11 kilo in 4 1/2 week, het is niet anders...
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
.... en dan zijn de kilo's an sich nog niet zo belangrijk: ik ben een paar centimeter buik kwijt.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ben ik de enige die bij Wouter een leeg bericht zie staan? Is al de tweede keer vandaag.
Leno
-
- 5921 messages
- 4399 votes
Hij heeft gewoon niks te melden denk ik 
Maar ik ben blij dat ik me geen zorgen hoef te maken over gewicht en de elkaar tegenspreekende oplossingen. Ik kan, evenals enkelen hier las ik, zoveel eten als ik wil zonder ook maar iets aan te komen. Op vakantie met bier, shoarma, friet als zo'n beetje enige voedsel maakt voor mijn gewicht niets uit.. (gezond is het idd niet nee..)
lngrid
-
- 1232 messages
- 553 votes
Tijdens het eten zat ik nog wat na te denken over die low-carb diëten. Ook daarvoor geldt, neem ik aan, dat je het vol moet blijven houden om op gewicht te blijven, of heb ik het mis? Je leven lang zo weinig koolhydraten eten dat je lichaam in ketose komt, een proces dat normaal alleen op gang komt als je aan het verhongeren bent, lijkt me niet gezond. Goed, dit was wat mij zo te binnen schoot.
Nog weer even wat op internet geneusd, en dit interessante stuk over diëten tegengekomen. Daarin staat o.a:
"Mensen die een “low carb”-dieet volgen zeggen geen honger te hebben. Dat is te verklaren door het hoge eiwitgehalte in de voeding dat een grotere verzadiging
geeft dan koolhydraten en vetten. Een eiwitrijke voeding betekent ook een grotere belasting voor de nieren. Door de combinatie van de inname van relatief veel vet en te weinig koolhydraten schakelt ons lichaam over op een onvolledige vetverbranding. De overblijvende restanten of ketonen komen vrij in de bloedbaan en onderdrukken het hongergevoel. Zij verlaten het lichaam via de urine en de uitademingslucht. Dit veroorzaakt een typische, onaangename acetongeur. Deze zogenaamde ketose is niet schadelijk zolang er geen acidose optreedt die gepaard gaat met verlies van kalium en natrium. Vooral diabetespatiënten en personen met gestoorde nierfunctie lopen hiervoor meer risico wanneer zij een koolhydraatbeperkt dieet volgen."
Nog een kleine uitleg erbij: Acidose is een te lage pH van je bloed (je bloed is te zuur), dat kan ontstaan door teveel ketonen in je bloed. Je kan ervan in shock raken (gebeurt wel eens bij diabetes-patienten).
En uit mijn biochemie-boek: Bij ketose worden ketonen gevormd als gevolg van vetverbranding in combinatie met een tekort aan koolhydraten. Ketose is een overlevingsmechanisme: het zorgt ervoor dat je (mits je genoeg vetreserves in je lichaam hebt), je bloedsuikerspiegel na een paar dagen compleet vasten maar een paar procent omlaag is gegaan, en na een volle maand vasten nog steeds 75% van het normale niveau is.
Het enige nadelige effect (behalve mogelijke nierbeschadiging door teveel eiwitten) dat ik zo snel in mijn studieboeken heb kunnen vinden is dat een enzym (CYP2E1 voor de liefhebbers) in je lever extra actief wordt, waardoor paracetamol (en misschien ook andere medicijnen) minder lang werkt en het gebruik tegelijk meer kans geeft op leverbeschadiging dan normaal.
Nou, poeh, het was leuk om weer eens in die stof te duiken, maar nu is het tijd voor een filmpje 
lngrid
-
- 1232 messages
- 553 votes
Verder: iedereen die probeert af te vallen natuurlijk veel succes gewenst!
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1060 votes
Het vervelende van dat dieet lijkt me dat je er min of meer je hele leven aan vast zit. Ik ben dol op pasta's, rijst en een ontbijt zonder brood lijkt me zwaar klote. Die eieren komen toch je neus uit op den duur? En hebben jullie nooit zin in een heerlijk bord spaghetti? 
Maar ik kan me voorstellen dat zo'n dratische verandering in je eetpatroon het enige middel is veel gewicht te verliezen.
Bij mij mag er best wat vet af, maar dit zie ik niet zo zitten. Denk dat het voor mij verstandig is vooral te stoppen met snoepen, minder suiker naar binnen werken en dan wat minder kh (geen 8 sneeën brood per dag), maar een avondmaal in de vorm van een lekkere pasta, aardappels met groente of rijst wil ik toch niet missen.
empirekees
-
- 1597 messages
- 2401 votes
Het vervelende van dat dieet lijkt me dat je er min of meer je hele leven aan vast zit. Daarnaast: ik ben dol op pasta's, rijst en een ontbijt zonder brood lijkt me zwaar klote. Die eieren komen toch je neus uit op den duur? En hebben jullie nooit zin in een heerlijk bord spaghetti? 
Maar ik kan me voorstellen dat zo'n dratische verandering in je eetpatroon het enige middel is veel gewicht te verliezen.
Bij mij mag er best wat vet af, maar dit zie ik niet zo zitten. Denk dat het voor mij verstandig is vooral te stoppen met snoepen, minder suiker naar binnen werken en dan wat minder kh (geen 8 sneeën brood per dag), maar een avondmaal in de vorm van een lekkere pasta, aardappels met groente of rijst wil ik toch niet missen.
Ik heb je buik gevoeld, en het was inderdaad wat aan de slappe kant.
Maar je nam niet zoals ik een light drank, maar Icetea, wat suiker bevat...Maar je had toch een stel skeelers gekocht?
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1060 votes
Ik heb je buik gevoeld
Nu geen gekke dingen gaan denken mensen, het was totaal onschuldig 
Klopt, maar icetea is ook zo lekker zo af en toe.
Ik skeeler zo nu en dan eens een rondje, maar veel te weinig. Gemiddeld eens in de week. Maar met een klein beetje motivatie moet dat wel beter kunnen 
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Het vervelende van dat dieet lijkt me dat je er min of meer je hele leven aan vast zit.
Ken je een dieet waarbij dat anders is?
Ik ben dol op pasta's, rijst en een ontbijt zonder brood lijkt me zwaar klote. Die eieren komen toch je neus uit op den duur? En hebben jullie nooit zin in een heerlijk bord spaghetti? 
Natuurlijk wel. (Gelukkig ken ik nu een spaghetti waar maar heel weinig carbs inzitten).
Uiteindelijk is het zo dat elke dieet op een beperking gebaseerd is. En dat je stopt weer snel terug bent op je originele gewicht (en vaak nog wat extra's...)
Wat ik prettig vind aan low carb is dat ik het zo makkelijk volhoud. Een strenge versie doet me afvallen, een milde versie houdt me op gewicht. Dat laatste is me zonder low carb nog nooit gelukt.
(Enne... ik vind Ice Tea Light net zo lekker als gewone ice Tea.)
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Lijkt me zo vreselijk moeilijk dat dieten. Telkens maar weer stilstaan bij niet alleen wat je eet, maar vooral ook de tijdstippen. Ik hoop niet dat ik er ooit aan moet beginnen.
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1060 votes
Ken je een dieet waarbij dat anders is?
Nee, eerlijk gezegd niet. Ben je overigens ook zo strikt als je bij iemand anders blijft eten, of bij sociale gelegenheden in restaurants enzo?
(Enne... ik vind Ice Tea Light net zo lekker als gewone ice Tea.)
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Nee, eerlijk gezegd niet. Ben je overigens ook zo strikt als je bij iemand anders blijft eten, of bij sociale gelegenheden in restaurants enzo?
In restaurants zeker, dat is doorgaans ook niet ingewikkeld. Als ik bij een ander blif eten zeg ik het meestal vooraf en als er een sociale gelegenheid is waar het echt lastig word geef ik (heel soms) wel eens toe, alhoewel ik de schade dan wel probeer te beperken.

Klopt. Zo heb ik jaren geleden ooit Dr. Pepper Light gedronken, maar later nooit meer teruggevonden. (En mijn Albert heijn verkoopt nog enkel het huismerk Ice tea light en da's niet te zuipen.)
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Een echte koolhydraatverslaafde snoept veel en vermijdt light producten.
De meeste niet-vloeibare light-producten staan juist stijf van de kh.
Best wel geprobeerd, nooit volgehouden. Had dan altijd last van dips, die ik kon opheffen met suikerdrank. Low-carb bleek een manier waarop ik van die suikerverslaving afkwam.
Ik was vooral niet op de hoogte van 1. de effecten van kh op mijn lichaam en 2. het feit dat in heel veel van mijn eten (verborgen) suikers zaten.
Ik had nooit begrepen dat wit brood nog erger voor je energiehuishouding is dan een plak cake. Nooit begrepen dat bruin en donkerbruin supermarktbrood stijf staat van het geraffineerde meel. Nooit in de gaten gehad dat aan vrijwel alle salades en sauzen in de supermarkt suiker is toegevoegd en aan bijna alle gehakt (behalve het biologische) en gemarineerde vleesproducten ook. En de hoeveelheid suiker in zogenaamde light-producten (low-fat) vond ik ook echt schrikbarend.
Als ik spotjes van het Voedingscentrum hoor, denk ik altijd: wijzen jullie de mensen eerst maar eens op al die suikers in al dat supermarkt-voedsel voordat je op belerende Tom-Blom-toon over calorieën begint. Leer mensen dat een Big Mac wel low-fat is, maar toegevoegde suiker (en paneermeel) bevat, en dat de sauzen, die patat, dat broodje (ook met toegvoegde suiker) en die mega-cola's je ook nog nekken, en dat zelfs de salades (met wortel natuurlijk) met dressings met daarin suiker worden geserveerd. Dat een gemiddelde maaltijd afhaalchinees heel veel suikers (in de sauzen) bevat, en ook nog heel veel snelle kh (witte rijst), en dat je er daarom dus geen genoeg van kunt krijgen (en je jezelf dus altijd over-eet aan de chinees). Dat een pizza heel snel op tafel staat, maar in feite evenveel snelle energie bevat als tig witte boterhammen. Dat het witte brood-met-boter in een restaurant vooral bedoel is om je eetlust op te wekken. Dat een glas vruchtensap net zoveel suiker bevat als een glas cola. Enz.
Maar ook ook dat er dus niets mis mis met een goede biefstuk. Dat je niet bang hoeft te zijn voor de goede vetten in veel producten. Dat veel eieren eten helemaal niet cholesterolverhogend werkt.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Ik moet me op een normale werkdag 8 of 9 uur heel erg concentreren, en heb het idee dat me dat absoluut niet lukt zonder een paar boterhammen 's middags
Dat idee had ik ook altijd. Niets blijkt minder waar.
Mijn dagen zijn even lang, of soms langer, en vaak ook in continue concentratie, en ook aan een bureau, dus vergelijkbaar, denk ik.
Die boterhammenlunch zorgde echter voor een enorme middagdip, en die middagdip ben ik nu juist kwijt. Ik ben de hele dag veel gelijkmatiger geconcentreerd. Mijn lunches bestaan nu voornamelijk uit salades met kip of vis en kaas, tomaat komkommer, olijfolie, kruiden en/of pesto en mayonaise.
Als ik erg hard werk, zijn mijn dagen soms pas na 11PM afgelopen en heel soms sla ik dan probleemloos een avondmaaltijd over zonder een centje pijn/honger en in prima concentratie.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Mag ik vragen wat je dan als ontbijt gebruikt ipv brood?
Eieren, soms met spek of kaas of ham of garnalen als ik zin heb. En voor de net-iets-te-weinig-tijd-ochtenden gebruik ik low-carb ontbijrepen (chocola-muesli-achtige snoeprepen), 2gr netto kh.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Ik ben wel benieuwd om te horen van de mensen die hier met fors overgewicht kampen/kampten hoe ze daar aan zijn gekomen. Wat is/was hun eet- en leefwijze?
Sluimerend dikker geworden vanaf mijn 9e of zo (toen was ik nogal mager). Vanaf mijn 18e aan de dikke kant (maar nog in orde). Sindsdien steeds een beetje aangekomen, maar het interesseerde me geen moer. Nooit bewogen, nooit een sportief type. Meeste beweging was het lopen van bus naar trein naar tram, maar ook dat hield op toen ik klaar was met studeren (lees: auto). Ik leefde ook lang in de veronderstelling dat er wel een eind aan die groei zou zitten, dat er een natuurlijk maximum zou bestaan.
Het interesseerde me pas toen ik zelf last begon te hebben van mijn omvang en me wat minder lekker begon te voelen (snel en veel zweten, steeds grotere kleren kopen). En dat ik me realiseerde dat ik wel erg ver van een gezond gewicht af zat. Toen ben ik gaan rondkijken wat ik eraan zou willen doen en me gaan inlezen. En nu dus in relatief korte tijd veel afgevallen (bijna te snel, maar ben gezond). Maar ik zie het echt als een langetermijnproject. Eerst afvallen en dan op gewicht blijven door een blijvende alertheid en bewust voedingspatroon.
Absoluut. Maar het is incorrect om te stellen dat iemand zomaar even zijn eet- en leefwijze kan bijstellen, en het is te simpel om te stellen dat minder eten voor iedereen haalbare kaart is. Je moet iets vinden wat bij je lichaam en geest en bij je leef- en werksituatie past. En natuurlijk is bewegen gezond en belangrijk, maar het is niet zomaar de oplossing voor echte obesitas (het ging bij mij echt niet om pondjes).
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Goh, als ik dit zo allemaal lees, raak ik steeds gemotiveerder om low-carb te proberen
Ik ben benieuwd of ik het volhoud...
Op sites als www.ketolife.com/nl[/url] zijn dat soort producten te bestellen.
Honderden recepten zijn te vinden met prima (en lekker) eten voor alle dagen van het jaar. Hoef me echt nauwelijks in te houden.
Ben je lid geworden van die site? En, zo ja, heb je daar veel aan?
Ik schrok behoorlijk van de uitslagen van hun berekeningen. Ik wist wel dat ik iets te dik ben, maar zoveel 
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Dat soort sites zijn het perfecte voorbeeld van het verval van onze samenleving.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Ben je lid geworden van die site?
Nee. Ik gebruik enkel de webshop, de rest interesseert me niet. Dat van die honderden recepten was ook niet richting ketolife bedoeld, maar goed. Zelf kook ik veel liever zonder recept, probeer gewoon van alles.
Dat zou ik lekker voor jezelf bepalen.
Dat BMI-scriptje van hun is ook onhandig, die van Voedingscentrum is veel duidelijker.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Dat soort sites zijn het perfecte voorbeeld van het verval van onze samenleving.
Leg es uit?
Pitbull
-
- 558 messages
- 1424 votes
Bij 5 kilo en een lengte van 1.75 is het vetpercentage gelukkig nog in orde.
Maar het kritieke gewicht ligt al bij 71 kilo, acceptabel maar er wordt aangeraden om het te verbeteren. Nou weeg ik 67-68, maar 71 kilo lijkt me dan toch wel aan de weinige kant als ik zo om me heen kijk.
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Ik vraag me af hoe ze ooit aan die lengte/gewicht berekening zijn gekomen, enof het wel waar is...