• 178.193 movies
  • 12.222 shows
  • 33.996 seasons
  • 647.352 actors
  • 9.374.701 votes
Profile

Sigaretten, sigaren en andere rookwaar

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

hinie wrote:

Gezondheid.

Je krijgt echt geen lonkanker van een avondje in een kroeg staan.

Of ben jij van mening van wel?

Nee, maar het is niet omdat je na één avondje geen longkanker krijgt dat het opeens niet ongezond meer is. Of wel?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Hannibal wrote:

(quote)

Je gaat me toch niet vertellen dat jij alleen op water en worteltjes leeft...

Ten eerste: Nee, maar het scheelt toch niet veel.

Ten tweede: Wat doet dat nu weer ter zake?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Hannibal wrote:

En als hem ineens wordt verboden om naar de MacDonalds te gaan? Of om op zaterdagavond 15 biertjes achterover te slaan?

Is een eigen keuze. Er is niet zoiets als "passief hamburgers eten" of "passief bier drinken". Heb ik hier al enkele keren aangebracht trouwens...

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

KrisV wrote:

Ik ben motorrijder en moet mijn helm dragen als ik een brood ga halen bij de bakker op een snikhete dag.

Je kunt ook met de fiets, het is je eigen keuze om met de motor te gaan. Bovendien vind ik de uitlaatgassen van jouw motor minstens net zo hinderlijk als jij mijn sigarettenrook vind. Ik stel een wetswijziging voor: Als er niet meer gerookt mag worden in de horeca, dan mag ook niemand meer met de motor naar de bakker.

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

Als je die mening deeld, ga dan niet naar een kroeg.

Pak ook dat biertje niet maar bestel een watertje.

We blijven in rondjes draaien.

Dit hele gediscusieer draait op niets uit.

Tot slot zeg ik nog: voor ieder die graag een sigaretje opsteekt in de kroeg, ga voor mijn part je gang. Ik heb er geen problemen mee.

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

Hannibal wrote:

(quote)

Je kunt ook met de fiets, het is je eigen keuze om met de motor te gaan. Bovendien vind ik de uitlaatgassen van jouw motor minstens net zo hinderlijk als jij mijn sigarettenrook vind. Ik stel een wetswijziging voor: Als er niet meer gerookt mag worden in de horeca, dan mag ook niemand meer met de motor naar de bakker.

lol

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

Hannibal wrote:

(quote)

Is een totaal andere discussie natuurlijk. Mijn opmerking was dat ik verplicht word een helm te dragen, hoewel dat indruist tegen mijn vrijheid van keuze en ik niemand anders schade berokken als ik geen helm draag.

En ik vraag geen afschaffing van de helmplicht, ik wil gewoon aanduiden dat het niet zo uitzonderlijk is dat bepaalde "persoonlijke vrijheden" beperkt worden.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Halcyon wrote:

Ten tweede: Wat doet dat nu weer ter zake?

Dat iedereen wel een ongezonde eigenschap heeft waar men ook zelf graag over zou willen beslissen of ze ermee doorgaan of niet.

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

Hannibal wrote:

(quote)

Dat iedereen wel een ongezonde eigenschap heeft waar men ook zelf graag over zou willen beslissen of ze ermee doorgaan of niet.

Niemand verbiedt je toch te roken ? Als jij in de buitenlucht een sigaretje opsteekt, is dat perfect mogelijk.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

KrisV wrote:

De ene zaken zijn nu eenmaal eenvoudiger te beperken dan andere.

Dat is dus de grote denkfout. Deze rookwet is helemaal niet eenvoudig voor rokers, dat is dramatisch.

Maar dat is natuurlijk typisch weer iets voor anti-rokers, alleen maar aan zichzelf denken.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

KrisV wrote:

Niemand verbiedt je toch te roken ? Als jij in de buitenlucht een sigaretje opsteekt, is dat perfect mogelijk.

Nee, dat is zwaar klote.

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

kos wrote:

Maar dat is natuurlijk typisch weer iets voor anti-rokers, alleen maar aan zichzelf denken.

Een argumentatie die nergens op lijkt natuurlijk. Rokers die persé overal willen mogen roken, denken evengoed alleen aan zichzelf.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

Dan kunnen ze twee dingen doen. Wegblijven of accepteren.

Waarom geen oplossing in het midden? Roken mag, maar buiten? Dan kan iedereen van jou pub genieten.

Ik discrimineer hen niet; ze mogen van mij naar binnen. Of discrimineert een reuzenrad mensen met hoogtevrees?
Je discrimineert hen wel, door roken binnenskamers toe te laten. Voor een reuzenrad bestaat er geen oplossing voor mensen die er niet inkunnen omdat ze met een dergelijk probleem zitten. Voor een kroeg wel.

Oneens. Als die mensen vrijwillig naar binnen komen, zie ik het probleem niet.
De vraag is: wat is vrijwillig? Hebben ze een andere keus (bestaan er uberhaupt rookvrije kroegen)? Kunnen kinderen werkelijk kiezen of ze na het communifeest nog ergens iets gaan drinken met ouders en familie? Wie is er moedig genoeg om vanwege principes of ongemak te zeggen dat hij niet mee zal gaan wanneer de ganse familie of vriendenkring klaarstaat om nog ergens iets te gaan drinken? Wie is er bereid thuis te blijven ieder weekend omdat het nergens rookvrij is?...

De realiteit is: iedereen zet graag eens een stapje in de wereld. Niet eerlijk dat wij dan de keuze niet hebben of we dat op een gezonde manier willen doen of niet. De overheid kan die mogelijkheid creeeren met zo'n verbod.

Of vind je dat iedereen die zijn gezondheid niet wil of kan in gevaar brengen gewoon maar dikke pech heeft en zich maar moet opsluiten zijn hele leven?

En daarom moet ik mijn kroeg aanpassen? Er is in Lutjebroek geen een Koreaans restaurant, mag ik er daarom geen Chinees beginnen (want daar zijn er al twee van)?
Geen vergelijk.

En omdat er weinig rookvrije kroegen zijn, gaan we bedenken dat er straks alleen maar rookvrije kroegen zijn....?
Het is maar omdat het niet anders kan. Als we de vrije keuze laten (zoals nu) is er quasi geen één kroegbaas die kiest voor een rookvrij café (de concurrentiedruk zou te hoog zijn). Met een algemeen rookverbod moet geen enkel café vrezen voor klanten die overlopen. Dit soort beslissingen moeten op morele basis kunnen genomen worden, niet op louter commerciële.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

KrisV wrote:

Rokers die persé overal willen mogen roken, denken evengoed alleen aan zichzelf.

Nee, dat willen ze helemaal niet. Ik heb nog nooit een roker horen klagen dat ie niet in een winkel, op het treinstation, bij de bakker, in het postkantoor, in het gemeentehuis, in het zwembad etc. mag roken.

Een roker wordt nu afgeschilderd als iemand met constant een sigaret onder zijn neus, en overal maar naar binnenwandelt, en als iemand commentaar geeft dan 'rot ie maar op'.

Niet rokers hebben niet eens door hoe vaak een roker zich wel niet moet aanpassen aan die niet- roker, en als die niet roker per ongeluk ook maar een vleugje sigarettenrook ruikt dan kan de roker ook nog een boze blik terug krijgen.

X. Hernandez

• 180 messages
  • 429 votes

Halcyon wrote:

(quote)

Is een eigen keuze. Er is niet zoiets als "passief hamburgers eten" of "passief bier drinken". Heb ik hier al enkele keren aangebracht trouwens...

Nee je hebt inderdaad niets als "passief bier drinken" of "passief hamburger eten", maar er zijn natuurlijk wel mensen die er onder lijden dat anderen bier drinken ( ongevallen wegens dronkenschap, aggressiviteit,...). Ook hetzelfde bij hamburgers eten, wat te zeggen van de mensen die moeten betalen voor gezondheidszorg omdat iemand anders te ongezond heeft gegeten en daardoor vaat -en hartaandoeningen krijgen.

Aan bijna ieder genot kan een nadeel zitten maar het lijkt alsof enkel de rokers bestraft worden.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

KrisV wrote:

Absoluut, zeker met zulk prachtig weer als vandaag. Wel jammer dat je mij wel naar buiten mag jagen, maar ik jou niet.

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

X. Hernandez wrote:

( ongevallen wegens dronkenschap)

Dronken autorijden is ook verboden, argument doet dus niets ter zake

X. Hernandez wrote:

wat te zeggen van de mensen die moeten betalen voor gezondheidszorg omdat iemand anders te ongezond heeft gegeten en daardoor vaat -en hartaandoeningen krijgen.

Geldt natuurlijk evenzeer of nog meer voor roken.

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

Hannibal wrote:

(quote)

Absoluut, zeker met zulk prachtig weer als vandaag. Wel jammer dat je mij wel naar buiten mag jagen, maar ik jou niet.

Waarom zou je mij willen buitenjagen als ik niets doe dat niet mag of anderen schaadt ?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Hannibal wrote:

(quote)

Als ik zou roken zou je mij ook naar buiten mogen jagen. Nothing personal.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

djelle wrote:

Of vind je dat iedereen die zijn gezondheid niet wil of kan in gevaar brengen gewoon maar dikke pech heeft en zich maar moet opsluiten zijn hele leven?

Als ze denken van een kroeg bezoeken longkanker te krijgen wel ja.

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

kos wrote:

Als ze denken van een kroeg bezoeken longkanker te krijgen wel ja.

Alsof het alleen over longkanker gaat. Als een vrouw zwanger is kan ze nu tenminste een koffie gaan drinken in een tearoom zonder de gezondheid van de baby in gevaar te brengen.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

. oke, verbiedt roken in de tearoom maar.

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

kos wrote:

. oke, verbiedt roken in de tearoom maar.

Ongelooflijk grappig natuurlijk, maar een zwangere vrouw zou evengoed het recht moeten hebben met enkele vrienden een limonade in een 'kroeg' te drinken zonder de gezondheid van de baby in gevaar te brengen.

Wat me opvalt is dat, telkens jullie geen argumenten hebben, de flauwe grapjes komen.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Ja, en een migraine-patient moet ook recht hebben op een stapavond zonder pokkeherrie aan zijn hoofd in een discotheek.

het is wat.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12845 votes

Tja, gekibbel heen en weer lost anders niks op.

Je kan dan wel willen dat je overal een sigaret mag roken, je stoort er nu eenmaal andere mensen mee. En niet-rokers zouden dan wel willen om niet met de rook geconfronteerd te worden, daar is de realiteit ook niet naar.

Wat rokers wel even mogen beseffen is dat er jarenlang niet of nauwelijks naar de groep niet-rokers geluisterd is. En dan mag je best een hoffelijk roker geweest zijn, de meerderheid was dat absoluut niet, en kon het verrotten of een niet-roker daar nu last van had.

Blijkbaar heeft dat ook zijn sporen nagelaten. De laatste tijd is de balans gekeerd en zijn er ook veel meer hoffelijke rokers, maar het ongenoegen is daar niet meteen mee weggenomen bij velen.

Roken moet absoluut niet verboden worden (hoewel ik wél voor het verbieden in de werkruimte ben), maar steun win je niet bepaald om plots met de vingertjes te wijzen omdat rokers nu ineens enorm benadeeld worden.

En zij die dat wel wensen doen zijn gewoon mede verantwoordelijk voor het verder stigmatiseren van rokers (net zoals de hoge moraalridders mede verantwoordelijk zullen zijn voor negeren van niet-rokers wanneer het evenwicht weer keert).

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

kos wrote:

Ja, en een migraine-patient moet ook recht hebben op een stapavond zonder pokkeherrie aan zijn hoofd in een discotheek.

het is wat.

Aan sommige dingen is er nu eenmaal niks aan te doen, aan andere dingen wel.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Onderhond wrote:

Je kan dan wel willen dat je overal een sigaret mag roken, je stoort er nu eenmaal andere mensen mee.

Hoe kom je daarbij, het gaat er juist om dat je NERGENS meer een sigaret mag roken in de horeca. Niet dat ze per se overal in de horeca een sigaret willen roken.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

djelle wrote:

Ja, omdat de roker gebombardeerd is tot achterlijke paria en anderen niet.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

djelle wrote:

(quote)

Tja, met roken kun je stoppen. Is mij ook gelukt.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

kos wrote:

(quote)
Hoe kom je daarbij, het gaat er juist om dat je NERGENS meer een sigaret mag roken in de horeca. Niet dat ze per se overal in de horeca een sigaret willen roken.

Je kan toch op het terras gaan zitten....

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.