• 178.213 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.384 actors
  • 9.375.067 votes
Profile

Sigaretten, sigaren en andere rookwaar

Film Pegasus (moderator films)

• 31149 messages
  • 5449 votes

Reinbo wrote:

Welke terechte opmerkingen? Afgezien van die van Wouter die voor een soort van gemotiveerde zelfregulering pliet heb ik er geen gelezen. er worden constant onzinnge vergelijkingen getrokken door de rokers. Enige argumentatie waarom je in de kroeg wel zou moeten mogen roken heb ik nog niet gelezen.

Nogmaasl stop met parallellen trekken met ander zaken, want ze houden geen stand en het is weglopen van de inhoudelijke discussie over roken in de horeca.

idd

Al die andere problemen hebben al dan niet hun eigen oplossingen: alcohol, verkeer, drugs, ... die op geen manier te vergelijken zijn met problemen/oplossingen voor roken. Zoals ik al eerder zei. Voor niet-rokers is de rook in horeca een probleem. Verkeer is op straat en dus totaal iets anders wat je ook niet kan vergeliken. En ik merk dat rokers zo op hun recht van roken staan (perse binnen en niet effe 5 minuten buiten) dat vb astmapatiënten maar 'de pech' hebben om GEHANDICAPT te zijn volgens hen en niet op café moeten gaan. Alleen en enkel alleen omdat die roker geen 5 minuten buiten wil staan en dus met andere woorden aan zichzelf denkt, kunnen mensen die niet tegen sigaretterook kunnen (of willen vanwege gezondheid) genieten van een café en al zijn bijhorende faciliteiten. Geen biljart, oude mensen die kaarten na de kerkdienst, geen drankje na een concertje met vrienden, geen darts, ... Echt wel joviaal van die rokers. Dat kleine verschil tussen binnen willen roken of even 5 minuten buiten is blijkbaar te veel. Cafés hebben trouwens de VRIJHEID (waar rokers dan mee schermen) om, zoals dat nu al met veel restaurants en tavernes gebeurd, een rokerszone te maken waar de rokers kunnen genieten van hun sigaret. Iedereen mag van mij roken, maar een beetje beleefdheid en respect voor niet-rokers mag wel. En kom niet met domme vergelijkingen af van schending van vrijheid, alcoholproblemen of jodenvervolging. Rokers mogen nog altijd roken, maar nu mogen niet-rokers niet genieten van horeca-faciliteiten. En DAT noem ik discriminatie!

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Reinbo wrote:

Het stinkt.

Nou en? ik vind parfum af en toe ook stinken, ook verbieden?

Passief meeroken is ongezond.
is te verwaarlozen.

Het is vies (Nicotine en teer kleuren de muren geel, as op de vloer, etc.)

Aanstellerij en als het al een probleem is, is dat een probleem van de horeca-uitbater.

En nu?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Reinbo wrote:

Argumenten van tegenstanders:

Het stinkt.

Passief meeroken is ongezond.

Het is vies (Nicotine en teer kleuren de muren geel, as op de vloer, etc.)

Lijkt mij drie zeer valide en feitelijke argumenten.

Welke onzin heb je het over? En wat zijn de argumenten voor?

Tja. Zo kan ik het ook.

Het ruikt lekker

Het smaakt lekker.

Maar de belangrijkste:

Het is eigen keuze. Er komt geen verbod of verplichting aan te pas.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Film Pegasus wrote:

En ik merk dat rokers zo op hun recht van roken staan (perse binnen en niet effe 5 minuten buiten) dat vb astmapatiënten maar 'de pech' hebben om GEHANDICAPT te zijn volgens hen en niet op café moeten gaan.

Hoe doof en blind kun je zijn?

Voor de zoveelste maal: ik heb het niet over het recht om te roken. Nooit gehad ook. Ik rook niet eens meer.

Wat worden mensen toch hysterisch over dit onderwerp.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Kijk: zowel rokers, niet rokers als astmapatienten en andere "gehandicapten" gaan graag eens op café. Iedereen kan dat doen, zolang de rokers de goeie wil tonen om enkel buiten hun sigaretje op te roken. Maar zoals Zelva ook zegt: de praktijk wijst uit dat een zelfregulerend systeem niet werkt. Dan is het enige alternatief een verbod. Niks aan te doen.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

djelle wrote:

Maar zoals Zelva ook zegt: de praktijk wijst uit dat een zelfregulerend systeem niet werkt. .

Een zelfregulerend systeem werkt altijd.

Allen omdat de uitkomst van dit systeem kennelijk niet zo is als de anti-rooklobby wil moet er opeens van afgeweken worden.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

kos wrote:

Nou en? ik vind parfum af en toe ook stinken, ook verbieden?

Parfum blijft tenminste niet zo in de kleren hangen.

is te verwaarlozen.
Een paar duizend mensen per jaar sterven er aan de gevolgen van passief meeroken (verschillende bronnen). Inderdaad, verwaarloosbaar.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

djelle wrote:

(quote)
Parfum blijft tenminste niet zo in de kleren hangen.
Ach ja.

i Een paar duizend mensen per jaar sterven er aan de gevolgen van passief meeroken (verschillende bronnen). Inderdaad, verwaarloosbaar.
Onzin.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Ik lees een minimalisatie en een ontkenning. Zelf een verwoed roker kos? Typische "argumentatie" van een verslaafde.

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

kos wrote:

Onzin.

Hoezo?

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

http://www.cato.org/pubs/regulation/regv29n4/v29n4-4.pdf

Hier staat het perfect uitgelegd.

(Ik rook niet btw, ex-roker.).

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

soom wrote:

(quote)
Hoezo?
Omdat het niet waar is.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

(quote)

Tja. Zo kan ik het ook.

Het ruikt lekker

Het smaakt lekker.

Maar de belangrijkste:

Het is eigen keuze. Er komt geen verbod of verplichting aan te pas.

Het eigen keuze argument vind ik prima waar het jezelf aangaat, maar hier gaat het ook anderen aan. Zo mag ik wel op een boksbal slaan maar niet op iemands anders hoofd. Het principe van dat je vrijheid zo ver reikt totdat het anderen schaadt vind ik leidend.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Ik geef het op. Op drie dagen heb ik nog nooit zoveel onzinnige vergelijkingen en achterhaalde nonsens gelezen als de laatste drie. Te koppig om iets toe te geven terwijl men in zijn achterhoofd weet dat men voor 100% fout zit.

Einstein zij ooit: "Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker."

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

speedy23 wrote:

Ik geef het op. Op drie dagen heb ik nog nooit zoveel onzinnige vergelijkingen en achterhaalde nonsens gelezen als de laatste drie. Te koppig om iets toe te geven terwijl men in zijn achterhoofd weet dat men voor 100% fout zit.

Omdat men het niet met jou eens is zijn ze 100% fout .

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Reinbo wrote:

Het eigen keuze argument vind ik prima waar het jezelf aangaat, maar hier gaat het ook anderen aan. Zo mag ik wel op een boksbal slaan maar niet op iemands anders hoofd. Het principe van dat je vrijheid zo ver reikt totdat het anderen schaadt vind ik leidend.

Aha. Dus omdat jij het recht hebt om niet geslagen te worden, moet boksen worden verboden? Omdat jij perse in een boksring wil kunnen staan, zonder geslagen te worden?

Nogmaals, je hebt recht op je frisse lucht, maar niet zondermeer altijd en overal. Als je geen rook wil ruiken, ga dan niet naar de kroeg, zorg dat er een nietrokerstent komt, of overtuig je kroegbaas van een rookvrije avond. Be creative. Verwacht nou eens een keer niet dat de regering andere mensen hujn rechten ontneemt, omdat jij iets niet lekker vindt ruiken.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

kos wrote:

(quote)
Omdat men het niet met jou eens is zijn ze 100% fout .

Nee, omdat ze onzinnig zijn. Zo wil jij parfum verbieden en acht je de schade van meeroken verwaarloosbaar.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

speedy23 wrote:

Te koppig om iets toe te geven terwijl men in zijn achterhoofd weet dat men voor 100% fout zit.

Ik bepaal ook niet of ik mag roken in jouw huis, dus wil ik ook niet dat je doet in iemand anders zijn kroeg.

Je kan ook gewoon aannemen dat ik dit meen, in plaats van te denken dat ik het niet met mezelf eens ben.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

(quote)

Aha. Dus omdat jij het recht hebt om niet geslagen te worden, moet boksen worden verboden?

Je draait het weer volledig om, ik heb het nergens over boksen, boksen moet mogen als alle betrokkenen het willen.

Ik stop verder met posten in deze thread, want een serieuze discussie met ter zaken doende argumentatie wordt hier toch niet gevoerd.

Aan alle rokers: Steek er nog maar eentje op. Veel plezier er mee, zo lang het nog mag.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Reinbo wrote:

Nee, omdat ze onzinnig zijn. Zo wil jij parfum verbieden

nee hoor.

en acht je de schade van meeroken verwaarloosbaar.
Dat is dan ook zo.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Je draait het weer volledig om, ik heb het nergens over boksen, boksen moet mogen als alle betrokkenen het willen.

Ik wil daar staan. En ik heb toch recht om niet geslagen te worden?

Ik stop verder met posten in deze thread, want een serieuze discussie met ter zaken doende argumentatie wordt hier toch niet gevoerd.

Ik haalde die boksers er niet bij, hoor. En mooi toch, hoe mensen iedereen die het niet met hen eens is, direct afdoet als niet serieus te nemen en geen argumenten vindt hebben.

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Effe tussen alle onzin (de) twee (enige) zinnige quotes op een rijtje gezet. Denk dat daar de discussie over moet gaan. Dat roken voor de niet roker hinderlijk is, is iedereen het over eens. De vraag is of het rookverbod in de horeca de juiste oplossing is.

(quote)

(quote)

Hallo, die tweede roep ik al de hele tijd....

Film Pegasus (moderator films)

• 31149 messages
  • 5449 votes

Als de rook om je hoofd is verdwenen...

Dit zal een eindeloze discussie blijven. Zolang rokers overtuigd zijn dat niet-rokers uit de kroegen moeten blijven omdat zo'n verbod de vrijheid zou beperken (onzin) en ze het feit blijven negeren dat pasief roken WEL schadelijk is, zullen ze met het hoofd in de rook verblind zijn en het probleem door hun verslaving niet kunnen erkennen.

En wat dat schadelijk zijn voor niet-rokers. Het is niet omdat je niet meteen doodvalt dat het niet schadelijk is. Oplossing blijft volgens mij nog steeds dat als hoffelijkheid niet uitzichzelf komt, dat wet zich moet moeien. Die wet die er trouwens komt via een regering die gekozen is door het volk (rokers en niet-rokers).

Wel is idd een compleet verbod onbegonnen en te vergaand op dit moment. Zorg voor fiscale voordelen voor horeca die rookvrij zijn, maak een rookverbod met optie van een rokerszone, en grote struikelblok: iedereen gelijk voor de wet. obers, cafébazen, serveersters, wc-dames, ... allen werken graag in een rookvrije omgeving. Grootste probleem is dat sommigen als taverne met dat verbod zitten, terwijl hun klanten in het café ernaast gaan omdat ze dat daar wel mogen.

Steek hier maar eens iets op, ongefilterd.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Film Pegasus wrote:

Zolang rokers overtuigd zijn dat niet-rokers uit de kroegen moeten blijven omdat zo'n verbod de vrijheid zou beperken (onzin) en ze het feit blijven negeren dat pasief roken WEL schadelijk is, zullen ze met het hoofd in de rook verblind zijn en het probleem door hun verslaving niet kunnen erkennen.

Ja, zo kun je ook discussieren, gewoon je gelijk te halen door je discussiepartner voor onwetend uitmaken doordat hij verslaafd is. .

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

Film Pegasus wrote:

Als de rook om je hoofd is verdwenen...

Dit zal een eindeloze discussie blijven. Zolang rokers overtuigd zijn dat niet-rokers uit de kroegen moeten blijven omdat zo'n verbod de vrijheid zou beperken (onzin) en ze het feit blijven negeren dat pasief roken WEL schadelijk is, zullen ze met het hoofd in de rook verblind zijn en het probleem door hun verslaving niet kunnen erkennen.

Ik rook zelf al jaren niet meer. Maar vind het verbod te ver gaan.

Timmy757

• 3365 messages
  • 598 votes

Wouter wrote:

Nogmaals, je hebt recht op je frisse lucht, maar niet zondermeer altijd en overal. Als je geen rook wil ruiken, ga dan niet naar de kroeg

Andersom lijkt me beter, als je zo nodig moet roken, ga dan niet naar de kroeg. Denk dat daar meer mensen content mee zullen zijn.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Film Pegasus wrote:

Steek hier maar eens iets op, ongefilterd.

Roken: het blijft een 'teer' onderwerp.

En wees aardig voor rokers, elke sigaret kan de laatste zijn.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

kos wrote:

(quote)
Het probleem is dat dat meeroken geen reet voorstelt.

Je denkt toch niet echt dat mensen longkanker krijgen van af en toe in de kroeg staan .

Dat is gewoon iets wat die hele anti-rooklobby aangrijpt omdat ze het zelf niet lekker vinden. Met een soort van gelijk aan je zijde (of het nu significant is of niet) kan je mensen kennelijk heel veel misgunnen. En lekker met het vingertje wijzen van: 'en het is voor jezelf ook beter'.

Hoe onwetend kan je zijn...

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Welke terechte opmerkingen? Afgezien van die van Wouter die voor een soort van gemotiveerde zelfregulering pliet heb ik er geen gelezen. er worden constant onzinnge vergelijkingen getrokken door de rokers. Enige argumentatie waarom je in de kroeg wel zou moeten mogen roken heb ik nog niet gelezen.

Nogmaasl stop met parallellen trekken met ander zaken, want ze houden geen stand en het is weglopen van de inhoudelijke discussie over roken in de horeca.

100% mee eens. Vergelijken met alcohol slaat nergens op. Alsof er zoiets bestaat als "passief drinken".

Timmy757

• 3365 messages
  • 598 votes

speedy23 wrote:

(quote)

Roken: het blijft een 'teer' onderwerp.

En wees aardig voor rokers, elke sigaret kan de laatste zijn.

Tjah, elke appel die een niet-roker eet kan ook de laatste zijn...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.