• 178.227 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.385 actors
  • 9.375.219 votes
Profile

Sigaretten, sigaren en andere rookwaar

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

djelle wrote:

Maar niemand moet zich toch 'elders anders gaan vermaken'? Het gaat over water bij de wijn.

Een verbod is geen water bij de wijn, dat is rigide. Stimuleer dan rookvrije cafe's. Geef ze belastingvoordeel, alvorens je met verboden gaat slingeren.

Is dat nu zoveel teveel gevraagd om eventjes naar buiten te gaan om anderen niet te hinderen en hun gezondheid te sparen? Over egoisme gesproken. 'Ik moet en zal in die tent roken'.

Dat kun je inderdaad ook egoistisch noemen. Maar dat gaat allemaal op basis van vrije wil. Daar hoeft geen overheid aan te pas te komen.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

kos wrote:

(quote)
Idd, reken maar dat alcohol voor anderen meer ellende oplevert dan roken.

Daar waar het gebruik van alcohol schadelijk is voor anderen is het ook vrijwel altijd strafbaar, niet zozeer de alcohol, maar wel het handelen. Bovendien telt dronkenschap bij bijv een aanrijding zeker mee ik de strafmaat.

En stop nu eens met het erbij halen van andere zaken. Of wil jullie ook sex verbieden om dat het als uitwassen incest en pedofelie als gevolg kent...

Film Pegasus (moderator films)

• 31149 messages
  • 5449 votes

mikey wrote:

(quote)
Ik heb wel eens moeten knokken en dat alleen omdat er bier was gedronken. Extreem vervelend was dat. Vond ik toch naarder dan wat sigarettenrook ergens.

En geef toe dat die knokpartij ook bestraft wordt (of zeker door de wet verboden is). Ik heb het ook over het algemeen. Roken stoort constant in een café. Een café dat heel de tijd last heeft van knokpartijen zal ook niet lang bestaan.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

Ik vind dat er geen fundamenteel recht wordt aangetast als er in een kroeg gerookt mag worden van de eigenaar.

Wat met het recht op gezondheid en zelfbehoud?

Pas bij een verbod wordt er een vrijheid beperkt. Niet die van de roker, want die heeft geen rechten als roker. nee, die van de kroegbaas, die mag bepalen of er gerookt mag worden of niet.
Tja, een maatschappij zonder vrijheidsbeperkingen is simpelweg niet mogelijk. Of geloof jij in een anarchistische sameleving? Nogmaals: een kroegbaas mag ook niet bepalen hoe luid ie zijn muziek zet.

Nogmaals, ik vind het getuigen van een nauwe visie en egoisme als mensen menen dat ze in hun vrijheid aangetast worden omdat ze in een kroeg geen frisse lucht krijgen.
Het zit hem in het feit dat ze niet kunnen gaan waar zij willen zonder dat hun gezondheid in gevaar komt + hindering. Wie moet zich aanpassen? De vervuiler of de niet vervuiler? Het antwoord ligt me nogal voor de handliggend.

mikey

• 28989 messages
  • 5141 votes

Reinbo wrote:

En stop nu eens met het erbij halen van andere zaken. Of wil jullie ook sex verbieden om dat het als uitwassen incest en pedofelie als gevolg kent...

En voortplanting

mikey

• 28989 messages
  • 5141 votes

djelle wrote:

Of geloof jij in een anarchistische sameleving?

Eeh dus voor we een rookverod had ingevoerd door onze gouvernmentleefden we in een anarchistiche maatsschappij?

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Dat zeg ik natuurlijk niet. Mijn punt is dat er nu eenmaal bepaalde regeltjes nodig zijn.

Wouter wrote:

Maar dat gaat allemaal op basis van vrije wil. Daar hoeft geen overheid aan te pas te komen.

Dat geloof je nu toch zelf niet? Het zou naief zijn te denken dat alle rokers van zichzelf naar buiten zullen gaan overal zonder dat een algemene wet hen daartoe verplicht. Sommige zaken moeten nu eenmaal opgelegd worden.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Film Pegasus wrote:

En geef toe dat die knokpartij ook bestraft wordt (of zeker door de wet verboden is). Ik heb het ook over het algemeen. Roken stoort constant in een café. Een café dat heel de tijd last heeft van knokpartijen zal ook niet lang bestaan.

Maar een cafe waar men al sinds dag en dauw rookt bestaat nog steeds. Heb deze topic een beetje doorgelezen en verbaas mij over de vele, vele idiote vergelijkingen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Ik verander het onderwerp niet, waar zeg ik dat de overheid de burger tegen zichzelf moet beschermen? Ben ik ook geen voorstander van, hooguit door voorlichting.

Sorry, was een ander.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

djelle wrote:

Dat zeg ik natuurlijk niet. Mijn punt is dat er nu eenmaal bepaalde regeltjes nodig zijn.

(quote)

Dat geloof je nu toch zelf niet?

Ik weet het zelfs zeker.

Het zou naief zijn te denken dat alle rokers van zichzelf naar buiten zullen gaan overal zonder dat een algemene wet hen daartoe verplicht.

O. Is er alleen dan spraken van vrije wil?

Sommige zaken moeten nu eenmaal opgelegd worden.

Omdat jij graag wil dat mensen andere beslissingen nemen?

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

Wouter wrote:

Die heeft dat recht dan ook niet. Heb ik nooit beweerd. Die kroegbaas mag bepalen of er gerookt wordt of niet.

Draai er maar weer mooi omheen. Als er een verbod dreigt op, dan staan de rokers op hun achterste poten en willen ze hun recht op het roken van sigaretten in de kroeg behouden. Maar als niet-rokers recht willen hebben om schone lucht te 'roken', een volkomen gelijkwaardige claim, dan is dat ineens ,,hypocriet egoïsme", terwijl de roker minstens net zo hypocriet egoïstisch is.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3282 votes

Wouter wrote:

Dat is zielig voor ze (alhoewel er onder asthmapatienten net zoveel rokers blijken te zijn als bij de rest). Zoals ik het ook zielig vind dat blinden geen auto kunnen rijden.

Slechte vergelijking. Een blinde zal nooit auto kunnen rijden en dat is inderdaad jammer. Een astmapatiënt kan echter prima naar een concert als anderen het laten om te roken.

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

BoordAppel wrote:

Slechte vergelijking.

Het hele topic staat vol met onzinnige vergelijkingen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Zelva wrote:

(quote)

Draai er maar weer mooi omheen.

Als er een verbod dreigt op, dan staan de rokers op hun achterste poten en willen ze hun recht op het roken van sigaretten in de kroeg behouden.Maar als niet-rokers recht willen hebben om schone lucht te 'roken', een volkomen gelijkwaardige claim, dan is dat ineens ,,hypocriet egoïsme", terwijl de roker minstens net zo hypocriet egoïstisch is.

Ik draai nergens om heen. Ik beroep mij nergens op een vermeend recht dat men maar overal moet kunnen roken. Ik betwist jouw recht op schone lucht in een kroeg, zonder het recht om te kunnen paffen erbij te halen.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

Ik betwist jouw recht op schone lucht in een kroeg.

Waarom zou je iemand het recht op schone lucht willen ontzeggen?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

BoordAppel wrote:

(quote)

Slechte vergelijking. Een blinde zal nooit auto kunnen rijden en dat is inderdaad jammer. Een astmapatiënt kan echter prima naar een concert als anderen het laten om te roken.

En een kind kan op de straat spelen als niemand er auto rijdt.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

We dwalen weer hopeloos af....

Effe tussen alle onzin (de) twee (enige) zinnige quotes op een rijtje gezet.

Film Pegassus wrote:

"Maar vrijheid gaat tot daar, waar de aantasting van anderen begint..."

Wouter wrote:

Stimuleer dan rookvrije cafe's. Geef ze belastingvoordeel, alvorens je met verboden gaat slingeren.

Denk dat daar de discussie over moet gaan. Dat roken voor de niet roker hinderlijk is, is iedereen het over eens. De vraag is of het rookverbod in de horeca de juiste oplossing is.

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

djelle wrote:

Dat is nogal eenzijdig bekeken. Iedereen weet dat, wanneer je de kroegbazen de keuze laat, 99 % het zeker en vast zal toelaten voor commerciele redenen alleen al.

Kroegbazen hebben al die keuze en je raadt het al: de niet-rokenuitgaansgelegenheden zijn op de vingers van één hand te tellen. De reden(en) heb ik al eerder in dit topic uitgelegd. Het komt er op neer dat, zeker in wat kleinere steden en dorpen, het aanbod van mensen die echt nooit naar een café gaan en dat wel zouden willen, maar niet kunnen, te klein is. Niet-rokers die wel cafébezoek gewend zijn gaan met hun rokende vrienden mee naar het rookcafé.

Zelfregulering werkt gewoon niet, punt.

Via belastingvoordeel stimuleren, heeft ook geen zin, want dat verandert niets aan de te verwachten cliëntèle.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3282 votes

Wouter wrote:

(quote)

En een kind kan op de straat spelen als niemand er auto rijdt.

Weer een slechte vergelijking. Een kind heeft niets te zoeken op straat en kan gemakkelijk ergens anders spelen. Je kan niet zomaar ergens anders naar een concert gaan, er wordt immers altijd gerookt.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Waarom zou je iemand het recht op schone lucht willen ontzeggen?

Ik betwist dat men een kroeg een plek is waar je recht hebt op frisse lucht. Een café is geen basisbehoefte en geen door overheid gesubidieerde instantie waar iedereen recht op heeft. En kroeg is een plek waar je vrijwillig naar toegaat om je te amuseren en waar mensen in een bijna huiselijke sfeer elkaar graag willen ontmoeten. Hoe die huiselijke sfeer precies ingevuld wordt is aan de uitbater. Als het behang me niet bevalt, kom ik er niet. Als bijna iedereen zo denkt, verandert hij het wellicht. Als mensen massaal wegblijven, omdat er gerookt wordt, zal hij wellicht zijn kroeg rookvrij maken. Wil je persé frisse lucht, ga je maar ergens anders heen. Er zijn genoeg plekken waar je wel recht op frisse lucht hebt.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

BoordAppel wrote:

Weer een slechte vergelijking. Een kind heeft niets te zoeken op straat en kan gemakkelijk ergens anders spelen..

Een asthmapatient niets in een rokershol. Ik weet het, het klinkt hard, maar een handicap heet zo omdat het een handicap is. Iemand met hooikoorts kan wellicht beter niet gaan wonen op bepaalde plekken. Als hij in een bos wil gaan wonen, gaan we niet alle bomen omhakken.

mikey

• 28989 messages
  • 5141 votes

Precies!!!!!!! Trouwens een kind heeft meer op straat te zoeken dan een volwassen vent in een kroeg

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

Wouter wrote:

Een asthmapatient niets in een rokershol. Ik weet het, het klinkt hard, maar een handicap heet zo omdat het een handicap is. Iemand met hooikoorts kan wellicht beter niet gaan wonen op bepaalde plekken. Als hij in een bos wil gaan wonen, gaan we niet alle bomen omhakken.

Weer een slechte vergelijking. Bomen kunnen niet weggaan of tijdelijk ophouden boom te zijn, rokers daarentegen wel.

maxcomthrilla

• 15579 messages
  • 2845 votes

Bovendien zijn bomen er al eeuwenlang en sigarettenrook in cafés niet. Erg domme vergelijking, een duurzaam product vergelijken met roken.

mikey

• 28989 messages
  • 5141 votes

Zo fijn te lezen dat alle argumenten van de andere partij worden doorverwezen naar de prullenbak (woahh zinloze vergelijkinguuh). En dat terechte opmerkingen worden genegeerd. Lekker discussieren zo.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Welke terechte opmerkingen? Afgezien van die van Wouter die voor een soort van gemotiveerde zelfregulering pliet heb ik er geen gelezen. er worden constant onzinnge vergelijkingen getrokken door de rokers. Enige argumentatie waarom je in de kroeg wel zou moeten mogen roken heb ik nog niet gelezen.

Nogmaasl stop met parallellen trekken met ander zaken, want ze houden geen stand en het is weglopen van de inhoudelijke discussie over roken in de horeca.

Film Pegasus (moderator films)

• 31149 messages
  • 5449 votes

Reinbo wrote:

We dwalen weer hopeloos af....

Effe tussen alle onzin (de) twee (enige) zinnige quotes op een rijtje gezet.

(quote)

(quote)

Denk dat daar de discussie over moet gaan. Dat roken voor de niet roker hinderlijk is, is iedereen het over eens. De vraag is of het rookverbod in de horeca de juiste oplossing is.

Lijkt me iets voor MM memorabele quotes

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

maxcomthrilla wrote:

Bovendien zijn bomen er al eeuwenlang en sigarettenrook in cafés niet. Erg domme vergelijking

Inderdaad.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Reinbo wrote:

Enige argumentatie waarom je in de kroeg wel zou moeten mogen roken heb ik nog niet gelezen.

Ik hoor alleen maar onzin van de tegenstanders.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Argumenten van tegenstanders:

Het stinkt.

Passief meeroken is ongezond.

Het is vies (Nicotine en teer kleuren de muren geel, as op de vloer, etc.)

Lijkt mij drie zeer valide en feitelijke argumenten.

Welke onzin heb je het over? En wat zijn de argumenten voor?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.