- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- R.I.P.
R.I.P.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
één teletekst:
"MRS. ROBINSON UIT "THE GRADUATE" DOOD
De Amerikaanse actrice Anne Bancroft
(73) is overleden aan de gevolgen van
kanker. Bancroft werd bekend als Mrs.
Robinson in "The Graduate" (1967),
waarin ze Dustin Hoffman verleidde. Ze
kreeg voor de rol een Oscarnominatie.
Bancroft werd in New York, in een gezin
van Italiaanse migranten, geboren als
Anna Maria Louisa Italiano. Ze begon
haar filmcarrière in de jaren vijftig.
De actrice verzamelde in haar carrière
vijf Oscarnominaties, maar won er maar
één met "The Miracle Worker". Ze had
ook succes op Broadway. Bancroft was
getrouwd met collega Mel Brooks.

De Knip
-
- 1885 messages
- 3681 votes
Net vorige week de opmerkelijke film The Miracle Worker gezien, waar Anne Bancroft een erg expressieve rol speelt. Ongetwijfeld terechte gewonnen Oscar voor deze rol.
citybird
-
- 4964 messages
- 4139 votes
Lane Smith overleden
Lane Smith is op 69-jarige leeftijd in Los Angeles overleden. Lane was vooral gekend om zijn rol in Lois & Clark: the new adventures of Superman. Daarnaast speelde hij ook de veel geprezen rol van Richard Nixon in de televisiefilm "The final days" (1989). Voor dat drama kreeg hij een Golden Globe-nominatie. Andere bekendere films waarin hij in meespeelde zijn o.a. My Cousin Vinny en The Distinguished Gentleman.

speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Typisch één van die gezichten die iedereen kent, maar waar haast niemand een naam kan opplakken. Jammer. 
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Ik ken hem inderdaad van gezicht, en ik heb hem wel eens gezien in die Superman series. En The Mighty Ducks, daar zat hij ook in. De rol van Nixon was hem zo te zien op het lijf geschreven want hij lijkt er sprekend op. Te jong gestorven....
Pitbull
-
- 558 messages
- 1424 votes
Zeer triest inderdaad.
Was ervan op de hoogte dat vorig jaar een hersentumor geconstateerd was, maar sindsdien niks meer van gehoord. Ben zeer benieuwd naar zijn columnbundel die volgende week uitkomt.
De Passievrucht behoort nog steeds tot mijn favoriete boeken.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Wat zijn buiten de Passievrucht om aanraders van de overleden schrijver?
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
'Vannacht is de wereld gek geworden' en 'Lisa's adem' zijn zeker aanraders.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Het overlijden van Karel Glastra van Loon is me nogal rauw op m'n dak gevallen, zeker ook omdat ik het nieuws over zijn ziekte heb gemist. Behalve zijn boeken, rest mij nu nog de herinnering aan twee ontmoetingen met Karel Glastra van Loon, die veel indruk op mij gemaakt hebben.
De eerste ontmoeting was in 1997, bij een media-workshop die hij gaf en waarbij zo'n 20 geinteresseerden aanwezig waren. Door deze work-shop, die Karel Glastra van Loon met erg veel originaliteit, anekdotes en enthousiasme gaf, heb ik voor het eerst beseft hoe media werken en hoe groot hun macht is.
De tweede ontmoeting vond plaats in 2000, na een lezing die hij had gegeven over de plaats van auteurs in de maatschappij en zijn opvatting dat hij als schrijver de taak had om maatschappelijke misstanden te beschrijven. Dit was vlak nadat hij de Generale Bank-prijs had ontvangen voor 'De Passievrucht'. Na die lezing kwam ik met hem en nog twee mensen in gesprek over kunst en heeft hij mijn exemplaar van 'De Passievrucht' gesigneerd, dat ik bij me had.
En nu is hij ineens niet meer.... 
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Scenarioschrijver Lehman overleden
LOS ANGELES De scenarioschrijver Ernest Lehman is zaterdag in Los Angeles na een lang ziekbed overleden. De Amerikaan is 89 jaar geworden.
Lehman schreef scripts voor klassiekers als North by Norhwest, The Sound of Music, Westside Story, Who's Afraid of Virginia Woolf en Hello Dolly. Hij kreeg in 2001 een ere-Oscar voor zijn hele oeuvre.
In 1952 begon hij bij Paramount als scenarioschrijver. Al vrij snel werd hij uitgeleend aan MGM voor wie hij zijn eerste grote script schreef: Executive Suite. Lehman werkte regelmatig samen met regisseur Robert Wise.
citybird
-
- 4964 messages
- 4139 votes
Schrijver Ed McBain (Evan Hunter) overleden op 78-jarige leeftijd. Hij was vooral bekend voor zijn politieromans o.a de "87th district" serie en schreef daarnaast ook verschillende scenarios o.a. de "The Birds" van Alfred Hitchcock.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Star Treks James Doohan overleden
James Doohan, een van de hoofdrolspelers uit Star Trek, is woensdag op 85-jarige leeftijd overleden.
In de sciencefictionserie uit 1966-69 en latere Star Trek-films speelde hij boordwerktuigkundige Montgomery Scotty Scott. Hij bediende het apparaat waarmee de bemanning vanuit het ruimteschip Enterprise naar elders kon worden gestraald.
Het legendarische commando "Beam me up, Scotty" werd een standaarduitdrukking in de Engelse taal, vergelijkbaar met "Play it again, Sam" uit de speelfilm Casablanca.

kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
vergelijkbaar met "Play it again, Sam" uit de speelfilm Casablanca.
Ze leren het ook nooit he. 
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Die vergelijking is trouwens tòch terecht. Want ook "Beam me up, Scotty" schijnt nooit letterlijk te zijn uitgesproken in een Star Trek film of aflevering.
aegron
-
- 4030 messages
- 1267 votes
The closest Captain Kirk came to saying it was in the fourth Star Trek movie, when he said "Scotty, beam me up".
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik heb vorig jaar op CNN (denk ik) een korte reprtage over hem gezien, en hij leed toen al aan een redelijk vergezette vorm van Alzeimer. Jammer, weer een kleurrijke figuur die gaat... 
Kwebbel
-
- 53 messages
- 10 votes
Britse blueslegende Long John Baldry overleden
22 juli 2005, 23:28:28
VANCOUVER (ANP) - De Britse blueslegende Long John Baldry is op 64-jarige leeftijd in het Canadese Vancouver overleden. De artiest droeg bij aan de ontdekking van verscheidene popsterren, zoals Rod Stewart, Mick Jagger en Charlie Watts.
Zij speelden samen met Baldry in zijn vroege projecten, zoals Blues Inc., Cyril Davis and the All Stars en de Hoochie Coochie Men. Baldry, die wegens zijn lengte de bijnaam Long John had, geldt als grondlegger van de Britse blues en rock-'n-roll scene in de jaren zestig.
pjotr
-
- 2672 messages
- 2781 votes
Auteur en tekenaar Marten Toonder (93) overleden.
AMSTERDAM - Auteur en striptekenaar Marten Toonder is woensdag op 93-jarige leeftijd in zijn slaap overleden. Dat hebben uitgever De Bezige Bij en Toonder Studio's namens de familie laten weten.
Marten Toonder kreeg de meeste bekendheid als geestelijk vader van Heer Bommel en Tom Poes. Hij was bovendien oprichter en directeur van de Toonder Studio's, schreef en tekende vele stripverhalen, waaronder ‘Panda', ‘Kappie’ en ‘Koning Hollewijn’ en maakte films en reclameboodschappen. Toonder zal in besloten kring worden gecremeerd.
Heer Bommel en Tom Poes verscheen veertig jaar lang als feuilleton in de krant en later in een reeks succesvolle boeken. De strip was in eerste instantie bedoeld voor kinderen en gaat over de zwervende kat Tom Poes en zijn vriend Olivier B. Bommel, een kapitaalkrachtig heer.
In 1965 vestigde Toonder zich in Greystones, Ierland, om zich geheel aan zijn twee beroemde geesteskinderen te kunnen wijden. Hij bleef de strip tot 1986 maken. Het succes van Tom Poes leidde tot verscheidene andere producties zoals toneelstukken, balletten, composities en in 1983 tot een film: ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’.
Toonder werd in 1992 onderscheiden met de Tollensprijs wegens zijn verrijking van de Nederlandse taal. Hij introduceerde aan aantal nieuwe begrippen zoals, ‘Een groot denkraam', ‘minkukel', ‘kommer en kwel’. Ook werd Toonder tot lid benoemd van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde en van het Provinciaal Utrechts Genootschap voor Kunsten en Wetenschappen. Bij uitgever De Bezige Bij kwam begin jaren ‘90 ook zijn driedelige autobiografie uit.
Het werk van Marten Toonder is in 22 talen vertaald.
bron: Volkskrant

Pitbull
-
- 558 messages
- 1424 votes
"Als je begrijpt wat ik bedoel", die uiteraard gewoon Zwelgje had moeten heten blijft zelfs nu nog een film waar ik voor ga zitten.
Maar zijn strips waren natuurlijk het meest bekend, heb nog wel enkele boekjes gehad. Een mengeling van strip en boek, een paar plaatjes op een bladzijde en daaronder gewone tekst. Een soort overgang van strip naar boek.
Innemende man was het.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Leuke boeken schreef hij, veel van gelezen. Eigenlijk waren de avonturen van Ollie B. Bommel en Tom Poes fantasy van de bovenste plank!
mikoz
-
- 11297 messages
- 867 votes
Hij vertelde dat hij zijn laatste 10 jaar niet meer zag zitten , en soms wel eens aangaf '' wat doe ik nog hier ''
Quentin
-
- 10202 messages
- 8555 votes
Wim Duisenberg is op 70-jarige leeftijd overleden. De Franse politie heeft bekendgemaakt dat hij dood is gevonden in z'n villa in het zuidwesten van Frankrijk. De PvdA'er was de eerste president van de ECB (Europese Centrale Bank). Hij leidde ook de Nederlandsche Bank en was jarenlang minister.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.