• 178.425 movies
  • 12.235 shows
  • 34.018 seasons
  • 647.758 actors
  • 9.379.007 votes
Profile

R.I.P.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

RIP

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik wist niet dat hij nog leefde. Rust in vrede.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

Hoorde het net op de radio... RIP

Quentin

• 10202 messages
  • 8556 votes

RIJSWIJK (ANP) - Regisseur Fons Rademakers is donderdag op 86-jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis in het Zwitserse Genève, nabij zijn woonplaats Thoiry in Frankrijk. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. Rademakers bezweek omstreeks vier uur 's ochtends aan de gevolgen van longemfyseem.

De filmmaker, op 5 september 1920 geboren in Roosendaal, begon zijn carrière als acteur en toneelregisseur. Voor zijn eerste film als regisseur, Dorp Aan De Rivier (1958), kreeg hij als eerste Nederlandse filmregisseur een Oscar-nominatie.

In 1987 kreeg Rademakers een Oscar voor de film De Aanslag (1986) naar het boek van Harry Mulisch. In 1989 verscheen zijn laatste film The Rosegarden. De regisseur produceerde ook zijn films en die van zijn echtgenote Lili Veenman. De laatste jaren van zijn leven woonde hij in het buitenland.

Rademakers zei in 2003 dat hij ,,films heeft gemaakt die de moeite van het zien waard zijn''. Maar hij had niet de ijdele hoop dat hierdoor zijn naam nog eeuwen rond zou zingen. ,,Wie herinnert zich over honderd jaar nog Fons Rademakers? Ik maak me totaal geen illusies. Eeuwige roem is maar een paar mensen voorbehouden: Rembrandt, Michelangelo, Shakespeare.''

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Heeft uiteindelijk weinig films gemaakt. Filmer maar vooral een verfilmer van Hermans, Claus, Mulisch en Multatuli.

86 is een mooie leeftijd.

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Quentin wrote:

Rademakers zei in 2003 dat hij ,,films heeft gemaakt die de moeite van het zien waard zijn''. Maar hij had niet de ijdele hoop dat hierdoor zijn naam nog eeuwen rond zou zingen. ,,Wie herinnert zich over honderd jaar nog Fons Rademakers? Ik maak me totaal geen illusies. Eeuwige roem is maar een paar mensen voorbehouden: Rembrandt, Michelangelo, Shakespeare.''

Bescheiden siert de mens, en zorgt er in dit geval voor dat ik alleen maar meer respect voor deze filmmaker krijg. Louis van Gaal eat your heart out

Fons Rademakers, rust in vrede

streeter

• 1436 messages
  • 6799 votes

Heb dit net onder Regisseur geplaatst maar had het beter hier kunnen zetten...

R.I.P.

Ik vond het een eer om hem een paar jaar geleden ontmoet te hebben. Ik zal de foto maar moeten opzoeken.

gotti

• 14075 messages
  • 5891 votes

jordybeukeboom wrote:

(quote)

Bescheiden siert de mens, en zorgt er in dit geval voor dat ik alleen maar meer respect voor deze filmmaker krijg. Louis van Gaal eat your heart out

Fons Rademakers, rust in vrede

Maar valse bescheidenheid siert een mens dan weer niet. Van Gaal is een goeie trainer; dan mag je best je bek wel opentrekken...

[ontopic]

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Moet nu toch maar eens wat meer films van hem gaan kijken.... (Ken alleen Max Havelaar)

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Vanavond op Nederland 2 zal ook nog een documentaire over hem te zien zijn, voor de geinteresseerden.

Quentin

• 10202 messages
  • 8556 votes

Reinbo wrote:

Moet nu toch maar eens wat meer films van hem gaan kijken....

Dacht ik net ook, heb maar meteen Dorp aan de Rivier & Max Havelaar aangeschaft.

lowhusky

• 8230 messages
  • 0 votes

Ik ga de docu kijken, R.I.P

606

• 23879 messages
  • 12278 votes

Fons rademakers is op 86 jaar overleden als groot man.

Fons rust in vrede

soom

• 24920 messages
  • 2752 votes

R.I.P Fons.

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

Zijn latere werk heb ik niet zoveel mee, maar zijn zwart-wit films uit de zestiger jaren bevallen me goed. Ik moet 'Dorp aan de rivier' en 'Als twee druppels water' nog eens herzien, maar 'Het mes' en 'De dans van de reiger' vond ik aangenaam om te zien.

Mooie leeftijd, en verder sluit ik me aan bij: R.I.P.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Morgenavond is ook de film Mira te zien op Canvas... Ik verwacht nog wel meer Rademakers films de komende week/weken geprogrammeerd worden.

The Hunter

• 1029 messages
  • 0 votes

Ik stond vanmorgen in de stad nog met Max Havelaar in mijn handen (uiteindelijk toch voor een andere film gekozen) en nog geen uur later hoor ik op de radio dat hij is overleden.

R.I.P.

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

Ik heb vanmiddag zijn laatste film 'The Rose Garden' aangeschaft, Ga hem zo dadelijk kijken.

Matchostomos

• 4171 messages
  • 535 votes

Mug wrote:

Morgenavond is ook de film Mira te zien op Canvas... Ik verwacht nog wel meer Rademakers films de komende week/weken geprogrammeerd worden.

In dat geval hoop ik vooral dat 'Dorp aan de Rivier' en 'Als Twee Druppels Water' worden uitgezonden, vooral vanwege hun zwart-wit fotografie.

Ik stond namelijk versteld van Rademakers' filmische kwaliteiten in 'Max Havelaar', en sindsdien is de honger naar meer alleen maar gegroeid.

R.I.P. beste Fons

Film Pegasus (moderator films)

• 31154 messages
  • 5451 votes

23/02 Auteur van "Das Boot" overleden

De Duitse schrijver, schilder en kunstverzamelaar Lothar-Günther Buchheim is overleden. Hij stierf donderdag aan een hartaanval, zo heeft de Beierse Staatskanselarij laten weten.

Buchheim werd vooral bekend door de verfilming van zijn succesroman "Das Boot". Hij was nog maar net 89 geworden.

"Das Boot" verscheen in 1973. Het boek is gebaseerd op de belevenissen van Buchheim tijdens de Tweede Wereldoorlog als oorlogsverslaggever aan boord van de onderzeeboot U-96.

De roman wordt een enorm succes, mede door de verfilming in 1981 van de Duitse regisseur Wolfgang Petersen ("In the Line of Fire", "Troy"). Er worden miljoenen exemplaren van verkocht, en het boek wordt in 18 talen vertaald.

In Duitsland werd een zesdelige mini-televisieserie uitgebracht, en een 145 minuten durende film. De film werd in 1982 in de Verenigde Staten uitgebracht. In 1997 kwam een ruim drie uur durende "director's cut"-versie uit.

Na Das Boot verscheen in 1995 verscheen "Die Festung". In 2002 werd de trilogie voltooid met het verschijnen van "Der Abschied".

bron: Gazet van Antwerpen

streeter

• 1436 messages
  • 6799 votes

R.I.P. Mijn gedachtes zijn met zijn familie, vrienden en U-96.

PartyMarty

• 3165 messages
  • 1311 votes

Ja idd, sterkte U-96!

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Jammer maar toch een mooie leeftijd. En ik dacht eerder aan U-96 dan aan Buchheim. Raar eigenlijk.

U-96

• 11875 messages
  • 2081 votes

R.I.P. Lothar-Günther Buchheim

De schrijver van het boek dat keer op keer enorme indruk op me weet te maken. De belevenis van het lezen zal voor mij in het vervolg wat anders zijn. De 96 heeft hij helaas niet gehaald, maar 89 is ook een mooie leeftijd.

Lothar-Günther Buchheim

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Tarzan-acteur Bruce Bennett (100) overleden.

In Californië is de gewezen atleet en acteur Bruce Bennett op zijn honderdste overleden. In 1935 speelde hij de hoofdrol in "The New Adventures of Tarzan". En in zijn laatste film in 1980 stond hij op de set met Jo De Meyere.

Als atleet verdiende Bruce Bennett (echte naam Herman Brix) zijn sporen op de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam, waar hij een zilveren plak won bij het kogelstoten.

Net als zwemmer Johnny Weismuller maakte hij de overstap naar het witte doek. Beiden waren in de running voor de hoofdrol in de eerste Tarzanfilm, "Tarzan the Ape Man" (1932). Maar Bennett trok aan het kortste eind.

Drie jaar later speelde hij wel Tarzan in "The New Adventures of Tarzan" in een productie van de auteur van Tarzan, Edgar Rice Burroughs. Later volgde nog "Tarzan and the Green Goddess".

Bruce Bennett speelde nadien in tientallen films met als uitschieters "Mildred Pierce" en "Sudden Fear", telkens met Joan Crawford. Naast Humphrey Bogart" was hij te zien in "The Treasure of the Sierra Madre", "Sahara" en "Dark Passage".

In 1960 hield Bennett zijn filmcarrière voor bekeken en maakte hij fortuin als ondernemer.

De allerlaatste keer verscheen Bruce Bennett op de filmset in de Nederlandse productie "Laat de dokter maar schuiven" (1980). De dokter in kwestie was Jo De Meyere en Bennett was een rijke oom uit Amerika.

Bron: vrtnieuws.net

(afbeelding)

zeus

• 1201 messages
  • 2891 votes

R.I.P.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Vlamingen zulen hem zeker beter kennen.

'Bompa Pfaff' thuis overleden.

In Brasschaat is vannacht Edilbert Seth, beter bekend als 'bompa Pfaff', overleden. Hij werd 77. De man die inwoonde bij zijn dochter Carmen en haar man, ex-doelman Jean-Marie Pfaff, overleed in zijn slaap aan een hartinfarct. De hele familie is diep bedroefd en aanwezig in de villa in Brasschaat. Enkel zijn meest geliefde kleindochter Lyndsey was afwezig maar heeft het slechte nieuws vernomen en is uit Zwitserland op weg naar haar ouderlijke huis. 'Den Bompa', die volgens zijn familie een vol en vrolijk leven heeft geleid, had vijf kleinkinderen en werd zeven keer overgrootvader.

Bron: hln.be

Quentin

• 10202 messages
  • 8556 votes

Geestig man.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Quentin wrote:

Geestig man.

Waar. Had een goeie droge humor. Is dan vroeger ook clown geweest.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.