• 177.983 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.103 votes
Profile

Dawson's Creek

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5739 votes

Nog een tienerserie! Ik ben zojuist begonnen aan seizoen 4 en het bevalt me niet zo. Het is niet slecht, maar ik sta tot nu toe nog door geen enkele aflevering verbaasd te kijken. Ik denk dat de "target" van de serie 13-jarige meiden was? Zo komt het namelijk over met het eeuwige gezeik over de ware liefde.

Ik vind trouwens ook dat de serie volgens mij wilde aantonen hoe tiener zich zouden moeten gedragen dan dat realisme tonen (zoals in One Tree Hill wel wordt gedaan!). Een tiener die nee zegt tegen alcohol en een jongen van rond de 16-17 die seks weigert?! Dat is ronduit lachwekkend. En dan zwijg ik nog maar over de dialogen die mensen van rond die leeftijd voeren.

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Dawson's Creek is een van de betere serie's ooit gemaakt naar mijn mening, maar gericht op 13 jarige meisjes? dat vind ik totaal niet zo.

De kracht van de serie is juist de liefde, de onzekerheid en alles wat daarbij komt kijken en dat word naar mijn mening heel goed en realistisch verwerkt in de serie.

Je moet bij Dawson's Creek ook niet zoiets verwachten zoals bij bijvoorbeeld The O.C want daar gebeurd gewoon enorm veel, en veel 'overdreven' dingen, waardoor het misschien lijkt dat Dawson's Creek een saaie serie is terwijl daar meer gebeurd qua onzekerheid, het van puber naar volwassen groeien, en de relatie tussen twee beste vrienden die ook te maken krijgen met seksuele gevoelens, en hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan.

Dat heeft dus niks te maken met dat jij de serie niet echt goed vind, of dat het gericht is naar 13 jarige meisjes.

Het moet ook gewoon je 'ding' zijn deze serie, en je moet je kunnen inleven in de personages en alles wat ze meemaken.

Als het wel je serie is dan gebeurd er in je eigen ogen genoeg, omdat je dan meer gefocust bent op de serie, dan op de dingen waar je je aan ergert

Plus het feit dat de tieners zich helemaal niet altijd gedragen als de ideale tieners, want dat zou je al lang moeten weten als je bij seizoen 4 bent, dat er genoeg gebeurd wat enorm realistisch is en dat genoeg mensen zich daarin kunnen vinden.

En ja sommige tieners drinken geen alcohol, en door de band die Joey en Dawson hebben snap ik best dat dat ze geen seks willen omdat ze al jaren beste vrienden zijn.

Dus dat dat ronduit lachwekkend is, kan je vinden maar naar mijn idee is het gewoon logisch op die manier.

En ja de dialogen zijn enorm lang, en volwassen maar dat is juist ook een kracht van de serie, plus dat dat gewoon bij de personages hoort, ook geen probleem dus.

Bij Dawson's Creek is het gewoon zo, of je kunt het waarderen en je vind het een topserie of je vind er geen niks aan en je kan je niet inleven.

Naar mijn mening is Dawson's Creek een geweldige serie dat voornamelijk gaat over liefde, onzekerheid, de band tussen mensen en het groeien van kind tot puber en van puber tot volwassene.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5305 votes

Ik ben fan van het eerste uur en zal dat altijd blijven. Aan hetgeen wat Rianne zegt heb ik eigenlijk weinig toe te voegen.

Net zoals wat op dit moment Grey's Anatomy voor mij is: wanneer je naar de serie kijkt is het alsof je thuiskomt. Je kent de personages door en door, leeft met ze mee, en je bent benieuwd hoe het met ze gaat. Als een warm bad, heerlijk is dat gevoel.

Vergeet trouwens niet dat de serie in zekere zin revolutionair was. Kevin Williamson is degene die ervoor gezorgd heeft dat sex uberhaupt bespreekbaar was in tv-series voor jongeren, en dat er een homozoen in voorkwam was al helemaal een unicum. De serie heeft dus absoluut grenzen verlegd, ookal lijkt het allemaal nog wat braaf.

De dialogen is iets dat gewoon typisch DC is. Geloofwaardigheid telt op dit punt voor mij niet zo. Grappig trouwens om te zien dat Kevin Williamson in de laatste aflevering van de serie het huidige vriendje van Joey commentaar laat geven op de dialogen in The Creek, een zelfde soort tv-serie die Dawson gemaakt heeft. Zelfspot en humor is altijd een belangrijke factor geweest in de serie.

Daarbij is Dawsons Creek in zekere zin onderdeel geworden van de (tiener)popcultuur van eind jaren negentig. Een jongen met bruin haar en bakkenbaarden, en een slank meisje met donkerblond haar die televisie liggen te kijken, in een idyllisch huis op een mooie locatie. Het is bijna een cliché geworden na het eindigen van de serie. Maar dat cliché hebben ZIJ bedacht; andere mensen zijn het na gaan doen.

Favoriete scenes/afleveringen:

ergens in seizoen 5: Joey wordt beroofd tijdens een winteravond en komt in contact met de dochter van haar overvaller

seizoen 2: het leren voor het grote examen in het huis van Chris Wolfe

seizoen 5: De hoofdpersonages herdenken de dood van Mitch

seizoen 2, als ik me niet vergis: het bezoek aan Witch Island

seizoen 2: de liefdesverklaring van Andie aan Pacey

alle scenes met Todd!

Ben voorlopig even klaar met schrijven, misschien dat ik binnenkort nog meer inspiratie heb.

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

[quote]BlueJudaskiss wrote:

Favoriete scenes/afleveringen:

ergens in seizoen 5: Joey wordt beroofd tijdens een winteravond en komt in contact met de dochter van haar overvaller

seizoen 5: De hoofdpersonages herdenken de dood van Mitch

seizoen 2, als ik me niet vergis: het bezoek aan Witch Island

Zeker mee eens, dat zijn een paar van de betere afleveringen.
Persoonlijk vond ik deze scene's ook erg mooi:

- Als Joey en Pacey voor het eerst met elkaar naar bed gaan.
Ik vind het ontzettend romantisch en teder in beeld gebracht, en kreeg er zelf ook kippevel van.

-De aflevering als Joey en Pacey in een winkel opgesloten zitten, en dan weer gaan nadenken over hun relatie.
Ook de humor vond ik in die aflevering geweldig, en natuurlijk een leuk einde van die aflevering.

- De aflevering dat Joey voor het eerst na een paar jaar haar vader weer gaat opzoeken in de gevangenis omdat hij jarig is.
Ook erg ontroerend, en natuurlijk dat ze dan een erg ongemakkelijk moment met Dawson heeft doordat ze samen in een hotelkamer liggen.

- De laatste aflevering dat Jen doodgaat, en dat Pacey dan toch probeert om Jen vrolijk te houden met zijn humor.
Natuurlijk ook dat Jack het babytje krijgt, dat vond ik enorm ontroerend.
Plus het geweldige einde dat Joey en Pacey bij elkaar eindigen, ik vond dat ze altijd al bij elkaar hoorde, en gelukkig eindigde dat ook zo in de serie.

Dat zijn ook een paar van mijn favoriete afleveringen.
Het is en blijft gewoon een geweldige serie, die mij in de tijd dat ik het ging kijken ook enorm geholpen heeft in mijn eigen leven.
Met name Pacey was toen voor mij een belangrijk persoon doordat hij van buiten stoer was en van binnen enorm lief is hij me het meest bijgebleven en dan met name het personage wat Joshua dan speelt, in het echt is Joshua Jackson ook mijn nummer 1 maar dat heeft grotendeels te maken met zijn rol in DC.

Joey en Pacey vind ik persoonlijk de leukste personages.
En natuurlijk Jack want dat is gewoon echt een lieverd in de serie, en met hem voelde ik ook vaak mee, vooral de aflevering waar Jack dan zijn gedicht voor moet lezen in de klas, en dat hij dan moet huilen.
Echt ontzettend zielig vond ik dat, maar positive was natuurlijk dat Pacey weer voor hem op kwam!!

Een geweldige serie, waar ik al heel veel tranen bij gelaten heb, die mij zeker het meest heeft geraakt in vele manieren.

• 11900 messages
  • 5305 votes

Aflevering waarin Joey en Pacey worden opgesloten is inderdaad ijzersterk, mede omdat de gehele aflevering op hun wordt gericht en de aandacht gefocust blijft.

Aflevering waarin Joey en Pacey met elkaar naar bed gaan vond ik saai.

Het einde waarin Pacey Jen opvrolijkt is inderdaad erg mooi. Die hele dubbele aflevering trouwens. En het begin met Doug en Jack Geweldig

Cas*

• 11 messages
  • 1 votes

geweldige serie! eindelijk iets waar niet constant gezopen en geblowt word en waar geen wijven continu zonder kleren rondlopen etc...

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Nou dan weet ik niet wat jij allemaal kijkt maar er zijn zoveel andere series en films waarin dit niet voorkomt.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Gisteren aan seizoen een begonnen en moet zeggen dat ik het tot nu toe erg leuk vind.

Thieske

• 14 messages
  • 10 votes

Hoi,

Wow wat is DC toch geweldig!

Ik vond een aantal afleveringen wel wat minder en bepaalde scenes niet interessant, maar dat valt in het niets bij de rest! Wow en wat een leuke acteurs ook!

Ben nu voor langere periode in het buitenland dus kon helaas niet alle seizoens mee nemen maar 5 en 6 heb ik bij me.. dat helpt me door de eenzame avonden heen haha.

Ook de quotes die op de verschillende sites staan zijn super om nog eens door te nemen!

I love this serie!!!

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Gemengde gevoelens bij deze serie. 't Is sowieso een van de eerste programma's die me dagelijks aan het televisiescherm gekluisterd hielden. Ik was nog vrij jong toen, maar met het ouder worden ben ik deze serie wat uit het oog verloren. Mede omdat de afleveringen steeds minder werden. Overdreven dramatisch en de karakters boeiden niet meer als voorheen.

Wat ik altijd zal onthouden uit de serie is Dawson's passie voor film en Spielberg in het bijzonder. De manier waarop hij steeds verwonderd was door dit magische medium is prachtig om zien en tevens erg herkenbaar.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Heb vorige maand ofzo seizoen een van de serie (compleet op de gok) op dvd gekocht, en het is me prima bevallen houd zoiezo erg van dit soort coming of age verhaaltjes en ook dit zat weer prima in elkaar, de acteurs spelen erg leuk en ondanks dat ze er allemaal heel wat ouder uitzien dan de personages die ze spelen hebben ze mij stuk voor stuk toch heel goed kunnen boeien vooral met dawson kon ik me erg goed indentificeren. Ook de verhaallijnen waren redelijk realistisch en boeiend..

Nee hoor erg schattige en vermakelijke serie waarvan ik binnenkort eens wat meer van in huis ga halen..

dulcinea

• 923 messages
  • 818 votes

Ik heb ook alle boxen gekocht, ben ondertussen aan seizoen 4. Eén van de redenen dat ik de serie wilde hebben is toch wel jeugdsentiment, ik ben er gewoon mee opgegroeid en was toen ongeveer op die leeftijd van de personages, Dawson's Creek was in die tijd toch wel uniek vond ik, de serie bracht heel diverse onderwerpen aan bod en ging ook de moeilijkere niet uit de weg, ook vrij realistische verhaallijnen (niet te vergelijken met hedendaagse tienerseries als One Tree Hill of The OC)

Wat me vooral bijbleef van de serie zijn de volwassen dialogen, soms zelfs te volwassen voor tieners, en natuurlijk het drama en af en toe melige.

Maar ik geniet er toch enorm van om de serie terug te zien!

• 11900 messages
  • 5305 votes

Ben weer begonnen met seizoen 6...eigenlijk alleen om weer van Todd te kunnen genieten!

DAWSON: You fired Phil the PA?

TODD: Yes, because he gets angry when someone thows a cellphone to his head!

DAWSON: You threw a cellphone to his head?!

TODD: That's not the point!

• 11900 messages
  • 5305 votes

Rianneke_Dan wrote:

[

Het is en blijft gewoon een geweldige serie, die mij in de tijd dat ik het ging kijken ook enorm geholpen heeft in mijn eigen leven.

Nu je het zegt...dat had ik ook!

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Dat is juist het mooiste aan dit soort series/films...

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Ben een tijdje terug weer helemaal opnieuw begonnen met DC, en het blijft een geweldige serie! Als ik er ook eenmaal aan begin kan ik ook niet meer stoppen, er zijn natuurlijk afleveringen die minder zijn, maar daar erger ik me niet eens erg aan, ik blijf gewoon genieten van Pacey (Joshua Jackson) Hij is echt mijn favoriete mannelijke personage uit serie's / films!

• 11900 messages
  • 5305 votes

Ja, jammer dat hij in S6 die creep Rich Rinaldi om zich heen heeft hangen...

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Na het erg vermakelijk eerste seizoen , heb ik compleet op de gok de overige seizoenen gekocht (omdat ik toch wel weer graag een serie wou gaan volgen) gister alvast de eerste vijf afleveringen gezien en die waren erg leuk, moet er duidelijk nog eventejs in komen maar zie het positief in.

Houd jullie op de hoogte...

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Leuke aankoop! Je moet idd eerst even inkomen bij Dawson's Creek. Beetje de personages leren kennen, en wennen aan de lange dialogen! Maar het is een geweldige serie!

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Aan de lange dialogen moet je inderdaad even wennen (zoals jij al zei Rianneke) weet dat de serie hier om bekend staat maar als ik heel eerlijk moet zijn vind ik het nogal een beetje ongeloofwaardig dat sommige tieners van die leeftijd zulke conversaties met elkaar hebben, toen ik op de leeftijd van de vier hoofdpersonages zat was zowel ik als de mensen in mijn omgeving niet zo.

Wat ik tot nu toe al over de serie kan zeggen is dat het allemaal erg sterk in elkaar zit, de acteurs weten heel goed de emotie en angst neer te zetten die hun personages door maken, in sommige afleveringen wordt dit dan ook op een heel realistische manier weergeven, aan de personages moet ik nog een beetje wennen (dat is bij iedere serie zo bij mij) maar vind ze alle vier erg lief en sympathiek over komen, met-

Dawson: kan ik me zelf erg goed indentificeren, hij is verlegen en leeft een beetje in een (film) fantasiewereld waardor hij niet echt ziet hoe de wereld werkelijk in elkaar steekt.

Joey: is erg schattig, down to earth en eerlijk (Katie Holmes is dan ook een erg mooi meisje en vind het nog steeds eeuwig zonde dat ze met die kwal van een Tom Cruise is getrouwd maar goed dat terzijde)

Pacey: is een beetje een geval apart, een grapjas die zijn gevoelens af en toe op een bijzondere manier uit.

Jen: is een beetje de bad girl (zoals ze zichzelf ook wel noemt) zij is zo'n beetje het enigste personage (van de vier) in de serie die de wereld een beetje ziet zoals hij werkelijk is misschien ook omdat zij opgegroeit is in een harde stad waarop ze dit al op jongere leeftijd geleerd heeft.

Heb het nu overgens over het anderhalve seizoen dat ik al achter de rug heb laat dat duidelijk zijn en de personages zullen zeker nog wel groeien en dat is altijd een mooi vooruitzicht bij dit soort series, hoop dat het een beetje op dit niveau blijft want het bevalt me wel tot nu toe, maar goed we zullen zien...

• 11900 messages
  • 5305 votes

Er komen nog veel leuke verrassingen

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Jaa idd het blijft gewoon leuk! En hoe verder je komt, hoe meer de serie ook gaat groeien vind ik persoonlijk! Het is gewoon even doorzetten in het begin, had ik ook wel moeite mee, maar het is vooral een serie waar je jezelf heel erg in kan herkennen, en dat is ook de kracht van DC denk ik. Er zit voor iedereen wel een personage in met eigenschappen en dingen die je zelf ook hebt! Mijn favoriet blijft Pacey! Hij is gewoon erg grappig en macho maar wel met een hart van goud! Jen en Dawson vind ik zelf iets minder, al word Jen later een stuk leuker en Dawson ook wel, ook moet ik altijd vreselijk lachen om die regisseur van Dawson in seizoen 6, ben even zijn naam kwijt. Maar die met het accent! Echt geweldig haha! blijft leuk!

Edit: heb het even opgezocht hij heet Todd Carr! geweldige gastrol van hem!

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Howel ik mijzelf het meest in Dawson herken (voorlopig) vind ik tot nu toe Joey en Pacey de twee leukste personages, ze worden in ieder geval beide erg sterk gespeeld door Jackson en Holmes.

Wat ik overgens wel een ontzettend minpunt vind is dat die James van der Beek die Dawson speelt er zo overduidelijk volwassen uitziet dat ik me gewoon simpelweg niet kan inbeelden dat hij een tiener van een jaar of 15, 16 neerzet in de serie.

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Hahahaha ja dat is erg irriterend he?! Dat had ik ook hoor in het begin! En dat bleef ook wel zo tot ong seizoen 3, toen was het bij mij wel over! Bij de rest van de cast is dat geen punt, die zien er best jong uit nog vind ik. Maar Dawson? Nee dat is idd een minpunt. Van mij hadden ze ook wel iemand anders mogen casten voor zijn rol, om heel eerlijk te zijn

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Nou nou ik kan er natuurlijk nog niet zo heel goed over oordelen maar vind hem redelijk sterk acteren, hij heeft zijn momenten neem nu bv zie scene wanneer zijn ouders besluiten uit elkaar te gaan/te gaan scheiden en hij dan in tranen uitbarst en joey in haar armen valt vond ik persoonlijk erg sterk, niet echt over sentimenteel zoals in de meeste series/films...

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Gisteren weer een hele reeks (vijf) afleveringen gekeken en ik moet zeggen dat het steeds beter begint te worden, vind het af en toe nog wel ietsjes onlogisch doel vooral op de dialogen en de verstandigheid van de personages (op die leeftijd) maar zodra je je daar een beetje bij neerlegt is het echt ontzettend sterk allemaal, vond vooral de aflevering To Be or Not to Be heel erg goed..

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Gisteren seizoen twee afgerond en dat was over het algemeen een ontzettend sterk seizoen, op een paar fillers na zitten er kent dit seizoen vrijwel alleen maar boeiende afleveringen, mooie ontwikkeling van de personages, veel (echt/realistische ogende) emotie en bovendien heel herkenbaar en fris allemaal.

Vannacht verder aan seizoen drie hoop dat het op dit niveau blijft...

dulcinea

• 923 messages
  • 818 votes

Ik ben nu aan het laatste seizoen bezig, vooral leuk om te zien hoe de personages gegroeid zijn. Dawson werkte in de eerste seizoenen vaak op m'n zenuwen maar in de latere neemt dit sterk af en wordt hij echt wel meer volwassen.

Het leukste personage blijft toch wel Pacey voor mij en hij evolueert het meest van allemaal door de seizoenen heen.

Groot pluspunt voor de humor in dit seizoen is natuurlijk Todd, die kerel is gewoon zalig

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Gisternacht gelijk aan seizoen drie begonnen (vier afleveringen gezien) en ik moet zeggen dat het een heel andere sfeer heeft als de vorige twee seizoenen, de personages lijken allemaal wat volwassener te zijn geworden en dat bevalt me wel, hoop dat dit seizoen ook weer net zo boeiend wordt als de eerste twee.

karin26

• 16 messages
  • 9 votes

Oh seizoen 3 is echt super. Ik vond hier de ontwikkelingen erg goed gedaan. Je hebt nog 4 mooie seizoenen te wachten. Ik heb deze serie zo vaak gezien en het verveelt me nog steeds niet. Toen ik seizoen 6 voor het eerst keek was ik echt verslaafd. Ik was op zondagavond 19.00 uur begonnen en pas om 7.00 uur maandagmorgen ben ik gestopt. Elke keer als ik dacht ik ga nu maar even slapen gebeurde er weer iets waardoor ik dacht toch maar verder kijken. Ik denk dat ik binnenkort maar weer eens deze serie ga bekijken.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.