- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Dexter (Showtime)
Dexter (Showtime)
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes
Zo ben blij dat ik het Dexter forum hier al sinds het begin van s6 nog niet had doorgelezen. Heb gisteren ep 9 gezien en ik zag het dus totaal niet aankomen dat Gellar al een ruime tijd dood is (hoe lang al?) en alleen in Travis' hoofd leeft. Had ik dit forum eerder gelezen dan was ik er op gaan letten en dan had ik het vast en zeker zien aankomen, wat nog teleurstellender zou zijn geweest. Nu heb ik er eigenlijk ook niet bij stilgestaan dat zoiets bij een topserie als Dexter zou kunnen gebeuren. Ik vind het wat cheap en goedkoop.
Tevens begon dit seizoen ijzersterk maar wordt door dit nu dan toch echt minder. Ik stoorde me de laatste tijd ook aan het feit dat Dexter kwetsbaarder en minder superieur is dan voorheen. Hij is wat slordiger, maakt foutjes her en der, wil een betere papa worden (wtf!), etc.. Zo ken ik Dexter niet. Dexter moet superieur zijn, foutloos, emotieloos, altijd een paar stappen verder dan de rest, etc..
Moet nog wat ergenissen kwijt: Hoe heeft Travis in vredesnaam zichzelf vastgeketend?
En hoe dom is Dexter dit seizoen? Hij gaat een luik in waar een zware dikke tafel bovenop staat. En toch denkt ie dat Gellar daar is ingegaan en miraculeus vanuit de kelder de tafel weer op het luik heeft gezet? Weird...
Juist dat Dexter wat fouten begint te maken vind ik een pluspunt, het word anders erg saai. Daarnaast is het ook wel een voortkomend iets uit het feit dat zijn 'Dark Passenger' steeds meer de overhand gaat/ging nemen.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes
Het enige functionele in die aflevering is dat je ziet dat de broer van Dexter ook echte handelingen verricht (zoals die motel-eigenaar doodsteken), waardoor je kan volhouden dat de handelingen die je Gellar zag verrichten uiteindelijk ook door die jongen werden verricht. Ik ga er nu wel vanuit dat hij zwaar MPS heeft (waarom zou hij anders die tekst in zijn eigen hotelkamer op de muur schrijven).

Ik heb in ieder geval sterk het idee dat Travis inderdaad MPS (Multiple Personality Syndrome inderdaad, geen schyzofrenie waar velen het vaak mee verwarren) zou kunnen hebben, het zou in ieder geval een leuke wending kunnen zijn als dalijk ineens de 'echte Gellar' op komt dagen om Travis te stoppen.
Albus Dumbledore
-
- 2041 messages
- 884 votes
Ik loop nog een klein beetje achter met seizoen 6, maar ik heb gisteren dan toch Sin of Omission gezien. Deze was weer stukken beter dan het laagtepunt van het seizoen, Nebraska, maar toch wil het nog steeds niet compleet loskomen. Alhoewel ik dit wel een van de betere afleveringen van het seizoen vond, blijft het toch allemaal nog redelijk rustig en kalm, wat me zorgen baart gezien we al op tweederde van het seizoen zijn. Gelukkig zijn we in ieder geval eindelijk weer terug in focus met de DDK zaak en het thema van de aflevering is vertrouwen. Leuk gebracht hoe Dexter op het begin van de aflevering dit laat zien met zijn zoontje Harrison, die iedereen vertrouwt die hem een klomp eten in zijn handjes duwt. Ondertussen probeert Dexter op grotere schaal het vertrouwen van Travis te winnen en probeert Debra het vertrouwen van Dexter te winnen. Vooral dat laatste vond ik een erg interessant subplot, erg sterk geacteerd door Jennifer Carpenter en Michael C. Hall (ondanks hun scheiding blijft het niveau van hun chemie hoog). Ik voelde ook dat ik zelfs wat medelijden kreeg met Debra, als je zag hoe erg Dexter haar eigenlijk negeerde. Wat ook leuk gedaan was, was de manier waarop Debra erachter kwam dat Dexter vijf dagen naar Nebraska was geweest (met die pen), grappig dat zo'n klein detail uit de vorige aflevering hier als het ware een heel subplot 'triggert'. Het einde was lekker spannend en ik ben benieuwd waar de samenwerking tussen Travis en Dexter heengaat. Hopelijk wordt dit wisselende seizoen toch nog gered door een spetterend einde
.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Lekkere aflevering weer! Opvallende twist die ik persoonlijk niet aan zag komen en het moment met Batista bij die voordeur als die vrouw vertelt wat ze gedaan heeft met zijn collega, haha! 
Kanisz
-
- 152 messages
- 0 votes
Aardig seizoen tot nu toe. Eindscene van ep 9 zag ik (vooral na lezen van berichten hier) wel aankomen...
Vraag me dit seizoen wel enigszins af waarom Dexter is verandert mbt keuze van zijn slachtoffers/doelen: vorige seizoen ging hij altijd af op de mensen die aan de wet/politie waren ontsnapt. Dit keer werkt hij zijn collega's tegen (of in ieder geval helpt hij ze niet) om zelf als eerste DDK te vinden... Waarom zou hij dat doen?
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1021 votes
Vraag me dit seizoen wel enigszins af waarom Dexter is verandert mbt keuze van zijn slachtoffers/doelen: vorige seizoen ging hij altijd af op de mensen die aan de wet/politie waren ontsnapt. Dit keer werkt hij zijn collega's tegen (of in ieder geval helpt hij ze niet) om zelf als eerste DDK te vinden... Waarom zou hij dat doen?
Bij bijna alle moorden die Dexter begaat had die z'n collega's kunnen waarschuwen, hij bewijst immers voordat die iemand vermoordt, -al is het voor zichzelf - of iemand schuldig is/was. Dat Dexter de moordenaar ten tijde van een lopende zaak vermoorde, is ook al veel vaker gebeurt.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes

Ik heb in ieder geval sterk het idee dat Travis inderdaad MPS (Multiple Personality Syndrome inderdaad, geen schyzofrenie waar velen het vaak mee verwarren) zou kunnen hebben, het zou in ieder geval een leuke wending kunnen zijn als dalijk ineens de 'echte Gellar' op komt dagen om Travis te stoppen.

Helaas maakt dat dit seizoen dus aanzienlijk minder, beetje te voordehand liggend allemaal, ik had op iets diepgaander gehoopt.
Aangezien Travis nog steeds Gellar in leven ziet (hij heeft waarschijnlijk zelf Gellar gedood) heeft hij dus weldegelijk MPS.
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Klopt, daarom hoop ik op nog een plottwist, dit lag wel erg voor de hand. Alhoewel ik de laatste aflevering verder wel spannend vond.
Ben benieuwd Dexter nu gevangen wordt genomen: dan is het een kwestie van tijd voordat de rest die oude kerk vindt. Ik vond het trouwens wel enorm ongeloofwaardig dat wanneer het IP-adres van Gellar getraceerd hebben en er wordt gezegd dat iedereen in de omgeving dat gebruikt kan hebben, ze niet op het idee komen langs die kerk te gaan. Die is duidelijk te zien als ze op de parkeerplaats staan en ze weten dat de daders bijbelfanatici zijn...
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes
Dat is inderdaad nogal onlogisch ja!
Ik ben wel benieuwd wat er nog gaat gebeuren met Masuka's stagier, die toch wel die hand blijkt hebben... Speelt hij misschien samen met die blonde chick die eerst stage liep?
sangha
-
- 605 messages
- 517 votes
Ik ben wel benieuwd wat er nog gaat gebeuren met Masuka's stagier, die toch wel die hand blijkt hebben... Speelt hij misschien samen met die blonde chick die eerst stage liep?
Ik denk dat toen die gast zei dat hij de hand niet terug had kunnen kopen, dat hij hem wel gewoon nog heeft kunnen traceren en heeft gekocht. Veel meer zal er denk ik niet achter zitten.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
En down the drain dit seizoen, man dit was ooit een goede serieTravis heeft dan wel een dark passenger, maar is ook psychisch nogal gestoord, totaal geen vergelijk met Dexter die weet wat hij is, terwijl Travis zelf schrok van het bloed aan de muur dat hij er zelf op heeft gesmeerd. Maar het blijft apart dat Gellar iemand in een keuken gevangen houdt, een foto lijstje bezorgd (Ja, Dexter zijn broer gooit een zak, maar dat is van een hele andere orde dan wat Gellar allemal doet) en het blijft vreemd dat de ontsnapte vrouw 2 personen noemde of verandert Travis zijn stem ook als hij voor Gellar gaat spelen, wat een kansloze zoektoch naar vernieuwing, je verwacht van Dexter toch echt wel veel meer dan dat ze een briljant begin in 3 afleveringen zo verknallen en de ellende is dat we nog 2 seizoenen krijgen
Bah, ik krijg er een gore smaak van in mijn bek.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Spijtig, maar hoor deze geluiden overal vandaan. Jammer dat een serie zo snel in verval kan raken. Hopelijk ben ik straks als ik eindelijk het hele seizoen kan zien een andere mening toegedaan maar ik vrees het ergste.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes
Ik denk dat toen die gast zei dat hij de hand niet terug had kunnen kopen, dat hij hem wel gewoon nog heeft kunnen traceren en heeft gekocht. Veel meer zal er denk ik niet achter zitten.

Toch denk ik dat er wel een en ander met hem aan de hand is, ook de reden van zijn 'stage' vind ik wat vaag.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes
En down the drain dit seizoen, man dit was ooit een goede serieTravis heeft dan wel een dark passenger, maar is ook psychisch nogal gestoord, totaal geen vergelijk met Dexter die weet wat hij is, terwijl Travis zelf schrok van het bloed aan de muur dat hij er zelf op heeft gesmeerd. Maar het blijft apart dat Gellar iemand in een keuken gevangen houdt, een foto lijstje bezorgd (Ja, Dexter zijn broer gooit een zak, maar dat is van een hele andere orde dan wat Gellar allemal doet) en het blijft vreemd dat de ontsnapte vrouw 2 personen noemde of verandert Travis zijn stem ook als hij voor Gellar gaat spelen, wat een kansloze zoektoch naar vernieuwing, je verwacht van Dexter toch echt wel veel meer dan dat ze een briljant begin in 3 afleveringen zo verknallen en de ellende is dat we nog 2 seizoenen krijgen
Bah, ik krijg er een gore smaak van in mijn bek.
Het kan ook best zijn dat Gellar toen nog leefde, misschien heeft Travis Gellar vermoord toen hij steeds maar achter hem aan bleef komen toen hij er uit wilde stappen. Maar dat lijkt me niet het geval.
Overigens weten personen met MPS niet wat een andere persoonlijkheid uitvoert als ze een andere persoon 'zijn'. Dat hij dan met een andere stem praat zou heel goed kunnen.
Maar hoe dan ook is dit inderdaad het minste seizoen tot nu toe. Het seizoen had zoveel potentie omdat er héle interessante dingen in gebeuren.
Ook Edward James Olmos is (voor mij in ieder geval) een groot pluspunt, maar het seizoen maakt het niet waar. Zijn rol is ook maar vrij saai.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Inderdaad ik had in het begin hoop maar nu er nog maar 4 episodes zijn is dit seizoen saaitjes. Typisch kat en muis spel tussen Dexter en Maimi PD wie er eerder bij de dader is. Nee, het is allemaal wat minder.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Spijtig, maar hoor deze geluiden overal vandaan. Jammer dat een serie zo snel in verval kan raken. Hopelijk ben ik straks als ik eindelijk het hele seizoen kan zien een andere mening toegedaan maar ik vrees het ergste.
Vind het allemaal nogal overdreven. De ene roept dat seizoen vijf waardeloos was, de ander vindt zes helemaal niks. Maar, en het is hier al vaker gezegd, het niveau lijkt gewoon redelijk stabiel te zijn. Komt natuurlijk ook omdat de helft van de lol zit in de vaste personages en hun onderlinge perikelen. Het killerplot is daarbij een leuke bonus.
Seizoen zes is zeker niet het meest evenwichtige seizoen, maar zoveel slechter dan de rest vind ik het niet. Ietsje minder wel dan seizoen vijf, dat vooral geweldig afsloot. Seizoen drie blijft tot nu toe echter denk ik mijn favoriet.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Ik heb het idee dat ze hetzelfde proberen te flikken als in seizoen 4. Badguy waar Dexter rechtstreeks mee in contact komt Arthur Mitchell(Litghow) Trinity, en ditmaal dus Travis. En ze proberen het Dark passenger gebeuren er dus ook bij te pakken. Maar dat werkt al helemaal niet. Plus dat ik helemaal niks met Travis heb. Dan doel ik niet op het acteerwerk maar puur op het personage zelf. Het script laat hem zien als een domme beïnvloedbare jongen.
Het is nog steeds kwaliteit maar het is gewoon niet extreem spannend of vernieuwend.
Albus Dumbledore
-
- 2041 messages
- 884 votes
Toch gaan ze, en dat is misschien maar beter ook, de serie afsluiten. Er is een contract voor een seizoen 7 en 8 en de laatste aflevering van seizoen 8 zal hoogst waarschijnlijk de serie finale worden! Seizoen 7 en 8 zullen ook een overkoepelende verhaallijn hebben die in de serie finale zal worden afgesloten. Deze overkoepelende verhaallijn wordt al opgestart in het zesde seizoen (ik gok dat dit de 'struggles' tussen Dexter en Debra zijn). Hopelijk wordt de serie weer vernieuwender en gedurfder als ze naar een einde toe gaan schrijven.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Wordt Batista het laatste slachtoffer? Het valt niet uit te sluiten, zie ook Dexters vriendin Rita. Maar het zou wel erg spijtig zijn. Benieuwd naar de 2 slotafleveringen.
Kanisz
-
- 152 messages
- 0 votes
Einde van de aflevering was wel weer OK, maar er zaten dit keer toch ook weer een boel ongeloofwaardige dingen in. Een psychopaat/mafkees (aka Travis) kan wel heel makkelijk 2 mensen meekrijgen in zijn waanzin. Niet eens een enkele mafkees ofzo, maar een lekker burgerlijk echtpaartje. Tuurlijk... Verder wel allemaal erg leuk dat die bewaker in de marina een peukje gaat roken zodat Dexter nog nèt die boot kan zien. Pff, erg gemakkelijk hoor.
Wel heel toffe gesprekken tussen Dexter en Harry, dat blijven toch nog steeds topscenes. Oh, en Quinn
hehe
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Het ging, hield niet echt over, maar wordt nog net gered door het noemen van The Avett brothers, toffe band
.
Kai
-
- 5164 messages
- 1001 votes
Het zou mooi zijn als Batista seizoen zeven niet gaan halen, zelfde geldt voor La Guerta.
Verder weer geen boeiende afdeling, het begint langzamerhand vervelend te worden.
Eazy
-
- 569 messages
- 298 votes
Volgend jaar word het gewoon weer het seizoen opsparen, per week kijken vind ik toch echt niks.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1885 votes
Het zou mooi zijn als Batista seizoen zeven niet gaan halen, zelfde geldt voor La Guerta.
Verder weer geen boeiende afdeling, het begint langzamerhand vervelend te worden.
De laatste aflevering was inderdaad weer niet heel bijzonder, Dexter is aan het veranderen in een wraakzuchtig figuur wat opzich helemaal niet bij hem past door zijn gebrek aan emoties, verder gebeurt er weer weinig en heeft hij weer alle tijd om dingen te regelen terwijl er helemaal geen tijd is... Het begint allemaal wat saai en repetitief te worden.
En de werkelijke terugkerende psychiater sessies van Deb, hebben ze Sopranos gekeken of een van de schrijvers erbij gehaald ofzo? Lekker origineel!
Kanisz
-
- 152 messages
- 0 votes
En de werkelijke terugkerende psychiater sessies van Deb, hebben ze Sopranos gekeken of een van de schrijvers erbij gehaald ofzo? Lekker origineel!
Dat deed me er juist wel aan herinneren hoeveel ellende zij had meegemaakt met haar vriendjes enzo... Best bizar eigenlijk...
Nijmegen
-
- 323 messages
- 692 votes
Vindt het een beetje een slap seizoen, beetje dat gelul van het onderwerp af. Kan het niet goed onder woorden brengen maar ik vindt dit toch een beetje het zwakste seizoen. Misschien omdat de killer me niet aanspreekt.
Hebben meer mensen dit gevoel?
Albus Dumbledore
-
- 2041 messages
- 884 votes
Ja. Het punt is, opzichzelf staand is het een prima seizoen Dexter. Maar Dexter zelf is er niet zo erg bij betrokken als in de andere seizoenen, hierdoor lijkt het alsof voor hem de lopende verhaallijn allemaal niet zo heel interessant is en meer routine. Oftewel, in plaats van dat het bouwt op de vorige seizoenen lijkt het deze keer wat af te bouwen en dat is het grootste dat me teleurstelt. Ook is het seizoen niet erg consistent: dan weer de nieuwe killers, dan weer Brother Sam, dan weer een tripje naar Nebraska, dan weer de killers - terwijl het allemaal weinig met elkaar te maken heeft.
Pluspunten aan dit seizoen vind ik echter wel dat het grote geloofsthema het wel meer een eenheid maakt dan het vorige seizoen, de killers vind ik zeker beter dan die Jordan Chase en vooral de crime-scenes die ze achterlaten zijn lekker bloederig, origineel en creatief.
Maar misschien is uiteindelijk het grootste probleem met Dexter wel dat na meer dan vijf seizoenen het unieke van de serie af is.
EDIT:
Nog één dingetje. De belichting in dit seizoen is een stuk beter. In seizoen 5 gingen ze voor een kitcherige, gelige belichting. Creatieve keuze, maar geen mooie keuze naar mijn mening. De belichting is nu weer een stuk natuurlijker, net zoals de eerste vier seizoenen.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Laatste aflevering was wel matig, met eerst die 10 minuten lange scene waarin de wanen van Travis worden uitgelegd, en aan het einde de gefrustreerde schop van Dexter tegen een plastic zak, waardoor hij erachter komt dat er een gasaanval wordt voorbereid. 
Zelfs Jennifer Carpenter lijkt iets minder op dreef met die constante zenuwtrekjes van de mond.
Inderdaad toch wel het minste seizoen tot nu toe.
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1021 votes
Inderdaad, zo'n soort ontknoping zou dit seizoen nog enigszins kunnen redden. Aflevering 10 was toch echt wel het dieptepunt, haast tenenkrommend zo slecht
Phoenix
-
- 7846 messages
- 1418 votes
Nou, ik moet zeggen dat de schrijvers met aflevering 11 wat hebben goed gemaakt. Erg spannend, erg hoog tempo al blijft het lang niet zo intelligent als eerdere seizoenen en is het meer plat spektakel. Zo'n Laguerta heeft echt al haar driedimensionale, menselijke kanten verloren bijvoorbeeld.
Maar dan komt die shrink opeens met een twist op de proppen die ik echt totaal niet zag aankomen. Ik weet nog steeds niet of dit de redding van Dexter is of dat de schrijvers compleet gedementeerd zijn, maar ballen kun je ze niet ontzeggen. Ben er alvast behoorlijk van onder de indruk.