• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.299 votes
Profile

Dexter (Showtime)

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

Glacius wrote:

Overigens mee eens dat Dexter nooit van de hoogste kwaliteit is geweest, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Breaking Bad,

Wat nou de overeenkomst tussen Dexter en Breaking Bad is ontgaat me echt totaal. Twee compleet verschillende series. Ik heb pas geleden het eerste seizoen van Breaking Bad gezien en dat kon me ook totaal niet boeien. Niet qua verhaal, dat kabbelde maar wat voort en was eigenlijk iedere episode het zelfde, en niet qua acteerprestaties. Nu begreep ik in het topic van Breaking Bad dat die serie pas na het vierde seizoen op dreef komt. het lijkt me dus een redelijk boute opmerking van jou alsof Breaking Bad vanaf S1E1 al helemaal briljant was, dat was het dus duidelijk niet. Dexter was de eerste vijf seizoenen gewoon erg sterk en goed, pas vanaf seizoen zes ging het hard achter uit.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Je kraamt onzin uit. BrBa pas na S4 op dreef? nog nooit gehoord. Over heel de lijn constant, serie weet het hoge niveau de hele tijd vol te houden. Dexter en BrBa zijn qua concept best vergelijkbaar. Een protagonist die door criminele bezigheden er een dubbelleven op na houden, waar morele dilemma's en een innerlijke strijd met hun "alter ego" de boventoon voeren.

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

Eigenlijk wel eens dat de eerste 3 seizoenen van BB wat minder waren dan de laatste 3. Vooral doordat er op het begin iets te vaak een herhaling van zetten is.

Maar waar BB over de gehele linie sterk is, is Dexter na seizoen 4 toch in een diep dal gekomen. Met seizoen 7 leek het weer de goede kant op te gaan, maar dit laatste seizoen is op alle fronten een aanfluiting. Bij herziening hou ik het ook gewoon bij de eerste 4 seizoenen. Krijg je nog een beter eind erbij ook.

Glacius

• 4297 messages
  • 3030 votes

Thorak wrote:

(quote)
Wat nou de overeenkomst tussen Dexter en Breaking Bad is ontgaat me echt totaal. Twee compleet verschillende series. Ik heb pas geleden het eerste seizoen van Breaking Bad gezien en dat kon me ook totaal niet boeien. Niet qua verhaal, dat kabbelde maar wat voort en was eigenlijk iedere episode het zelfde, en niet qua acteerprestaties. Nu begreep ik in het topic van Breaking Bad dat die serie pas na het vierde seizoen op dreef komt. het lijkt me dus een redelijk boute opmerking van jou alsof Breaking Bad vanaf S1E1 al helemaal briljant was, dat was het dus duidelijk niet. Dexter was de eerste vijf seizoenen gewoon erg sterk en goed, pas vanaf seizoen zes ging het hard achter uit.

Ik vergelijk de series ook niet inhoudelijk, maar kwalitatief. En wat dat betreft vind ik Breaking Bad een zeer sterke consistente lijn aanhouden, terwijl het bij Dexter met name na seizoen 4 sterk fluctueert. Wat dat betreft vind ik Breaking Bad sterker op het gebied van acteerwerk, ontwikkelingen, script, cinematografie, sounddesign etc.

De mensen die Breaking Bad vanaf seizoen 4 pas interessant vinden, lijken me mensen die meer sensatie en spanningsgericht zijn.

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

Naomi Watts wrote:

Je kraamt onzin uit. BrBa pas na S4 op dreef?

Ik kraam geen onzin uit, ik schrijf alleen maar wat me in het Breaking Bad topic gezegd is.

Zo te zien ook hier weer iemand die die mening deelt...

Glacius wrote:

De mensen die Breaking Bad vanaf seizoen 4 pas interessant vinden, lijken me mensen die meer sensatie en spanningsgericht zijn.

Zou kunnen, ik heb alleen seizoen 1 gezien en kan dus niet over S2 tot S6 oordelen.

Seizoen 1 vond ik niet uitnodigen om verder te gaan met seizoen 2, misschien als er weer een stop is met de huidige series dat ik die verder ga kijken.

De cinematografie was wel oke, al vond ik het wel heel erg gestileerd aandoen, sounddesign is me niet specifiek opgevallen, dus kan niet zeggen dat ik daar lyrisch over ben.

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

De enige vergelijking die is te maken dat 2 criminelen met een groot geheim kampen en dat het in het laatste seizoen uit zou moeten komen en waar BB meteen opent met een showdown, kabbelt Dexter wat voort, komt er niet echt een showdown en weet nog steeds bijna niemand wie Dexter nu is.

Overigens zouden mensen die seizoen 1 van BB minder vinden, dit in retrospectief toch moeten herzien, ik ga vanavond de laatste aflevering kijken, maar alles valt in BB gewoon keurig op zijn plek, zoals je bijvoorbeeld al lang en breed kennis hebt gemaakt met Hector Salamanca en pas later echt een plekje krijgt in het verhaal, retesterk.

Maar in houdelijk zijn de series inderdaad niet te vergelijken, dat deed ik dan ook niet.

Edit: en het gekke is dan wel weer dat ik dacht dat BB mij wel zou gaan vervelen of dat ik de rol van Cranston (die meer weg heeft van breaking psychopath) niet meer zou trekken.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Thorak wrote:

Zo te zien ook hier weer iemand die die mening deelt...

Door te stellen dat je de latere seizoenen beter vindt dan de eerdere seizoenen zegt nog nie dat de eerdere seizoenen niet goed zijn.

Als je sensatiegericht bent zou je best tot die conclusie kunnen komen maar bij BrBa geldt hetzelfde als The Wire. Het is één geheel, en elk seizoen is onlosmakelijk verbonden met de powerhouse die BrBa geworden is. Eerste seizoen is het hart en ziel van de serie, het fundement van de karakterontwikkeling, de origin, de bron, het begin, de oerknal.

Nee BrBa is één van de weinige series die net te scheiden is in seizoenen omdat het een constructie heeft van "the whole picture".

huiguh

• 429 messages
  • 2402 votes

Slap einde, van een slap seizoen... Alleen Saxon was een interessant personage van seizoen 8.

Tot en met seizoen 4 was Dexter een top serie, helaas is het daarna alleen maar minder geworden.

laundromat

• 2434 messages
  • 0 votes

Ik zit er na de eerste twee afleveringen van S8 weer helemaal in. En wat een toffe toevoeging die Rampling! Intrigerende actrice en dito rol.

Nu snel weg hier, voor de spoilers

laundromat

• 2434 messages
  • 0 votes

Eerste afleveringen waren nog wel spannend..maar voel me echt belazerd....wat een anticlimax...te vergelijken met Lost en in in mindere mate met Prison Break. Ik had al gehoord dat eind slecht was en tussendoor ook nog de ratings bekeken...5,5 op IMDb. Seizoen in rap tempo afgekeken. Hoewel Dexter in de gehele linie topserie is....is dit eind echt niet tof. Dat bijv Hannah, zo makkelijk overal door heen komt en en Deb zomaar uit ziekenhuis wordt gehaald vond ik nog niet zo erg, maar alles wordt snel afgeraffeld...wat slechte emoties erbij en Dexter is voorbij.... Wel cool dat Rampling meedeed!

Ik vond 1 t/m 6 top, met 2 en 4 als hoogtepunten. 7 was redelijk. Nu maar verder met TWD. Ik mis de zombies

Martijnnn

• 2248 messages
  • 2407 votes

Het is niet het beste seizoen nee maar de voornaamste reden van die 5.5 komt gewoon omdat mensen het niet kunnen verkroppen dat het geen happy ending is geworden

laundromat

• 2434 messages
  • 0 votes

Toch zegt het wel iets natuurlijk...ik zou het ook geen 5,5 geven, maar ben nog steeds van slag. Ondanks de gepoogde voorbereiding.

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

Martijnnn wrote:
Het is niet het beste seizoen nee maar de voornaamste reden van die 5.5 komt gewoon omdat mensen het niet kunnen verkroppen dat het geen happy ending is geworden
Denk je dat echt? Dit seizoen was ver voor de laatste aflevering al verbannen tot slechtste seizoen van Dexter, het eind heeft daar dus echt niets mee te maken. Overigens vond ik het juist wel een happy ending, Dexter is niet aan zijn eind gekomen, dus 'happy' ending...
Nee dit hele seizoen is over de hele linie één grote schommeling geweest van verhaaltjes die ze maar aan elkaar leken te hebben geplakt, zeer onevenwichtig en slordig gemaakt seizoen.

laundromat

• 2434 messages
  • 0 votes

Zal een combinatie zijn Thorak....andere afleveringen van 8 krijgen hoger...het gaat van goed naar 5,5. Maakt mij ook niet meer uit nu.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Arnie wrote:
Ieder scenario waarin Dexter en Yvonne samen zijn aan het eind is voor mij acceptabel.

Dit dus.

Ook eens met wat Arnie en Appolinisch op de vorige pagina schrijven; de extreme reacties waarin het zo wordt voorgesteld alsof de eerste seizoenen helemaal fantastisch waren en de laatste compleet ruk, slaan echt nergens op. Zo goed waren die eerste vier seizoenen nu ook weer niet (ongeloofwaardigheid heeft er altijd ingezeten) en zo slecht zijn de laatste vier helemaal niet.

Seizoen 8 is een vrij modaal seizoen, dat echter net als de rest van de serie wél de grote kwaliteit heeft je aan het scherm te binden. Tenminste, ik ken weinig series die zo verslavend werken als Dexter. Vaak goede cliffhangers ook.
In tegenstelling tot velen hier vond ik de rol van Charlotte Rampling één van de zwakste aspecten van het seizoen. Vanaf seizoen 3 hebben we telkens al een personage gehad dat Dexter op één of andere manier begrijpt. Dr. Vogel voegt daaraan niks toe, haar uitspraken over psychopaten zijn ridicuul. De echte doorontwikkeling van het personage Dexter vind dit seizoen dan ook niet plaats door Vogel maar door Yvonne.
Overigens ben ik sowieso van mening dat het seizoen anders had moeten starten. Na wat er met Laguerta gebeurd is kan het niet zo zijn dat Dexter nog steeds de dans ontspringt. Hij had op de vlucht moeten zijn.
Dat gezegd hebbend; seizoen 8 wordt pas echt interessant met de herintroductie van Yvonne (ik mag Yvonne zeggen). Paar fraaie scenes, vooral die aan het tafeltje op het strand was genieten. Jammer dat de eerste confrontatie tussen Deb en Yvonne wat vlakjes was, had graag gezien dat hiervoor meer tijd was uitgetrokken en dat de dames wat dieper op de zaken waren ingegaan met z'n tweeën. In het vervolg zijn de scenes met het gezinsgeluk van Dex allemaal de moeite.
De echte finale, zeg de laatste twee afleveringen, maakt een paar keuzes die ik niet gemaakt zou hebben, maar ik vind niet dat de plank compleet misgeslagen wordt. Zoals gezegd hoopte ik echt op een happy end, zou in dit specifieke geval ook van ballen hebben getuigd en een soort 'fuck-you' zijn geweest naar een groot deel van het publiek. Helaas. Maar het had erger gekund in elk geval.

Nou ja, mooie serie al met al, maar terecht dat men er een einde aan gebreid heeft.

Oja, zag nog dat sommigen het acteerwerk van Rampling verheerlijken, maar de beste actrice van de serie (na Yvonne, die staat buiten competitie) is natuurlijk Jennifer fucking Carpenter. Geweldige rol.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Martijnnn wrote:

Dit lijkt me echt grote onzin.

De kritiek is dat het afgeraffeld, spanningsloos, emotieloos en gewoon beroerd aan voelt als slot. Het is geen happy en het is geen dramatisch slot geworden. Vlees noch vis.

Martijnnn

• 2248 messages
  • 2407 votes

Thorak wrote:
(quote)
Denk je dat echt? Dit seizoen was ver voor de laatste aflevering al verbannen tot slechtste seizoen van Dexter, het eind heeft daar dus echt niets mee te maken. Overigens vond ik het juist wel een happy ending, Dexter is niet aan zijn eind gekomen, dus 'happy' ending...
Nee dit hele seizoen is over de hele linie één grote schommeling geweest van verhaaltjes die ze maar aan elkaar leken te hebben geplakt, zeer onevenwichtig en slordig gemaakt seizoen.

Ik baseer het een beetje op de vele vrij extreme haat reacties die erop volgden. Het is onvoorstelbaar hoe sommige mensen soms kunnen reageren op een gebeurtenis in een serie waar ze het niet mee eens zijn. helemaal als een geliefd personage als Deb dood gaat . Het is een combinatie denk ik.

Curly1985

• 819 messages
  • 357 votes

Gister de finale gekeken en het was een behoorlijk zwak einde van een serie die mij de laatste seizoenen toch al niet echt meer kon boeien. In tegenstelling tot de meeste kon ik seizoen 5 ook nog wel waarderen maar daarna ging het bergafwaarts. Dieptepunt voor mij was het seizoen waarin Debra achter de ware aard van Dexter komt. Het was de cliffhanger van het seizoen en ik zag het van mijlenver al aankomen dankzij de gevoelens die Debra voor Dexter kreeg.
Seizoen 8 raakte mij nergens echt, enkel het sterven van Debra in de laatste aflevering maakte nog wel indruk.

Al om al een leuke tijd gehad met Dexter maar ben blij dat het eropzit.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

The Oceanic Six wrote:
De kritiek is dat het afgeraffeld, spanningsloos, emotieloos en gewoon beroerd aan voelt als slot. Het is geen happy en het is geen dramatisch slot geworden. Vlees noch vis.

Het is natuurlijk wél dramatisch. Dat het je misschien niet persoonlijk raakt doet er niks aan af dat het bijna niet slechter af had kunnen lopen. Ook met death row niet. Dexter is alles kwijt; Debra, Harrison, Yvonne, z'n werk én z'n identiteit.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Maar niemand van het Miami corps weet zijn geheim, Dexter leeft nog, vriendin en kind leven nog. Alleen Deb is dood (da's voor Dexter natuurlijk wel erg) en hij leeft zonder vriendin en kind verder, al zit de kans er natuurlijk in dat hij hen nog wel eens op kan zoeken in de toekomst. Echt dramatisch was het natuurlijk geweest als iedereen zijn geheim wist en hij ter dood veroordeeld zou zijn. Wat ook bij de serie zou hebben gepast. Dat was een einde met ballen geweest.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

eRCee wrote:

Oja, zag nog dat sommigen het acteerwerk van Rampling verheerlijken, maar de beste actrice van de serie (na Yvonne, die staat buiten competitie) is natuurlijk Jennifer fucking Carpenter. Geweldige rol.

Inderdaad. Ik was aan het begin van de serie bepaald geen fan van d'r, maar ze heeft zich sterk ontwikkeld en ik ben d'r steeds meer gaan waarderen. En ik begrijp dat je graag naar Strahovski kijkt, maar toch niet naar aanleiding van haar acteerkwaliteiten? Die bezit ze namelijk niet.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Onzin. Zonder acteerkwaliteit zou haar relatie met Dexter nooit zo geloofwaardig kunnen zijn geweest. Yvonne is een prima actrice, daarnaast is chemie gegarandeerd, met welke tegenspeler dan ook.

En wat het einde betreft; alles verliezen waarvan je houdt, terwijl je pas net hebt ontdekt dat je überhaupt ergens van kan houden, en dat ook nog door de keuzes die je zelf hebt gemaakt, ik zou niet weten wat er erger is. Ontmaskering zeer zeker niet.

laundromat

• 2434 messages
  • 0 votes

Yvonne was voor mij de reden dat 7 nog redelijk was!

Pitakaas

• 2962 messages
  • 246 votes

Had op een ander einde gehoopt eigenlijk.

Dit is ergens ook wel een beetje lafjes.

Jammer, want dit laat toch een beetje een zwart gat achter...

Als er maar geen spin off komt.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Laatste seizoen was erbarmelijk! Zo slecht heb ik zelden een seizoen geschreven zien worden. Zelfs sons of anarchy maakt het niet zo bond. Verhaal gaat van de hak op de tak, en het uiteindelijke geheim waar de serie min of meer om draait is geen eens een echt issue meer. Pfff. Jammer. Blij dat het klaar is dat wel.

caelers8

• 83 messages
  • 178 votes

Wat een belachelijk, ongeloofwaardig, slecht geschreven en Dexter-onwaardig einde toch. De laatste seizoenen begon het niveau al af te nemen, maar in elke aflevering kwamen ongeveer 30 zaken naar voren die onrealistisch en ongeloofwaardig waren. Dan moeten we maar met z'n allen blij zijn dat het afgelopen is.

Nicholas

• 1765 messages
  • 278 votes

Martijnnn wrote:

Speak for yourself.

Ik hoopte op een slecht einde, zeker voor Dexter. Vergeleken met wat ik in gedachten had is dit dus wel een happy end.

Een mogelijkheid:

Laatste beeld van Dexter, lethal injection in de aanslag. En dan de zin waar het zo´n beetje mee begon: Tonight's the night.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Nicholas wrote:
Speak for yourself.

Ik hoopte op een slecht einde, zeker voor Dexter. Vergeleken met wat ik in gedachten had is dit dus wel een happy end.

Een mogelijkheid:

Laatste beeld van Dexter, lethal injection in de aanslag. En dan de zin waar het zo´n beetje mee begon: Tonight's the night.

Ik snap best dat je op zo'n einde had gehoopt, maar denken dat jou suggestie een minder 'happy end' zou betekenen is volgens mij echt niet waar. Mocht Dexter in het laatste shot de doodstraf hebben gekregen, dan zou dit een vrij 'glorieus' einde zijn geweest, waarmee Dexter als karakter zou zijn gerespecteerd. Sterven in het harnas, 'go out with a bang' of welk gezegde je er ook maar op wil plakken. Ook voor de kijker zou Dexter hiermee de ultieme serial-killer blijven. Het huidige einde echter marginaliseert Dexter volledig, hij blijft over als een meelijwekkend man die alles heeft verloren en die niet meer weet wie hij is. Minder 'happy' dan dit kan echt niet. Moet ook zeggen dat het einde een dag of twee in m'n hoofd is blijven zitten, en dan vooral het beeld van Yvonne die met Harrison door een vreemde stad trekt. Snif.

Martijnnn

• 2248 messages
  • 2407 votes

Nicholas wrote:
(quote)

Speak for yourself.

Een mogelijkheid:

Ik spreek niet voor mezelf aangezien ik die mening niet deel...

de dood is overigens een beter einde dan deze hopeloze toekomst

Glacius

• 4297 messages
  • 3030 votes

Dexter die dood gaat of opgepakt zou worden, dat zijn pas cliché eindes. Past totaal niet bij het karakter van de rest van de serie, zoals het bijvoorbeeld wel bij een (semi)tragische serie als Breaking Bad past.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.