• 177.927 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.556 votes
Profile

Twin Peaks

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Bobby en Laura/Maddy zijn ook van de partij!v

Maarten0402

• 802 messages
  • 533 votes

Huh? Vaag. Die acteur die Bobby speelde is allang overleden (in het echt dan). Die zal dan wel vervangen worden (of ze moeten de scenes die hij al heeft gedaan er weer in stoppen als spanning opbouw?) Klein beetje jammer, maar wel te verwachten.
Laura en Maddy (zelfde actrice) zijn ook allang dood (en na de dood van Laura Paulmer ook nog in beeld met flash backs gebracht).
Komen die dan in de Red Room?

Maar goed. Ik ben wel benieuwd wat Lynch en Frost ervan gaan maken.

Fathead

• 30 messages
  • 50 votes

Maarten0402 wrote:
Huh? Vaag. Die acteur die Bobby speelde is allang overleden (in het echt dan).

Je verwart Bobby met BOB. Die is (zeer helaas) inderdaad overleden...

Maarten0402

• 802 messages
  • 533 votes

Fathead wrote:

(quote)

Je verwart Bobby met BOB. Die is (zeer helaas) inderdaad overleden...

Ah je hebt gelijk man. Bobby door Dana Ashbrook (Ik zou het moeten weten als Twin Peaks liefhebber).

Vergeet mijn opmerking daar en heb niks gezegd.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Ik denk inderdaad dat Laura alleen in The Red Room voorkomt. Bovendien zit Cooper daar nog gevangen...

Sketchead

• 25 messages
  • 22 votes

Twin Peaks wordt heel vaak genoemd in het rijtje ‘beste series aller tijden’ en hbo/netflixmateriaal-moe-zijnde, ben ik afgelopen september deze serie begonnen.

Ik vond het een moeilijke start. Het zag er allemaal wat gedateerd en simpel uit. Het verhaal volgde langs de gebaande paden van een KRO-detective: het lijk van een mooie vrouw, een dorp bestaand uit alleen verdachte lieden (Leo, de man met zijn boze blik van onder zijn wenkbrauwen (lees: ik ben een slechterik)) en tenenkrommend slecht acteerwerk (‘Shel-LY’), de belachelijke Log Lady, de strenge militair en complete over-the-top, totaal niet grappige karakter Nadine). En dan die soundtrack. De tonen van ‘Laura Palmers theme’ kwamen echt m’n neus uit na de eerste paar afleveringen.
Gaandeweg is er toch iets gebeurd. Het verhaal werd absurdistischer en interessanter en ik merkte op dat de gedachte ‘Tja, en waarom niet?’ steeds weer bij me naar boven kwam. Opeens werd deze serie de meest onvoorspelbare en originele detective die ik ooit had gezien. Een staande ovatie voor agent Cooper. Wat een verfrissend personage was dat! Totaal anders dan hoe andere CIA-agenten geportretteerd worden in films (waaronder het begin van FWWM). En ik kan me gewoon niet voorstellen dat Lucy een ander persoon zou kunnen zijn. En die verdwaling van Ben Horne: hoe kom je erop? En ik wil nog even de gitaarscene noemen van James, Donna en Madeleine, één van de grootste wtf-momenten. Leo acteert beter als verwarde en gemartelde man. Major Briggs blijkt uiteindelijk uitermate vriendelijke goedzak. En dan dat einde, de realisering en de daaropvolgende‘NOOOO’-gevoel als Cooper naar zijn spiegelbeeld kijkt..
Natuurlijk zijn er ook minpuntjes: Nadines verhaallijn was uiteindelijk lollig gevonden, maar heeft me nooit geboeid, dat Annie de nieuwe love-interest moest worden vond ik wat jammer, Catherines inversteerder-sham was wat flauw maar die konden er niet voor zorgen dat deze serie anno 2014 nog erg sterk is en het stemde me ook erg vrolijk dat halverwege mijn zit het nieuws naar buiten kwam dat ze een nieuw seizoen maken.

Uiteindelijk heb ik me heerlijk vermaakt met deze serie en ben ik blij dat ik mijn initiele bedenkingen te boven ben gekomen (’t is goed dat ik ze genoteerd had, want ik was ze totaal vergeten).

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Fijn dat je hem toch helemaal hebt uitgekeken Sketchead.

Ik had wat minder problemen toen ik begon met het kijken van de serie. De muziek vind ik in een woord geweldig en ik vond het allemaal niet zo heel erg gedateerd, en dan nog zelfs een film uit de jaren '20 kan ik nog vermakelijk vinden. Wel vind ik soms van die momenten in de serie dat ik denk... WTF. Hier een paar van die momenten: http://www.intwinpeaks.com/...

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

Ik heb een paar dagen geleden de box uitgekeken. Ik vind die (voor)laatste scene, in The Black Lodge, tot Lynch' beste behoren. Ontzettend creepy, dromerig en disturbing. Het eind leent zich zeker voor een vervolg!

Und3rdog

• 104 messages
  • 0 votes

Ik heb TP nooit echt kunnen waarderen. Wellicht omdat ik nog een kleine jongen was toen de serie werd uitgezonden en ik de hele hype niet heb meegekregen.

Het heeft vaak een hoog soapgehalte met verhaallijnen die niet zouden misstaan in een slechtere aflevering van GTST. Vooral in het tweede seizoen, na de dood van een belangrijk personage, worden er een paar belachelijk slechte verhaallijnen geintroduceerd. Vooral het gezeur tussen Andy, Lucy en Dick wordt vreselijk uitgerekt en uitgekauwd.

Het mag geen wonder heten dat de studio er tegen die tijd graag vanaf wilde.

Een veel betere serie is Northern Exposure. Deze heeft altijd in de schaduw van TP gestaan omdat ze hetzelfde thema hebben, maar is in alle opzichten veel vermakelijker en leuker geschreven.

cucciolo

• 491 messages
  • 1100 votes

Heb het 1e seizoen in een paar dagen tijd verslonden en ben nu inmiddels alweer bij de 8e aflevering van het 2e seizoen. Het is veels te snel gegaan want naar verluid gaat het nu inzakken. Ben benieuwd of ik het daar mee eens ben, al vermoed ik van wel..

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Seizoen 3 is waarschijnlijk dood. Nog niet officieel, wel zeer waarschijnlijk.

Edit: officieel dus. Volgens Lynch een geld kwestie. Seizoen 3 leeft nog wel maar dan zonder Lynch.

No Lynch, no thanks.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Kan ook een harde onderhandelingsstrategie zijn... Wat is Showtime eigenlijk voor een zender, hebben die enige track record?

In ieder geval: zonder Lynch achter de camera, voor mij geen Twin Peaks. Hier te ondertekenen: Petition · Showtime: Save Twin Peaks · Change.org

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Freud wrote:

Wat is Showtime eigenlijk voor een zender, hebben die enige track record?

Onder meer Dexter, Homeland en Californication. Een grote speler dus die niet gaat lopen koketteren met een regisseur als die niet echt gaat regisseren. Neem ik aan. Ik verwacht dan ook dat ze er nog wel uitkomen.

Dit heeft Showtime zelf te melden:

We were saddened to read David Lynch’s statement today since we believed we were working towards solutions with David and his reps on the few remaining deal points. Showtime also loves the world of Twin Peaks and we continue to hold out hope that we can bring it back in all its glory with both of its extraordinary creators, David Lynch and Mark Frost, at its helm.

Op de officiële website staat ook nog steeds dat Lynch gaat regisseren.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Van mij moet David Lynch niet elke aflevering regisseren (hij heeft ook al bijna tien jaar geen film meer gemaakt), maar als het om een geld-kwestie gaat, is natuurlijk enkel het beste budget goed genoeg. En Lynch en Frost die nauw samenwerken met het productie-team lijkt me ook absoluut noodzakelijk, zelfs al zou het script inderdaad al afgewerkt zijn.

Maar zoals Apollinisch al liet weten: het lijkt een wat uit de hand gelopen discussie te zijn, echt dramatisch voorlopig nog niet. Maar dit soort publieke ruzies doen de sfeer natuurlijk geen goed

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Niet bekend met Lynch's track record met disagreements? Normaal gesproken zou ik zeggen dat zo'n redenatie logisch is, met Lynch not so much. Mulholland Dr. was ook een tv serie, we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Lynch's way or the highway. Als Lynch iets besluit is het vaak definitief, dan mag Showtime wel enorm zijn best gaan doen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

En de cast schaart zich achter David Lynch. Ouch. Pay the piper Showtime.

synec

• 752 messages
  • 439 votes

En zo zijn, te verwachten, de eerste petities al gestart! Heerlijk die video! Kwestie van tijd nu.. Showtime zal snel genoeg beseffen dat er gewoonweg geen Twin Peaks moet en kan komen zonder David Lynch.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Hoe meer mensen roepen dat Twin Peaks niet zonder Lynch kan, hoe nieuwsgieriger ik daarnaar word, Twin Peaks zonder Lynch. Alsof er geen andere regisseurs zijn die iets kunnen met surrealisme. Lynch heeft na Twin Peaks nooit meer iets echt goeds gemaakt (ervoor trouwens ook niet), dus zo overtuigd van dit derde seizoen ben ik sowieso niet. Zeker niet met al die verjaarde acteurs. Ik hoop natuurlijk wel dat het ouderwets goed wordt. Met of zonder Lynch.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Lynch heeft naast Twin Peaks nooit iets goeds gemaakt? Yeah right.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Haha.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

De eerste seizoenen tonen heel duidelijk waar een Twin Peaks zonder David Lynch toe leidt: hij heeft denk ik een 5-tal afleveringen zelf geregisseerd, die allemaal klassiekers zijn geworden (al heeft hij zich natuurlijk ook gewoon de belangrijkste momenten toegeëigend). De rest zijn wisselend, soms merk je een moment van inspiratie bij een gastregisseur, soms is alles gewoon erg standaard ingeblikt. In het tweede seizoen heeft Lynch nog minder invloed op de set, en zie je hoe bepaalde afleveringen gewoon ver onder de middenmoot van een soap blijven hangen. Enkel als Lynch regisseert (of zelfs gewoon acteert, ook de afleveringen met hem als acteur bevatten meer goede ideeën, humor en pit) is het nog aan te zien.

Uiteraard zou ook een andere regisseur iets leuks van Twin Peaks kunnen maken - maar de reeks heeft nood aan één persoon die er zijn stempel op drukt. Door de mix van absurde humor, vergezochte paranormaliteit en overdreven sentimentaliteit zit de reeks steeds op de rand van het foute, en zonder een duidelijke visie heb ik er geen vertrouwen in dat die grens gerespecteerd wordt (zoals in het tweede seizoen al duidelijk bleek). Maar ook iemand anders dan Lynch zal ofwel in copycat gedrag vervallen, of gewoon niet voldoende tijd hebben om een eigen stempel te ontwikkelen (er zijn maar 8 afleveringen gepland, niet?). Dus: laat Lynch gewoon zijn ding doen, zelfs al wordt het niet geweldig, dan wordt het minstens memorabel. En er is zoveel media-aandacht verzekerd dat het publiek sowieso kijkt (en ze zijn wel wat meer gewend dan in de jaren '90 inmiddels).

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

mister blonde wrote:

Lynch heeft naast Twin Peaks nooit iets goeds gemaakt?

Jawel, Blue velvet, Mulholland Drive en The straight story vind ik goed, maar niet echt goed. Een film uit m'n top 100, of een serie uit m'n top 10 (zoals Twin Peaks), dat werk.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Ho ho, je vergeet Inland Empire en Rabbits.

Illum Sphere

• 538 messages
  • 904 votes

Ze kunnen nog altijd Nic Pizzolatto en Cary Fukunaga contacteren om het van David Lynch over te nemen.

Maarten0402

• 802 messages
  • 533 votes

Nic Pizzolatto heeft iets briljants neergezet met True Detective - Seizoen 1 dat zeker, maar of hij geschikt is voor Twin Peaks? Ik betwijfel het.

Twin Peaks is niet alleen een aparte setting en verhaal, alle ideeën komen letterlijk uit het brein van David Lynch. David Lynch is Twin Peaks. En het is ook totaal iets anders.

Nic Pizzolatto heeft een heel andere stijl en hele andere ideeën. Niks mis mee, maar een totaal andere vibe.

Daarbij komt ook nog eens dat de acteurs en David Lynch een hele goede band hebben, wat ook vertrouwen en zekerheid geeft tijdens het filmen. Met een nieuw persoon is het nog maar de vraag of dat ook zo goed gaat. De acteurs zullen moeten wennen aan een nieuw persoon en het kan ook zijn dat er acteurs bij zullen zijn die totaal geen band kunnen hebben met de nieuwe regisseur.

Nee, Twin Peaks moet gewoon met Lynch en anders geen nieuw seizoen.

Geforceerd doorgaan werkt alleen maar averechts.

Ik kan beter leven met de huidige twee seizoen dan een derde erbij die totaal niet wordt wat het moet zijn.

synec

• 752 messages
  • 439 votes

Apollinisch wrote:

. Alsof er geen andere regisseurs zijn die iets kunnen met surrealisme.

Maar kun je The Beatles ook terug brengen zonder John, Paul, George en Ringo? En ookal doe je dat met waardige muzikanten die perfect hun muziek kunnen naspelen, of in dit geval ook enkele regisseurs die ook wat met 'surrealisme' kunnen, het zou gewoon toch niet meer hetzelfde zijn. En zo voelen de fans van deze show zich meer dan terecht dat het zonder Lynch niet kan en niet moet gebeuren.

Zoals al eerder gezegd, David Lynch is gewoon de ziel Twin Peaks.

Maarten0402

• 802 messages
  • 533 votes

Dinsdag heb ik die petitie getekend, maar heb toch gemengde gevoelens.

Natuurlijk wil ik dat Twin Peaks Seizoen 3 er komt met David Lynch alleen moet het niet geforceerd worden en dat Lynch teveel onder druk wordt gezet en uiteindelijk met minder zin en spanningen aan het seizoen begint waardoor de kwaliteit misschien teleurstelt.

Ik vind het of Twin Peaks met Lynch die er zelf helemaal achter staat en er weer plezier in heeft met de acteurs of geen Seizoen 3 en blijven genieten van de huidige seizoenen+de film fwwm.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

David Lynch is de ziel van Twin Peaks? Hij heeft anders maar 6 van de 30 afleveringen geregisseerd. En dat die afleveringen zoveel beter zijn dan de rest, zoals Freud betoogt, vind ik maar onzin. Ik herinner me Twin Peaks als een consistent geweldige serie, en niet één met noemenswaardige pieken en dalen. Die Lynch moet niet zo zeuren en gewoon die serie maken. Of is 'ie bang dat 'ie z'n creativiteit is kwijtgeraakt? Eraserhead had al helemaal een budget van niks en wordt door menigeen beschouwd als meesterwerk.

Pizzolatto lijkt me inderdaad een prima alternatief, maar volgens mij is het aan Daniel Knauf, van Carnivàle, ook wel toevertrouwd.

Glacius

• 4297 messages
  • 3030 votes

Eerste seizoen en seizoen 2 tm aflevering 8 waren idd consistent sterk. Daarna werd het crap met uitzondering van de laatste ep.

Lavrot

• 900 messages
  • 0 votes

Lynch heeft wel degelijk de ziel van Twin Peaks op de wereldkaart gezet. Allereerst was het heel spijtig dat ie door de TV_maatschappij verplicht werd om de moordenaar van Laura Palmer te onthullen; als 't aan hem gelegen had dan hadden we er tot op de dag van vandaag naar kunnen "vissen."

Ondanks deze tegenslag wist Lynch het mysterie verder uit te bouwen door opzoek te gaan naar de bron van alle goed en kwaad; "a world both wonderful and strange."

De laatste aflevering die zich voornamelijk in de Red Room (Black Lodge) afspeelt, snijdt dan ook dwars door de ziel van de kijker: met recht, zonder Lynch geen Twin Peaks.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.