- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Twin Peaks
Twin Peaks
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Wat ik echt vervelend vind is dat een heleboel raadsels aan het eind niet zijn opgelost. Was het aanvankelijk de bedoeling nog een seizoen te maken?
Ik weet niet hoe het juist gegaan is, maar het is in ieder geval duidelijk dat de serie niet af is geraakt zoals ooit de bedoeling was, de laatste afleveringen zijn er om er toch een soort einde aan te breien zodat de meeste lijnen wel een ontknoping hebben.
Laat ik het zo stellen: ik vind de eerste helft van de serie geniaal omdat daarin het meesterlijke universum van Twin Peaks wordt geconstrueerd, en alles wat er gebeurt past perfect daarin en is onwaarschijnlijk fascinerend en goed bedacht. Dit deel is ook een mooi coherent geheel, waarin de opbouw mooi verzorgd wordt en alles mooi afgerond, dat alles helemaal binnen het schitterende TP-universum. De tweede helft is totaal anders. Dit deel vind ik prachtig omdat je ziet hoe twee regisseurs en een aantal medewerkers met het prachtige universum uit de vorige afleveringen aan de slag gaan en er zoveel mogelijk wegen tegelijk mee proberen in te slaan. Het geheel raakt totaal verloren, verhalen stoppen bruusk, worden nooit uitgewerkt, het lijkt alsof niemand nog weet waar het naartoe gaat, zolang ze maar plezier hebben. De creatieve verbeelding daarentegen spat ervan af, de reeks blijft een genot om te kijken, zolang dat je niet verlangt dat je erin kunt opgaan zoals in het eerste deel het geval was: dan blijkt er niks van te kloppen en raak je gefrustreerd. Binnen die context is dit einde ook het enige mogelijke: er wordt niets verklaard, niets opgelost, niets afgerond, gewoon gedaan. Prachtig
.
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Misschien plaats je beter spoilers, als je schrijft dat de moord op Laura Palmer nooit wordt opgehelderd?
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Misschien plaats je beter spoilers, als je schrijft dat de moord op Laura Palmer nooit wordt opgehelderd?
Waar staat dat dan?
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Waar staat dat dan?
Binnen die context is dit einde ook het enige mogelijke: er wordt niets verklaard, niets opgelost, niets afgerond, gewoon gedaan.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Oh, ik heb de hele post gelezen en plaatste die regel binnen zijn context, dan staat er wat anders dan wanneer je alleen die regel er uitpikt en die zomaar ergens op toepast.
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Als je de quote van bennied2005 leest, dan verwijst de "dit einde" uit Freud's bericht onvermijdelijk naar het einde van seizoen 2, en dus van de hele reeks - of ben ik nu een taalpurist? 
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Ik heb sinds een paar weken de Twin Peaks Defenitive Gold Box in huis en heb op deze manier eindelijk kennis gemaakt met de serie, waarvan voorheen alleen de naam me iets zei. Maar ik had nog nooit ook maar één scène gezien van deze serie. Ik heb erg weinig met televisieseries en volg er dan ook geen. Maar toen ik de pilot van Twin Peaks eenmaal had gezien, was ik meteen verkocht. Dit was geen normale televisie. De hele tijd liep ik rond met de vraag wie de moordenaar van Laura Palmer zou kunnen zijn en ik kon de serie niet wegleggen, iets wat me niet vaak overkomt. Enige minpunt was dat ik meteen na de US pilot de Europese versie met het afgesloten einde zag (en pas daarna de waarschuwingen op internet las om deze vooral niet te bekijken), waardoor bepaalde dingen ietwat minder verrassend waren. Desondanks heb ik toch nog erg genoten van het eerste seizoen, welke ik zonder enige moeite in één ruk heb uitgekeken.
En ook het begin van het tweede seizoen was erg indrukwekkend, ik keek er gewoon naar uit om weer een nieuwe aflevering te kunnen kijken. Het absolute hoogtepunt zat hem wat mij betreft in de negende aflevering van seizoen 2, waarin Leland de moordenaar blijkt te zijn en waar Bob zich laat zien in een schitterende ontknoping in het politiebureau. Wat een prachtige scène was dat. Jammer genoeg werd het allemaal stukken minder vanaf dat moment. Er werd een blik verhaallijnen opengetrokken, waarvan maar weinig echt wisten te werken. James’ nietszeggende avontuurtje buiten Twin Peaks leek uit een hele andere serie te komen, Lucy’s aangekondigde zwangerschap zorgde voor behoorlijk wat onnodige scènes en ook Benjamin Horne die doordraait ging wat mij betreft te lang door. Er werd tevens veel meer humor bijgehaald, wat ten koste ging van de mysterie en spanning, terwijl die perfecte combinatie het begin van de serie juist zo briljant maakte. Toch moet ik, ondanks deze duidelijke inzakking van de show, toegeven dat ik ook van het tweede seizoen erg heb genoten. Het gebeuren rond Windom Earle maakte alles weer ietwat beter, maar pas bij die ongelofelijke finale, waar Lynch opnieuw in de regiestoel plaatsnam, wist de serie weer naar topniveau te stijgen. De allerlaatste aflevering van de laatste aflevering met de cliffhanger van Cooper als Bob was echt kippenvelverwekkend en blijft nog wel even in mijn hoofd rondspoken.
Twin Peaks is echt een fenomeen. Geweldig acteerwerk, schitterende settings en een geweldige, onovertroffen sfeer. En ook de personages zijn voortreffelijk. Special Agent Dale Cooper is een prachtig en uiterst sympathiek personage en samen met sheriff Truman vormt hij een geweldig duo. Gooi daarbij de geweldige sarcastische Albert Rosenfield en de hilarische Gordon Cole en je hebt een heerlijk stel bij elkaar. Verder geweldige bijrollen van onder andere Jack Nance, Everett McGill en met name Ray Wise, die mij echt wist te verrassen met zijn rol als Leland Palmer. Wat dat betreft kan ik alleen maar zeggen dat ik het jammer vind dat de serie voor mij nu is afgelopen, hoewel ik het natuurlijk nog vaak kan (en ga) herzien. En gelukkig is er de film Twin Peaks: Fire Walk With Me nog, die ik één dezer weken hoop te kunnen zien. Maar hoe dan ook, Twin Peaks is voor mij persoonlijk uit het niets bovenin in het lijstje beste televisieseries aller tijden komen te staan. Een prachtige serie!
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
Ik vond Agent Dale Cooper juist iets te sympathiek, nogal overdreven hoe hij dingen in het dorp aanprijst, ik hoop dat ik duidelijk ben
Ik heb het eerste seizoen van Twin Peaks gezien (althans, de eerste zes afleveringen) en ik werd aan de ene kant verrast, maar aan de andere kant ook wel teleurgesteld. De serie begon veel belovend, prachtige sfeer van een dorpje in de Verenigde Staten met mooie beelden en een interessant verhaal. Het probleem is enkel dat het verhaal, het oplossen van de moord, amper vordert. Na die zes afleveringen heb je met alle personages kennisgemaakt maar enige vordering betreft het oplossen van de moord zit er niet in. Ik raakte mijn interesse in de serie na een paar afleveringen dan ook volledig kwijt waarna ik het kijken stopte. Jammer, maar helaas...
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Niet zo gek, aangezien heel de serie helemaal niet om de moord draait. Het draait juist om de sfeer en intriges in Twin Peaks, waardoor de moord min of meer een kapstok is, waar de rest aan wordt opgehangen.
Ik heb de serie ook onlangs afgekeken. Best goed, soms enorme goede stukken, maar voor mij persoonlijk in zijn totaliteit wat tegenvallend, omdat ik Lynch na Inland Empire wel heel hoog had zitten. Het voelt toch een beetje alsof de makers zich hier en daar wat inhouden. Ondanks dat, een reeks hele aangename en leuke personages.
gondwana
-
- 1212 messages
- 1464 votes
M'n eerste en tweede seizoen verkocht om GOLDBOX te kopen, voor 6de maal bekeken, heh, superserie...
suario
-
- 10 messages
- 51 votes
ik heb afgelopen zaterdag de laatste afl gezien van S2, heb t express zo lang mogelijk gerekt, dus elke week maar 1 afl. kijken maar ik moet zeggen dat me dat in t begin totaal niet lukte na elke afl wilde ik meteen de volgende kijken omdat t zo spannend was. bij seizoen 2 was die behoefte wat minder. ik weet niet precies meer bij welke afl maar ergens kakt het in, in seizoen 2. inderdaad het verhaallijntje van james ging echt nergens over, ik dacht echt van wanneer komt t nou? er had veel meer mee gedaan kunnen worden met die verhaallijn, ook jammer dat Ben H ineens zo doordraait is ook helemaal niet leuk dat duurde allemaal veel te lang, die scenes. in seizoen 1 was hij juist zo sterk en flamboyant met zn eeuwige sigaar. wat mij ook opvalt is dat sommige karakters die eerst een duidelijke plaats hadden in de serie opeens naar de achtergrond verdwijnen zoals catherine bijv.maar er zitten ook genoeg geweldige scenes en verhaallijnen tussen maar vind afl 29 toch echt het best, wat een geweldig einde! en wat jammer dat er nooit een seizoen 3 is gemaakt want er blijven zo veel vragen over. ik las ook op internet dat t een afl met cliffhanger was en het helemaal nog niet duidelijk was dat de serie def. zou stoppen maar helaas besloot de tv zender ABC dat ze geen nieuwe afl. zouden kopen omdat de kijkcijfers zo waren gedaald. lees hier net dat de laatste afl. van lynch was en dat was ook duidelijk te zien. die lange scene met dat rode gordijn en kleine mannetje en Bob, echt super! ik had dit einde nooit verwacht en het tempo is ook veel hoger als de voorgaande. voor mij geen FWWM nu want die had ik al gezien voor de hele serie niet echt slim maar toch was het kijken van seizoen 1-ondanks dat je al weet wie t gedaan heeft- meer dan de moeite waard. ik ga nu maar wat 'wrapped in plastic's bestellen via ebay en de specials bekijken.
Harregarre
-
- 41 messages
- 45 votes
Had er nog nooit van gehoord maar gelukkig nu wel. Ben begonnen met eerste seizoen en ik heb echt het gevoel dat dit een van de beste series ooit is. De cast is ook gewoon perfect en dan doel ik vooral op Kyle MacLachlan. Echt geniaal. Grappig, absurd, spannend en intrigerend.
Kan niet wachten om verder te kijken zo. Van slapen zal wel niet veel terecht komen, haha.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 messages
- 600 votes
Bij Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992):
Ik ben de gelukkige bezitter van de "Twin Peaks, the defintive gold box edition"...veel over de TV serie gehoord maar nooit gezien. Ik ben nu verslaafd......echt geniaal! Wat een geweldige stilering. De ironie etc...etc. Echt genieten! Muziek, set en cast etc vormen een 'fantastisch' schouwspel.......met heerlijke droogkomische dialogen.
Daarna de speelfilm dus....als toetje!
De makers van "The Soprano's" lijken veel van Lynch geleerd te hebben.
off topic.....maar ik moest 't effe kwijt!
Oh.. hier staan die liefhebbers van de serie. Bedankt Chainsaw voor de transfer!
thomzi50
-
- 1991 messages
- 2527 votes
Ook ik ben verslaafd geraakt, en dat ben ik toch weinig als het gaat om series. Ongelofelijke sfeer die wordt gecreëerd; ik vond Lynch al (één van de beste) regisseur(s) die ik kende, maar nu ik deze serie ook nog ken is hij mijn absolute nummer 1. Het enige probleem is dat ik nu waarschijnlijk traag verder zal gaan; ik heb de pilot en seizoen 1 gezien met een goede vriend van me, alleen dat is niet iemand die afleveringen achter elkaar wil zien en bovendien iemand die ik niet elke dag zie. Jammer, want anders zou ik nu naar beneden gaan en een marathon houden.
thomzi50
-
- 1991 messages
- 2527 votes
Ik las vandaag echter in Het Parool het tegenovergestelde? Dat een grote fout van Lynch is geweest dat de moordenaar te vroeg in seizoen 2 wordt onthuld . (Ikzelf heb seizoen 2 nog niet gechekt)
pascal83
-
- 2736 messages
- 2480 votes
De makers van "The Soprano's" lijken veel van Lynch geleerd te hebben.
Leg uit ...
gondwana
-
- 1212 messages
- 1464 votes
Leg uit ...
TP was de eerste "complexe" tv-serie. Verschillende verhaalllijnen die door elkaar lopen, scènes met louter esthetische waarde, gebeurtenissen die 10 afleveringen verder pas belang krijgen.
Tegenwoordig is dat met LOST, Soprano's, 6feet under, Herous,... een normale zaak, maar TP was er ten tijde van McGyver, miami vice en 21 jump street (die al wat dieper gingen, toegegeven), ...
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Klopt niet voor 100%
http://www.imdb.com/title/tt0074048/
Je vergeet dan even voor 't gemak de tv-miniseries zoals Rich Man, Poor man. Maar die waren wel veel "soap-achtiger".
Spijtoptant
-
- 170 messages
- 0 votes
Ik las vandaag echter in Het Parool het tegenovergestelde? Dat een grote fout van Lynch is geweest dat de moordenaar te vroeg in seizoen 2 wordt onthuld .
Volgens mij was dat niet zozeer een fout van Lynch, maar juist een bron van ergernis voor Lynch (en Frost). De televisiemaatschappij wilde het echter.
Overigens afgelopen weekend het gehele tweede seizoen in anderhalve dag bekeken, eindelijk na 16 jaar!
Nu kan ik ook de film eens gaan zien.
gondwana
-
- 1212 messages
- 1464 votes
Klopt niet voor 100%
http://www.imdb.com/title/tt0074048/
Je vergeet dan even voor 't gemak de tv-miniseries zoals Rich Man, Poor man. Maar die waren wel veel "soap-achtiger".
Mmm, das waar, maar die heb ik nooit gezien, dus ik kan me er niet over uitspreken...
thomzi50
-
- 1991 messages
- 2527 votes
Volgens mij was dat niet zozeer een fout van Lynch, maar juist een bron van ergernis voor Lynch (en Frost). De televisiemaatschappij wilde het echter.
Daar ging het met niet zozeer om; ik bedoelde meer: is de Parool-filmcriticus nou bezopen of klopt het eerdere bericht dat het TP siert dat de moordenaar niet wordt onthult niet?
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Daar ging het met niet zozeer om; ik bedoelde meer: is de Parool-filmcriticus nou bezopen of klopt het eerdere bericht dat het TP siert dat de moordenaar niet wordt onthult niet?
Het klopt inderdaad dat de moordenaar van Laura Palmer wél bekend wordt gemaakt, ergens middenin het tweede seizoen (wel in een zeer sterke aflevering, overigens). Lynch en Frost wilden dit eigenlijk niet, maar de studio wilde het wel. Vervolgens ging de serie volgens velen (zowel fans als betrokkenen) flink achteruit.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Het Parool heeft gelijk, ik heb, zoals hierboven al uitgelegd, ook nooit geschreven dat dat niet zo zou zijn, JJ_D had mijn bericht fout geïnterpreteerd op dat punt
.
thomzi50
-
- 1991 messages
- 2527 votes
Oké, dan heeft mijn vader het geloof ik ook met een flinke slok op gekeken, want ook hij heeft altijd gezegd dat het nooit werd opgelost
Glacius
-
- 4297 messages
- 3031 votes
Ik vond de serie geweldig tot het punt dat de moordenaar oftewel Leland opgepakt (stuk was brilliant) was en stierf. De rest van het 2e seizoen gaat alle kanten op, maar het voelt inhoudsloos aan. Integenstelling tot de delen ervoor, verloor ik regelmatig mijn concentratie vanaf dat punt. Korte oninteressante verhaaltjes, zoals die van Little Nicky, Nadine, James en The Widow. Ook verloren de characters als Ben Horn, Audrey, James, Donna en Bobby hun power.
Alles wat dit verhaal en characters interessant maakten viel in stukken na de oplossing van de moord. Nutteloze toevoegingen en twists, zoals het nog leven Andrew Packard, Ben de vader van Donna, het interesseerde me allemaal geen reet eigenlijk. De tocht naar -en het idee achter de Black & White Lodge vond ik op den duur ook TEveel worden. De enige episode die me dan wel weer echt interesseerde was de laatste, ep S2E22.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5825 votes
Heb ook eindelijk alles gezien. Geweldige serie inderdaad, wellicht zelfs mijn favoriet. Om te beginnen bij hetgeen het meest vers in mijn geheugen zit. Het eind heb ik wat gemengde gevoelens over. Enerzijds geniaal. Doet recht aan het hoge niveau dat de serie vooral bij vlagen wist te halen. Anderzijds zo onbevredigend als een metafoor waar ik niet op kom, van iets dat ook heel onbevredigend kan zijn. Houd ook wel van open eindes, maar alleen nu net weer effe niet. Had graag een afgesloten geheel gezien. Hoop dat er eens nog een seizoen 3 komt. Houd meestal niet van happy-endings, maar het stadje Twin Peaks en zijn inwoners had dit verlangen bij mij wel afgedwongen.
Opvallend hoe sterk het verschil is, op het moment dat Lynch de regie wel of niet voert. Als hij het aan een ander overlaat, is de serie zeer de moeite waard hoor, maar op het moment dat ie het zelf doet is de serie niet minder dan geniaal. Zat de voorlaatste aflevering die Lynch regisseerde een paar minuten te kijken en had al door dat dit de regie van Lynch was. Om aan te geven dat ik echt nog aan het begin was; dat was nog niet in beeld gekomen.
Ben het eens met de mensen die de serie minder vonden worden op het moment dat de moord op Laura was opgelost. Niet alle verhaallijnen waren meer even boeiend en sommige karakters waren lang niet zo krachtig als dat ze eens waren. Toch bleef het overwegend vermakelijk en dan wel van het soort dat je kan plaatsen onder entertainment van de bovenste plank.
Nu rest de film Fire Walk With Me nog. Zag hem al eens, maar kan hem nu ook gaan plaatsen. Kan in ieder geval mijn sociale leven weer oppakken. 4,5 sterren zou ik geven voor het geheel. De afleveringen die Lynch regisseerde krijgen een dikke 5 sterren.