- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Algemeen
- DVD Laten Kopieren (Legaal / Illegaal)
DVD Laten Kopieren (Legaal / Illegaal)
Maven
-
- 2 messages
- 0 votes
Er wordt mij wel is gevraagd een kopie van een CD / DVD te maken. Dit is natuurlijk geen probleem alleen in feite berusten hier copyrights op en nu wil ik graag weten als ik voor iemand een kopie maak van een film is dit dan strafbaar?
Zo Ja...
Is het dan mogelijk kenbaar te maken dat het strafbaar is en dat je het wel wil doen maar dat je niet aansprakelijk wil zijn voor het schenden van de copyrights!
Maven
-
- 2 messages
- 0 votes
op papier ja...
Enig idee hoe dit er uit zou moeten zien???
mr.Frielink
-
- 744 messages
- 0 votes
Enig idee hoe dit er uit zou moeten zien???
Ik bedoel dat dit het in de wet staat dat het kopieren verboden en strafbaar is. In praktijk blijkt echter dat er zelden iemand wordt gepakt wegens illegaal kopieren. Ik denk dat bijna iedereen wel thuis gekopieerde CD'tjes bezit.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Volgens mij is het maken van een kopie *legaal* als je die kopie als back-up in de kast legt. Op het moment dat het een andere bestemming gaat krijgen is het *illegaal*.
Brainy
-
- 1 messages
- 0 votes
Is het dan mogelijk kenbaar te maken dat het strafbaar is en dat je het wel wil doen maar dat je niet aansprakelijk wil zijn voor het schenden van de copyrights!
Als je een kopie maakt en deze uitsluitend voor jezelf gebruikt is alles oke, maar als je hem voor een ander kopieert is het volgens mij ILLEGAAL!
Als iemand weet hoe je hier onderuit kan komen dan zou ik dit ook graag weten :evil
Keep up the good work!!!
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Als iemand weet hoe je hier onderuit kan komen dan zou ik dit ook graag weten
Eh, niet kopiëren?
Of er gewoon op vertrouwen dat individuele akties zelden aangepakt worden.. Pas als je een bedrijfje gaat beginnen, zou ik een vluchtauto tot potentiële inboedel gaan rekenen.
Qball
-
- 1 messages
- 0 votes
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.moviemeter.nl/forum.php?topic=608&beg=120
Check deze link maar 's.
Als het inderdaad klopt wat er op deze pagina beweerd wordt kan het niet zo moeilijk zijn onder de aansprakelijkheid uit te komen!
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Evers wordt verboden dit verbod nog langer te overtreden.
.. quote van de dag! 
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
Dit is wel een belangrijk gegeven. De auteurswet maakt dus een uitzondering op kopieen die door jezelf voor eigen gebruik zijn gemaakt:
Voor zover Evers dus louter en alleen ten behoeve van zichzelf kopieën maakt van muziek-CD's blijft hij ongetwijfeld binnen de grenzen van het wettelijk toelaatbare.
De uitzondering op het in de Auteurswet 1912 en de Wet op de naburige rechten gegeven kopieerverbod, voor het kopiëren voor eigen gebruik, moet mijns inziens zeer beperkt en daarom naar de letter worden uitgelegd. Bedoeld is kennelijk alleen een uitzondering te maken voor degene die zelf kopieert en die deze kopie voor zichzelf behoudt.
Een verdere uitzondering zou ik alleen willen toelaten voor het kopiëren binnen gezinsverband, of daarmee gelijk te stellen relaties. Zo lijkt mij het kopiëren van een vader ten behoeve van zijn inwonend kind of andersom, zich niet tot de kring van juridische "derden" uit te strekken. Zo ook de vrouw die een muziek-CD voor haar man kopieert.
renske
-
- 1105 messages
- 926 votes
Even een feitje tussendoor, heeft slecht indirecht met DVD's te maken: ik stond laatst in de kopieerwinkel iets te kopiëren en uit interesse vroeg ik aan de man van de kopieerwinkel of er nu wel eens mensen gesnapt worden bij het illegaal kopiëren en hij ja 'jazeker, en die hadden dan een boete van zo'n 25.000 gulden (geloof ik, of was het euro's?) aan hun broek hangen.' slik
Oftewel: pas goed op.
Tornado
-
- 9 messages
- 5 votes
Ik kopieer ook dvd's, eingelijk doe ik niks anders, het scheelt een hoop geld, ik hoef alleen maar de dvd's aan te schaffen, en dat doe ik bij Opus, ik kopieer uitsluitend alleen voor mijzelf, al ruil ik tegenwoordig wel veel films, om die weer te kopieeren en zo mijn collectie uit te breiden.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ook slim om dat op een openbaar forum te komen vertellen. Dat zou je beter hier doen: http://www.biechten.be/] 
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Maar als je films gaat kopieren die je download dan kun je toch net zo goed de film downloaden en verwijderen en als je weer een keer zin in de film hebt, weer opnieuw downloaden. Of zeg ik nu iets heel stoms 
Thijs Vermeulen
-
- 47 messages
- 74 votes
Dan wel fijn als je hem nog eens kunt kijken.
En je moet m op je monitor kijken wat ook niet echt geweldig is.
Het eniste maasje wat ik tot dusver heb gevonden is:
Koop het orgineel, maak voor je zelf een kopie. Verkoop orgineel.
Ik heb een tijdje gekopieerde DVD's gekocht. Je hebt dan de nieuwste films, en voor een schijntje (helaas ook ooit een wat mindere kwali)
Nu koop ik veel orgineel, vooral omdat ze stukken goedkoper zijn geworden.
Je zou ook gekopieerde kunnen kopen, en het orgineel later aanschaffen waarna je het kopietje weggeeft/verkoopt.
roger
-
- 206 messages
- 55 votes
En dan nu het volgende dilemma. Ik heb zowel van Van Leest als van de Free Record Shop een zogenaamde Wild Card of Free-ID card. Voor een tientje per jaar (of eenmalig?) koop je dan wat extra rechten waaronder 10% korting alsmede het recht om een dvd of cd eenmalig te ruilen.
Inmiddels heb ik aardig wat klassiekers op dvd verzameld en weet ik niet altijd vooraf of een nieuw aan te schaffen dvd mij zal bevallen. Ik koop dan die dvd en breng ze sowieso terug als de dvd niet bevalt. Bevalt de dvd wel dan maak ik een kopie en breng de dvd ook terug en koop vervolgens een dvd waarvan ik bijna zeker weet dat ie zal bevallen. Je kunt immers maar 1 keer ruilen (op de nieuwe kassabon komt dan RT voor retour te staan). Uiteindelijk heb ik dus twee dvd's voor de prijs van een.
Wettelijk gezien heb ik de dvd die ik voor eigen gebruik kopieerde dus vooraf gekocht en is er dus niets aan de hand. Ik beduvel de winkel ook niet want zij geven de mogelijkheid om te ruilen. En uiteraard is het niet aan de winkel om mijn wettelijke (kopieer)rechten te beknotten.
Uiteraard wil ik wel het originele hoesje en dus maak ik voor een euro hiervan een kleurenkopie.
Trouwens: door de genoemde "ledenkaart" ga ik wel automatisch naar Van Leest en FRS. Dus de kans dat ik wat koop is daardoor sowieso groter.
Tot slot: waar ik schreef "copie maken" moet je lezen "een backup maken" 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik koop dan die dvd en breng ze sowieso terug als de dvd niet bevalt. Bevalt de dvd wel dan maak ik een kopie en breng de dvd ook terug en koop vervolgens een dvd waarvan ik bijna zeker weet dat ie zal bevallen.
Dit is voor mij geen dilemma. Ik zou er zelfs nog niet aan denken om dit sowieso te doen. Stel je voor dat iedereen zo begint te handelen.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Tot slot: waar ik schreef "copie maken" moet je lezen "een backup maken" 
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Natuurlijk mag dit wel...
Iedereen mag voor zichzelf een kopie maken van welke dvd of cd dan ook.
roger
-
- 206 messages
- 55 votes
@Quido: je beweert nogal wat. Om je een beeld te schetsen: ik heb enkele honderden dvd's en ben pas twee maanden bezig met het maken van een backup. In totaal heb ik misschien tien films "gebackup'd".
Nou zul je wellicht zeggen dat het niet om de aantallen gaat maar noem nou eens een juridisch verantwoord argument tegen mijn stelling.
Trouwens, ik ben zelf jurist maar weet weinig of niets van de Auteurswet. Mijn specialiteit is meer het bouwrecht.
Uiteraard gaat het er puur om of het legaal is. Voor andere argumenten is uiteraard wel plaats maar dat moet ieder voor zich afwegen.
Nogmaals: ik heb de dvd gekocht, er vervolgens een backup voor mezelf van gemaakt en verkoop of ruil vervolgens het origineel.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ben het met Zelva eens, maar dan wel met kanttekening.
De consument heeft recht op een kopie voor privé-gebruik.
De vraag is of de FRS + VL aankoop- en ruilgedrag registreren. Als ruilgedrag zich iedere keer voordoet, dat er dan een waarschuwing komt of weet ik het wat. Misschien dat ze dit soort informatie verplicht moeten doorsturen? Dat zou ik niet weten. Zo'n waarschuwing is slecht voor de klandizie, dat weten ze donders goed. De vraag is eerder, helpen de FRS + VL met dit soort akties niet de illegale kopieer-akties?
De kopieerder kan dan zeggen: ik ben niet geheel verantwoordelijk. Zij stimuleren mijn gedrag.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Voor zover ik weet moet je het origineel ook in huis hebben als je een kopie van een film/cd/etc. bezit. En ik kan er wel netjes omheen draaien, maar volgens mij zei ik gewoon waar het op staat. Al is het misschien een legale manier van 'oplichting' (en til dan niet te zwaar aan dat woord, ik beschuldig je nergens van. Geef enkel mijn visie hierop.)
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik vraag me toch wel af wat de FRS/VanL. doet met die tweede hands DVD's? Belanden die uiteindelijk toch bij de nietswetende klant die denkt een ongebruikte DVD te kopen?