• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.280 votes
Profile

Dvd database software - je filmcollectie beheren

Ik heb ook een excel bestand gemaakt maar hoe filter ik op meerdere actors kolommen als ik in actor 1 op De Niro filter hoe kan ik niet voor actor 2 ook op De Niro filteren want dan is filter 1 leeg.

(afbeelding)

(afbeelding)

In De Site > Algemeen > software dat gebruik maakt van moviemeter:

hallo

ik zou mijn hele film collectie in een database willen steken

weet er iemand een goed progg. dat gebruikt maakt van moviemeter

met vriendelijke groet

BaBa2002

Berty

• 88 messages
  • 158 votes

In Film > Toplijsten en favorieten > Film Database software.:

Ik zoek een echt mooi programma om een database van je films op de computer bij te houden.

Dit vond ik er zelf perfect uitzien:

KavaMovies - kavasoft.com

Helaas alleen voor mac.

Iemand suggesties?

Berty

• 88 messages
  • 158 votes

dragje wrote:

(quote)

DVDProfiler

Absoluut nummer 1 op gebied van DVD archief programma die ook op basis van webcam kan scannen maar zo ook op basis van opgegeven titel op imdb en zelfs op moviemeter!

DVDpedia - Do you know where your DVDs are? - bruji.com

Kost je echter wel iets van 13 euro maar dat is het meer dan waard! Ik heb nu al meer dan 10 updates gedurende het jaar gekregen zonder verder extra kosten.

Met een 'mac' account is het helemaal genieten want dan zet je met één druk op de knop je hele collectie online zoals mijn collectie bijvoorbeeld.

Er bestaan diverse (gratis) templates die je kunt downloaden om je collectie mee te kunnen tonen, ook export functie voor i-phone of i-web of gewoon als html bestanden op je lokale schijf of middels ftp online...wat jij wilt!

Wat ook erg prettig is, is dat het programma met 1 druk op de knop je statistieken tevoorschijn tovert. Die zien er dan zo uit - klik hier.

Ik zou het zeker eens naar kijken.

Is er ook een soortgelijk (ook qua uiterlijk) programma als DVDPedia voor windows?

Ik heb nu ook wel een soortgelijk programmaatje wat aardig werkt.. maar ik vind het er simpelweg niet mooi genoeg uitzien waardoor ik niet geneigd ben er fanatiek mee bezig te gaan..

Het moet gewoon een beetje de looks hebben van Itunes en dus DVDPedia...

Alvast bedankt,

mvg

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik gebruik ook gewoon Excell. Altijd gemakkelijk en je kiest zelf de onderwerpen waar je info over wil verzamelen.

Baard

• 119 messages
  • 72 votes

Ik gebruik DVDPedia op mijn Macbook, prima programma.

Villevalo23

• 1822 messages
  • 4270 votes

Ik werk ook het liefste met excel, maar voeren jullie zelf de gemiddele cijfers van bijv. moviemeter en excel in? Aangezien het cijfer voor een film steeds zal veranderen....

DaanVG

• 91 messages
  • 396 votes

ik beheer mijn DVD verzameling op DVDlijst.nl

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

DaanVG wrote:

ik beheer mijn DVD verzameling op DVDlijst.nl

Even naar gekeken enn ik heb één vraagje: zie jijzelf de films ook zo klein staan? Zoals ik ze nu zie zijn ze haast niet te lezen;

DaanVG

• 91 messages
  • 396 votes

Het lettertype is inderdaad aan de kleine kant, ikzelf heb er niet zoveel problemen mee, maar soms is het lastig te zien ja.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Er had wel een bronvermelding naar MovieMeter mogen staan aangezien de films hier naartoe worden gelinked.

angeltje86

• 5 messages
  • 13 votes

Ik heb onlangs DVDpedia gekocht, een ideaal programma om je dvd collectie mee bij te houden. Heb toen ook meteen CDpedia en Gamepedia gekocht, echt super handig om alles zo bij te houden. Het werkt veel vlotter dan Excel want je download vaak gewoon de gegevens per dvd en hoef je niet alles handmatig in te vullen.

Oke het was niet gratis..en eigenlijk was ik op zoek naar een gratis programma, maar het is echt de moeite waard!!

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik heb een tijdlang DVDProfiler gebruikt maar dat werkte toch niet zo goed dus ik hou het nog altijd met mijn excell file. Daarstraks Personal Video Database eens uitgetest maar dat sloeg helemaal tegen. DVDPedia is dan weer alleen voor Mac dus dat is ook niets. Het beste lijkt me dat ik zelf eens maar iets ineen ga knutselen met access. Alleen geen idee hoe ik aan zoiets zou moeten beginnen.

Dollydotteke

• 5 messages
  • 2 votes

In Film > Algemeen > Met wat voor programma maken jullie een filmlijst op de pc?:

ik zou graag mijn filmlijst op de pc zetten

maar het zou een program moeten zijn die de films automatisch alfabet rangschikt en automatisch nummert

hebben jullie ideeén?

Baldur

• 691 messages
  • 3072 votes

Je kan met Excel eenvoudig een lijst maken en die automatisch laten nummeren en sorteren op naam. Daarnaast kan je al je filmdata ook in een database (bijv. Access) stoppen; met query's kan je vervolgens alles doen met die gegevens (sorteren op bijv. jaar of speelduur; alleen specifieke data tonen; etc.).

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Wat Baldur zegt.

Dollydotteke

• 5 messages
  • 2 votes

ok ik ga proberen excell eens uit te dokteren , merci

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Ik maak het gewoon met Excel. Titel invoeren, genre invoeren en klaar. Vind het ook leuk om te doen.

Maar je hebt ook van die special programma's hiervoor dat alle informatie bv overgenomen wordt uit MM.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

angeltje86 wrote:

Ik heb onlangs DVDpedia gekocht, een ideaal programma om je dvd collectie mee bij te houden. Heb toen ook meteen CDpedia en Gamepedia gekocht, echt super handig om alles zo bij te houden. Het werkt veel vlotter dan Excel want je download vaak gewoon de gegevens per dvd en hoef je niet alles handmatig in te vullen.

Oke het was niet gratis..en eigenlijk was ik op zoek naar een gratis programma, maar het is echt de moeite waard!!

Sluit ik me geheel bij aan. Sterker nog, DVDPedia is voor de Mac veruit het beste programma om je dvd collectie bij te houden.

Met 1 druk op de knop staat de lijst niet alleen online bijgewerkt ( zie hier ) maar met 1 druk op de knop staat die hele verzameling met illustratie en beschrijving ook op mijn i-phone zodat ik niet per ongeluk een film, bijvoorbeeld, tweemaal zou kopen als ik in de winkel sta.

Daarnaast zit er ook nog een "uitleen" lijst bij zodat je kunt zien aan wie en wanneer je een film hebt uitgeleend met de mogelijkheid dat het programma die persoon na een 'x' moment een mailtje stuurt...

Echt een heerlijk programma om mee te werken.

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2312 votes

Kan best wel begrijpen als je enorm veel dvd's hebt een programma aangeschaft maar voor een gewone dvd collectie te beheren vind ik een word document al voldoende.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

JDSsmetje wrote:

Kan best wel begrijpen als je enorm veel dvd's hebt een programma aangeschaft maar voor een gewone dvd collectie te beheren vind ik een word document al voldoende.

Zalig zijn de onwetenden. Helaas ben ik dat allang niet meer.

Ik heb een nieuwe access database gebouwd omdat de oude, vanwege de wijze van opbouw niet geheel (eigenlijk helemaal niet ) volgens de access normalisatie regels was gemaakt. Zoekqueries maken was dan ook een zware bevalling. Enfin, dit is 'em dan:

De plek waar alle magie plaatsvindt:

(afbeelding)

Het onderstaande principe van toevoegen geldt voor bijna alle velden. Stel, ik wil een nieuwe acteur toevoegen, Bij Cast dubbelklikken op een leeg veld en je krijgt een nieuw scherm voor je kiezen:

(afbeelding)

De gegevens aanvullen en een plaatje erbij:

(afbeelding)

In het veld 'gespeeld in' staan alle films in je database waarin die acteur/actrice meespeelt (te bereiken via form Cast (zie links in scherm)). Dit principe geldt ook voor regisseurs, genre, etc...

De scherm wegklikken en even in de lijst zoeken en klaar is kees. Dit geldt voor zowat alle velden behalve budget, jaar, rating en duur. Bij die velden hoef je alleen iets in te tikken en als het niet in de lijst staat, krijg je de vraag of je het wilt toevoegen. En het aantal entries is onbeperkt, dus wie wil kan de gehele cast bij een film te plaatsen.

(afbeelding)

Tweede tabblad 'Film Extra'. De bedoeling was om daarnaast personages erbij te plaatsen, maar het moet leuk blijven en geen uren duren om een filmpje in te voeren. Dus daarvan afgezien. In ieder geval biedt dit een sneller overzicht dan te moeten klikken op pijltje naar beneden (vorige scherm).

(afbeelding)

Derde tabblad Recensie. Schrijven kan je naar hartelust alsmede een cijfer geven (ik geef drie cijfers achter de komma, maar alles is natuurlijk gewoon aanpasbaar. Verborgen achter het openstaande schermpje zijn drie formules die laten zien hoeveel films je hebt gezien, hoeveel je nog moet zien en wat het gemiddelde cijfer is van alle films.

(afbeelding)

Vierde tabblad Notities is er eigenlijk vooral voor de show. Je kan wat invoeren en bij het wegklikken van de scherm wordt wat je hebt neergepend bewaard in de onderste veld met o.a. het tijdstip van invoeren erbij.

(afbeelding)

Wil je op wat grotere schaal alles invoeren? Geen probleem. Bij Database Componenten klik je op bijv Cast en je krijgt de gehele lijst te zien. Superhandig om grote overzichten snel over te zetten vanuit bijv excell.

(afbeelding)

Dat is natuurlijk wel leuk, maar dan moet je nog bij iedere film aanvinken wie erin speelt en bij duizenden films is dat geen lolletje. Geen probleem. Bij Links klik je op LinkFilmCast en je krijgt dan een lijst te zien van film en welke acteurs erin spelen. Iedere film heeft een ID en iedere acteur ook. Gewoon deze aan elkaar koppelen en klaar is kees. Een kind kan de was doen.

(afbeelding)

Het kostte twee weken zweten en heel wat frustratie, errors, databasecorruptie, etc... (en o.a. weinig films kijken), maar m.b.v. wat volhouden, het internet en goed kijken naar de opbouw van andere databases is het dan toch gelukt.

Voor wie er zelf eentje wil bouwen of wat dan ook (volledig op eigen risico natuurlijk ), is de database hier te downloaden (Access 2007 bestand). De grootte ervan is 8 MB, maar als je posters en foto's wilt gebruiken (alles kan, niets mag en natuurlijk is alles, maar dan ook alles aanpasbaar), hou dan rekening met een explosie van de grootte. Een voorbeeld:

4000 films = 4000 posters x 20 kb (kan natuurlijk ook meer of minder) = bijna 80 MB. En als je ook nog foto's erbij wil... Enfin, ik wil dat, dus de mijne is momenteel 100MB .

Ik zoek een programma waarmee ik een hele collectie dvd's kan toevoegen, ook per categorie.

En dan dat ik de collectie op bijv. internet kan zetten, of een andere mogelijkheid dat andere mensen de collectie ook kunnen bekijken.

Welk programma kan ik dan het beste gebruiken?

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

Excel

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

MariekevdV wrote:

Ik zoek een programma waarmee ik een hele collectie dvd's kan toevoegen, ook per categorie.

En dan dat ik de collectie op bijv. internet kan zetten, of een andere mogelijkheid dat andere mensen de collectie ook kunnen bekijken.

Welk programma kan ik dan het beste gebruiken?

http://www.griffith.cc/

Open Source, en dus gratis en vrij van reclame en beperkingen.

Draait onder Windows, Mac en Linux!

Misschien is het niet de perfecte oplossing maar je kan ook eens kijken op F!lm Freak.biz deze zijn nu al een aantal maanden bezig en het begint er steeds beter uit te zien.

Ze hebben zelfs nog Laserdisc's erbij staan, wat ik op zich wel grappig vind. De voorloper van de DVD.

Kost 10tje maar dan krijg je wel een eigen database en dan kan je wel makkelijk films toevoegen en dan ook bewerken en aanpassen. Op zich wel een mooie website.

GerwinF

• 1643 messages
  • 0 votes

Weet iemand hoe je een mooie html of PDF export met filmposters + screenshots kan maken van je film database? Zoals de layout in het programma er ongeveer uitziet?

(afbeelding)

Ik heb al op de website zelf gekeken, maar daar komen ze niet met kant en klare templates.

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2312 votes

@ Legan: De onwetenden ?

Finisterra

• 15532 messages
  • 4688 votes

Zijn er hier ook mensen die niet (enkel) een lijst maken van alle DVDs die ze bezitten, maar ook gewoon van alle films die ze gezien hebben?

Zo ja, welk programma gebruiken jullie dan?

Ik kan me namelijk voorstellen dat Moviemeter misschien niet altijd zal blijven bestaan en dan zou ik toch graag ergens offline een overzicht hebben van alle films die ik gezien heb.

Zidaan

• 127 messages
  • 225 votes

Ik heb dit topic even doorgelezen en toch wil ik graag weten wat het makkelijkste programma is voor mij,

ik wil alleen maar een simpel overzicht van al mijn dvd's en eventueel kunnen zien/aangeven welke er uitgeleend zijn.. Of is het dan toch handiger om dit zelf in excel te doen? (Ik ben daar absoluut geen held in)..

Om het geheel wat makkelijker te maken, ik heb een laptop met Vista, en de volgende programma's staan klaar om geïnstalleerd te worden:

-DoBs

-All My Movies

-DVD Profiler

-Griffith

-Personal Video Database

Ik hoor graag van jullie!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.