- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Algemeen
- Extra's op dvd
Extra's op dvd
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
ik ben een Die Hard fan dus die dvd's heb ik al lang in mijn bezit, maar Die Hard With A Vengeance heeft alleen een Franse dts track, verder gewoon 5.1 geluid.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Misschien dat de Die Hard films ooit op SuberBit-DVD's worden uitgegeven. Ik heb er zelf nog nooit 1 gezien, maar het geluid blijkt uitstekend te zijn op een SuperBit. (weliswaar geen extra's)
blabla
-
- 2070 messages
- 5242 votes
en eigenlijk zou iedere dvd verplicht dts moeten hebben.
dan geniet je pas echt van een dvd.
Ook al is ie niet in DTS is opgenomen ?
Ik heb liever gewoon goed stereo als halfbakken DTS.
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
Misschien dat de Die Hard films ooit op SuberBit-DVD's worden uitgegeven. Ik heb er zelf nog nooit 1 gezien, maar het geluid blijkt uitstekend te zijn op een SuperBit. (weliswaar geen extra's)
de dvd's van Die Hard 1 en 2 zijn prima met dts, de dvd van deel 3 had beter gekund.
SuperBit wordt alleen uitgegeven door Columbia Pictures, de Die Hard films zijn uitgegeven door Fox en Vengeance door Buena Vista.
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
Ook al is ie niet in DTS is opgenomen ?
Ik heb liever gewoon goed stereo als halfbakken DTS.
oké dan houd het op, maar tegenwoordig wordt toch iedere film in dts opgenomen of niet ?
heb je trouwens nog een voorbeeld van een dvd met halfbakken dts ?
blabla
-
- 2070 messages
- 5242 votes
Nee, ik kan geen DTS spelen dus ook niet beoordelen, echter, als het net zo gaat als bij veel stereo opnames, zal het gemiddelde resultaat niet echt hoog liggen. 
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik heb zelf altijd al moeite gehad met audiocommentaar op DVD's... Ik heb er nog nooit één gezien... Zelfs die van Das Boot niet... Bijvoorbeeld de regio1 versie van Fight Club heeft maarliefst 4 audiocommentaren... Voor de fans is dit natuurlijk prachtig, maar ik zou het nooit in mezelf op kunnen brengen om een audiocommentaar te kijken... Voor Das Boot bijvoorbeeld neemt dat voor mij de hele sfeer van de film weg...
Wat voor mij echt een ideale audiocommentaar lijkt is dat je gewoon een paar akteurs en de regisseur in een kamertje ziet zitten, relaxed met een bakkie pleur naar hun eigen film zitten te kijken, en dat ze daarbij commentaar geven, en dat je als kijker niet constant naar de film zelf zit te kijken...
Het grote nadeel hieraan is dat zo'n speciale audiocommentaar op een aparte Disc moet worden gezet, omdat het heel veel enen en nullen in beslag neemt...
Wat vinden jullie...?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Hoezo dat dan?? Wat is er leuker dan achtergrondinfo, directortrademarks, uitleg over cameraplaatsing etc etc? Zeker wanneer het je favoriete film betreft. Audiocommentaar zou zelfs verplicht moeten zijn op een dvd. Ik vind het geweldig in ieder geval.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Is idd een groot pluspunt dat audiocommentaar. Vooral die van LotR en Donnie Darko vond ik erg goed. Bij die laatste is het vooral leuk omdat je dan inzicht krijgt wat de regisseur met de film bedoelde.
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Audio commentaar ben ik zelf ook nog nooit aan begonnen,al zal ik binnenkort toch die van Donnie Darko is bekijken/luisteren.
Persoonlijk vind ik dat het bij veel dvd's lijkt alsof ze de extra's maar snel bij elkaar geflanst hebben.Waardeloze interviews, making-off's van slechte kwaliteit, of wat dacht je van de B-rol,snap niet waarom ze dat erop zeten.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Persoonlijk vind ik dat het bij veel dvd's lijkt alsof ze de extra's maar snel bij elkaar geflanst hebben.Waardeloze interviews, making-off's van slechte kwaliteit...
Daar heb ik er 3 van...
Wat is een B-rol eigenlijk..?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Fight Club heeft maarliefst 4 audiocommentaren...
Allemaal geluisterd, super interessant! Wanneer je bepaalde films een tijd lang minstens één keer per maand opzet, is het leuk om 'm voor de afwisseling 's met wat leuke weetjes op de achtergrond te zien.
Ik moet een film btw wel heel erg goed vinden, voor ik een commentaar ga luisteren.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik zou de poging van het kijken/luisteren van audiocommentaar van Das Boot alleen maar doen als deze Nederlandsch ondertiteld is... De meeste DVD's hebben vaak hun extra's, met name audiocommentaar, niet in meerdere talen ondertiteld...
Het zou dan wel nooit gebeuren, maar mocht er een audiocommentaar op CD uitkomen, dan doe ik het natuurlijk wel... 
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Ik heb zelf altijd al moeite gehad met audiocommentaar op DVD's... Ik heb er nog nooit één gezien... Zelfs die van Das Boot niet...
Was al bang dat ik de enige was; ik kan die dingen niet uitstaan. Zit ik naar een van mijn favoriete films te kijken, gaat iemand er de hele tijd doorheen kleppen: zo kan ik natuurlijk nooit van films genieten (maar dat ligt waarschijnlijk ook voor een deel aan het feit dat ik mijn dvd's niet met al te grote regelmaat herzie). Als er dan zo nodig een interview met cast en/of crew op de dvd moet, plaats dat dan gewoon als los item op de disc. Maar ook die zijn lang niet altijd even de moeite waard om te kijken (met name nieuwe documentaires over oude films verzanden vaak in oeverloze lofuitingen zonder verdere inhoud). Vaak heb ik het idee dat extra's op een dvd vooral een makkelijk excuus zijn om de prijs wat verder op te schroeven.
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
Ik vind audiocommentaar meestal geweldig. Je hoort dingen die je normaal niet hoort. De anekdotes die Copolla bij The Godfather trilogie aanhaalt is echt geweldig.
Maar het moet wel een commentaar zijn wat een beetje boeiend is. De technische staf of producer interesseren me over 't algemeen niet.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik vind dat audio commentaar erg afleiden van de film. Zit me dan ook voortdurend af te vragen waar ik naar aan het kijken ben, en wanneer dat commentaar nou eindelijk eens komt.
Doe dan gewoon een interview dat recht to the point is met afwisselend fragmenten ter verduidelijking. Bespaar je een hoop tijd mee.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik zou audiocommentaar alleen leuk vinden als het gedeeltelijk is... Dat Wolfgang Petersen bijvoorbeeld een selectie maakt van een paar scenes en dan daarbij gaat vertellen... Als zoiets ongeveer 30 tot 60 minuten duurt, dan zou ik het echt wel kijken...
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Tuurlijk. Mee eens. Het is onder andere de volledige duur die het zo irri maakt.
bioscoopzaal
-
- 2805 messages
- 4325 votes
Wat is een B-rol eigenlijk..?
Een b-rol is gewoon wat achter-de-schermen materiaal dat meestal nieteens gemonteerd is. Op de dvd van Scream staat bijvoorbeeld zo'n b-rol. Het is natuurlijk wel een goedkope manier om een dvd te vullen, maar aan de andere kant laten die lange takes wel zien hoeveel moeite het soms kost om een film te draaien.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Tuurlijk. Mee eens. Het is onder andere de volledige duur die het zo irri maakt.
Inderdaad... Vooral bij lange films wordt het volgens mij gewoon tergend om het nog vol te houden... Steven Spielberg is ook tegen audiocommentaar, vandaar dat zijn films dat niet hebben...
Ook jammer dat audiocommentaar ook geen scene-selektie heeft...
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Een b-rol is gewoon wat achter-de-schermen materiaal
Niet helemaal, B-roll (dubbel-l) is een breder begrip.
Een ook niet helemaal lekkere uitleg is deze:
The footage that isn't the main subject of the video program. For an interview video, the B roll footage might be of the sign of the front of the interview location, and of a video clip that gets played during the interview.
Also Known As: Secondary footage, extra footage
Vaak wordt aan filmprogramma's een EPK (Electronic Press Kit) aangeboden, dat, naast trailers en een paar scenes uit de film, ook een setje voorbereide interviews bevat, om door die makers in hun eigen plaatselijke Mioch-show te plakken, en dan leveren ze vaak ook nog wat (inderdaad soms ongemonteerd) illustratief materiaal (van bijv de opnames, maar het kan van alles zijn) aan om de boel mee op te leuken of in te snijden. Dat heet dan ook B-roll, maar dat wil zeggen dat het materiaal is ter gebruik als B-roll.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik heb een DVD van 'First Blood part II' waar als extra 'Behind The Scenes' bij zit.. Je ziet echter ongeveer 4 keer dezelfde scene waarin John in het 'martelhuisje' wordt gezet... De scene is meerdere keren opgenomen, en zo zie je dat ook... Heet zoiets ook een B-roll..?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Het heet enkel B-roll als het daarvoor is bedoeld, dus om ergens in te monteren als wegsnijshots, invulshots, opleukshots, lapshots...
Als iets als Behind-The-Scenes staat aangekondigd, dan is het dat. Zelfs al is zo'n behind-the-scenes geheel uit B-roll vervaardigd.
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
Nu we het toch over 'zinloze' extra's hebben. Zo'n foto album. Wat ik daar toch mee moet 
Doe het dan zoals bij Black Hawk Down. Bruckheimer is (blijkbaar) een enthousiaste fotograaf en loopt dus telkens kiekjes te maken tijdens de films. Bij BHD krijg je een groot deel van die foto's te zien met commentaar van Bruckheimer. Waarom die die foto gemaakt heeft. Hoe die tot stand is gekomen etc.
Maar alleen de foto's? Daar ga ik niet naar zitten kijken.
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Die foto's vind ik persoonlijk ook nutteloos,net zoals van die storyboard tekeningen waarmee je dan kunt zien hoe ze het zich hadden voorgesteld.
Alsof ik dat ga zitten bekijken.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik heb 2 DVD's waar elke een zogenaamde 'Picture Galary' bij de extra's zitten... 12 afbeeldingen rechtstreeks uit de film... Een beetje zinloos inderdaad...
Wat al helemaal niet te aanvaarden is, zijn enkele extra's op de DVD van Below (goddank heb ik die niet)... Er zit een extra bij waarbij je gewoon een paar scenes uit de film ziet, verder niets...... En ook zo'n 'Picture Galary'... :O
Op de Special Edition zit als extra een complete film, die helemaal niets met onderzeeboten en oorlog te maken heeft... Kan het erger..?
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Dan is die special edition waarschijnlijk wel iets duruder natuurlijk. (waarschijnlijk precies de prijs wat die andere film apart op dvd zou gaan kosten). Tenminste dat denk ik omdat ik dat wel vaker zie.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Wat mij altijd zal blijven verbazen is dat er bij heel veel DVD's geen speeltijd bij de extra's staat.. Misschien dat ze wel bestaan (ik heb maar 12 dvd's).. Zoveel moeite is dat toch niet voor een dvd-uitgever..?
blabla
-
- 2070 messages
- 5242 votes
Ik heb er iets meer, maar er staat bijna nooit op hoe lang de extra's duren, misschien maar beter ook, want soms beloven ze gouden bergen en duurt die extra's dan maar een minuut of 5 of blijken het alleen maar tekst schermen te zijn.
Het is dus niet zozeer een kwestie van moeite dat ze het er niet op zetten, maar meer dat het meer moet lijken dan het werkelijk is.