- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
De swastika in de avatar van Tayama is geen fascistisch of nazi-symbool, niet eens een politiek symbool en dus is er geen enkele reden om het te verbieden hier.
Dat bij vele niet bekend is wat de oorsprong en betekenis van dit symbool is en het dan vervolgens associëren met het nazisme is vooral te wijten aan onwetendheid.

Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Kan me enkel goed indenken dat anderen er moeite mee zullen hebben een geen interesse hebben in jouw opdringerige geschiedenisles.
Zegt de man die als avatar één of andere Arabier met bloedvlek op hoofddoek heeft. En bespaar me je muzieklesjes, boeit me niet.
Verder kan ik amper geloven dat 99% van de bezoekers bij het zien van Tayama's avatar een WOII associatie maakt. 't is ook zo'n Duits figuur op die avatar.
stinissen (crew films & series)
-
- 23434 messages
- 76917 votes
Het is gewoon zo dat 99% procent van de ouderen onder ons dit zien als een nazi-symbool uit respect zou je zulk soort afbeeldingen niet moeten nemen. Dit is mijn bescheiden mening...........
wavanbuuren
-
- 4228 messages
- 1334 votes
De swastika in de avatar van Tayama is geen fascistisch of nazi-symbool, niet eens een politiek symbool en dus is er geen enkele reden om het te verbieden hier.
Dat bij vele niet bekend is wat de oorsprong en betekenis van dit symbool is en het dan vervolgens associëren met het nazisme is vooral te wijten aan onwetendheid. Symbolen en hun betekenis zijn onderhevig aan veranderingen, denk aan afbeeldingen van Che Guevara of de vlag van de Zuidelijk Confederatie die al lang hun oorspronkelijke betekenis zijn kwijt geraakt.
Het is aan de individuele user, in dit geval Tayama, om zijn verantwoordelijkheid te nemen voor het symbool in zijn avatar en vragen die hij daar over kan krijgen.
Verder nog wat politieke en religieuze discussies verwijderd die horen hier namelijk echt niet thuis.
Hoe zit het dan met de avatar met Lenins beeltenis? Die lijkt toch wel politiek en aanstootgevend.....
-
- 23434 messages
- 76917 votes
Ik denk dat het swastika vele malen meer impact heeft als de lenin afbeelding, en er niet gelijk gedacht wordt aan massa moord etc etc . Ik kan het mis hebben maar zo denk ik erover.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Zegt de man die als avatar één of andere Arabier met bloedvlek op hoofddoek heeft. En bespaar me je muzieklesjes, boeit me niet.
Verder kan ik amper geloven dat 99% van de bezoekers bij het zien van Tayama's avatar een WOII associatie maakt. 't is ook zo'n Duits figuur op die avatar.
Het is Djengis Khan, nog erger 
(het laat me trouwens koud hoor)
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Ik denk dat het swastika vele malen meer impact heeft als de lenin afbeelding
Da's inderdaad vanzelfsprekend: in theoretisch opzicht zijn de swastika en Lenin best te vergelijken, maar op gevoelswaarde verre van, gezien het feit dat de Tweede Wereldoorlog voor velen nog zeer actueel aanvoelt, al is het maar door de vele films, de overdreven hoeveelheid aandacht die eraan besteedt wordt op het onderwijs en de verhalen van vader, moeder, opa en/of oma.
Verder lijkt een hernieuwde discussie me compleet overbodig, daar de mods hun standpunt al duidelijk naar voren hebben gebracht.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Het is gewoon zo dat 99% procent van de ouderen onder ons dit zien als een nazi-symbool uit respect zou je zulk soort afbeeldingen niet moeten nemen. Dit is mijn bescheiden mening...........
-
- 23434 messages
- 76917 votes
Die vond ik ook wel aardig 
Don Dijk
-
- 7079 messages
- 0 votes
Het gebruik van een Swastika is niet direct provocerend bedoeld. Wellicht wel in een vorm van provoceren om na te denken. Wij zijn een welvarend volk en kunnen kiezen of we onze hersens gebruiken of gewoon maar aannemen wat een ander zegt. Nederlanders zijn lui en niet uit op behoudt van traditie en cultuur. Alles moet snel, nieuw en wat reeds geweest is moet vergeten worden.
Gelukkig zijn er ook veel mensen die niet zo kortzichtig zijn. Maar vooral geïnteresseerd. Dat is iets wat deze wereld langzaam verliest. Interesse creëren. Film kijken kunnen we allemaal.
Even namens mezelf: inderdaad, wat interesseert mij die hele Swatishit mij nou? Dit is toch gewoon allemaal interessant-doenerij, zo'n avatar nemen? Tis niet nodig om neer te kijken op Nederlanders ofzo hoor, dat slaat nergens op.
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
Is dat een post naar aanleiding van je populariteits-graadmeter die je op peil probeert te houden? Die bracht Reinbo eerder ook al naar voren.
Dat vaste groepje users op Moviemeter dat er maar constant alles aan probeert te doen boven aan de lijstjes te staan. Letterlijk of niet.
Als je dat neerkijken op Nederlanders noemt. Misschien wel. Interessant-doenerij, wellicht. Ik been geen lid van Moviemeter om mijzelf populair te maken bij andere users. Dat is mij in 5 jaar in ieder geval nog geen dag gelukt. Sorry.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Het lijkt wel alsof mensen het swastika-teken nog nooit in een ander verband hebben gezien in hun omgeving..? Ik ben het ook vaak zat tegengekomen in boeddhistische kringen. Gezien Tayama's interesse voor de Oriënt, hoeft het hier dus toch ook niet tot ophef te leiden?
Don Dijk
-
- 7079 messages
- 0 votes
Nou nou, ik zeg alleen maar iets over jouw opmerking dat mensen (of nee, Nederlanders) die jouw avatar niet snappen lui en kortzichtig zijn. Was ik het gewoon niet mee eens, niet gelijk zo persoonlijk worden hoor!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Je kunt ook de optie 'avatar bij berichten tonen' niet aanvinken, voilà.
Het is een volwassen stellingname van de mods denk ik. Zat zelf ook wel te kijken, zeker omdat Tayama het symbool er handmatig heeft bijgeshopt.
Mijn nieuwe avatar is volgens mij ook niet helemaal van alle politieke statements vrij (maar gelukkig gekopieerd vaan een kunstenaar
) en mijn vorige (samurai - teken) was ook niet alleen vredelievendheid meen ik. Allemaal minder extreem, maar 't is een glijdende schaal. Jack Bauer heeft denk ik ook wat onschuldigen omgelegd denk ik (heb de serie nooit gezien dus geen idee) of anders Vincent Vega wel.
Het constant terugwijzen naar de nazi's wordt op den duur onhoudbaar. Alles is betrekkelijk. Er zal een keer een tijd komen dat de 2e Wereldoorlog voor Nederland net zoveel betekenis krijgt als de 80-jarige Oorlog en de Napoleontische Oorlogen.
Ja, dat bedenk ik me ook wel eens. Moeilijk voor te stellen, maar het gaat wel eens gebeuren.
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
Zat zelf ook wel te kijken, zeker omdat Tayama het symbool er handmatig heeft bijgeshopt.
Als dat het hele probleem is; Dan is dat toch makkelijk te verhelpen? Ik ben ook de slechtste niet.
Ik verlies hierbij wel mijn Moviemeter-identiteit, maar dat heb ik ervoor over; Het Boeddhisme verteld dat de voetstappen die Boeddha achter laat de vorm van een Swastika vertonen.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Alleen terroristen! Jack is de man he!
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Ik verlies hierbij wel mijn Moviemeter-identiteit
Me dunkt dat je hierdoor juist een eigen identiteit opbouwt - sommigen zal hij inderdaad totaal niet bevallen, maar diegenen die je voorheen reeds een boeiende user vonden blijven dat hoogstwaarschijnlijk onveranderd vinden.
Green Destiny
-
- 254 messages
- 1396 votes
De swastika is geen verboden symbool in Nederland. Wel is er jurisprudentie waarin de rechtbank oordeelt dat het aanbrengen van hakenkruizen in het openbaar aanzet tot discriminatie van mensen wegens hun ras. In een later arrest heeft de rechtbank geoordeeld dat een zwarte hakenkruis op een rode armband eveneens aanzet tot discriminatie.
In beide gevallen gaat het om hakenkruizen die in Nazi-Duitsland gebruikt werden en niet om een ander soort swastika. De rechter heeft de grenzen gesteld en zodoende is het overduidelijk wat wel en niet gerekend kan worden tot aanzetten tot discriminatie en antisemitisme. Ik vind het derhalve belachelijk dat er mensen zijn die de grens willen oprekken en hiermee het recht op vrijheid van meningsuiting van willen beperken.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Die Jappen, dat waren toch ook nazis?
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
Het was ook gebruikelijk een Manji (Swastika) als familie wapen te hebben. Daarom is Japan een land met enkele van de meest gevarieerde swastika's op relatief klein gebied.

Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
En naar ik weet het enige land dat op landkaarten Tempels aanduidt met een swastika.

Vast niet interessant.
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
En Anime liefhebbers hebben de swastika vaak voorbij zien komen in Manji - Blade of the Immortal. Het hoofdpresonage draagt daar een swastika op zijn rug.

Vast niet interessant.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Hoe zit het dan met de avatar met Lenins beeltenis? Die lijkt toch wel politiek en aanstootgevend.....
Sommige afbeelding hebben in de loop der tijd een steeds meer een iconische waarde gekregen.
Denk aan shirtjes en petjes met CCCP. hamer en sikkel, DDR, Ho-Chi-Minh, Mao, Che Guevara etc. Het symbool/beeld komt eigenlijk steeds verder te staan van zijn oorspronkelijke betekenis.
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Ben ooit eens zo verkleed gegaan met carnaval compleet met kogelgordel en handgranaten... Niets van politiek beladen gedoe gemerkt 
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Moet je eens in de trein gaan zitten. 
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Nah, beetje arabier heeft een privé jet he. En bovendien alsof ik de stad uit zou willen met carnaval