• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.388 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Woon er al een tijdje maar kom eigenlijk uit het Waasland. Jij zit ergens in Brasschaat ofzo?

Schoten maar dat ligt er vlak naast

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Onderhond wrote:

Echt? Als je het een Nederlander hoort zeggen wel, maar waar ik vandaan kom is het "zowiezo".

Ik kom uit Noord-Brabant en hier wordt het ook met een overduidelijke 'z' uitgesproken.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik woon in een district van Antwerpen en daar klinkt het ook met een 'z'.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ik spreek 'sowieso' uit als 'sowiezo', dus zowel met een s als z

Maar als ik met bepaalde mensen ben spreek ik het wel met twee keer een s uit. Dat is een soort van groepsding (is dit een veelgemaakte taalfout?) om op een dergelijke manier te praten.

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

Jesper187 wrote:

Ik kom uit Noord-Brabant en hier wordt het ook met een overduidelijke 'z' uitgesproken.

Dus mijn zo ie zo is niet goed

Ferdydurke

• 1353 messages
  • 854 votes

In het MovieMeter Contest-topic:

Ferdydurke wrote:

een aantal die wel te raden zijn

Om het maar in rond Hollands te zeggen: sjit, sjit, sjit...

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

De volgende twee woorden worden op de meest rare manier geschreven: 'clichés' en 'scènes'.

Het is opmerkelijk om te zien hoe mensen deze woorden vervormen, al is het gelukkig nog niet zo erg als met 'sowieso'.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

McSavah wrote:

Ik spreek 'sowieso' uit als 'sowiezo', dus zowel met een s als z

Maar als ik met bepaalde mensen ben spreek ik het wel met twee keer een s uit. Dat is een soort van groepsding (is dit een veelgemaakte taalfout?) om op een dergelijke manier te praten.

Volgens mij wordt het erg vaak fout geschreven. De uitspraak doet er volgens mij niet zoveel toe. Het lijkt me een Duits leenwoord, dus met de z moet toch ook kunnen, nietwaar?

Zinema (crew films)

• 10270 messages
  • 7275 votes

Alleen sowieso is juist. Dit woord, dat 'toch al, in elk geval' betekent, komt sinds het begin van de twintigste eeuw in het Nederlands voor. Het is i.d.d. geleend uit het Duits. (Zie: Onze Taal).

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Het valt me hier, maar ook op andere plekken, op dat "blu-rays" vaak als "blu-ray's" wordt geschreven. Of nog erger: "scènes" als "scène's".

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Zinema wrote:

i.d.d.

En dit is dan weer een foutieve afkorting. 'Inderdaad' is één woord, dus geen puntjes tussen de letters maar slechts een punt aan het eind (uitzonderingen daargelaten zoals a.s. en z.o.z.).

Zinema (crew films)

• 10270 messages
  • 7275 votes

Hahahaha Het is inderdaad 'sms-taal'. Maar goed, afkortingen gebruiken we niet in onze synopsissen. Wat er hier verder gebeurt qua taal is sowieso bar en boos.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

In een sms (of WhatsApp-bericht) gebruik je toch zeker idd? Scheelt drie karakters!

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

paul83 wrote:

Matig qua inhoudt maar topper qua uitvoering.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

De rare neiging van de laatste tijd om zinnen (zonder interpunctie) te laten eindigen met 'dit'. Zoals: 'Toch wel een tegenvaller dit.' In plaats van: 'Dit is toch wel een tegenvaller.' Levert erg kromme zinnen op.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Alleen dit of bijvoorbeeld ook deze film. 'Toch wel een tegenvaller deze film'

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Ik weet vrij zeker die beide combinaties weleens te gebruiken. Is dat ook echt taaltechnisch fout dan?

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Dk2008 wrote:

Alleen dit of bijvoorbeeld ook deze film. 'Toch wel een tegenvaller deze film'

Die ook, inderdaad.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

mjk87 wrote:

Ik weet vrij zeker die beide combinaties weleens te gebruiken. Is dat ook echt taaltechnisch fout dan?

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

mjk87 wrote:

Ik ook. Alleen ik zou een komma gebruiken. Dus 'Toch wel een tegenvaller, dit'.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

mjk87 wrote:

Grijs gebied (grammatica is nooit fout, maar een reflectie van de tijdsgeest, zegt men dan). Maar ik vind het vooral heel lelijk en onlogisch, vooral zonder komma. Klinkt erg Klukkluk.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

We zitten met geschreven spreektaal. (Vaak nemen we ook, niet alleen bij taal, verkeerde gewoontes over. Dan wordt het grijs, inderdaad). Met "dit" achter geeft wel een extra intonatie. Dus niet alle films maar "dit/deze film".

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Inderdaad, het is misschien meer spreektaal en informeel, maar fout is het niet echt.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Dk2008 wrote:

We zitten met geschreven spreektaal. (Vaak nemen we ook, niet alleen bij taal, verkeerde gewoontes over. Dan wordt het grijs, inderdaad). Met "dit" achter geeft wel een extra intonatie. Dus niet alle films maar "dit/deze film".

Inderdaad. En ik vind dat de taalexperts zich er te vaak makkelijk van afmaken met een 'iedereen doet het fout, dus is het goed'.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Oké helder.

Zwolle84 wrote:

(quote)

Inderdaad. En ik vind dat de taalexperts zich er te vaak makkelijk van afmaken met een 'iedereen doet het fout, dus is het goed'.

Dit dus. Zat een jaar of wat terug ook zo'n Miep (hoogleraar) bij DWDD die vond dat 'hun' weleens een persoonlijk voornaamwoord kon worden, want het wordt al zo vaak gebruikt. Nee dus! Natuurlijk niet. Zwak interview verder, want niemand die vroeg of 'ik wordt' dan ook maar correct zou moeten zijn. Ik nam aan dat ze daar dan wel weer principieel zou zijn, maar dat kwamen we dus nooit te weten.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Ja, en het probleem is dat al die raalregels weer met elkaar in verband staan. Als mensen aanleren dat 'Mooi boek dit' prima is, dan gaan ze op den duur helemaal geen komma's meer gebruiken en kun je elke zin op meerdere manieren opvatten. ('Mooi boek, dit', 'Mooi, boek dit'.)

Net als dat mensen nu aanleren dat apostrof-s achter een medeklinker prima kan bij een bezittelijk voornaamwoord en je het daardoor ook massaal ziet opduiken bij zelfstandige naamwoorden (blu-ray's, film's).

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Er bestaat natuurlijk ook een ontwikkeling in de taal, anders spraken we nu nog steeds Nederlandsch. "Mooi boek dit" moet kunnen lijkt me. "Hun hebben" lijkt me duidelijk fout.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

arno74 wrote:

Er bestaat natuurlijk ook een ontwikkeling in de taal, anders spraken we nu nog steeds Nederlandsch. "Mooi boek dit" moet kunnen lijkt me. "Hun hebben" lijkt me duidelijk fout.

Ligt eraan, in schrijftaal vind ik ze allebei fout. Een zin hoort (in schrijftaal) een werkwoord te bevatten én verkeerd kommagebruik kan erg verwarrend werken. 'Hun' in plaats van 'zij' leidt niet direct tot verwarring, ook al gaan m'n nekharen ervan overeind staan.

Taal hoort inderdaad wel in beweging te zijn, maar dan denk ik eerder aan nieuwe woorden die worden geïntroduceerd. Dat we vanwege sociale media steeds korter en slechter gaan schrijven is echt wel een probleem.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Je zit ook met streektaal en dialecten. Met dat "hun hebben" staat ook hier hun hebben / zij hebben | Genootschap Onze Taal - onzetaal.nl.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Dk2008 wrote:

Je zit ook met streektaal en dialecten. Met dat "hun hebben" staat ook hier hun hebben / zij hebben | Genootschap Onze Taal - onzetaal.nl.

Je verwart streektaal en dialect met spraakgebrek.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.