• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.316 votes
Profile

Tonen van recensies op andere sites

Thiver

• 474 messages
  • 5394 votes

Bij Filmdragers en apparatuur > Winkels en webshops > Bol.com:

Het viel me zojuist op dat BOL.com in de productomschrijving van recente dvd-uitgaven stukjes over de betreffende films van MovieMeter-gebruikers plaatst... Zie bijvoorbeeld hier, hier

en hier. Misschien gebeurt dit al veel langer en valt het me nu pas op (ik kan hier op het forum echter niets over vinden), maar ook dan bekruipt mij de vraag: mag dit wel? Er staat weliswaar een gele M boven (die enkel door bezoekers van deze website zal worden herkend als het logo van MovieMeter), maar verder geen enkele bronvermelding. Dat terwijl in de gebruikersvoorwaarden het volgende staat: "Het overnemen van gegevens van MovieMeter op ander websites is toegestaan met bronvermelding in de vorm van een link naar de bronpagina." Maar zelfs met een link eronder twijfel ik aan de rechtsgeldigheid hiervan. Het lijkt mij toch dat deze tekstjes enkel met toestemming van de auteur mogen worden geplaatst? Doet mij nogal hieraan denken...

Alexander1900

• 1708 messages
  • 563 votes

MM zal er waarschijnlijk geld voor krijgen (of als reclame), net zoals dat je op MM bij de films links krijgt te zien dat je de films kunt huren en kopen bij dikke pens . com.

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

Die review bij 'Star Trek: Beyond' is van mij. Het zou nice zijn als ze mijn naam erbij zouden vermelden en/of een directe link naar het bericht zouden plaatsen.

Thiver

• 474 messages
  • 5394 votes

Alexander1900 wrote:

MM zal er waarschijnlijk geld voor krijgen (of als reclame), net zoals dat je op MM bij de films links krijgt te zien dat je de films kunt huren en kopen bij dikke pens . com.

Dat scenario heb ik even overwogen, maar in dat geval zou hierover iets in de voorwaarden van MovieMeter moeten staan. Zoals als: "MovieMeter behoudt zich het recht voor om door gebruikers geplaatste reacties te delen voor publicatie op geaffilieerde websites." Als BOL.com geen toestemming vraagt aan de oorspronkelijke auteur en MovieMeter niet duidelijk heeft gecommuniceerd dat geplaatste berichten elders kunnen opduiken, is dit volgens mij niet rechtsgeldig.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Het is inderdaad in overleg gegaan. Al wist ik niet dat het nu zou gebeuren. Ik ben niet tevreden over de manier waarop MovieMeter "gecredit" wordt, geen duidelijke bronvermelding. Dus daar ga ik even achter aan. Het is een pilot. Vanuit mijn kant is het een test of het leuke reclame voor de site is, er staat geen geld tegenover.

Dat geplaatste berichten door andere sites overgenomen mogen worden met bronvermelding, staat in de algemene voorwaarden waarmee je akkoord gaat bij inschrijven. Er zijn al jaren websites en apps die berichten van MovieMeter plaatsen.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Ik vind dit wel wat vreemd, dat berichten van users hier op andere sites verschijnen. Moeten de MM gebruikers hier ook niet zelf over kunnen beslissen?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Je kunt hier over beslissen door je niet in te schrijven, of geen berichten op de site te schrijven.

Ter illustratie, je tweets of (publieke) Facebookberichten kunnen andere sites ook gewoon plaatsen / embedden.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Jordy wrote:

Je kunt hier over beslissen door je niet in te schrijven, of geen berichten op de site te schrijven.

Ter illustratie, je tweets of (publieke) Facebookberichten kunnen andere sites ook gewoon plaatsen / embedden.

Dit was natuurlijk anno 2006 toen ik me registreerde niet bekend dat dit ging gebeuren. Het is ook ongewoon dat een site met een andere site een samenwerking neemt om siteberichten uit te wisselen.

Zo denk ik er ieder geval over. De wereld vergaat niet als jij wat anders beslist, maar ik vind dit wel erg vreemd. Persoonlijk wil ik het eigenlijk niet, dat ik op bol.com kom te staan.

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Shinobi wrote:

Die review bij 'Star Trek: Beyond' is van mij. Het zou nice zijn als ze mijn naam erbij zouden vermelden en/of een directe link naar het bericht zouden plaatsen.

Dit is ook het enige bezwaar wat ik ertegen heb: het zou wel zo netjes zijn om de desbetreffende gebruiker erbij te noemen. (En als het even kan, dat iemand ook bericht krijgt dat er iets mee gebeurt, maar goed...dat is misschien onrealistisch.)

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ja zoals gezegd, elke site mag van mij gegevens overnemen van MovieMeter, dat is altijd al zo geweest, maar wel met goede bronvermelding als je mijn goedkeuren wil hebben. En dat laatste is nu nog niet goed genoeg geregeld, dus daar heb ik contact met ze over opgenomen.

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Dan is 't goed. Bij andere reviewsites (Hebban, GoodReads) is het best normaal dat bijvoorbeeld uitgevers verwijzen naar recensies van gebruikers, die zijn er zelfs op gericht. Ergens ook leuk.

Alexander1900

• 1708 messages
  • 563 votes

Het gaat er niet om wat er in de voorwaarden staat als je je op MM registeert als gebruiker, als de wet anders zegt (die heeft immers voorrang). Nou ben ik niet heel erg op de hoogte, maar het lijkt mij een gevalletje copyright. Het is niet 'zo maar' een post die MM en bol.com gebruiken van andere MM gebruikers. Er zitten belangen bij en dan is 't andere koek.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Kun je ze eigenlijk 'verplichten' dat ze je verwittigen als ze een bericht van je gebruiken? Ik heb er op zich niets op tegen, maar zou het eigenlijk wel willen weten.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Alexander1900 wrote:

Het gaat er niet om wat er in de voorwaarden staat als je je op MM registeert als gebruiker, als de wet anders zegt (die heeft immers voorrang). Nou ben ik niet heel erg op de hoogte, maar het lijkt mij een gevalletje copyright. Het is niet 'zo maar' een post die MM en bol.com gebruiken van andere MM gebruikers. Er zitten belangen bij en dan is 't andere koek.

Je hebt gelijk dat de wet boven algemene voorwaarden gaat. Over het copyright gaat het volgens mij niet, er lijkt me geen twijfel mogelijk dat dat bij de schrijver ligt. Als je zeker bent van je gelijk, dan raad ik je aan contact te zoeken met bol.com en ze te sommeren je recensie te verwijderen. Ik heb daar verder geen rol in lijkt me. Het is niet zo dat met het plaatsen van je bericht op MovieMeter, ik ineens politieagent wordt over wat anderen met je recensie doen.

Ik ga in ieder geval sites niet verbieden om gegevens van MovieMeter over te nemen, want ik heb daar (met goede bronvermelding) geen problemen mee. Plus dat dat onbegonnen werk ik. Ik heb zelf een hekel aan sites die met advocaten en facturen gaan dreigen als er een stukje tekst wordt overgenomen, daar ga ik geen onderdeel van zijn.

Thiver

• 474 messages
  • 5394 votes

Jordy wrote:

Het is niet zo dat met het plaatsen van je bericht op MovieMeter, ik ineens politieagent wordt over wat anderen met je recensie doen.

Staat dat niet een beetje haaks op de zin in de voorwaarden die stelt dat MovieMeter eigenaar is van alle door gebruikers gedane bijdragen?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

waarom?

Thiver

• 474 messages
  • 5394 votes

Omdat je je aan de ene kant eigenaar maakt van de content, maar aan de andere kant geen enkele verantwoordelijkheid neemt voor hoe en waar deze vervolgens opduikt. Als MovieMeter-gebruikers niet blij zijn dat hun teksten worden gebruikt door BOL.com (overigens niet eens bij 'reviews' maar bij 'productinformatie'), moeten ze daar blijkbaar zelf maar contact over opnemen. Of dat iets oplevert, is overigens maar de vraag. BOL.com kan prima immers prima zeggen: "We hebben toestemming van de eigenaar. Jouw goedkeuring hebben we niet nodig."

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Thiver wrote:

Omdat je je aan de ene kant eigenaar maakt van de content, maar aan de andere kant geen enkele verantwoordelijkheid neemt voor hoe en waar deze vervolgens opduikt.

Wat verwacht je dan van me? Dat ik een rechtzaak ga starten tegen sites die content van MovieMeter overnemen? Ten eerste heb ik wel wat beters te doen, ten tweede gaat dat tegen m'n principes in. Ik vind het overnemen van onze content met bronvermelding prima.

Als je de illusie hebt dat ik er eigenhandig voor ga zorgen dat de berichten die je op MovieMeter plaatst, nergens anders opduiken, dan heb je echt een verkeerd beeld van mij en de site.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Jordy wrote:

(quote)

Wat verwacht je dan van me? Dat ik een rechtzaak ga starten tegen sites die content van MovieMeter overnemen? Ten eerste heb ik wel wat beters te doen, ten tweede gaat dat tegen m'n principes in. Ik vind het overnemen van onze content met bronvermelding prima.

Als je de illusie hebt dat ik er eigenhandig voor ga zorgen dat de berichten die je op MovieMeter plaatst, nergens anders opduiken, dan heb je echt een verkeerd beeld van mij en de site.

Niet zelf erachter aan gaan of een soort samenwerking met bol.com starten zijn wel 2 verschillende werelden lijkt me. Nu nemen ze structureel teksten over van Moviemeter, omdat de eigenaar dit wel prettig vind. Da's op zijn minst raar naar je eigen gebruikers toe die hier niks van weten. En nu lijkt het net of deze MM gebruikers de films op bol.com hebben gekocht, wat ook niet zo is.

Thiver

• 474 messages
  • 5394 votes

Nu was je je handen wel erg makkelijk in onschuld. Je zei eerder al dat BOL.com dit doet in overleg met MovieMeter, dus het gaat hier niet om een site die op eigen houtje opereert.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Een samenwerking met bol.com? Ze hebben me gevraagd of ze gegevens over konden nemen, en ik heb gezegd dat dit met bronvermelding kon. Dit zelfde antwoord geef ik al 15 jaar aan allerlei partijen, omdat ik het altijd leuke reclame voor de site vind als mensen ons linken.

Thiver

• 474 messages
  • 5394 votes

Tja, die bronvermelding zou sowieso een leuk begin zijn, maar dan nog vraag ik mij af of dit mag. De teksten worden (behalve als verkapte reclame voor MovieMeter) immers gebruikt om producten aan de man te brengen, waarmee een persoonlijke mening ineens een promotietekstje is geworden. Over de Marqt-kwestie die ik eerder al aanhaalde, schreef Het Parool een artikel waarin een juridisch expert zich hierover uitspreekt: "De Wet Bescherming Persoonsgegevens staat het soms wel toe dat een bedrijf openbare persoonsgegevens gebruikt, maar het is een wijdverbreid misverstand dat je er alles mee mag doen. Wat Marqt hier heeft gedaan ligt op geen enkele manier in de lijn der verwachting als iemand een tweet plaatst en mag daarom absoluut niet zonder toestemming." Is die laatste zin hier misschien ook niet van toepassing?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Het staat toch duidelijk in de algemene voorwaarden van MovieMeter dat andere sites onze content mogen overnemen met bronvermelding?

Ik zou nog liever stoppen met deze site, dan dat ik andere sites zou (proberen te) verbieden om onze content te gebruiken. Dat gaat in tegen alles waar ik voor sta, en waarom ik deze site begonnen ben.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Het overnemen van gegevens van MovieMeter op ander websites is toegestaan met bronvermelding in de vorm van een link naar de bronpagina. Het geautomatiseerd raadplegen van de website voor persoonlijk gebruik is mogelijk door gebruik van de API. Gebruik van deze API voor commerciële doeleinden is niet toegestaan zonder explicite toestemming. MovieMeter doet geen garanties over de beschikbaarheid van de website of de API, en de juistheid van de gegevens die hiermee te raadplegen zijn.

Niet toegestaan voor commerciële doeleinden....? Of hoe moet ik die tekst opvatten?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Dat gaat over de API, een (software) koppeling waarmee externe partijen onze filmgegevens kunnen tonen in andere software.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Jordy wrote:

Ik zou nog liever stoppen met deze site, dan dat ik andere sites zou (proberen te) verbieden om onze content te gebruiken. Dat gaat in tegen alles waar ik voor sta, en waarom ik deze site begonnen ben.

Ik denk bij overname van gegevens meer aan filminformatie, zoals plotbeschrijvingen of een stemgemiddelde. Niet aan het inkorten/aanpassen van iemands bericht en die plaatsen op een verkoopsite als bol.com en dan doen of ''wij'' kopers zijn die heel erg positief over de aankopen zijn. Daar heb ik me niet op MM voor geregistreerd.

Maar goed, het is jouw keuze uiteraard.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ik vind het natuurlijk wel jammer dat jullie hier negatief bij voelen. Ik had gehoopt dat jullie het wel leuk zouden vinden, dat zo'n grote website gratis reclame maakt voor onze site, waar we hoognodig wat vers bloed kunnen gebruiken met afnemende bezoekersaantallen. Met reclame is steeds minder te verdienen door adblockers, en als dan ook dit soort dingen blijkbaar ook al niet kunnen, zie ik de toekomst voor de site somber in. Dan zal het over een tijdje wel afgelopen zijn.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Heeft MM geen betaalabonnement ofzo? Persoonlijk zou ik best een bedragje willen betalen voor een reclamevrije site als je MM daar mee kan ''redden'' (geen idee hoe goed of slecht het gaat). Eventueel met een bonusmogelijkheid dat je bv als betalend lid wel oude berichten van jezelf kan editten ofzo. Ik noem maar wat.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

The Oceanic Six wrote:

Heeft MM geen betaalabonnement ofzo? Persoonlijk zou ik best een bedragje willen betalen voor een reclamevrije site als je MM daar mee kan ''redden'' (geen idee hoe goed of slecht het gaat). Eventueel met een bonusmogelijkheid dat je bv als betalend lid wel oude berichten van jezelf kan editten ofzo. Ik noem maar wat.

... https://www.moviemeter.nl/account/pay Dat bestaat al lang joh!

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Ah ja, ik vroeg me al af hoe het MM zou vergaan nu zelfs de Message Boards van IMDB zijn weggehaald.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.