Share
Genre: Drama
Duration: 142 minuten
Country:
France / Belgium / Monaco
Directed by: Gaspar Noé
Stars: Dario Argento, Françoise Lebrun and Alex Lutz
IMDb score: 7,4 (9.125)
Releasedate: 27 January 2022
Vortex plot
"Life is a short party that will soon be forgotten."
An elderly married couple lives in an apartment in Paris. Wife and husband have a son and still love each other. However, she suffers from dementia, a disease that also has a major impact on him and which he has to cope with. This is the account of their last days of life.
Actors and actresses
Lui
Elle
Stéphane
L'épicier
Claire
La junkie
Kiki
Ami de la rédaction
Ami de la rédaction
Ami de la rédaction
Reviews & comments
Fisico (moderator films)
-
- 8353 messages
- 4695 votes
Het moet Noé’s meest serene, meest ingetogen film zijn. In navolging van Haneke’s Amour (Film, 2012) zijn er inderdaad wel wat parallellen te trekken. Eerst en vooral de eenzaamheid en de isolatie van een ouder koppel in hun appartement. Eenieder draagt het lot en het leed van de andere. Deels uit liefde, al is de liefde al lang niet meer amoureus te noemen, veeleer is de zorg of misschien beter het “oppassen”, een noodzaak, omdat het ook zo hoort … Die split screen was een prima idee. Gewaagd en gedurfd, maar effectief en symbolisch waarbij het koppel door de aftakeling van mevrouw letterlijk afgesneden wordt van haar partner, van de omgeving. De afstand wordt hierbij visueel gecreëerd. De één is dichtbij, maar tegelijk veraf … Hoewel de film een aantal uitstekende scènes bevatte, zeker naar het einde toe of bij de poging van een diepgaand gesprek tussen vader en zoon (met de dementerende mama ernaast), vond ik de film bij momenten vrij monotoon met zijn lange observerende shots. Het kabbelde soms wat verder, op het tempo van de bewoners. Het gaf me tegelijkertijd de tijd om zelf rond te neuzen in het rommelige kot. Er hing heel wat moois aan de muur (Une femme est une femme, Metropolis, Dr Mabuse, …) en ook in de zetels of op de tafel lagen interessante boeken (Jean Renoir), Stalker zag ik daar ook ergens liggen als DVD-hoes.
It has to be Noé's most serene, most understated film. Following Haneke's Amour (Film, 2012), some parallels can indeed be drawn. First and foremost, the loneliness and isolation of an elderly couple in their apartment. Each bears the fate and suffering of the other. Partly out of love, although love has long since ceased to be called amorous, rather care or perhaps better “watching”, is a necessity, because that is how it should be…
The split screen was a great idea. Daring and daring, but effective and symbolic in which the couple is literally cut off from her partner, from the environment, due to the decay of the lady. The distance is created visually. One is close, but at the same time far…
Although the film had some excellent scenes, especially towards the end or the attempt at an in-depth conversation between father and son (with the demented mother next door), I found the film quite monotonous at times with its long observational shots. It sometimes rippled a little further, at the pace of the residents. At the same time, it gave me time to snoop around in the messy room myself. There was a lot of beautiful stuff hanging on the wall (Une femme est une femme, Metropolis, Dr Mabuse, …) and there were also interesting books in the seats or on the table (Jean Renoir), I also saw Stalker lying there somewhere as a DVD cover .
s0062423
-
- 682 messages
- 1739 votes
Sinds Enter the Void een beetje afgehaakt van Noé, maar deze trailer bleef net iets te hard hangen en moest ik op het grote scherm zien. Dit zou Noé’s meest ingetogen, meest persoonlijke, meest emotionele film zijn. En ja, de film beroert, met een thema als dementie kan het ook moeilijk anders. Sommige scènes snijden er erg diep in en de film is een mokerslag. Maar Noé heeft echt een unieke gave, die hier weer pijnlijk naar boven komt. Hij kan choqueren en tegelijkertijd in slaap wiegen. En dat is heel gek. Ik heb tijdens een scène met tranen in de ogen gezeten om 2 minuten later knikkebollend in dezelfde scène terug wakker te worden. Ik ga er dan hoopvol van uit dat dit de bedoeling was en dat Noé u letterlijk wilt meenemen in de nachtmerrie, maar hoe lang kan je een scène rekken man. I get the f*cking point. En dat is eigenlijk weer hetzelfde punt als waardoor ik ben afgehaakt bij Enter the Void. Noé is een mega interessante (visuele) regisseur, maar hij is niet de beste storyteller. Hij heeft heel sterke ideeën, visueel en filmtechnisch, maar zijn verhaaltjes zijn flinterdun. De splitscreen bijvoorbeeld werkt, voelt niet persé aan als gimmick, maar het tonen van de cuts door telkens frames zwart te tonen, laat ook sommige “fouten” zien. De in/outs van scènes worden zichtbaar, en dus ook de manier van filmen. En zo kan je beginnen nadenken : ) Was splitscreen van meet af aan wel de bedoeling? Is dit nu niet gewoon een alternatieve take van hetzelfde gesprek? … Noé legt in deze film de buik van filmmaken hierdoor ook voor een heel stuk bloot. En zeker met de 1 locatie / COVID restricties is dat heel interessant om te zien, maar er zitten daardoor in deze film weer zo veel schoonheidsfoutjes in dat het moeilijk wordt om door die vele obstakels heen effectief het verhaal te zien en te voelen. En dat is iets wat ik al heel vaak met Noé heb gehad, ondanks de altijd erg mooie cinematografie van Debie!
Since Enter the Void dropped out a bit from Noé, but this trailer stuck just a little too hard and I had to see it on the big screen.
This would be Noé's most understated, most personal, most emotional film. And yes, the film is disturbing, with a theme like dementia it could hardly be otherwise. Some scenes cut very deep and the film is a sledgehammer.
But Noé really has a unique gift, which comes up painfully again here. He can shock and lull you to sleep at the same time. And that's very crazy. I sat with tears in my eyes during a scene only to wake up nodding 2 minutes later in the same scene. I hopefully assume that this was the intention and that Noé literally wants to take you into the nightmare, but how long can you stretch a scene man. I get the f*cking point.
And that is actually the same point that caused me to drop out of Enter the Void. Noé is a very interesting (visual) director, but he is not the best storyteller. He has very strong ideas, visually and film-technically, but his stories are paper thin.
For example, the split screen works, doesn't necessarily feel like a gimmick, but showing the cuts by showing frames black every time also shows some "flaws". The in/outs of scenes become visible, and thus also the way of filming. And that's how you can start thinking : ) Was split screen the intention from the start? Isn't this just an alternate take of the same conversation? …
In this film, Noé also exposes the belly of filmmaking to a large extent. And especially with the 1 location / COVID restrictions, that is very interesting to see, but there are so many flaws in this film that it becomes difficult to effectively see and feel the story through those many obstacles.
And that's something I've had many times with Noé, despite Debie's always very beautiful cinematography!
hvdriel
-
- 310 messages
- 301 votes
Verpletterende film. Zelf werd ik de dementerende vrouw, leek het wel, zo verward raakte ik door de splitscreen, het rommelige labyrintische huis, de stiltes, het dolen, de treurnis, het strakke beeldkader, het zwart bij elke montageovergang, de vrijwel altijd niet-muziek en het lege slot. Ik wilde weg, maar de film kluisterde mij meedogenloos.
Crushing movie.
I myself became the demented woman, it seemed, I was so confused by the split screen, the messy labyrinthine house, the silences, the wandering, the sadness, the tight picture frame, the black at every editing transition, the almost always non-music and the empty slot.
I wanted to leave, but the film chained me relentlessly.
Latest News
Josh Hartnett and M. Night Shyamalan to go 'very dark' with new movie Trap
Clarissa Explains It All Streaming UK: How to watch
2024's biggest movies - Everything you need to know about Bad Boys 4
Every Scream movie - RANKED
More to explore
Idiot Prayer
Music, 2020
Junk Head
Animation / Action, 2017
3 comments
Novecento
Drama / History, 1976
2 comments
Un Borghese Piccolo Piccolo
Comedy / Drama, 1977
This Much I Know to Be True
Documentary / Music, 2022
Flugt
Documentary / Animation, 2021
Related keywords
dementiaonly childalzheimer's diseasedeathdeath in familyelderly coupleelderlytroubled pastdrug addictend of life
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.