Share
Genre: Drama / Scifi
Duration: 122 minuten
Alternative titles: The Face of Another / Het Gezicht van een Ander / I Have a Stranger's Face / 他人の顔
Country:
Japan
Directed by: Hiroshi Teshigahara
Stars: Tatsuya Nakadai, Miki Irie and Mikijirô Hira
IMDb score: 7,9 (10.774)
Releasedate: 15 July 1966
Tanin no Kao plot
In a laboratory fire, successful businessman Okuyama is horribly disfigured. His doctor gives him a mask behind which he can hide. However, the mask not only changes his appearance, but also his personality.
Actors and actresses
Mr. Okuyama
Mrs. Okuyama
Psychiatrist
Nurse
The Boss
Girl with Scar
Apartment Superintendent
Male Patient
Patient at Mental Hospital
Yo-Yo Girl
Reviews & comments
Ferdydurke
-
- 1353 messages
- 854 votes
Tegenvallertje. Tegenover een aantal fraaie, soms vervreemdende en raadselachtige scènes, de sterke score en de mooie zwart-wit contrasten staan de moeizame en saaie dialogen met nogal expliciete statements, en een zeer vervelende protagonist (letterlijk dan; dat ie onsympathiek is doet er natuurlijk niet toe). Verder is er een merkwaardige invoeging van een (op zichzelf best mooi) poëtisch aandoend, tweede verhaal, dat in mijn ogen maar niet wil ‘matchen’ met de hoofdlijn. Terwijl dat – getuige de ‘verleidings’-sequentie die in rap tempo doorsneden wordt met scènes van de broer en zus – kennelijk toch wel de bedoeling is. De ‘Duitse’ connectie - met zelfs opnamen van één van Hitlers hysterische toespraken bij beelden van ex-militairen in een psychiatrische inrichting - is curieus, maar eerlijk gezegd ontgaat ook daarvan mij de diepere zin. Het geheel is blijkbaar iets parabel-achtigs over de angst voor ‘gezichtsverlies’, de verhouding tussen uiterlijk, lichamelijkheid, en psychische identiteit, het belang van ‘maskers’ in het sociale verkeer die men niet dient te verwarren met de ‘werkelijke’ persoonlijkheid, en de Japanse maatschappelijke psyche na de Tweede Wereldoorlog; maar erg overtuigend komt het allemaal niet op mij over. Ik heb er dus weinig van begrepen. Nu is niet-begrijpen op zichzelf niet zo erg (als je van iets alles ‘begrijpt’, dan heb je iets erg saais te pakken), maar intuïtief en gevoelsmatig kan ik hier ook bijzonder weinig mee. En dat terwijl ik Suna no Onna toch erg goed vond. Waaróm ik dat ook alweer vond, zal ik te zijner tijd nog eens gaan bekijken. En misschien verdient Tanin no Kao ook nog wel een derde kijkbeurt. Later.
Disappointment.
In contrast to a number of beautiful, sometimes alienating and mysterious scenes, the strong score and the beautiful black-and-white contrasts, there are the difficult and boring dialogues with rather explicit statements, and a very annoying protagonist (literally; the fact that he is unsympathetic does not matter of course). ).
Furthermore, there is a strange insertion of a (quite beautiful in itself) poetic-looking second story, which in my opinion just doesn't want to 'match' with the main story. While that - as evidenced by the 'seduction' sequence that is quickly intersected with scenes of the brother and sister - is apparently the intention.
The 'German' connection - with even recordings of one of Hitler's hysterical speeches accompanied by images of ex-soldiers in a psychiatric institution - is curious, but to be honest the deeper meaning of this also escapes me.
The whole thing is apparently something like a parable about the fear of 'loss of face', the relationship between appearance, physicality and psychological identity, the importance of 'masks' in social intercourse that should not be confused with the 'real' personality, and the Japanese social psyche after World War II; but it doesn't seem very convincing to me.
So I didn't understand much of it. Now, not understanding in itself is not that bad (if you 'understand' everything about something, then you have something very boring), but intuitively and emotionally I can do very little with this. And yet I really liked Suna no Onna.
I will look into why I thought that again in due course. And maybe Tanin no Kao also deserves a third viewing. Later on.
Spetie
-
- 38582 messages
- 6648 votes
Bijzondere film, die in erg mooi zwart-wit geschoten is. Het verhaal is zeer interessant en vooral de uitwerking, die de verandering van uiterlijk op de persoonlijkheid heeft, sprak me erg aan. Teshigahara maakt hier in de eerste plaats een realistisch drama van, maar laat op sommige momenten er surrealisme doorheen lopen, waardoor het geheel een heel apart sfeertje meekrijgt. Ik vond het in ieder geval wel wat hebben. Vooral de manier waarop het begint en eindigt, is krachtig gedaan en visueel gewoon bijzonder sterk. Ik vond de hoofdrolspeler overigens bijzonder onsympathiek overkomen. Af en toe was het wel heel bot, dat was soms iets teveel van het goede. Het subplot met de jonge vrouw wordt hier bejubelt door iedereen en daar kan ik alleen maar mee instemmen. Geweldig verhaaltje, goed uitgewerkt, sterk acteerwerk en ik werd hier echt enorm door geraakt. Kortom een erg mooie film, die maar weer eens bewijst dat klassieke Japanse cinema erg mooi kan zijn. Een echte aanrader dus. 4,0*
Special film, shot in very beautiful black and white. The story is very interesting and especially the effect that the change in appearance has on the personality really appealed to me.
Teshigahara primarily turns this into a realistic drama, but at times introduces surrealism into it, giving the whole a very special atmosphere. In any case, I thought it was something. Especially the way it begins and ends is powerfully done and visually very strong. I also found the protagonist to be particularly unsympathetic. At times it was very blunt, which was sometimes a bit too much of a good thing.
The subplot with the young woman is applauded here by everyone and I can only agree with that. Great story, well developed, strong acting and I was really touched by this. In short, a very beautiful film, which once again proves that classic Japanese cinema can be very beautiful. Highly recommended.
4.0*
Fisico (moderator films)
-
- 9151 messages
- 5038 votes
Als uitgangspunt een geweldige film natuurlijk. Niet voor het laatste dat er wordt gespeeld met de persoonlijkheid of psyche van iemand wanneer die misvormd is/wordt. De uitwerking zelf is maar matig. Ik had hier toch veel meer van verwacht. Iets meer actie, iets meer spanning, iets meer dreiging. In de plaats krijg je veel dialogen die niet altijd even interessant zijn. Normaal gezien kan ik me meestal wel vinden in wat filosofisch geleuter, maar hier sloeg het maar matig aan. Het subplot van het meisje wordt er nogal bijgeplakt. Voorts wel fraaie stilistische beelden in die mooie zwartwit contrasten en de speciale aanpak van de röntgenfoto in het begin in het labo.
As a starting point, of course, a great film. Not least that someone's personality or psyche is played with when it is/becomes deformed. The effect itself is only moderate. I expected a lot more from this. A little more action, a little more tension, a little more threat.
Instead you get a lot of dialogues that are not always interesting. Normally I can usually agree with some philosophical talk, but here it only had a moderate impact. The girl's subplot is rather tacked on.
Furthermore, beautiful stylistic images in those beautiful black and white contrasts and the special approach to the X-ray in the beginning in the laboratory.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
Ningen no Jôken
Drama / War, 1961
Soy Cuba
Drama, 1964
3 comments
Le Trou
Thriller / Drama, 1960
3 comments
Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu
Drama, 1967
Ningen no Jôken
Drama / War, 1959
3 comments
Ningen no Jôken
Drama / War, 1959
Related keywords
japanbased on novel or bookidentity crisisjapanese new wavetoho
Trending Movies
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.