A Russian satellite is in trouble, and is in danger of crashing into Earth. A crew of old men must save it, as they are the only ones who understand the outdated technology.
Bijzonder onrealistisch natuurlijk, maar who cares! Die ouwe scheten doen het zeer zeker allemaal met een bepaalde charme. Erg vermakelijke Eastwood en TL Jones die nog een appeltje te schillen hebben. Sutherland als womanizer ook erg leuk.
Een erg vermakelijke film met de nodige humor, actie en spanning. Niets mis mee. Geen topdertop natuurlijk maar erg leuk vermaak. Heb de indruk dat de mannen zich bijzonder uit hebben kunnen leven, vooral TLJ niet meer zo gek en uitbundig gezien als in Under Siege.
Very unrealistic of course, but who cares! Those old farts certainly all do it with a certain charm. Very entertaining Eastwood and TL Jones who still have a bone to pick. Sutherland as a womanizer also very nice.
A very entertaining film with the necessary humor, action and suspense. Nothing wrong with that. Not top-notch, of course, but great fun. Have the impression that the men have been able to let off steam, especially TLJ no longer seen as crazy and exuberant as in Under Siege.
Leuke film met een uitgelezen cast maar toch vaak ongeloofwaardig en soms ook voorspelbaar. Kan mij bvb moeilijk inbeelden dat de Amerikanen niet wisten wat de op hol zijnde Russische satelliet precies aan boord had of die Rus het zo lang zou verzwijgen als hij wist wat de mogelijke gevolgen waren. Wel leuke beelden en de cast had er duidelijk zin in. Nipt 4 sterren.
An enjoyable film with an excellent cast, but often unbelievable and sometimes predictable. For example, it is difficult for me to imagine that the Americans did not know exactly what the runaway Russian satellite had on board or that the Russian would keep it quiet for so long if he knew what the possible consequences were. Nice images and the cast was clearly looking forward to it. Narrowly 4 stars.
Het fantastische type van de zwijgzame koele wreker is in deze film definitief aan zijn eind gekomen. In Tightrope ging Eastwood al ver met de belichting van de schaduwkanten van zijn archetype. In Unforgiven bleef van het archetype al bijna niets meer over. Op de fundamenten van de uitgestorven zwijgzame wreker, ontstaat in Space Cowboys een ironische modificatie van de eenzame wreker naar een portret van een onvermoeibare strijder die als man op leeftijd een woordje mee wil blijven spreken.
Al in voorgaande films liet Eastwood zien dat hij goed in staat is zich vrolijk te maken over zijn leeftijd en het ongerief dat daar bij hoort. In Space Cowboys verzamelt hij een stel gepensioneerden om zich heen die een reddingsmissie in de ruimte moeten volbrengen. De groep vormt een groot contrast met de snelle wereld vol jong talent dat het hedendaagse NASA bevolkt. Met slechte ogen, slecht zittende kunstgebitten, slappe spieren en een erbarmelijke conditie vormen Eastwood, James Garner, Donald Sutherland en Tommy Lee Jones een belachelijk stel astronauten in opleiding. Het slaat allemaal nergens op, maar de vier acteurs doen het fantastisch. Ze wisten al snel mijn sympathie op te wekken en deden mij het lachwekkende en onrealistische van de situatie snel vergeten.
In een gematigd tempo trekken de voorbereidingen van de vlucht, doorsneden met wat intriges, aan het oog voorbij. En dat is helemaal niet vervelend. Het sudderende tempo voelt juist prettig. De reddingsmissie is vervolgens andere koek. Het tempo gaat omhoog en Eastwood pakt zijn bekende ontoegankelijke heldenrol toch nog even weer op. En zo wordt Space Cowboys in zijn ruimtelijke setting uiteindelijk een ode aan eigenzinnigheid, aan dromen, aan heldendom en natuurlijk aan (mannen)vriendschap. Met vier sympathieke hoofdrolspelers en een verhaal dat continu is voorzien van een ironische ondertoon levert dat vooral aangenaam vermaak op.
The fantastic type of the taciturn cool avenger has finally come to an end in this film. In Tightrope, Eastwood already went a long way in illuminating the shadows of his archetype. In Unforgiven there was almost nothing left of the archetype. On the foundations of the extinct taciturn avenger, Space Cowboys creates an ironic modification of the lonely avenger into a portrait of a tireless warrior who, as a man of age, wants to continue to have a say.
Eastwood has already shown in previous films that he is quite capable of making fun of his age and the discomfort that comes with it. In Space Cowboys, he gathers around him a group of retirees who must complete a rescue mission in space. The group forms a stark contrast to the fast-paced world full of young talent that inhabits modern-day NASA. With bad eyesight, badly fitting dentures, flabby muscles and a miserable condition, Eastwood, James Garner, Donald Sutherland and Tommy Lee Jones make up a ridiculous bunch of astronauts in training. It all makes no sense, but the four actors do a fantastic job. They quickly aroused my sympathy and quickly made me forget the laughable and unrealistic part of the situation.
At a moderate pace, the preparations for the flight, interspersed with some intrigue, pass before the eye. And that's not annoying at all. The simmering pace just feels nice. The rescue mission is then a different story. The pace picks up and Eastwood picks up his well-known inaccessible hero role again. And so Space Cowboys in its spatial setting ultimately becomes an ode to idiosyncrasy, to dreams, to heroism and of course to (male) friendship. With four sympathetic protagonists and a story that is continuously provided with an ironic undertone, this mainly provides pleasant entertainment.