- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Apparatuur
- Filmcamera's
Filmcamera's
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Ik heb dat programma net eens op mijn pc opgezocht, maar ik zou er niet mijn materiaal aan toevertrouwen
Zelf gebruik ik Adobe Premiere, iets uitgebreider.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Heb ik ook een tijdje gebruikt. Gebruik nu vrij veel Final Cut Pro...
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Tja ik heb een PC dus dan zit Final Cut er niet in.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Het verschil was te groot, en die DV IN was eigenlijk niet echt nodig.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Alles. Heb er net eens wat mee geprobeerd, maar je kunt er toch werkelijk niets mee.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Je kan er matgeriaal mee inladen, snijden en als je geluk hebt enkele simpele effectjes overgooien. Zelfs als je ook maar een klein beetje met beeldbewerking bezig bent is Moviemaker niet bevredigend en doe je er stukken beter aan om wat geld op tafel te leggen en een fatsoenlijk edit-programma te kopen. Heb een tijdje met Adobe Premiere Elements (de goedkopere versie van Pro) gewerkt. Voor zo'n 100 euro heb je dan een zeer decent instap-editprogramma...
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
Ik gebruik Magix Video Deluxe. Vrij simpel en toch behoorlijk wat opties. Werkt lekker snel op ook wat langzamere computers. Pinnacle kan ik afraden.
Adobe Premiere Elements en Pro vind ik beide te duur en zeer omslachtig werken, met name Elements, een programma dat toch niet heel veel functies heeft.
Maikeru, gefeliciteerd met je aankoop.
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Voor zo'n 100 euro heb je dan een zeer decent instap-editprogramma...
Dat lijkt me toch ook meteen weer een flinke hap uit mijn eerder beperkt budget. Wat ik nodig heb is een montageprogramma waamee ik mijn beeld in zwart/wit kan krijgen, met versnijdingsmogelijkheden, fade in en out, en geluidstoevoeging (liefst met een simpele syncronisatieregel).
Weet niet of MovieMaker aangewezen is om dit toe te passen...
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Zwart/wit, snijden (het is een editprogramma; dan mag je verwachten dat je je materiaal kan snijden) en faden kan wel in Moviemaker volgens mij. Of je geluid toe kan voegen (en synchroniseren, maar dat doe je denk ik ook door geluid toe te voegen) ben ik niet zeker van...
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Fatsoenlijk snijden lukt er niet mee en het resultaat is alleen maar in belabberd formaat te exporteren meen ik.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Zou ik niet weten; ooit eventjes mee geprutst, maar na veel ergernis maar een fatsoenlijk edit-programma aangeschaft...
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Moviemaker zit blijkbaar toch niet staandaard op mijn pc (met XP Home Edition), dus ik zie wel wat ik ermee doe... Toch bedankt voor jullie info.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Ik heb momenteel vier camera's, maar ik werkte de laatste jaren eigenlijk alleen maar met een Sony DCR-TRV900 (3CCD). Prachtig ding, maar die was inmiddels wel aan vervanging toe.
En dus werd het tijd voor nummer 4 en dat is de JVC GZ-HD 7 (3CCD) geworden, met Full HD 1920x1080i opnemen en een 60Gb harde schijf. Ik heb hem nu een paar weken en ik ben er nu al weg van, erg leuk dingetje.

kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Waar kunnen we je creaties bewonderen?
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Wil me trouwens een micro voor op mijn camera aanschaffen, iemand misschien een tip voor een goede tegen een schappelijke prijs?
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Waar kunnen we je creaties bewonderen?
Momenteel nog nergens, haha. Een paar korte films en docu's die ik heb gemaakt staan niet op internet en de rest bestaat voornamelijk uit bruiloftfilms en overige soortgelijke opdrachten (toneelstukken, jubileum- feesten etc).
Maar binnenkort gaat daar waarschijnlijk verandering in komen, aangezien ik nu een tijdje bezig ben met een nieuw, redelijk serieus filmproject.
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
@Chainsaw
Ik ben ook zeer vaak bezig met filmen en monteren van films. Laat jij je inhuren voor filmklusjes of iets dergelijks? Ik wil namelijk ook zoiets gaan doen, maar ik heb het idee dat je daarvoor een semi-professionele camera nodig hebt (zoals de canon XM2) , maar ik zie nu dat jij dat ook niet heb.
Iketes
-
- 1968 messages
- 1375 votes
Is de Sony DCR-SR52 HD-camcorder aan te raden voor de beginner (eerste camera
), of moet ik verder zoeken? Maximum bedrag zit rond de 600 euro...

tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
Harde schijf-camera's zijn nooit echt aan te raden, camera's met tapes zijn beter in verband met comprimering van video. hier vind je nog wat meer informatie over die camera en andere camera's. Ik zou voor een 3CCD-camera gaan voor betere kleuren.
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Harde schijf-camera's zijn nooit echt aan te raden, camera's met tapes zijn beter in verband met comprimering van video. hier vind je nog wat meer informatie over die camera en andere camera's. Ik zou voor een 3CCD-camera gaan voor betere kleuren.
Maar voor die 3 CCD's betaal je ook genoeg, en het concrete verschil kan ik niet terugvinden (qua beeldkwaliteit - weergegeven in foto's)...
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
De fotofunctie is maar een kleine functie die vaak op een videocamera zit omdat het weinig kost om te maken, maar veel heb je er niet aan. En voor beeldkwaliteit hoef je niet zoveel naar het aantal pixels te kijken bij videocamera's. De PAl-standaard heeft toch enkel 720x576 pixels. Het gaat meer om dingen als kleuren. 3CCD enz.
Vergelijk op kieskeurig.nl bijvoorbeeld eens de Canon XM2 en een normale instapcamera. Uit een groot deel van de specificaties lijkt het dat de XM2 zowat nog slechter is dan een normale instapcamera terwijl dat zeker niet zo is, de XM2 wordt regelmatig voor televisiedocumentaires gebruikt.
kinkytinkygirl
-
- 1 messages
- 0 votes
In DVD en VHS > Apparatuur > Camera Sony DCR-SR52:
Hallo,
Ik heb een camera aangeschaft namelijk de sony DCR-SR52 ik vind het een fijne camera maar ik heb 1 probleem met monteren. Als ik mn filmbestand in een montage progamma inlaad dan valt mijn audio weg ik heb dit in verschillende progamma's geprobeerd maar blijf hetzelfde probleem behouden. weet iemand hier misschien een oplossing voor?!
Alvast bedankt!!
groetjes
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
Ik heb momenteel vier camera's, maar ik werkte de laatste jaren eigenlijk alleen maar met een Sony DCR-TRV900 (3CCD). Prachtig ding, maar die was inmiddels wel aan vervanging toe.
En dus werd het tijd voor nummer 4 en dat is de JVC GZ-HD 7 (3CCD) geworden, met Full HD 1920x1080i opnemen en een 60Gb harde schijf. Ik heb hem nu een paar weken en ik ben er nu al weg van, erg leuk dingetje.
(afbeelding)
Hey, het is nu kerstvakantie en druk op zoek naar een leuke camera voor mijzelf. Jammer dat ik nu geen docenten kan lastig vallen voor advies, dus probeer het vooralsnog even hier.
Ik heb heel veel gewerkt met de Sony DCR-VX 2100, echter die valt momenteel niet echt in mijn persoonlijke en huidige budget. De helft [1000 tot 1200 euro] wil ik voor een camera wel uitgeven.
Nu ben ik geen echte voorstander van een Harddisk camera, echter heb ik 1 groot nadeel; ik film veel van huis. Volgend jaar ga ik voor 6 maanden naar het westen van Mongolië, tapes worden dan onhandig, een harddisk biedt dan goede uitkomst. Hoe bevalt de GZ HD 7 jou? Ik heb gehoord dat het grote minpunt de beeldstabilisator is, wat een productfout is in het ontwerp, omdat het helemaal niet blijkt te werken??
Uiteraard zou een Manfrotto monosteady dan uitkomst kunnen bieden.
Hoeveel materiaal moet ik trouwens aan denken dat je kwijt kan op 60 GB?? Hoor graag jou woorden,
dankje.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Nu ben ik geen echte voorstander van een Harddisk camera, echter heb ik 1 groot nadeel; ik film veel van huis. Volgend jaar ga ik voor 6 maanden naar het westen van Mongolië, tapes worden dan onhandig, een harddisk biedt dan goede uitkomst. Hoe bevalt de GZ HD 7 jou? Ik heb gehoord dat het grote minpunt de beeldstabilisator is, wat een productfout is in het ontwerp, omdat het helemaal niet blijkt te werken?? Uiteraard zou een Manfrotto monosteady dan uitkomst kunnen bieden. Hoeveel materiaal moet ik trouwens aan denken dat je kwijt kan op 60 GB?? Hoor graag jou woorden, dankje.
De GZ HD 7 is op zich een prima camera; hij is licht, erg gebruikersvriendelijk en de kwaliteit van het beeld is uitstekend. De beeldstabilisator (of eigenlijk het gebrek aan) is inderdaad een minpunt, dit zou zeker een reden kunnen zijn om de camera niet aan te schaffen. Toch is het mogelijk om (mits je een goede vaste hand hebt en je zonder statief niet al teveel inzoomt) goede beelden te kunnen schieten. Ook een Manfrotto monosteady zal denk ik wel helpen, overigens. Het is dus zeker geen camera voor iedereen, maar op andere gebieden is het een goede camera. Op de 60 GB kun je ongeveer vijf volle DV- bandjes van 60 minuten kwijt (5 uur film dus).
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
Dankje voor je reactie. Gewicht is in mijn aanschaf ook een punt waar ik naar kijk. Hoe zit het overigens met de hardeschijf? Kan deze eruit gehaald worden? Zijn ze los te kopen, of helemaal niet?
Heb jij ook ervaring met die externe share stations van JVC, waar je je HD7 op aan kan sluiten en je materiaal kan branden? Lijkt op zich een handig stukje hardware.
Echter, toen besefte ik mij dat op een Dual layer DVD maximaal 40 minuten aan HD materiaal gezet kan worden. Dat is nog steeds niet echt heel veel.....
Warlock7
-
- 1 messages
- 0 votes
weet er soms iemand welke camera je best gebruikt om een kortfilm te maken. De bedoeling is om een goeie kwaliteit te verkrijgen voor weinig geld, en om mee toe kunnen doen aan filmfestivals.
naar het schijnt zijn somige semiprofessionele cameras al beter dan 16 mm of super 16mm. maar welke videocamera is degelijk en hoeveel zou dat kosten? en kan je met een videocamera meedoen aan festivals?
hopelijk kan er iemand me helpen.
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
He warlock7,
Wat is weinig geld? Goede kwaliteit kost helaas veel geld tegenwoordig. Wil je een consumentencamera of semi-professioneel?
Filmfestival laten in principe alles wel zien denk ik, ook mini DV. Als resultaat maar aanspreekt he.
Er zijn heel goede semi professionele camera's. Maar ik ken ook DV camera's die beter zijn als sommige semi-professionele camera's.
Ik heb veel gewerkt met de Sony DCR VX2100. Prima ding,is tegenwoordig ook een HD versie van uit. Ik zou eens op zoek gaan naar informatie over de Canon XH A1. Als je wat goedkoper wilt zou ik op zoek gaan naar de Consumentencamera Canon HV30. Erg goede (goedkope vervanger/backup camera).
502
-
- 2 messages
- 0 votes
In Film > Algemeen > Horrorfilm maken:
Hallo,
Heb geen idee of dit de goede topic is maar het lijkt mij voor de handliggend dat het het beste hier gepost kan worden.
Sinds een poosje ben ik met wat vrienden bezig met het schrijven van een horrorfilm. Alles is geschreven, uitgewerkt en special effects zijn ook allemaal rond.
1 ding:
Ik wil een camera die filmt zodat ik het beeld heb van bijv. IT, Terminator ect. i.p.v zo'n Goede Tijde Slechte Tijde beeld.
Wat voor camera heb ik daar voor nodig,waar kan ik zo'n cam halen en wat zou het kosten?
Zoiezo vraag ik me af wat het verschil nou precies is tussen de 2 manieren van opnemen. Je hebt dat echte filmbeeld en dat NOS niews beeld, soap beeld
Bij voorbaat dank.
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
Kwaliteit van geschoten beelden ligt in eerste instantie volledig in de handen van de cameraman (en locatiescouter, setdresser, productie designer, etc. uiteraard).
Natuurlijk is een goede camera een goede stap in de goede richting - maar veel geld maakt nog geen goede horrorfilm.
Voor een kleine productie moet je ook niet te groot denken. Wat is je budget? En waar wil je op filmen? Indien de keuze is voor (H)DV ben ik een positief gebruiker van Canon videocamera's.
Ik weet niet wat je budget is, maar het is het waard om eens te kijken naar een camera als de Canon XL H1 (€7000,-). Of als je budget is kleiner is naar de Canon XH A1 (€3500,-). Of hun kleinste (nieuwe) broertje de Canon HV30 (€900,-).