• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.105 votes
Profile

5.1 Systeem combineren met eigen speakers tot 7.1?

harm1985

• 526 messages
  • 503 votes

Ik zit er aan te denken een Onkyo tx-nr609 te kopen. Ik wil daar zowel mijn Blu-Ray speler op aansluiten (PS3) en een CD speler (Marantz CD6004 o.i.d.)

Nu ben ik er niet zo van overtuigd dat in een 2.0 (of 2.1) opstelling de front speakers van de 5.1 set toereikend zullen zijn om CD's (of HD Audio 192/24) goed weer te geven en wil dus investeren in twee goede stereo speakers.

Is het mogelijk om die twee speakers te combineren met en 5.1 systeem, zo ja, hoe? Gebruik je dan de front speakers van de 5.1 set ook als surround speakers L+R, je eigen speakers als front L+R, en de surround speakers van de 5.1 als surround achter of werkt dat zo niet?

Ajax&Filmfreak

• 3361 messages
  • 3729 votes

Ja dat werkt zo .

Ja een paar goede frontspeakers zullen voor muziek een goede aanvulling zijn. Dat worden je front left en right. Overgens is het vervangen van een center uit een speakersetje ook aan te raden. Een beetje center speaker doet wonderen met de verstaanbaarheid van films zonder ondertitels. Succes!

harm1985

• 526 messages
  • 503 votes

Kort maar duidelijk, thanks! Wordt sowieso een stappenplan hoor...

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Tenzij je thuis een bioscoopscherm hebt zul je vrij weinig hebben aan 7.1...

Ajax&Filmfreak

• 3361 messages
  • 3729 votes

Heeft niet zozeer met je scherm te maken, je zult inderdaad wel de ruimte moeten hebben voor 7.1. Maar dan extra ruimte achter de luister positie.

7.1 heeft wel zin als je veel Blu-ray discs bekijkt, die leveren over het algemeen 7.1 ongecomprimeerd geluid.

Maar wil je dat goed horen heb je goede speakers nodig en dat is vaak samen met de ruimte die je nodig hebt het struikelblok. 7 goede speakers zijn nou eenmaal een stuk duurder dan 5 of 2.

Zelf heb ik om deze reden ook 5.1.

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Inhoudelijk is 7.1 het leven ingeroepen om de plaatsing qua geluid op het scherm (want in de bios zitten Center, Left en Right achter het scherm) nauwer te kunnen krijgen. Dus een boxje tussen C en L en tussen C en R, en dat voornamelijk bij hele grote zalen...

Thuis is zoiets dus echt onzin.

harm1985

• 526 messages
  • 503 votes

Is het dan wel zinnig om de Onkyo TX-NR609 aan te schaffen, of kan ik dan beter de TX-NR509 kopen? De 609 is natuurlijk ook te gebruiken als 5.1 en heeft ook het e.e.a. extra, maar kost ook zo'n 125-150 euro meer geloof ik.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.