- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Boeken die nog verfilmd moeten worden...
Boeken die nog verfilmd moeten worden...
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
wat je hier beschrijft ís LotR. dat de film de nadruk legt op de actie en fantasy gebeuren zegt niks over het boek.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Dus je vindt het een mislukking? Waarom geef je er dan 4,5 * voor? 
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes

ik geef sterren voor de film, uiteraard niet voor het boek...die logica heb ik nooit begrepen (zie je trouwens meer op imdb dan hier).
chrissie
-
- 749 messages
- 5035 votes
Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat de technieken nu zo geëvolueerd zijn dat je alle fantasyboeken kan verfilmen zonder dat de speciale effecten er vingerdik bovenop liggen. Bv. in LOTR en Jurassic Park krijg je toch echt de indruk dat wat je ziet ook echt bestaat of echt gebeurt. Aangezien veel fantasyboeken, en het woord zegt het al, zich in droom- of schijnwerelden afspelen, maakt de moderne technologie het mogelijk ook deze heel mooi te verfilmen. Ik weet nog goed toen Dune net uitkwam vonden veel critici dat de planeet en zijn bewoners niet goed "gemaakt" waren. Dit zou nu veel beter kunnen.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Ik zou graag zien dat 'oorlogswinter' en 'oorlog zonder vrienden' verfilmd worden. Het schijnt dat oorlogswinter alu s verfilmd is,maar ik kan het nergens vinden. Weet iemand hier meer over?
pinky
-
- 373 messages
- 1999 votes
Het schijnt dat oorlogswinter alu s verfilmd is...
Was ooit een tv-serie, ik dacht met o.a. Peter Faber. Of 'ie ook de bioscoop heeft gehaald? Ik dacht het niet.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
In ieder geval met Leotien Ceulemans.
Ik las net dat 'Nooit meer slapen' van WF Hermans wordt verfilmd. Lijkt me zeer interessant.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
'oorlogswinter'
Gaat gebeuren. Martin Koolhoven is er mee bezig.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Oorlogswinter is een jeugdboek. Wordt de film dan ook automatisch een jeugdfilm ?
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
ik vond het een boek dat prima leesbaar is voor alle leeftijden. zal het met een eventuele film ook zo zijn??
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
ik vond het een boek dat prima leesbaar is voor alle leeftijden. zal het met een eventuele film ook zo zijn??
Lijkt me wel.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
En Q&Q, gaat dat ook nog door ?
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Gaat gebeuren. Martin Koolhoven is er mee bezig.
Oke dan, waar heb je dat gelezen?
jay73
-
- 1184 messages
- 1388 votes
Ik las net dat 'Nooit meer slapen' van WF Hermans wordt verfilmd.
Waar heb je dat gelezen Redlop? Is nl mijn favoriete boek!
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Oke dan, waar heb je dat gelezen?
Gehoord.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Waar heb je dat gelezen Redlop? Is nl mijn favoriete boek!
Op NOS teletekst inderdaad. Ik meen pagina 402.
'Nooit meer slapen' is in mijn ogen ook de meest indrukwekkende knappe Nederlandse psychologische roman. Maar NMS is geen avonturenboek.
Het metaforische karakter van het boek leent zich niet voor verfilming lijkt me.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Dit boek wordt inderdaad gefilmd en je kunt het nalezen op teletekst pagina 424/2 van de NOS.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
De GVR van Dahl zou wel een live-action verfilming verdienen (niet dat de tekenfilm slecht is overigens, integendeel). Verder zou ik ook graag Dahl's De Griezels verfilmd zien, vraag me alleen af hoe zo'n verfilming zou zijn.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Ik vond Nooit meer slapen een erg goed boek, maar om daar een goede film van te maken lijkt mij praktisch onmogelijk. Om te beginnen al het gezichtspunt; als dat verplaatst wordt van een vertelling door de hoofdpersoon naar een objectieve aanpak (want dat gebeurt bij film automatisch, tenzij je heel zwaar op de voice-over gaat leunen, maar dat levert ook niet de beste films op), zou al veel effect verloren gaan. En dan moet je nog eens een acteur vinden die het allemaal kan 'dragen'; een project nu al gedoemd te mislukken dus denk ik. Daarnaast lijkt het mij ook geen aangename ervaring om voor ongeveer de helft van de film het grootste deel van de dialogen in gebrekkig Engels gevoerd te horen (want dat is noodzakelijk voor het verhaal).
jay73
-
- 1184 messages
- 1388 votes
Ik ben niet zo pessimistisch Queto. Ik denk dat er van het verhaal van Nooit Meer Slapen best een goede film gemaakt kan worden. Zelfs bij een film als De Avonden is het toch prima gelukt. Goed, bij de film zal je een hoop missen. Helder. Duidelijk punt. Wat er nou precies in het hoofd van Alfred Issendorf afspeelt, is lastig op het doek te toveren. Toch blijft er met de gebeurtenissen en dialogen uit Nooit Meer Slapen genoeg over om een (meer dan) behoorlijke film af te leveren, lijkt mij zo.
Mmmm, ik ga het boek herlezen maar nu met de ogen van een filmmaker. ik zal verslag doen van mijn bevindingen.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Wat er nou precies in het hoofd van Alfred Issendorf afspeelt, is lastig op het doek te toveren.
Maar daarin ligt toch meteen de essentie van het boek? Natuurlijk kun je de gebeurtenissen en dialogen overnemen, maar meer dan (misschien) een aardig avonturenfilmpje kan het dan niet worden. Goed, van die bergbeklimming kun je misschien nog wat maken (symboliek is daar wel beeldend), maar verder zou alle diepgang eruit vallen. Of je moet misschien heel veel aandacht aan het uitdiepen van het personage schenken, maar dan moet je zowel een goed acteur hebben als een sterke sfeer opbouwen, anders houdt het nooit stand. En aan die criteria zal waarschijnlijk niet voldaan worden, vrees ik.
jay73
-
- 1184 messages
- 1388 votes
Precies maar het moet dus mogelijk zijn! 
Waarom zou er niet aan die criteria voldaan worden, denk je?
Ik heb vannacht het boek er weer eens bij gepakt en wat stukjes gelezen. Dat gebrekkige Engels moet erin blijven natuurlijk! Zoals je zelf al zegt, is taal een enorm belangrijk thema binnen Nooit Meer Slapen, bovendien zorgde die 'taal-miscommunicatie' voor aardig wat gegrinnik mijnerzijds. Moet erin blijven, ondanks de problematische ondertitels die we dan gaan krijgen.
Verder hoop ik wel dat de makers met echte Noorse acteurs in zee gaan en niet met een stel Hollanders die hun beste Knackebröd-accent over ons uitstrooien.
jester
-
- 806 messages
- 1245 votes
Ik ben ook blij dat Nooit meer slapen verfilmd wordt, één van mijn favoriete boeken. Verder lijkt mij een verfilming van Kruistocht in Spijkerbroek wel leuk, pas nog gelezen, blijft de moeite waard.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik ben ook blij dat Nooit meer slapen verfilmd wordt, één van mijn favoriete boeken.
Dan is het juist oppassen.
Werkt men al zeker 12 jaar aan. Momenteel staat Sombogaart als regisseur op het project.
jester
-
- 806 messages
- 1245 votes
Dan is het juist oppassen.
Dat klopt wel, maar ik heb liever dat boeken verfilmd worden die ik wel mooi vind, dan boek waar ik niets aan vind.
Werkt men al zeker 12 jaar aan. Momenteel staat Sombogaart als regisseur op het project.
Goh, 12 jaar al? Weet je ook wat het proces zo moeizaam maakt?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Goh, 12 jaar al? Weet je ook wat het proces zo moeizaam maakt?
Het scenario, maar vooral de kosten.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Wouter meldde het al eerder:
AMSTERDAM - Er is een verfilming van het jeugdboek Oorlogswinter van Jan Terlouw in de maak. Dat heeft producent Isabella Films donderdag bekendgemaakt.
De film wordt geregisseerd door Martin Koolhoven, die eerder bekroonde films als De Grot en Suzy Q maakte. Oorlogswinter vertelt over de ervaring van de 15-jarige jongen Michiel in de hongerwinter van 1944. Voormalig D66-politicus Jan Terlouw schreef het boek in 1971. De auteur baseerde het boek op zijn eigen ervaringen in de oorlog. De nu 71-jarige Terlouw was 12 toen de hongerwinter uitbrak. Oorlogswinter werd vertaald in 16 talen en telt alleen in Nederland al 57 drukken. Het boek werd bekroond met een Gouden Griffel en verscheidene buitenlandse boekenprijzen. Tv-maker Aart Staartjes heeft halverwege de jaren zeventig voor de VARA al een tv-serie naar het boek gemaakt. De hoofdrollen werden toen vertolkt door Leontien Ceulemans, André van den Heuvel en Michiel Kerbosch. Over acteurs in de film is nog niets bekend. Het filmscript wordt geschreven door scenarist Paul Jan Nelissen, die eerder tekende voor het verhaal van de omstreden film Van God los. Terlouw zal als adviseur betrokken blijven bij het project.
De opnames moeten plaatsvinden in de winter van 2004. Het project gaat tussen de 2,5 en 3 miljoen euro kosten. De film moet in 2005 in de Nederlandse bioscopen te zien zijn.
Leuk! Benieuwd of het boek een leuke film op kan leveren (ik herinner me vooral man-in-kuil, jongen-brengt-boekjes) maar het kan zijn dat ik inmiddels de helft vergeten ben.
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
ik geloof dat het hier ook al eens gemeld is, maar de verfilming van 'een kruistocht in spijkerbroek' komt er nu ook zeker aan!
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
(ik herinner me vooral man-in-kuil, jongen-brengt-boekjes)