- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Boeken die nog verfilmd moeten worden...
Boeken die nog verfilmd moeten worden...
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Thom en Thijs Reedijk stonden achter het huis van de postcommies te kijken naar een dode krokodil, die enige Inlanders bezig waren uit de rivier de Kapoeas te halen. Voor Jongens uit de Pontianak was een kaaiman nu wel niet zo'n vreemd verschijnsel als voor Hollandse makkers, maar dit monster van vier meter lengte was zelfs voor Tom en Thijs zo'n grote merkwaardigheid, dat zij hun rijsttafel er geheel door vergaten er geen ogenblik aan dachten, dat hun vader en moeder misschien wel in grote ongerustheid over hun wegblijven zouden kunnen verkeren
Toen ik klein was kon ik dit wel waarderen.. maar als ik het nu terug-lees
bah bah bah " uit de Katjangs van JB Schuil
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
" Papa was minder statig dan mama. Hij at als een varken, ook tijdens officiele diners, iets wat mama hem nooit heeft kunnen vergeven, Mischien dacht ze stiekem wel dat hij met haar getrouwd was vanwege de reputatie van haar familie en ook een beetje vanwege haar geld. Papa heeft als een beest gewerkt om dit misverstand weg te werken maar mama zei: ' Als ik je vader zie, ruik ik armoede' .
(..) Ik had twee broers. Daniel de oudste viel wel twintig keer per jaar flauw. Men zei dat hij bloedarmoede had. Nu is hij een tamelijk beroemd dirigent. (..) Zes jaar na mijn geboorte verwachtte mijn moeder nog een vierde kind. Het zou een meisje worden, maar werd geen meisje, werd een miskraam.
Het viel in de WC.
'Het is me ontglipt' zei ze
Bij het avondeten zei papa tegen mama: 'Jij kan ook niets'
Toen wendde hij zich tot ons en zei: 'Jullie moeder kan niets meer. Niet eens een kind krijgen'.
Toch hoorde ik hem die avond huilen, in de badkamer, en ik weet zeker dat hij niet huilde omdat mama niets kon, maar omdat zijn dochter levenloos in het toilet was gevallen. (..)
Mijn kaalheid begint met Blondie. De zangeres Blondie, en om helemaal precies te zijn met haar nummer ' Call Me '.
tot zover het gedeelte uit het begin van deze meesterlijke roman
Mirandak
-
- 110 messages
- 163 votes
Van mij mogen ze Dolende zielen (lost Souls) van Poppy Z. Brite verfilmen.
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
Zozo, dat is al heel wat...
Grunberg is een aardige schrijver met goede boeken, maar een film van een zijner boeken... hmm, hoeft niet direct...
Die Palahniuk ken ik geeneens, maar wat niet is...
Zelf heb ik na even nadenken weer wat nieuwe tips (om te lezen, maar vooral voor verfilmingen):
naast het feit dat ik ECHT de films wil zien van de boeken van Martin Amis (Money en The Information, om te beginnen0 en van Jonathan Coe, hier wat andere leuke, goede boeken:
zoals "The Foucault hallucination" van Patricia Duncker, boeken van Jerzy Kozinski (ook erg schizofreen soms), "The story of my life" van Jay McInerney en een erg bekend Brits boek, waarvan ik nu zowel titel als schrijver kwijt ben (gebeurd wel vaker, met zoveel kennis)over twee Engelse backpackers die naar India gaan, en er eigenlijk geen reet aan vinden (erg bekend).
NERD
-
- 1718 messages
- 1429 votes
Over Survivor: er is al een stukje proefscript geschreven, en het is echt geweldig!!!! (als ik het goed begrepen heb moet dit het begin van de film zijn):
En ook Lullaby wordt al bekeken door film-peoples zoals je op de link van Lullaby(zie mijn eerdere berichtje) kunt lezen.
Goodfella
-
- 5091 messages
- 4875 votes
Cool. Ontzettend herkenbaar trouwens, die stijl van Palahniuk. Lijkt wel Fight Club II.
Ik zie dan ook al helemaal Edward Norton voor me als de 'narrator'. 
Geweldige quotes trouwens...
"Well, it's better then television."
"Just pull the trigger. I'm trying to sleep too."

narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
En natuurlijk het verhaaltje "Het meisje met de eierstokjes" van Herman Finkers.
En het arme meisje kon absoluut geen nee zeggen, he. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Familiefeest van Theodor Holman. Als regisseur heb ik Theo van Gogh in gedachten. Die twee hebben al eens eerder iets samen gedaan, dus dat komt goed.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De Kleine Johannes, van Frederik van Eeden. Las ik voor mijn lijst. Hoogst vermakelijk. Het team van Shrek moet dat maar gaan maken. 
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
dan heb ik ook nog Harry Mulisch in gedachten die best wel verfilmd zou kunnen worden met 'Ik heb altijd gelijk'
jay73
-
- 1184 messages
- 1388 votes
Ik neem aan dat je WF Hermans bedoelt, Fisher King!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Over de doden niets dan goeds!
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
goh , hoe kon ik die twee nou verwisselen 
maar dat hadden jullie toch allang door...
jay73
-
- 1184 messages
- 1388 votes
Ik had de ironie zo snel niet door, ok volgende keer beter!
Maar als we het nu toch over WF Hermans hebben: een verfilming van Nooit meer slapen.... maar misschien toch ook maar niet, daar is het boek veel te goed voor!
EmDee
-
- 7192 messages
- 1417 votes
Maar wie speelt dan de rol van de witte prins op het knappe paard?
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
Hermans, Mulisch, Finkers...
hmm, niet echt mijn smaak...
Echt niets anders, buitenlandse groten bijvoorbeeld (zijn al die klassieke "canons" al verfilmd)?
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
Ik zag laats wel een of andere obscure Franse film met Jane Fonda (zuchttttttt..), La Curee, op TV5. Helaas kon ik er geen moer van verstaan (Frans he), al was de film ondertiteld in het...Frans (grappig van die Fransozen, doen ze vaker- bang dat het te snel gaat voor ze of zo). Heb de film na 30 minuten of zo uitgezet, herstel, heb wat anders gekeken. Maar op zich een grappige film lijkt me, over een mooie, jonge stiefmoeder die verliefd wordt op haar stiefzoon... Jane Fonda speelt hier echt best goed, alleen de liefdesscenes zijn nogal vreemd... Als er iets interessants gaat gebeuren, vervalt de film steeds in een soort wazige (spiegel)beelden begeleidt door (wel erg strakke) sitar-muziek...
Anywayy, dit is dus een verfilming van een boek van Emile Zola, La Curee..
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
En Ransom...
die film dus, is dat een verfilming van Jay McInerney's enigszins beklemmende epos "Ransom" of "Vreemdeling". Ik denk het niet...
Dus daar ook maar een film van wensen denk ik...
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
OK, voor de echte quizmasters nog een vraag, moet niet te moeilijk zijn (ik weet het antwoord trouwens niet hoor, ik vraag het echt...).
Ik ben op zoek naar een film over een boek van:
Lorenzo Carcaterra: Hell's Kitchen.
Daar is een (mooie, integere) film van die niet op deze site staat; tenzij die film anders heette (dan het boek).
De Hell's Kitchen die op deze site staat gaat echt over iets heel anders dan de film die ik gezien heb.
Weet iemand hoe die film heet?
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
Ja, IK (heb het snel even opgezocht..):
Sleppers! Snel recenseren.
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Sleppers! Snel recenseren.
Wordt daar dan zo in geslept ofzo?
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
een boek van Terry Pratchett (de hogfather bijv.) en dan geen live-action maar door de mensen van Pixar
dat zou echt goed zijn
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
En verfilmd moet worden:
De Hobbit (natuurlijk)- liefst in de stijl van LOTR, maar dan wel wat minder groots...
Zal wel verfilmd gaan worden binnen nu en 5 jaar, denk ik.
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
Tovenaar, weet jij hier meer van? ZO JA, VERTEL HET ME...
Een verfilming van The secret history MOET er ooit komen... (mits goed verfilmd, natuurlijk!).
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
Ik dacht dat er binnenkort eens een internationale film over Anne Frank zou komen.
Althans, zoiets zag ik een jaar geleden op het nieuws. De film zou, vanwege de goedkope productiekosten, in Praag worden gefilmd. Weet iemand er meer van?
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
En wanneer wordt William Blake's The Marriage of Heaven and Hell nou eens verfilmd?
Hoe moet dat er trouwens gaan uitzien dan? Dat moest nog eens een weirde film gaan worden, zeg!
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Van mij mogen ze de Guggenheimer-reeks van Herman Brusselmans wel eens verfilmen, aangezien dit de leukste film uit de Vlamms-Nederlandse geschiedenis zou kunnen opleveren.
Ik heb er wel eens vaker over gesproken met mensen, maar het lijkt me toch onverfilmbaar.
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
Guggenheim-reeks?
Hm, dan heb ik iets gemist... heb wel een boek gelezen over de nobele heer Guggenheim(er?): ..Wast Witter!
Dat er meer boeken van zijn...?
Welja, Brusselmans-boeken zouden het ook wel doen op film. Als je Gipharts mag verfilmen, waarom dan geen Brusselmans? Lijkt me veel leuker.
Voorwaarde is wel dat die film dezelfde misantropische, sarcastische galgenhumor bezit als de boeken van onze Zuiderbuur!