- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Boeken lezen vs. film kijken
Boeken lezen vs. film kijken
SuperSideSwipe
-
- 4464 messages
- 2890 votes
Bij Fight Club (1999):
Een filmfan leest toch geen boeken??
Gaat allemaal van dat belangrijke filmtijd af!
SuperSideSwipe
-
- 4464 messages
- 2890 votes
Zo als ik altijd zeg: Alle boeken die de moeite waard zijn om te lezen, worden verfilmd, dus kun je beter de film zien. Alle boeken die niet verfilmd worden zijn ook de moeite van het lezen niet waard.
- ® SuperSideSwipe 2005 -

Respekked
-
- 6286 messages
- 1228 votes
haha, leuk gezegd
edit: ben het er alleen voor 0% mee eens, maar dat is een ander verhaal 
SuperSideSwipe
-
- 4464 messages
- 2890 votes
Ja dat niet iedereen het ermee eens is wist ik al 
Heb zelf een hekel aan lezen. Vind het tijdverspilling, je kan in de tijd dat het je komst om een boek te lezen, een stapel DVD's zien, internetten, lekker uit eten en het is nog beter voor je ogen ook.
Alleen jah, zoals je bij mij kunt zien komt het je spelling niet echt ten goede, maar das een kleine prijs.
mikoz
-
- 11297 messages
- 867 votes
Ik vind lezen ook niks , maar ik kan me best voorstellen dat mensen er veel voldoening uit halen.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Het is iets totaal anders dan filmkijken, en daarom kan het 1 het andere nooit vervangen, als jij niet van lezen houd SuperSideSwipe jammer voor jou, maar die opmerking van jou slaat gewoon nergens op.
SuperSideSwipe
-
- 4464 messages
- 2890 votes
Relax feanaro, je neemt dat lezen volgens mij een beetje te serieus, het was geen feit wat ik daar schreef, maar wel een grappige bewering vond.
Ik kan me er aan de ene kant ook wel wat bij voorstellen dat iemand het leuker vind om een verhaal in zijn eigen hoofd te laten afspelen. Maar ik hou het veel liefer bij films. Ik vind boeken lezen saai, duurt allemaal te lang omdat ik ook geen geoefende lezer ben.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Oke, ik kijk ook liever films trouwens, maar ik hou óók van lezen. Als we deze discussie willen afmaken moet dat lijkt me in het forum trouwens.
Respekked
-
- 6286 messages
- 1228 votes
Relax feanaro, je neemt dat lezen volgens mij een beetje te serieus, het was geen feit wat ik daar schreef, maar wel een grappige bewering vond.
Ik kan me er aan de ene kant ook wel wat bij voorstellen dat iemand het leuker vind om een verhaal in zijn eigen hoofd te laten afspelen. Maar ik hou het veel liefer bij films. Ik vind boeken lezen saai, duurt allemaal te lang omdat ik ook geen geoefende lezer ben.
ik kon de grap wel waarderen, maar het zijn echt werelden van verschil. Een boek is zoveel uitgebreider dan een film. Je kan bijvoorbeeld nooit het hele boek(1 van de delen) van harry potter in een film proppen, en dus zijn de films wat mij betreft al slechter dan de boeken. Maar we gaan nogal off-topic.
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Een filmfan leest toch geen boeken??
Gaat allemaal van dat belangrijke filmtijd af!
Zo als ik altijd zeg: Alle boeken die de moeite waard zijn om te lezen, worden verfilmd, dus kun je beter de film zien. Alle boeken die niet verfilmd worden zijn ook de moeite van het lezen niet waard.
- ® SuperSideSwipe 2005 -

Je hebt gelijk, SuperSideSwipe. Het wordt tijd dat ik me weer eens aan ga passen aan het gedrag van mijn vroegere MAVO-genoten;
- Boeken lezen afschaffen en slechts verFilmingen gaan kijken;
- Naar Top-40 muziek luisteren;
- En het jeugdjournaal gaan kijken, want DAAR LÉÉR JE WAT VAN!!!!
Wat 'n ONzin, zeg!! Ik bedoel, weet je dan niet dat je misschien nog een beetje meer achtergrondinfo kan krijgen als je 't Boek leest?? En het is ook nog eens zo dat een regisseur en/of scenarioschrijver de boodschap die het Boek probeert over te brengen niet snapt, over het hoofd ziet, of niet mag vertalen naar Film, aangezien de producers daar geen geld in zien!!
Bovendien zijn Boeken er ook in grotere getalen, dus in plaats van het te hebben over een TV-programma dat iedereen heeft gezien, kun je ook iets nieuws inbrengen in een gesprek door te praten over een Boek dat je hebt gelezen.
En als je zelf zo'n hekel hebt aan lezen, hoe kun je dan in GODSnaam stellen dat Boeken die niet verFilmd worden het lezen niet waard zijn?!
En slecht voor je ogen? Geloof ik niks van! Een hele avond naar een scherm staren is in principe volgens mij veel slechter voor je ogen, ook al doe ik dat ook vaak!
SuperSideSwipe
-
- 4464 messages
- 2890 votes
Een discussie loskrijgen is toch wel mijn grootste talent haha. Maar eh,.. flip heb je ook mijn laatste post gelezen?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Het kan belachelijk overkomen maar ik heb het, zeker de laatste tien jaar, liever visueel. Ik heb vroeger verschrikkelijk veel gelezen maar als ik terugkijk is het net of ik minder snel kennis opsloeg al lezende dan al kijkende.
Ik heb honderden boeken, zowel ficton als non fiction, grote schrijvers als onbekende penneridders, maar ik lees geen pagina meer.
Twee weken geleden heb ik nog vier boeken van Agatha Christie en Oorlog en Vrede van Tolstoi gekocht omdat ik weet dat mijn dochter graag leest en in de hoop dat ik er ooit nog een keertje zal aan beginnen, maar dan zal ik toch erg filmmoe moeten zijn.
Wat is het beste? Film is een verhaal visueel beleven, terwijl men met een boek zuiver zijn eigen verbeelding kan gebruiken. 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik vind het best leuk om op zijn tijd eens een boek te lezen, maar ik kom er gewoon te weinig aan toe. Film kijken gaat wat sneller, dus daar ga ik automatisch voor.
donnie darko
-
- 6140 messages
- 2816 votes
sorry, het heeft waarschijnlijk weinig te maken met dit topic, maar weet iemand of het boek van Requiem for a Dream ook in het nederlands vertaald is?
Ik weet alleen dat het van Hubert Selby Jr. is.
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Ik heb geen idee, ik ga binnenkort effe voor je kijken
!
En ja, SSS, ik heb je laatste bericht ook gelezen, maar je bent ook wel met 'n paar stellingen gekomen waar ik 't niet mee eens ben en waar ik effe mijn verhaal over kwijt wilde.
Verder niet erg, we zijn 't alleen niet eens
!
La dormeuse
-
- 111 messages
- 218 votes
Boeken lezen en films kijken heeft beide zo z'n voordelen.
Bij films heb je soms mooie beeldcomposities, ik kan heel erg genieten van goede acteurs, en je hebt een combinatie van beeld en geluid/muziek
Bij boeken heb je je eigen verbeelding nodig. Het is leuk om niet alles voorgeschoteld te krijgen. Verder is het taalgebruik is boeken meestal erg mooi. Ook zijnze vaak uitgebreider. (Nou is dit natuurlijk niet altijd een voordeel. Momenteel ben ik in Anna Kareninabezig, van Tolstoj, maar dat is toch wel errug uitgebreid)
SuperSideSwipe
-
- 4464 messages
- 2890 votes
Vergeet die levensgevaarlijke papiersneden niet!

^ boeklezer's handen ^

^ filmkijkers handen ^
- ® SSS research 2005 © -
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik ben een enorme filmliefhebber, maar sommige verhalen waren beter in boekvorm. The Name of the rose is een pak uitgebreider in boekvorm, en veel verfilmingen van John Grisham en Stephen King waren soms beter in het boek. Jurrasic park komt in het boek ook minder tienerachtig over en The Green Mile is een tegenvaller als film, maar enorm sterk als boek.
Kwestie van de 2 te combineren denk ik.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik ben een enorme filmliefhebber, maar sommige verhalen waren beter in boekvorm.
Dat ligt volgens mij voor het grootste gedeelte aan het feit dat je je eigen fantasie gebruikt.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Dat ligt volgens mij voor het grootste gedeelte aan het feit dat je je eigen fantasie gebruikt.
Dat moet denk ik wel met boeken. Tenslotte heb je geen beelden en moet je je de zaken kunnen voorstellen. Maar in de boeken die ik heb opgenoemd (en dan vooral Jurrasic Park en Green Mile) krijg je beter conversaties, meer achtergronden van de personages en essentiele gedachten te lezen, waardoor je meer informatie hebt en een betere voorstelling krijgt dan in de film. Zo vond ik het personage bvb van Tom Hanks in het boek beter dan in de film. Dit is zeker Hanks beste rol niet.
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
SuperSideSwipe, mijn woorden kwamen misschien nogal hard over, maar ik ben je wel ontzettend dankbaar dat je deze discussie gestart hebt
! Hoewel de meeste meningen nu misschien al zijn uitgelegd, wellicht zijn er nog 'n heleboel anderen die ies aan deze discussie willen toevoegen. Dat hjoop ik wel.
Maar SSS, hebben Filmkijkers geen kromme vergroeide duimen van het gebruiken van de afstandsbediening
?
SuperSideSwipe
-
- 4464 messages
- 2890 votes
Nee dat zijn Tv-Junkies zie onder.

Echte filmliefhebbers leggen hun afstandbediening weg en genieten.

^ Nieuwe schokkende boekpapiersnede foto ^
- ® SSS Research 2005 © -
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Toch zou je boeken moeten gaan lezen. Er bestaat voor iedereen wel een boek dat bij hem of haar past. Dat is ook bij muziek en films. Je moet gewoon ff zoeken, maar wanneer je het gevonden hebt kun je er echt van genieten. Je kunt een boek zo weer wegleggen en weer oppakken wanneer je zin hebt en je wint er juist weer wat nuttige tijd mee. Er zijn vast wel momenten wanneer je niks te doen hebt en inplaats van een kort stukje film te kijken kun je gewoon een stukje lezen.
Ik dacht eerst ook dat het saai was om boeken te lezen, maar toen las ik The Shining en daarna King's korte boekje Achtbaan (Riding the Bullet). Beide geweldig. Daarna Douglas Adam's Transgalactisch Liftershandboek (Hitchhiker's Guide to the Galaxy) en die was al helemaal top! Laatst Dreamcatcher uitgelezen (weer Stephen King) die voor mijn doen erg dik is. Ik ben bezig met het tweede Hitchhiker deel en daarna wil ik beginnen aan het Engelstalige kinderboek Coraline van Neil Gaiman (die een interessante verfilming krijgt) en een boek van Tarry Prachett.
Ga dus opzoek en verbreed je horizon! Dat zouden trouwens veel mensen ook moeten toen op het gebied van strips/comics. Weer een heel interessant medium. Hoeft echt niet alleen humor of actie te zijn, er zijn ook titels bij die je gewoon als 'art-house strips' zou kunnen bestempelen.
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Dat zijn vaker de Strips dan Comics
! Comics zijn toch meestal vervolgseries, maar er worden we weer Graphic Novels op gebaseerd die je misschien wel in 't Art-House hokje kunt stoppen.
Maar de Strips, dat is echt 'n internationaal gebeuren. Fransen kunnen er ook wat van!
Fred Neil
-
- 251 messages
- 188 votes
@ donnie Darko
Volgens mij is "requeim for a dream" het boek nog niet vertaald in het nederlands. Ik heb wel de engelse versie thuis liggen maar dat vond ik niet echt een geweldig boek.
Ik had de film eerst gezien en het boek voegde weinig toe aan de film. Ook maakte het hierbij veel meer indruk als je het ziet dan dat je het leest i.m.o.
Ik vind trouwens dat lezen en films kijken niet verglijkbaar is. Ik doe het allebei graag. Soms kijk ik een film omdat ik het boek heb gelezen en soms lees ik het boek omdat ik de film heb gezien. Ik vind allebei heel goed samengaan.