- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Wat is een B-film?
Wat is een B-film?
Fortune
-
- 4311 messages
- 2769 votes
Geld niet voor Bad Taste en Hobo With A Shotgun.
Dit zijn expres gemaakte B-films die op die manier erg entertaining maar vooral grappig zijn.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Bad Taste is een 100% B film. Door een zeer jeugdige Jackson gemaakt uit eigen middellen....
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Er zit ook wel een kern van waarheid in. Maar zijn definitie is blijkbaar erg sporadisch van toepassing. Bij een Bad Taste niet maar een Reservoir Dogs wel.. mja.
Het zijn beide geniale, met een klein budget gemaakte, films....oftewel B-films. Bij de ene vervalt de term wel en de ander niet?
louisvf
-
- 1462 messages
- 2523 votes
Dat ik de hersencapaciteit van een kleuter heb, blijft hier buiten!
Wat mij tegenstond is een opmerking als ''Er zijn genoeg B-films die als geniaal of klassieker worden omschreven en zo hun B status verliezen... ''. Dan denk ik meer binnen mijn straatje, neem bijv. Bad Taste. Een geniale classic maar dat neemt z'n B-status niet weg, het is nou eenmaal een geniale klassieke B-film. Beetje naast elkaar geredeneerd dus.
Jep, zoals hier al eerder gezegd haal je foute voorbeelden naar boven... Maar nog eens, leuk geprobeerd! Verder ga je weeral niet in op wat ik zeg...
louisvf
-
- 1462 messages
- 2523 votes
. Ik weiger de term als kwaliteitsaanduiding te gaan gebruiken.Rest jij je case maar lekker.
Zie, weeral zo'n kinderlijke, inhoudsloze reactie waarmee hij nergens dichter in de buurt komt van zijn standpunt, natuurlijk dat ik dan reageer met "je snapt het niet"...
louisvf
-
- 1462 messages
- 2523 votes
Bij Hobo with a Shotgun (2011):
Dat is je feitelijk punt zogezegd, geen mening en je hebt nooit iets onderbouwd. Vanaf hier ging het ook alleen maar afbrekend richting mij... Maar is niets, laat maar zo! Als jij films als Reservoir dogs als B omschrijft is dat goed voor u.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Heb meermaals bronnen geleverd en uitgelegd dat dit budgettaire in essentie de betekenis is.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
B-feature is de 2e film van de avond. Dus 2 voorstellingen.De A-film is de hoofdfilm en voor de fans (meestal) een cheapie, de B-film.
louisvf
-
- 1462 messages
- 2523 votes
Heb meermaals bronnen geleverd en uitgelegd dat dit budgettaire in essentie de betekenis is.
Heb ook gezegd dat het Budgettaire inderdaad in eerste instantie dat ook was... en dan ging ik nog door... Verder kon je niet uitbreiden? Maar laat het...
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Laat het maar zo, ik doe geen moeite meer
Ben benieuwd wie er als eerst stopt 
Theunissen
-
- 12267 messages
- 5513 votes
Toch niets mis mee met een pittige discussie (mening verschil) tussen twee filmliefhebbers. Dat het niet meer echt over de film gaat daaraantoe.
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Zeg ik toch ook niet? Het viel me alleen op dat hij steeds zegt dat ie het er bij laat, terwijl hij toch doorgaat.
Fortune
-
- 4311 messages
- 2769 votes
Maak hier een topic over aan zou ik zeggen.
Theunissen
-
- 12267 messages
- 5513 votes
Zeg ik toch ook niet? Het viel me alleen op dat hij steeds zegt dat ie het er bij laat, terwijl hij toch doorgaat.
Ik had het ook niet over jou
Het was gewoon een mening van mij over de discussie van filmliefhebbers. Het staat alleen toevallig onder het bericht van jouw.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Je gaat niemand Reservoir Dogs een B-film horen noemen...
Reservoir Dogs is en blijft een B-film. Een heel bekende en met een zekere cultstatus, maar niettemin met een laag budget ineengestoken.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Wanneer ben ik het een keer niet met je eens
?
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Wanneer ben ik het een keer niet met je eens
?
Hehe. Over de waarde van deze film zullen we het niet helemaal eens zijn vrees ik. Je hebt geluk dat ik weer in mijn menopauze zit van recensies schrijven
.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Wel jammer dat het gemiddelde van Hobo nu zelfs onder de 3,00 is komen te liggen 
Oke, dit wordt logischerwijs niet door iedereen gepruimd, maar jammer is het wel. De film krijgt niet de eer die het verdiend.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Hier niet nee, dat is wel jammer! Maar het internet staat vol lof over Eisener's debuut. Veel noemenswaardige horror websites zijn laaiend enthousiast, bijna zonder uitzondering
. Verwacht nog heel veel van deze man!
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Een B-film is echt wat anders hoor.
Ik ben me ervan bewust dat de term doorheen de jaren nog bepaalde betekenissen heeft bijgekregen, of liever dat ze zo door veel mensen worden aangenomen (in relatie tot slechte acteurs, kromme scripts, kwaliteit in het algemeen...) maar in principe is dat niet echt juist.
Fortune
-
- 4311 messages
- 2769 votes
Bij Hobo with a Shotgun (2011):
Ik ben me ervan bewust dat de term doorheen de jaren nog bepaalde betekenissen heeft bijgekregen, of liever dat ze zo door veel mensen worden aangenomen (in relatie tot slechte acteurs, kromme scripts, kwaliteit in het algemeen...) maar in principe is dat niet echt juist.
Films met een klein budget zijn meestal de films met slechte acteurs, kromme scripts oftewel films van lage kwaliteit. En B word vaak geassocieerd met iets wat aanduid dat het van mindere kwaliteit is. Dus als in 1920 de term B-films word gelanceerd wat 90 jaar geleden is en we hebben ondertussen al heel wat A en B films gezien dat merk je dat B-films van vaak lagere kwaliteit zijn waardoor je term B-film op pakt en dat gaat gebruiken voor films die je niet bevallen en die jijzelf een B-film vind. Maar ondertussen zijn er genoeg uitzonderingen waarom je 2012 bijvoorbeeld een B-film kan noemen en Reservoir Dogs een A film.
Oorspronkelijk staat B-film voor het budget wat samen gaat met slechte acteurs, goedkope decors, kromme scripts en slechte kwaliteit in het algemeen. En door de jaren heen zijn er genoeg films gemaakt die van slechte kwaliteit zijn met een groot budget of niet, die gewoon B-films genoemd worden. Waarom ook niet?
yeyo
-
- 6351 messages
- 4613 votes
Reservoir Dogs is en blijft een B-film. Een heel bekende en met een zekere cultstatus, maar niettemin met een laag budget ineengestoken.
Dus films met een laag budget zijn per definitie B-films? Slaat nergens op. Zijn arthouse / independent producties dan allemaal B-films?
Het Wikipedia artikel vat de essentie goed samen: vroeger was er een apart circuit (vnl. gericht op drive-in cinema) van films met een laag budget, vooral op entertainment gericht en meestal rond een populair subgenre / thema. Roger Corman bv. is het epitoom van een B-filmmaker.
Na de kentering van de filmindustrie eind jaren '70 (en het verdwijnen van drive-in cinema's) wordt het nog moeilijk te bepalen wat het B-genre precies inhoudt. Star Wars bv. wordt gezien als een samensmelting van B-film kenmerken in een A-budget.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Als je op het budget doelt misschien. Als je het echter als kwaliteitsbenaming gebruikt dan niet per se. Sommige gebruiken het nog altijd als dat eerste en andere doen dat tweede.
yeyo
-
- 6351 messages
- 4613 votes
Maar dat is dus gewoon niet waar. Het verband werkt niet in beide richtingen: alle B-films hebben misschien een laag budget, maar niet alle films met een laag budget zijn B-films.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Het zijn wel B(udget)-films, maar niet films van B-kwaliteit.