- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Wat is een B-film?
Wat is een B-film?
louisvf
-
- 1462 messages
- 2523 votes
Bij Hobo with a Shotgun (2011):
Ahja maar als ik het heb over een A- of B-film spreek ik in het algemeen over kwaliteit en dat wat dat niet is
. Zo kan een B film een film zijn van groot budget, maar dat weet je wel
!
Dus als ik zeg Drive Angry is een B-film, zeg ik dat, los van naar het budget te kijken...
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Heel erg veel mensen die over een B-film spreken bedoelen een slechte film en hebben geen flauw idee wat "B-film" nu daadwerkelijk inhoud. 
In het kader van "ze hebben de melk wel horen klotsen, maar ze weten niet waar de tepel hangt".
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Een B-film kan helemaal geen film zijn van een groot budget. Dat heet een contradictie.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Ik dacht dat B-films juist met budget te maken hadden, en A films gewoon wat meer kwaliteit bieden, maar ik heb altijd gedacht dat er niet echt een verhouding tussen A en B zat, het waren gewoon termen...
louisvf
-
- 1462 messages
- 2523 votes
Heel erg veel mensen die over een B-film spreken bedoelen een slechte film en hebben geen flauw idee wat "B-film" nu daadwerkelijk inhoud. 
In het kader van "ze hebben de melk wel horen klotsen, maar ze weten niet waar de tepel hangt".
Je moet niet gewoon de boekjes volgen... Een B-film is inderdaad letterlijk Budget film en wil dus ook helemaal niet zeggen dat ze inhoudelijk slecht zijn. Maar meestal zijn ze amateuristisch gemaakt waardoor ze slecht ogen en voor velen ook effectief slecht zijn... In het algemeen, word door veel vakkundige de term B-film gelinkt aan slechte kwaliteit... Zo kan een film van groot budget gerust aanvoelen als een B-film... maar de term word eerder gebruikt in een beledigende zin natuurlijk... Logisch/basis en ga hier ook niet verder over discussiëren...
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
2012 vind ik bijv. ook een ontzettende B-film.
louisvf
-
- 1462 messages
- 2523 votes
2012 vind ik bijv. ook een ontzettende B-film.
Voila, iemand die het snapt...
Echt te belachelijk voor woorden dat ik dat hier op een filmsite moet uitleggen...
En je moet het niet opzoeken op het net, je begrijpt het of je begrijpt het niet! Sommigen weten ook niet het verschil tussen een lelijk of mooi geschoten shot, je weet/ziet het gewoon of niet...
louisvf
-
- 1462 messages
- 2523 votes
Een B-film kan helemaal geen film zijn van een groot budget. Dat heet een contradictie.
Alles behalve contradictie
, maar leuk geprobeerd!
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
W/e, hoe je het ook mag noemen. Feit is dat een B-film staat voor een film met een klein budget en dus geen film kan zijn met een groot budget. Dan snap je de term gewoon niet.
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Een groot budget staat niet gelijk aan A-kwaliteit en een klein budget niet aan B-kwaliteit.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Dat B voor budget staat is duidelijk maar termen veranderen in de loop van tijd.
Denk niet dat het nog steeds zo zwart-wit is dat een B of A film perse budget verbonden is.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Termen verwateren als mensen het niet juist gebruiken. Het blijft gewoon een aanduiding voor het budget, niet de kwaliteit.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Gewoon effen kijken op Wikipedia
Tja volgens de wiki omschrijving kan je dan moeilijk stellen dat 2012 een b-film is noch zo aanvoelt. De sfx zien er allesbehalve goedkoop uit. Het is wel zo dat een A of B film verder inderdaad niet noodzakelijk iets zegt over kwaliteit (of het ontbreken ervan).
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
2012 is toch ook nooit betiteld als een B-film ? Dat was juist een kassucces in de bioscoop.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Het gaat om het geld waarvoor de film is gemaakt, niet wat het opbrengt.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
In de volksmond heeft de term b-film dan ook wel een andere betekenis gekregen.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Het gaat om het geld waarvoor de film is gemaakt, niet wat het opbrengt.
Dat klop maar als je 2012 vergelijkt met de definitie van een B-film (Een B-film is een film die wordt gemaakt met een relatief klein budget en (doorgaans) nieuwe of onbekende acteurs, die is uitgebracht met weinig publiciteit.) dan blijft er weinig meer over van 2012 vergelijken met een B-film. 2012 had een enorm budget, er spelen veel bekende acteurs in mee en als er een film geweest is die enorm veel publiciteit heeft gehad dan was het 2012 wel. 2012 vergelijken met een B-film slaat gewoon nergens op.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
In de volksmond heeft de term b-film dan ook wel een andere betekenis gekregen.
Klopt. Nu zijn het gewoon ballen-films 
B-film associeert toch bijna iedereen wel met matige kwaliteit, ook al klopt de benaming niet.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
B movie - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Kan je er alles over lezen. 
louisvf
-
- 1462 messages
- 2523 votes
W/e, hoe je het ook mag noemen. Feit is dat een B-film staat voor een film met een klein budget en dus geen film kan zijn met een groot budget. Dan snap je de term gewoon niet.
Nee, jij snapt het gewoon niet!
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Nee, jij snapt het gewoon niet!
Wat snapt hij dan niet?
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Blijven ontkennen terwijl het een feit is
.. Iedereen kan er eens naast zitten, een fout toegeven misstaat je niet.
louisvf
-
- 1462 messages
- 2523 votes
Dit is echt te belachelijk... Ik heb trouwens zelf ook gezegd dat B staat voor Budget maar het is echt wel meer als dat.
Er zijn genoeg B-films die als geniaal of klassieker worden omschreven en zo hun B status verliezen... Dan is het toch maar logisch dat een A-film zijn status kan verliezen...
Je gaat niemand Reservoir Dogs een B-film horen noemen...
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Het ligt wel iets genuanceerder. Naast de kosten kun je ook naar de inhoud kijken.
By 1990, the cost of the average U.S. film had passed $25 million.[153] Of the nine films released that year to gross more than $100 million at the U.S. box office, two would have been strictly B movie material before the late 1970s: Teenage Mutant Ninja Turtles and Dick Tracy. Three more—the science-fiction thriller Total Recall, the action-filled detective thriller Die Hard 2, and the year's biggest hit, the slapstick kiddie comedy Home Alone—were also far closer to the traditional arena of the Bs than to classic A-list subject matter.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Ik ben het eens dat een B-film tegenwoordig niet alleen budgetgebonden is. En inderdaad het perfecte voorbeeld: Reservoir Dogs. Dat is absoluut geen B-film, ondanks dat het budget 2,5x zo klein was als die van deze.
Maar nog een paar uitstekende voorbeelden: The Holy Grail, Psycho (hoewel, misschien door de inflatie...)
Verder: The actual technical definition is that a b-movie was the second movie on a double bill.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
. Ik weiger de term als kwaliteitsaanduiding te gaan gebruiken.Rest jij je case maar lekker.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dat het voor jou te lastig wordt, zal ons er niet van weerhouden het voor beide te gebruiken. 
Verder gaat het niet zozeer om kwaliteitsaanduiding, maar meer over het onderwerp en de benadering.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Verder gaat het niet zozeer om kwaliteitsaanduiding, maar meer over het onderwerp en de benadering.
Dat ik de hersencapaciteit van een kleuter heb, blijft hier buiten!
Wat mij tegenstond is een opmerking als ''Er zijn genoeg B-films die als geniaal of klassieker worden omschreven en zo hun B status verliezen... ''. Dan denk ik meer binnen mijn straatje, neem bijv. Bad Taste. Een geniale classic maar dat neemt z'n B-status niet weg, het is nou eenmaal een geniale klassieke B-film. Beetje naast elkaar geredeneerd dus.