- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Belgische filmposters
Belgische filmposters
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Mooie exemplaren met sprekende kleuren! Vast tamelijk waardevol (ja, ik blijf een Hollander
).
Ik kan me voorstellen dat je trots bent op deze affiches. De staat lijkt me ook bijzonder goed.
Zelf verzamel ik alleen naoorlogse exemplaren (vooral die van vergeten Europese films).
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Prachtig materiaal, inderdaad.
Zo te zien ook van een kwetsbare papiersoort.(?)
Ik heb zelf de onaangename ervaring opgedaan dat mijn oudste litho's gewoon in stukjes uit elkaar zijn gevallen, na jaren in mijn verzameling op te zijn geborgen.
Van de 50 jaren dat ik die nu heb, zijn ze maar korte tijd aan het daglicht blootgesteld geweest.
Daarvoor natuurlijk wel, toen ze dienst deden voor het doel waarvoor ze gemaakt werden, als publiciteitsmateriaal voor de bioscopen.
Toch waren ze in prima staat toen ik ze verwierf.
Waarschijnlijk gewoon gedrukt op een inferieure papiersoort.
Gelukkig is dit alleen bij een beperkt aantal posters het geval geweest.
Misschien grappig om te vermelden dat ik nogal wat Belgische affichettes gezien heb die gedrukt werden op de achterkant van landkaarten.
Waarschijnlijk op grond van gebrek aan papier, of uit bezuinigings oogpunt (?)
Jaren geleden heb ik voor een Belgische vriend eens zijn verzameling filmaffiches moeten inventariseren.
Dat waren er enkele duizenden, een klusje dat me enkele dagen werk heeft gekost..
Daar zaten toen heel wat van die 'landkaart-affiches' tussen.
Die goede man wist overigens niet wat hij aan waarde in huis had toen, en was maar wat blij dat ik zijn ogen opende, haha.
En dan te bedenken dat zijn vrouw heel het spul bij het oud papier wilde zetten. 
Niet veel later heeft hij alles in één keer verkocht aan een andere verzamelaar.
dafisj
-
- 14 messages
- 0 votes
Het klopt inderdaad dat vanwege de papierschaarste er behoorlijk wat affiches werden gedrukt op de keerzijde van militaire stafkaarten , en soms ook op de keerzijde van andere eerder gedrukte affiches . Het papier van veel vooroorlogse affiches is inderdaad erg broos en fragiel .
De kleinere vooroorlogse affiches ( op de keerzijde van landkaarten ) zijn meestal net even wat steviger van papier .
Een tijdje terug kocht ik een lotje oude bioscoop affiches waarvan het papier me erg zwaar aanvoelde . Toen ik er eentje te weken legde stelde ik vast dat ze met verschillende exemplaren op elkaar waren gekleefd . Bijna allemaal erg beschadigd en versneden . Jammer !
Brix : dat verhaal van die prachtige verzameling die bijna verloren ging doet me huiveren .
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
dafish, hier weer het bewijs dat de aanwezigheid van een verzamelaar en kenner, zoals jij er een bent, een verrijking voor dit topic is.
Dank voor die uitleg 
Betreffende die laatste opmerking:
In veel kleinere mate, maar toch, heeft er zoiets plaats gehad bij een andere Belgische kennis van mij.
Die bracht zijn verzameling Tarzan filmaffiches naar een fotograaf, om er goede opnames van te laten maken.
Die liet weten er de tijd voor te moeten vinden.
Na weken was het werk nog niet gedaan
Weer weken later werd hij ziek, en mijn kennis hoorde er tijden niets meer over.
Inmiddels waren er maanden verlopen.
Toen mijn kennis weer eens daar aanklopte werd hij te woord gestaan door de echtgenote van de fotograaf, die doodleuk vertelde dat de affiches per ongeluk met het oud papier werden meegegeven door haar.
Einde verhaal.
Geen discussie mogelijk met die mensen.
Afgegeven in goed vertrouwen, zonder enig bewijs.
Ik word er nog niet goed van als ik daar aan terug denk.
Je zegt het goed, huiveringwekkend zoiets.
Die man was zijn hele collectie in één klap kwijt.
Hij bezat affiches van al de Tarzan films die in België ooit verschenen zijn (de klein formaat affiches)
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Dan kan ik natuurlijk niet achterblijven 

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Naar Afrika Dogie ? 
(afbeelding)
Maar nog geen andere Belgische Liz Taylor posters gevonden.
Mooie Tarzan poster trouwens.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Dankjewel Dogie.
Ik heb die Tarzan poster ook origineel in mijn verzameling, en die ziet er nog veel mooier uit voor wat de kleuren betreft .
De poster doet de film eer aan zou ik zeggen, want het is een van de 3 beste in het genre.
Geweldige cast, met o.a. een sterke John Carradine als bandiet, en Al Mulock ( De acteur die tijdens de opnames van Once Upon a Time in the West zelfmoord pleegde)
Beiden staan helaas niet met naam op de poster.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Elizabeth Taylor is dood, lang leve Elizabeth Taylor!

A Cat on a Hot Thin Roof en Suddenly, Last Summer zijn al (soms meerdere keren) gepost in dit forum dus die heb ik er niet meer bijgeplaats. Suddenly, Last Summer is trouwens wel een erg mooie poster.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Zo lelijk is die Tarzan poster nu toch niet? Ik ben nu verkocht aan the Sound of Music waar deze poster van bestaat:

cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
@metalfist: Bij de laatste erg aardig dat ze de naam van Henry Fonda verfranst hebben 
dafisj
-
- 14 messages
- 0 votes
Ik vind de Tarzan poster zelfs heel erg mooi . Smaken kunnen erg verschillen he . Als je deze poster van de hand wenst te doen hou ik me graag aanbevolen .
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Haha,
Helaas...ik heb alleen de afbeelding, en niet de poster.
Ja smaken verschillen, dat is juist.
Maar áls ik hem zou hebben zou ik hem toch wel houden denk ik, alleen al omdat hij zo zeldzaam is.
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
@brix: Had niets anders verwacht van een Tarzan-verzamelaar/kenner. 
Het is ook niet mijn smaak. Als ik hem had, zou ik hem graag aan je verkopen.
Maar toegegeven, het is wel een merkwaardige. Eigenlijk lijkt ie niet eens op een filmaffiche.
Bij de meeste affiches kan je de hoofdrolspeler (enigszins) herkennen. Op deze is de hoofdrolspeler veel anoniemer weergegeven. Deze stijl doet me denken aan de omslag van een boek.
Komt de getekende scene inderdaad voor in de film?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@cinema.rex:

De scène waarin Tarzan vecht met een leeuw komt inderdaad wel voor in de film, vlak na het begin van de film al.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Weer een aantal gevonden.
Is de eerste hier al eerder geplaatst?
Ik weet het niet zeker, maar hij komt mij bekend voor.

Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik denk het niet Brix, ik kan het me in ieder geval toch niet herinneren. Langs de andere kant, het zou niet de eerste keer zijn dat er een aantal posters dubbel staan maar mij maakt dat niet zoveel uit.
Even wat Italiaanse Giallo er tussen gooien 

Van de laatste twijfel ik eerlijk gezegd of het een originele is dus misschien een toevoeging van de kenners? 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Hé, dat is bijzonder Metalfist, een affiche met "promotor"publiciteit erop ('CinZano')
Ken je er nog meer van die misschien?
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Dit is de eerste die ik zo ben tegen gekomen maar mocht ik er nog tegenkomen, dan laat ik het je weten.