• 178.104 movies
  • 12.217 shows
  • 33.988 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.225 votes
Profile

Knock-out: filmpersonages 2007

Dragon

• 62559 messages
  • 4509 votes

5-4

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4894 votes

5-5

Spetie

• 38871 messages
  • 8150 votes

5-6

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Vrees dat Harold aan ongekendheid ten onder gaat....

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

ik vrees van niet!

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

ik vrees dat dit afhangt van wie er gaat stemmen.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik hoop dat Harold wint.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2843 votes

6-6

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2843 votes

dragje wrote:

Ik vindt dat het wel meevalt. De "tip" lijst staat vol met Aziatische, Oost Europese moderne filmklassiekers alsmede met niet alledaagse West Europese 'blockbusters'.

Als je het over de tiplijst op MM hebt, ja die bevat inderdaad vele interessante films zo op het oog. Een fijne mix van films uit Frankrijk, Italië, Japan, Engeland, Rusland, Denemarken, VS etc.

Films als: The Cook the Thief His Wife and Her Lover, The Long Good Friday en Le Notti di Cabiria zijn nou niet bepaald films die ik snel aan Amerikaans Blockbuster filmlijsten zou toebedelen.

Dat zijn dan ook gelijk de positieve uitzonderingen. Veelal unieke personages en verfrissend maar zoals Reinbo al zegt ze worden niet echt gekend altijd.

Je praat hier over verschil van 'smaak' mijn beste. Ik denk niet dat het leeuwendeel van filmkijkers bewust films beoordelen op basis van een referentiekader die louter fundeert op Amerikaanse filmproducties. Onbewust wordt 'men', incluis Dragje en Maxcomthrilla, natuurlijk beïnvloed en de know-how van Amerikaanse filmproducties zal vast en zeker een rolletje krijgen in het bepalen van de keuze, maar het is niet alles omvattend.

Het is niet allesomvattend maar wel zeer bepalend voor je filmmaak. Zijn genoeg mensen die veel films niet kunnen waarderen omdat er niet om de minuut een grapje gemaakt wordt, niet alles uitgelegd wordt of omdat er nauwelijks plotontwikkeling in voorkomt. En als de film niet slaat op de eigen belevingswereld is het op zijn positiefst apart en anders saai. Heb met mijn vrienden een keer Gerry gekeken, dat wilde de vrouwen graag omdat Matt Damon erin mee speelde, na 10 minuten maar afgezet omdat er volgens hen niets gebeurde. Toen heb ik Pirates of the Caribbean maar opgezet.

Je bedoeld hier volgens mij: "1001 meest spraakmakende films" die ik ook in mijn bezit heb. Het boek behandeld louter films die in betekenis binnen de wereld van de film en aanzien als "meest" "spraakmakend" worden ervaren.

Klopt, maar hierbij wordt wel weer de VS als maatstaf gebruikt. Het boek bevat genoeg interessante films, alleen mocht er naar mijn mening best wel wat meer uit andere landen bij worden gezet. Wel leuk dat mensen als Godard en Fellini veel aandacht krijgen in het boek. Maar waarom staat Kitano er bv. niet in? Zeer vreemd. En als Sony als eerste de tv heeft uitgevonden wil dat nog niet zeggen dat ze over 60 jaar nog steeds de beste tv van allemaal maken.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

7-6

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

maxcomthrilla wrote:

Het boek bevat genoeg interessante films, alleen mocht er naar mijn mening best wel wat meer uit andere landen bij worden gezet. Wel leuk dat mensen als Godard, Fellini en Cassavettes veel aandacht krijgen in het boek. En als Sony als eerste de tv heeft uitgevonden wil dat niet zeggen dat ze over 60 jaar nog steeds de beste tv van allemaal maken.

Nogmaals, het gaat niet over de "beste" films ooit gemaakt maar over films die het meest "spraakmakend" zijn geweest voor een specifiek periode. Het boek, zoals je wel zult weten, somt films op, in chronologische volgorde van jaartal, die voor een bepaalde periode "spraakmakend" waren. Van de eerste films die werden gemaakt tot nu. En het is nu eenmaal een vaststaand gegeven dat Europa en Amerika in de eerste decennia van filmproducties de toonaangevende leiders waren.

Ongetwijfeld kunnen wij titels opsommen die niet in dat boek vermeld staan en toch een plekje zouden verdienen. Maar laat de auteurs van dat boek in hun proloog nu juist precies dat beamen

En een "spraakmakende" film is natuurlijk niet per definitie "goed".

Resumerend fungeert het boek hooguit als een ietwat 'oppervlakkig' leidraad voor mensen die zich graag meer zouden willen verdiepen in de geschiedenis van de film. Oppervlakkig omdat het de hele tijdslijn bestrijkt waardoor concessies moeten worden gemaakt; ja, hierdoor sneuvelen titels.

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

7-7.

Rodajc

• 11537 messages
  • 1436 votes

7-8

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

8-8

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4894 votes

Poeh, dit is close!

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

en terecht

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4894 votes

Ben benieuwd wie uiteindelijk wint

J.S.

• 11754 messages
  • 3060 votes

8-9

Co Jackso

• 21924 messages
  • 2791 votes

De eindstand van deze 9uur durige battle moet ik helaas missen.

En wat betreft de karakters die zijn overgebleven, onderschatten jullie de impact van het engels. Wanneer de monoloog van een Jules of een Travis in een andere taal zou worden uitgesproken, zou de impact bij de gemiddelde filmkijker veel minder zijn.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik had gedacht dat deze ronde wel voorbij zou zijn

Laat ik de boel maar verder helpen:

8-10 Udall

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

15. Mark Renton (Ewan McGregor, Trainspotting) - Albert Spica (Michael Gambon, The Cook the Thief His Wife and Her Lover)

0-1

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

0-2 jammer dat (8) know nots de nekslag geven aan Harold. Film tip!

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

1-2.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

1-3

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

Reinbo wrote:

Inderdaad érg jammer !

Geweldige rol van Hoskins

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2843 votes

Inderdaad jammer van de maar liefst 8 know nots ja.

2-3 Renton nipt, Spica is namelijk geweldig op dreef in The Cook....Alleen Renton is voor mij een grappige verpersonalisering van de Britse jeugd.

Rodajc

• 11537 messages
  • 1436 votes

Reinbo wrote:

Wat bedoel je precies met know nots

Rodajc

• 11537 messages
  • 1436 votes

3-3

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Know nots zijn mensen die stemmen, terwijl ze de film niet hebben gezien.

Jorick

• 8776 messages
  • 2335 votes

4-3

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.