• 178.114 movies
  • 12.217 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.321 votes
Profile

Knock-out: filmpersonages 2007

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

A Clockwork Orange nooit helemaal afgekeken, maar genoeg gezien om te weten dat Malcom McDowell nooit zo irritant als Patrick Bateman kan zijn.

6-6

Martin Van K

• 9050 messages
  • 4554 votes

7-6

Finisterra

• 15532 messages
  • 4694 votes

8-6

kos

• 46692 messages
  • 8850 votes

9-6

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

8-7

W.M.J.M

• 4041 messages
  • 2902 votes

8-8

Tommeh

• 7317 messages
  • 3296 votes

13. Nick Chevotarevich (Christopher Walken, The Deer Hunter) - ‘Joliet’ Jake Blues (John Belushi, The Blues Brothers)

0-1 erg moeilijk

W.M.J.M

• 4041 messages
  • 2902 votes

1-1 erg makkelijk

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

1-2 beiden waar-de-loos.

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

1-3. Niks waardeloos!

kos

• 46692 messages
  • 8850 votes

2-3

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

3-3

Co Jackso

• 21924 messages
  • 2791 votes

4-3

Spetie

• 38871 messages
  • 8150 votes

5-3

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4894 votes

6-3

jackie

• 3084 messages
  • 10434 votes

7-3

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

7-4

Martin Van K

• 9050 messages
  • 4554 votes

8-4

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

moeilijk... ik ga toch maar voor Belushi

8-5

Art

• 13507 messages
  • 3660 votes

8-6 Jake Blues

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

9-6

Art

• 13507 messages
  • 3660 votes

14. Harold Shand (Bob Hoskins, The Long Good Friday) - Melvin Udall (Jack Nicholson, As Good As It Gets)

0-1 Melvin Udall

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

1-1 Harold

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

1-2

Co Jackso

• 21924 messages
  • 2791 votes

1-3

kos

• 46692 messages
  • 8850 votes

2-3

3-3

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

maxcomthrilla wrote:

Feit is wel dat vrijwel alleen maar Amerikaanse lijstjes tot hier doordringen.

Ik vindt dat het wel meevalt. De "tip" lijst staat vol met Aziatische, Oost Europese moderne filmklassiekers alsmede met niet alledaagse West Europese 'blockbusters'. En mocht je met "hier" dit filmspelletje bedoelen dan kun je moeilijk ontkennen dat meer onbekende moderne filmklassiekers het ver hebben weten te schoppen.

Films als: The Cook the Thief His Wife and Her Lover, The Long Good Friday en Le Notti di Cabiria zijn nou niet bepaald films die ik snel aan Amerikaans Blockbuster filmlijsten zou toebedelen.

Ik zou het fijner vinden als Europese of Aziatische films als referentiekader zouden dienen, opdat de Amerikaanse cinema hieraan gespiegeld werd. Nu, worden veel klassieke films uit Europa minder bevonden omdat men ze vergelijkt met wat men gewend is uit Amerika.

Je praat hier over verschil van 'smaak' mijn beste. Ik denk niet dat het leeuwendeel van filmkijkers bewust films beoordelen op basis van een referentiekader die louter fundeert op Amerikaanse filmproducties. Onbewust wordt 'men', incluis Dragje en Maxcomthrilla, natuurlijk beïnvloed en de know-how van Amerikaanse filmproducties zal vast en zeker een rolletje krijgen in het bepalen van de keuze, maar het is niet alles omvattend.

Er is maar één remedie denkbaar om Amerikaanse producties uit te sluiten. Een lijst samenstellen louter gevuld met Aziatische, en (modern) Europese klassiekers. En ik kan je nu al voorspellen dat ook daar de meest bekende films door zullen dringen tot de eindrondes. Ook daar bestaat een remedie voor, het uitsluiten van bepaalde bezoekers om zodoende zekerheid te stellen welke films doorgang vinden en welke niet.

Maar dat zou "ik" dan weer jammer vinden

Een boek als de beste 1001 films ooit is een leuk initiatief, maar natuurlijk wel vette Amerika - propaganda, ondanks vele leuke buitenlandse films is de verhouding nogal scheef.

Je bedoeld hier volgens mij: "1001 meest spraakmakende films" die ik ook in mijn bezit heb. Het boek behandeld louter films die in betekenis binnen de wereld van de film en aanzien als "meest" "spraakmakend" worden ervaren.

Dat heeft niets te maken met propaganda voor de Amerikaanse film maar met de film geschiedenis.

En ja, de wortels van filmgeschiedenis zijn nu eenmaal in Europa en Amerika ontsproten, dit in tegenstelling tot Aziatische landen waar film pas in een veel later stadia echt goed tot ontwikkeling kwam.

Don't blame the book, blame history.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Talking about The Long Good Friday

4-3

ROOSKY

• 29923 messages
  • 7943 votes

4-4

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.