- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock Out: Beste Animatiefilm 2007
Knock Out: Beste Animatiefilm 2007
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Er zal heus wel een verschil zijn maar heb nu gewoon het gevoel dat ik stem in een KO: Beste Anime. Dat was twee jaar geleden nog wel anders.
De animes overheersen elk jaar. Nu is het alleen nog extremer geworden.
Misschien toch maar eens een balletje opgooien voor die Happy Meal Knock Out 
Wou ik net voorstellen!
Overigens vind ik dat Onderhond en de zijnen wel erg kortzichtig doen over Disney, Pixar en aanverwanten.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Moeten ze in andere landen maar betere tekenfilms maken.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Inderdaad, de Japanse animes verschillen zoveel van elkaar en zijn vaak veel vindingrijker, experimenteler en creatiever dan de Pixar `s en de Disney `s waar het allemaal stopt bij een vermakelijk verhaal, zonder gebruik te maken van de visuele mogelijkheden om animatie naar een hoger niveau te tillen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Moeten ze in andere landen maar betere tekenfilms maken.
Dat is nou precies het soort opmerkingen waar ik me aan stoor. Je mag die mening van mij best hebben, maar bij iedere Amerikaanse film die in de knock-out voorbij komt vind weer iemand het nodig om dit te herhalen en dat gaat irriteren. Het mag wel iets minder.
Ik ga hier niet zeggen dat alle Disneyfilms meesterwerken zijn, maar ze hebben wel een aantal pareltjes afgeleverd (The Lion King, jungle Book, Pinocchio), die hier gewoon constant afgedaan worden als 'dezelfde films' of kapitalistische uitbuitingspraktijken (in de vorm van het Happy Meal-argument). Nou wil ik de animes niet per se aanvallen, want die hebben ook hun kwaliteiten, maar ik vind dat die fans het zwaar overdrijven.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Inderdaad, de Japanse animes verschillen zoveel van elkaar en zijn vaak veel vindingrijker, experimenteler en creatiever dan de Pixar `s en de Disney `s waar het allemaal stopt bij een vermakelijk verhaal, zonder gebruik te maken van de visuele mogelijkheden om animatie naar een hoger niveau te tillen.
Heeft dat niet meer te maken waar je je aandacht naar focust? Ik hecht meer aan een mooi verhaal dan aan visuele mogelijkheden. Dan kan je ook zeggen dat Transformers een betere film is dan bvb The Departed...
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Er is tot nog toe geen 1 anime waar ik zo om heb moeten lachen dan die kinderilmpjes, dus ik snap het hele quasi-niet-origineel verhaal niet zo.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Heeft dat niet meer te maken waar je je aandacht naar focust? Ik hecht meer aan een mooi verhaal dan aan visuele mogelijkheden. Dan kan je ook zeggen dat Transformers een betere film is dan bvb The Departed...
Maar wat als visuele pracht hand in hand gaat met een fijn verhaaltje, waarin de magie rondom het krijgen van baby `s wordt ontrafeld aan de hand van ooievaars die letterlijk kindjes bezorgen, zoals in The Yamadas dan wordt je gewoon op meerdere gebieden geprikkeld. Zowel verhaaltechnisch als op visueel gebied. Iets wat op veel meer Japanse animes van toepassing is. Animes weten mij gewoon meer te verwonderen.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Jeee, dat heb ik nog nooooooooooooooooooooooooit gezien in een Disney animatie...
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Zoiets als Yamadas heb je inderdaad nog niet gezien in een Disney. Die zouden al niet durven een film in sketchvorm te maken. Zouden ook niet durven zo sterk qua visuele look af te wijken. Zouden ook niet durven om een film te maken die niet voor kinderen en omas tegelijkertijd is.
Maar als je inderdaad alleen maar wat wil lachen met furries voldoen Pixar en Disney volledig. Hoewel er ook genoeg anime in dat genre is, maar meer in reeksvorm.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Jeee, dat heb ik nog nooooooooooooooooooooooooit gezien in een Disney animatie...
Het gaat vooral om de uitwerking ervan. De muziek, de wat abstracte, niet alledaagse beeldtaal......Daar kan geen Disney tegenop.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Maar als je inderdaad alleen maar wat wil lachen met furries voldoen Pixar en Disney volledig.
En over furries gesproken, Totoro lijkt me wel de uberfurry.
.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
waarin de magie rondom het krijgen van baby `s wordt ontrafeld aan de hand van ooievaars die letterlijk kindjes bezorgen,
Tip: Dumbo. Disney deed schijnbaar in de jaren '40 al wat de Yamadamakers ongeveer 60 jaar later origineel vonden...
Ik vind de animes ook niet per se mooier dan het betere Disney of Pixar-werk. Ik kan van een Spirited Away net zo goed genieten als van een Pinocchio. Dat de ontwerpen in Spirited Away vreemder zijn maakt het nog geen mooiere film dan Pinocchio. Zelfs niet eens origineler. Disney richt zich op de eerste plaats vooral op kindersprookjes, waar niets mis mee kan zijn, aangezien Ghibli dat ook doet. En bij de betere Disneys sprankelt de magie ook van het doek, zonder een onnavolgbaar verhaal als Spirited Away te hebben. De sprookjes die later door Disney verfilmd werden zijn later onlosmakelijk verbonden geworden met Disney. Dat moeten we ze toch op zijn minst nageven.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Nu is het niet alledaags, omdat het zo 'on-westers' overkomt. Dat is echt het enigste verschil. Het lijkt meer geilen op 'exotische reisbestemmingen'.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Beetje kort door de bocht Mug, natuurlijk zijn er wel degelijk flinke verschillen.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Nu is het niet alledaags, omdat het zo 'on-westers' overkomt. Dat is echt het enigste verschil. Het lijkt meer geilen op 'exotische reisbestemmingen'.
Dat kan je dan wel zeggen van de meeste Ghiblis, maar absoluut niet van Yamadas of een Ghost in the Shell.
Heb ondertussen wel genoeg animes (ook tientallen series, kortfilms ed) gezien om mij vertrouwd te maken met de gewoontes en clichés van anime. Er zit genoeg rommel tussen, maar de grote films worden vaak door studios gemaakt die erg veel vrijheid geven aan de regisseur, en door typische auteur regisseurs.
Opmerking van iemand die nog maar erg weinig anime gezien heeft.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik wil me niet uitspreken over de animatiefilms die hier zover geraakt zijn omdat ik die nog niet gezien heb. Spirited away was echt niet slecht, maar snap echt het verschil niet met Disney's of andere Westers films niet. Blijkbaar hebben Disney's hetzelfde probleem als Vlaamse en Nederlandse films die blijkbaar 'minder' aandoen omdat ze door het gebruik van Nederlands te confronterend zijn denk ik. Anime's zullen veel exotischer zijn zoals Mug dat aangeeft. Maar buiten het feit dat ze zogezegd visueel leuker om kijken zijn (blijft een kwestie van smaak denk ik) zie ik weinig verschil met Westers animatiefilms. En ik denk niet dat m'n pas recent dergelijke kwaliteitsanime's maakte terwijl 40 jaar en langer geleden Disney al veel sterke animatiefilms afleverde.
Ik zal wat meer Aziatische animatie moeten zien, maar betwijfel sterk of ze mij zo sterk kunnen overtuigen.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ach, ik kan er niks aan doen dat iemand begint over ooievaren die kindjes brengen in Yamadas, niks vernieuwends. Is al eeuwenoud in de animatie. Tevens vind ik Yamadas een zeer westerse anime (het gezinsleven in Japan verschilt toch niet zo veel als hier), ondanks de paraplu's.
Een opmerking van iemand die z'n imago kortzichtig vast blijft houden van anime is veelal goed, maar Disney zuigt berenlullen is wel geloofwaardig?
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Tip: Dumbo. Disney deed schijnbaar in de jaren '40 al wat de Yamadamakers ongeveer 60 jaar later origineel vonden...
Maar zoals eerder gezegd, de uitwerking is compleet anders. In een Disney film is zoiets een plotelement, bij The Yamadas zoomt men meer in op de verwondering van het krijgen van kinderen. Men neemt de kijker niet bij de hand, maar voert hem mee naar een andere wereld, je voelt je als het ware even als een kind van 10 met die ene prangende vraag.....Het is allemaal wat luchtiger en filosofischer van aard.
Vindt het toch een wereld van verschil. Alleen al qua setting. Pinocchio beleefd ook enkele avonturen, met Japie en in het circus. Echter, de animatie staat niet in het teken van het oproepen van verwondering, daarvoor horen we eerst Pinocchio een kreet uitslaan. In Spirited Away begeef je je in een compleet andere wereld, maar wel een wereld die zich niet overal kan afspelen i.t.t. Pinocchio. Vervreemding of verbazing wordt niet opgeroepen door vele kreten, maar door de animatie zelf in de vorm van zijn personages en eigen unieke omgeving en niet door een liedje te zingen.
De klassieke sprookjes zijn inderdaad onlosmakelijk verbonden met Disney. Maar dat wil niks zeggen over de kwaliteit ervan. Heb vroeger ook genoten van vele Disney - classics en kijk naar velen nog steeds met plezier. Alleen op filmgebied biedt het weinig meer dan het volgen van een verhaal. Soms wel humoristisch, maar dat geldt niet specifiek voor alleen Disney films. Het uitvergroten van bepaalde emoties, zij het positief of negatief wordt vaak vormgegeven door de hoofdrolspeler die een liedje gaat zingen i.p.v. een beeld weer te geven en er een soundtrack onder af te draaien.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Geen idee wat "imago kortzichtig vast blijft houden van anime" betekent, maar ook qua animatie kijk ik verder dan enkel de Japanse.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Toch raar dat er nu mensen zeuren aangezien de Disney films erg dicht bij 'de simpele commercieele Hollywoodproducten' liggen en de animes die er nu nog in zitten haast als 'arthouse' bestempeld zou kunnen worden. Niet dat ik iets tegen Disney heb, maar je ziet ook een Jurassic Park of Star Wars geen KO winnen, terwijl ik die films ook geweldig in elkaar vind zitten.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Raar niet, de anime-freaks zijn immer al in de meerderheid geweest als het gaat om dit soort spelletjes (een soort van hechte gemeenschap...) 
Zeuren ligt meer in het feit dat alles wat maar van Disney afkomstig is 'tegenstemmen' te incasseren krijgt. Gewoon een eenzijdige afspiegeling.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Ach, ik kan er niks aan doen dat iemand begint over ooievaren die kindjes brengen in Yamadas, niks vernieuwends. Is al eeuwenoud in de animatie. Tevens vind ik Yamadas een zeer westerse anime (het gezinsleven in Japan verschilt toch niet zo veel als hier), ondanks de paraplu's.
Nogmaals het gaat om de uitwerking ervan.
Waar Onderhond ook al aan refereerde, The Yamadas vormen een aaneenschakeling van Sketches. Losstaand van elkaar zijn ze nog samenhangend zonder dat ze niet zonder elkaar zouden kunnen functioneren. Niet elke sketch werkt volgens een typisch Westers iets: intro - kern - slot. Er wordt niet gewerkt naar een climax, hoogstens op het einde.
Verder begrijp ik niet hoe je The Yamadas met die Disney - 13 in een dozijn producties kunt vergelijken. Niks tegen Disney, maar er zijn genoeg verschillen. Niet alleen qua cultuur, maar ook qua animatie, gebruik van muziek, abstracte beeldtaal, het uiten van emoties etc.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik geef toe dat Disney soms melig overkomt, maar dat zal typisch Amerikaanse zelfcensuur zijn. Ze waren wel de eerste met een langspeelanimatiefilm en hebben volgens mij veel invloed gehad op latere animatiefilms. Ik zal niet tegenspreken dat er kwaliteitsvolle anime zijn, integendeel. Maar volgens mij wordt het genre toch sterk overroepen en zijn alle Disney's, Pixar en andere Westerse animatiefilms blijkbaar al in de ban geslagen door een deel gebruikers. Al blijft het een kwestie van smaak en zal anime gewoon een apart genre zijn in de animatiecategorie.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Al blijft het een kwestie van smaak en zal anime gewoon een apart genre zijn in de animatiecategorie.
Dat is het dus net niet. Anime is geen genre. Het zijn films die zich spreiden over alle genres, net als live action.
Japanse (maar ook Europese en sommige Amerikaanse animatie) animatie is gewoon een film, verbeeld door tekeningen. Het is geen genre, het is gewoon een film maar dan met animatie technieken. Alleen al daarom is het een veel volwassener filmsegment.
Je haalt dan wel Spirited Away aan, maar die ligt inderdaad veel dichter bij de Westerse films. Neem dan een film als Innocence, die het best te vergelijken valt met iets als Blade Runner (maar dan meer diepgang kent). Zo kent anime in elk genre wel een film die zich meet met live action films. Wat stelt de commerciële Amerikaanse animatie daar tegenover ?
En wat dat tegenstemmen betreft, er is hier ook genoeg op Westerse animatie gestemd enkel omdat men die film kende en de anime niet. Volgens mij valt er langs beide kanten niet veel over te zeggen.
Met het huidige Ghibli overwicht ben ik het verder ook niet eens. 't Is een goeie shift van Disney, maar focust nog steeds erg veel op het jongere segment.